iliustracija iliustracija iliustracija iliustracija iliustracija
Naujienos

Kaip įveikti stresą?

2018-02-15 18:35:32

Žmonijos pradžioje streso sukeliamos fiziologinės reakcijos buvo labai reikalingos – nuo jų priklausė žmogaus išlikimas kovoje su priešu. XXI a. tokie fiziniai pavojai nebeegzistuoja – vargu ar einant gatve jus užpuls koks stumbras ar mamutas.

Tačiau streso daugumai mūsų išvengti nepavyksta. Specialistai įspėja, kad negydomas stresas gali tapti didele tiek fizinės, tiek psichologinės sveikatos problema ir su juo kovoti kompleksiškai.

2017 m. vasarą bendrovės „Sanofi-aventis“ ir apklausų bendrovės „Rinkos tyrimų centras“ atliktas visuomenės tyrimas parodė, kad net 90 % lietuvių stresą patiria kasdien (kaimynų skaičiai kiek mažesni, tačiau taip pat neramina – kasdien stresą patiria 86 % latvių ir 84 % estų). Dažniausiai lietuvių įvardytos streso pasekmės – padidėjęs nervingumas (73 %), nuovargis (56 %) ir nemiga (51 %). Patarimais, kaip kovoti su stresu, dalijasi gydytoja dietologė Daiva Pipiraitė.

Nuo ko pradėti?

„Kasdieniai įvykiai – įtampa darbe, santykių problemos ar kamščiai gatvėse – šiandien iššaukia tokias pačias fiziologines organizmo reakcijas kaip ir prieš tūkstančius metų. Atsidūrus stresinėje situacijoje širdis ima plakti tankiau, padažnėja kvėpavimas, padidėja kraujospūdis – organizmas ruošiasi kovai“, – pasakoja D. Pipiraitė.

Nors kovojant su stresu pirmiausia reikėtų atkreipti dėmesį į jo priežastis (t.y. kas sukuria stresines situacijas ir kaip žmogus sugeba jas suvaldyti), šis procesas gali užtrukti. Jei jaučiate, kad su patiriamu stresu nebesusitvarkote, nedvejodami kreipkitės į specialistus. Psichologo ar psichoterapeuto konsultacija gali tapti pirmu svariu žingsniu kovoje su stresu.

Gydytoja D. Pipiraitė pažymi, kad nuolatinė įtampa ir nerimas taip pat veikia ir fizinę mūsų sveikatą: stresas gali pakenkti virškinimo sistemai, neigiamai paveikti širdies veiklą, susilpninti imuninę sistemą, organizmui ima trūkti įvairių medžiagų. „Fizinės sveikatos gerinimas gali padėti sumažinti nuolatinio streso pasekmes organizmui. Visavertė mityba, poilsis, sportas ir aktyvus laisvalaikis, žalingų įpročių vengimas – visa tai padeda mažinti žalą, kurią sukelia didelė įtampa“, – sako D. Pipiraitė.

Ko vengti?

Nuolatinis stresas pirmiausia paveikia virškinimo sistemą. „Streso sukeliamos fiziologinės reakcijos tarsi „apvagia“ virškinimo sistemą, kadangi pagrindiniai resursai (kraujas, gliukozė, deguonis) tuomet nukreipiami į raumenis. Todėl nuolatinę įtampą patiriantys žmonės dažnai skundžiasi įvairiais virškinimo sutrikimais“, – teigia gydytoja.

Pasak jos, tokiems žmonėms būtina atkreipti dėmesį į savo mitybą bei įsiminti, kokio maisto reikėtų vengti, o kokio – vartoti daugiau. Gydytoja dietologė Daiva Pipiraitė pataria vengti:

- Kofeino. Jo nemažai yra ne tik kavoje, bet ir juodoje arbatoje, kai kuriuose vaisvandeniuose bei šokolade. Kofeinas veikia kaip stimuliatorius, tačiau per dideli jo kiekiai iššaukia nemigą, dirglumą, sumažina magnio ir B grupės vitaminų kiekį organizme. Kavą ir juodąją arbatą reikėtų keisti arbatžolių ir žaliąja arbata bei sumažinti šokolado kiekį racione.
- Cukraus. Stresinėse situacijose maisto, kuriame gausu cukraus, poreikis padidėja. Toks maistas organizmą „nuramina“ tik trumpam – vėliau, kai cukraus kiekis nukrenta, maisto poreikis padidėja nekontroliuojamai.
- Riebaus maisto. Tokio tipo maistas dažnai siejamas su depresija.
- Alkoholio. Alkoholiniai gėrimai sukelia miego sutrikimus, didina dirglumą ir gali sukelti priklausomybę, tad kenčiantiems nuo streso itin svarbu jo vengti.

Ką valgyti?

Lėtinis stresas susilpnina imuninę sistemą ir neigiamai paveikia apsaugines žmogaus sistemas – žmogus tampa jautresnis infekcijoms ir neinfekcinėms ligoms. „Valgant daug augalinio maisto, vaisių bei daržovių gausite daugybę maistinių medžiagų ir mineralų – patiriančiam stresą žmogui jų reikia kur kas daugiau“, – pataria D. Pipiraitė ir siūlo atkreipti dėmesį į produktus, kuriuose gausu B grupės vitaminų, vitamino C ir magnio.

B grupės vitaminų gausu riešutuose, sėklose, mėsoje, žuvyje, pieno produktuose, bananuose, lapinėse daržovės. Vitamino C atsargas organizme padidinsite į savo maisto racioną įtraukdami daugiau apelsinų, kivių, pomidorų, paprikų, brokolių bei lapinių daržovių. Magnio gausu skaidulų turtingame maiste – ankštinėse daržovėse, pilno grūdo gaminiuose, tamsiai žaliose lapinėse daržovėse, brokoliuose, moliūguose, sėklose, riešutuose (ypač migdoluose ir „braziliniuose“ riešutuose. Magnio taip pat yra pieno produktuose, mėsoje, žuvyje, juodajame šokolade ir kavoje.

„Gera porcija špinatų, riešutų ar gabalėlis lašišos padėtų suvartoti daugiau magnio ir palengvinti organizmo kovą su stresu. Magnio, vitamino C ir B grupės vitaminų kiekį nesudėtingai padidinsite užkandžiams pasirinkę tinkamus produktus (pavyzdžiui vaisius, žalias daržoves, jogurtą, riešutus bei sėklas). Šie produktai taip pat apsaugos nuo gliukozės koncentracijos kraujyje svyravimų. Tomis dienomis, kai streso patiriama daug, svarbu valgyti dažnai, mažomis porcijomis, ir būtinai valgyti sočius pusryčius. Pusryčiams labai tiktų komforto maistu vadinama šilta avižinių dribsnių košė – toks maistas paskatina serotonino išskyrimą „nuramina“ organizmą“, – pasakoja gydytoja.

Kuo naudingas magnis?

Magnis dalyvauja apie trijuose šimtuose cheminių reakcijų žmogaus kūne. Magnis reikalingas raumenų susitraukimui, nervinio impulso (duomenų) siuntimui bei gavimui. Jis svarbus gerai širdies ir imuninės sistemos veiklai, todėl žmonėms, kurie nuolat patiria stresą, ar kurių mityba nevisavertė tai itin svarbus mineralas. Jei organizmui trūksta magnio, gali pradėti varginti raumenų mėšlungis ir trūkčiojimas, silpnumas, nuovargis, nervų funkcijos sutrikimai, psichikos, protiniai sutrikimai, apetito stoka, pykinimas, padidėjęs kraujospūdis, širdies ritmo sutrikimai.

„Sveikiems, gerai besimaitinantiems žmonėms magnio pritrūksta retai – mūsų inkstai, jei reikia, geba sumažinti magnio šalinimą ir taip sumažinti jo netekimą. Magnio stoką dažniau patiria senjorai, taip pat aktyviai sportuojantys (kadangi jų racione daug baltymų) žmonės, nėščios moterys, antibiotikus, šlapimą varančius ar skrandžio rūgštingumą mažinančius vaistus vartojantys. Magnio deficitas taip pat būdingas ir sergantiems cukriniu diabetu, ligomis kurias lydi dažnas viduriavimas bei piktnaudžiaujantiems alkoholiu – tokiais atvejais reikalingas magnio vartojimas su maisto papildais,“ – pasakoja D. Pipiraitė.

Gydytoja prideda, kad kenčiantys nuo streso dažnai apskritai pamiršta pavalgyti: „Tačiau tai padidina tikimybę padauginti saldaus ir riebaus maisto, kuris išstumia vertinguosius produktus iš mūsų valgiaraščio. Stresą ir taip patiriantis kūnas tuomet dar labiau alinamas. Visavertė mityba padeda sumažinti streso poveikį stiprinant imuninę sistemą, mažinant kraujospūdį ir gali padėti valdyti stresą bei pagerinti miegą.“

Reklama
Naujienos komentarai

Jūsų komentaras

Jūsų vardas:


Jūsų el. paštas:


Fotorebuso atsakymas:


rebusas
Jūsų komentaro tekstas:



Daugiau naujų naujienų
iliustracija2018-09-20 08:47:08

Perkate naują išmanųjį laikrodį? Viskas, į ką turite atkreipti dėmesį

Ant sporto entuziastų ir mėgėjų riešų besipuikuojančių išmaniųjų laikrodžių pasirinkimas itin platus, o kur dar jų siūlomų funkcijų gausa. Miego bei streso stebėsena, kalorijų ir žingsnių skaičiavimas, įvairios sveikatingumo programos, galimybė atsiliepti į skambučius ir kitos funkcijos bei techninės galimybės.
iliustracija2018-09-20 08:32:45

„RENAULT Z35.2“ savavaldis elektromobilis: pristatymo paslaugų vizija

Skaičiuojama, kad sparčiai didėjant urbanizacijai iki 2030 metų daugiau kaip 70 % pasaulio gyventojų gyvens miestuose ir metropoliuose, todėl užtikrinti miestų gyventojų mobilumą reikia vis pažangesnių sprendimų.
iliustracija2018-09-19 21:35:25

36 metai po pirmojo „emodžio“: 5 faktai, kurių galbūt nežinojote

Lygiai prieš 36 metus šiandien JAV profesorius ir kompiuterių mokslininkas Scottas Fahlmanas savo elektroniniame laiške pirmą kartą panaudojo šypsenėlės simbolį – „: - )“. Taip pat jis panaudojo ir kitą gerai žinomą simbolį – „: - (“.
iliustracija2018-09-16 19:31:10

Pradedamas retransliuoti kanalas „Current Time (Nastojaščeje Vremia)“

Penktadienį 15 val. Vilniaus televizijos bokšte, dalyvaujant Lietuvos užsienio reikalų ministrui ir JAV ambasadorei, oficialiai pradėta JAV "Current Time (Настоящее время)" televizijos transliacija.
iliustracija2018-09-15 09:07:06

Vilnius privažiavo sankryžą: ar pasuksime Maskvos, ar Kopenhagos keliu?

Automobilių skaičius Lietuvoje nuolat auga, o eismas – intensyvėja. Vien Vilniaus gatvėse darbo dienomis galima suskaičiuoti per 340 tūkst. automobilių. Taip pat 90 proc. paros dauguma šių automobilių laikomi specialiai jiems išbetonuotose miesto vietose.
iliustracija2018-09-15 08:59:22

Briuselyje atvertas kelias oficialiai pradėti Baltijos šalių sinchronizaciją

Lietuva, Latvija, Estija ir Lenkija, kartu su tvirta Europos Komisijos parama, toliau kryptingai žengia įgyvendindamos strateginį viso regiono energetinio saugumo projektą – Baltijos šalių elektros tinklų sinchronizaciją su kontinentine Europa.
iliustracija2018-09-13 16:35:42

Programuotojų dieną – mitybos patarimai dirbantiems protinį darbą

Įtemptas analitinis ar kūrybinis darbas reikalauja tiek fizinių, tiek emocinių resursų, ypač, jei valandų valandas tenka praleisti nejudrioje pozicijoje, susikoncentravus į kompiuterio ekraną. Tokia situacija – dažno IT specialisto kasdienybė, ilgainiui tampanti iššūkiu jo organizmui.
iliustracija2018-09-07 16:34:18

Kaip išmaniosios technologijos gali padėti mokytis jūsų vaikui?

Prasidėjus naujiems mokslo metams, namuose vėl užvirė ginčai su vaikais dėl nepadarytų namų darbų ar neperskaitytų knygų? Ar žinojote, kad puikus būdas motyvuoti, ugdyti bei lavinti vaikus gali būti ir išmaniosios technologijos?
iliustracija2018-08-28 10:17:06

Optimizuojamas keleivių vežimas traukiniais: veš ir autobusai

Siekdama optimizuoti keleivių vežimą traukiniais ir mažinti dėl šių paslaugų patiriamus nuostolius, Susisiekimo ministerija siūlo vietiniais traukinių maršrutais keleivius vežti kombinuotuoju būdu, pasitelkiant ir autobusus.
iliustracija2018-08-28 10:13:20

Galvosūkis darbdaviams: kaip motyvuoti Y kartos darbuotojus?

Laikai, kuomet darbdavys rinkosi darbuotoją – jau praeityje. Šiais laikais atranka yra abipusė: kol įmonė ieško nepriekaištingo kandidato, pastarasis matuojasi, ar įmonė jam tinka. Todėl personalo specialistai susiduria su esminiu klausimu: kas motyvuoja išrankiuosius Y kartos atstovus?
iliustracija2018-08-28 09:46:18

Technologijų amžiuje neleiskite vaikų smegenims aptingti

Nėra tvirto sutarimo, kaip vadinti vaikus, gimusius po 2010 metų. Vieni juos dar priskiria Z kartai, kiti šiuos vaikus vadina Alfa karta. Šios kartos vaikai neįsivaizduoja gyvenimo be technologijų ir interneto.
iliustracija2018-08-27 09:36:26

Tyrimas: Lietuvos vyrai pirkimo aistrą tenkina dažniau nei moterys

Lietuvoje kas trečias žmogus, užsukęs į parduotuvę, patikusius daiktus perka spontaniškai. Tyrimai rodo, kad pirkimo aistrai dažniau nei moterys pasiduoda vadovaujančias pareigas užimantys vyrai. Psichoterapeuto tvirtinimu, toks elgesys rodo didelį Lietuvos žmonių užimtumą, atsakomybių darbe krūvį bei nemažą laisvų pinigų kiekį.
iliustracija2018-08-27 09:31:34

Kelionės: iš kokių įpročių jau išaugome ir kaip prisivijome vakariečius?

Daugelis atostogas, keliones priskiria prie geriausių gyvenimo akimirkų. Vis dėlto jei pats atostogų ir kelionių kaip malonumo ir geros pramogos faktas – nekvestionuojamas, tai pačios atostogų formos keičiasi taip, kad net istorinių nuotraukų ieškoti nebereikia.
iliustracija2018-08-27 09:26:14

5 dalykai, kurių nebedarome atsiradus išmaniosioms technologijoms

Ar pagalvojate, kaip technologijos pakeitė jūsų gyvenimo būdą mažiau nei per 20 metų? Šiandien kai kurie iš mūsų net nežino ir neįsivaizduoja, ką reiškia nors vieną dieną gyventi be išmaniojo telefono, kompiuterio ar kitų naujausių įrenginių.
iliustracija2018-08-27 09:23:21

Grybų sezonas: kaip po baravyku nepalikti naujo „iPhone“?

Baigiantis vasarai vieni braukia liūdesio ašarą, o kiti jau trina rankomis, nes nenumaldomai artėja grybų karštinė. Ruošiantis rudens pradžiai ir grybų antplūdžiui, kaip įprasta, tikrinama, ar ne kiauros pintinės, prisimenami grybų pavadinimai bei naršomi atokesnių miškų žemėlapiai.
iliustracija2018-08-27 09:20:24

Tingėjimo nauda: tampame laimingesniais žmonėmis ir ramesniais klientais?

Sėkmingo žmogaus paveikslas šiandien piešiamas kaip veiklaus, skubančio ir daug dirbančio individo. Neretai klaidingai teigiama, kad tik šie būdo bruožai atneša laimę: kuo daugiau dirbsi ir kuo mažiau ilsėsiesi, tuo labiau (kada nors) džiaugsiesi gyvenimu.
iliustracija2018-08-27 09:14:44

Vadovų įrašai „Facebook“ – neišnaudota kovos su fake news priemonė

Remiantis konsultacijų įmonės „Brandfog“ tyrimo duomenimis, net 82 proc. žmonių labiau pasitiki įmone, kurios vadovai socialiniame tinkle „Facebook“ dalinasi savo įžvalgomis ir komentarais. Deja, Lietuvoje dar ne visi vadovai į šį soc. tinklą žiūri kaip į būtinybę ir rimčiau vertina tik „LinkedIn“.
iliustracija2018-08-22 12:50:35

5 sėkmingiausi Lietuvoje gimę IT išradimai

Lietuva neretai vadinama informacinių technologijų (IT) valstybe – šalyje daugybė užsienio investuotojų įsteigtų klientų aptarnavimo centrų, programuotojų biurų. Tačiau lietuviai nėra tie, kurie tik priima užsienio investicijas – jie patys kuria ateities technologijas.
iliustracija2018-08-22 12:47:04

Išmanusis laikrodis su GPS funkcija – ramybė dėl vaikų saugumo. Kaip išsirinkti?

Patarimai, kaip protingai išsirinkti išmanųjį laikrodį vaikui. Išmanieji laikrodžiai savo išvaizda primena tradicinius laikrodžius, tačiau pasižymi kur kas platesniu įdomiu funkcionalumu.
iliustracija2018-08-22 12:22:07

Skaitmeninė antžeminė TV nesiruošia užleisti pozicijų?

„Telia Lietuva“ AB nusprendė nutraukti kurį laiką teiktą mokamos skaitmeninės antžeminės televizijos paslaugą ir rugpjūčio pradžioje išplatino žiniasklaidoje pranešimus, esą „daugiau nei 10 metų Lietuvoje veikusi skaitmeninė antžeminė (DVB-T) televizija – pakeliui į muziejų”.
iliustracija2018-08-22 12:15:54

Asmens duomenys: kaip programišiai juos pavagia ir kaip nuo to apsisaugoti?

Vis dažniau pasigirstant apie programišių atakas ne vien prieš įmones, bet ir prieš tokius pasaulinės svarbos politinius įvykius kaip JAV prezidento rinkimai, natūralu klausti – ar saugūs kiekvieno mūsų duomenys?
iliustracija2018-08-20 07:35:02

VMI atnaujins elektroninio deklaravimo sistemą (EDS)

2018 m. rugpjūčio 16 d., Vilnius. Valstybinė mokesčių inspekcija (toliau – VMI) informuoja, kad pasirašyta sutartis su UAB „NRD“, kuri jungtinės veiklos sutarties pagrindu kartu su UAB „NFQ Technologies“ laimėjo viešojo pirkimo konkursą dėl elektroninio deklaravimo sistemos (EDS) plėtojimo.
iliustracija2018-08-20 07:28:53

Reikalinga slauga: ką būtina žinoti?

Slaugos poreikis Lietuvoje didėja, tad sunkiai sergantys mūsų šalies gyventojai jiems reikalingas slaugos paslaugas gali gauti ne tik ligoninėje, poliklinikoje, bet savo pačių namuose. Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) specialistai primena, ką būtina žinoti apie slaugos paslaugas, kurias gali gauti privalomuoju sveikatos draudimu apdrausti (PSD) žmonės.
iliustracija2018-08-20 07:23:06

5 filmai, kurie leis pasijusti, lyg patys dalyvautumėte veiksme

Vienas galingiausių įrankių kino filmų režisierių rankose neabejotinai yra spalvos. Jos gali ne tik padėti geriau atsiskleisti aktorių kuriamiems personažams, išryškinti net menkiausias detales, bet ir sukurti ypatingą nuotaiką.
iliustracija2018-08-16 08:41:15

Iš sodybų vagia net maistą: 5 patarimai, kaip apsisaugoti nuo vagių

Vasarą sodybose ir sodų bendrijose verdantis gyvenimas privilioja ir ilgapirščius – bendrovė „Lietuvos draudimas“ šiemet fiksuoja dešimtadaliu daugiau vagysčių iš vasarnamių negu prieš metus.
iliustracija2018-08-16 08:29:49

Norintiems sutaupyti: 4 patarimai, kaip sunaudoti mažiau duomenų

Nors anksčiau ryšio operatorių planų kaina labiau priklausė nuo suteikiamų minučių bei SMS skaičiaus, dabartinių sąskaitų dydžius dažniau nulemia išnaršytų duomenų kiekis. Technologijų lyderė „Tele2“ pataria, ką daryti, kad numatytų gigabaitų užtektų, o papildomus jų paketus tektų užsisakinėti kuo rečiau.
iliustracija2018-08-16 08:26:45

Į didžiausio Lietuvoje duomenų centro statybas „Baltneta“ investuoja 3 mln. eurų

Bendrovė „Baltnetos komunikacijos“ pradėjo Vilniuje esančio Liepkalnio duomenų centro plėtrą, į kurią numatyta investuoti apie 3 mln. eurų.
iliustracija2018-08-16 08:24:25

Telefonų istorija: 7 telefonai, kurie paliko didžiausią pėdsaką

1983 m. metais pasirodė pirmas mobilusis telefonas. Šiandien, praėjus 35-iems metams po jo atsiradimo, šis įrenginys gerokai pasikeitė. Dabar jį vadiname išmaniuoju telefonu, kartais jis vargiai telpa mūsų kelnių kišenėje, o telefonu atliekamos funkcijos dažnai prilygsta toms, kurias anksčiau darydavome vien kompiuteriais.
iliustracija2018-08-16 08:21:53

Vaikų rankose nukenčia kas dešimtas išmanusis įrenginys

Atsidūrę vaikų rankose ar netyčia pasipainioję jų kelyje skyla, dūžta, būna sulaužomi ar apliejami 1 iš 10 išmaniųjų įrenginių. Draudikai atkreipia dėmesį, kad iš dalies ar net negrįžtamai įrenginius vaikai sugadina visiškai netyčia, o dažniausias įrenginių pažeidimas – dužęs ekranas.
iliustracija2018-08-09 17:25:32

„Tele2“ jau skyrė kompensacijas savo klientams

Mobiliojo ryšio operatorius „Tele2“ praneša, kad rugpjūčio 3–4 d. užsienyje buvusiems ir tarptinklinio ryšio paslauga negalėjusiems pasinaudoti klientams kompensacijos jau skirtos. Nuo šiandien dovanų nemokamus 20 GB gavo ir visi Lietuvoje buvę klientai, mokantys pagal sąskaitas.
* Skelbiamos įvairių šaltinių naujienos, todėl už jas neatsakome. Kai kurie teiginiai gali nesutapti su www.tvnaujienos.lt nuomone. Neatsakome už vartotojų komentarus.