Naujienos

Kas vyksta lėktuvui patekus į Lietuvos oro erdvę?

2019-03-01 15:59:08

Atvykę į oro uostą registruojame bagažą, atliekame saugumo patikros procedūras ir patogiai įsitaisę lėktuvo kėdėje imame mėgautis kelione. Tuo metu procesas, kad lėktuvas laiku ir saugiai atsirastų jūsų galutiniame kelionės taške, dar tik prasideda.

Keleiviui dažnai nematomas, bet svarbias funkcijas atliekanti valstybės įmonė „Oro navigacija“ atskleidžia, kad vienas svarbiausių sėkmingo skrydžio garantų – tai darnus pilotų, skrydžių vadovų darbas ir tiksliai, tarsi šveicariškas laikrodis veikianti įranga.

Oro erdvėje – „kamščių“ grėsmė

Europoje ir Šiaurės Amerikoje pastaruoju metu stebimas nuolat augantis orlaivių judėjimas – jie ima „nebetilpti“ į oro erdvę. Ši problema sprendžiama sukuriant papildomus skrydžių valdymo sektorius bei gerinant techninį orlaivių aprūpinimą. Šios priemonės leidžia orlaiviams geriau orientuotis oro erdvėje, efektyviau išnaudoti oro kelius, todėl oro erdvėje vienu metu gali tilpti daugiau orlaivių.

Pasak oro erdvę virš Lietuvos ir dalį oro erdvės virš Baltijos jūros valdančios „Oro navigacijos“ Techninės veiklos departamento vadovo Dariaus Okunevičiaus, įmonės kiekvienais metais aptarnautų skrydžių skaičius nuolat auga, o tai įpareigoja įmonę skirti didžiulį dėmesį įrangos veikimui ir atnaujinimui.

„Dėl augančių skrydžių srautų būtini nuolatiniai sprendimai oro erdvės pralaidumui didinti. Viena pagrindinių mūsų atsakomybių – visas techninis aprūpinimas, būtinas tiek orlaivių skrydžiams, kad jie galėtų orientuotis erdvėje, tiek skrydžių vadovams, kad jie matytų, kas vyksta oro erdvėje, ir galėtų komunikuoti su orlaiviais“, – teigia D. Okunevičius. – Visose šiose srityse veikia labai skirtinga, bet kartu aviacijos paslaugų teikimui būtina navigacijos, ryšių, stebėjimo ir skrydžių valdymo įranga, kurios veikimas turi būti itin tikslus ir patikimas“.

Pagrindinė ryšių, navigacijos ir stebėjimo įranga

Didieji lėktuvai dažniausia skrenda pagal prietaisus, t. y. pilotai žiūri ne pro langą, o į prietaisų skydelį, nurodantį, kur orlaivis yra ir kur jis turi nuskristi – tai informacija iš oro uosto teritorijoje esančių antžeminių įrenginių. Pilotas aklai pasitiki prietaisais – jeigu technika gerai ir teisingai veikia, leisdamasis lėktuvas išnyra iš debesies ir jau yra tiesiai nukreiptas į kilimo ir tūpimo tako ašinę liniją. Jei orlaivis nepataikys į kilimo ir tūpimo tako ašinę liniją, lėktuvas negalės pabaigti tūpimo manevro, bandys staigiai kilti ir, apsukęs ratą, leistis iš naujo.

Lėktuvui tupiant bet kuriame iš tarptautinių Lietuvos oro uostų – Vilniaus, Kauno, Palangos ar Šiaulių – nurodymus orlaivio pilotui duoda „Oro navigacijos“ skrydžių vadovai, gaunantys navigacijos, ryšių ir stebėjimo įrangos duomenis bei hidrometeorologinę informaciją.

Pagrindinės skrydžių saugą užtikrinančios ryšių, navigacijos ir stebėjimo įrangos sąraše – keturios navigacijos priemonės. Šalies oro uostuose veikiantys DVOR/DME sistemos švyturių kompleksai Vilniaus skrydžių informacijos regione, apimančiame Lietuvos Respublikos oro erdvę ir dalį oro erdvės virš Baltijos jūros, sukuria specialų navigacijos duomenų lauką. Iš švyturių kompleksų gaunama informacija orlaivių įguloms leidžia nustatyti orlaivio padėtį oro erdvėje.

Orlaiviui ruošiantis tūpti pilotai vadovaujasi tūpimo pagal prietaisus arba kitaip ILS sistema – gaunami duomenys apie orlaivio padėtį kilimo ir tūpimo tako atžvilgiu. Vilniaus oro uoste naudojama ILS padeda lėktuvui priartėti prie kilimo ir tūpimo tako esant vos 350 metrų horizontaliam ir 30 metrų vertikaliam matomumui.

Su praskrendančiais lėktuvais informacija apsikeičiantys ir tūpti bei kilti lėktuvams oro uoste padedantys skrydžio vadovai remiasi ir radiolokatorių arba radarų duomenimis. Vienas radaras teikia informaciją apie ant žemės vykstantį veiksmą – stovinčių ar važiuojančių lėktuvų poziciją, automobilius. Kiti – pirminis ir antrinis radiolokatoriai – teikia duomenis apie eismą ore, t. y. kur yra ir kaip juda lėktuvai.

Ryšio paslaugas tarp orlaivių ir skrydžio vadovų „Oro navigacija“ užtikrina per imtuvų ir siųstuvų centrus palaikydama ryšį „žemė-oras“.

Moderniausi atnaujinimai – būtinybė

Vilniuje baigiamame statyti naujame Regiono skrydžių valdymo centre, kuris bus perkeltas iš senojo „Oro navigacijos“ administracinio pastato, diegiama inovatyvi, sudėtingėjančiam skrydžių vadovų darbui būtina skrydžių valdymo sistema iTEC. Ji pasirinkta dėl išmanių antžeminių perspėjimo priemonių, galimybių operatyviai apsikeisti informacija ir modernios „žemė-oras“ duomenų ryšio sistemos. Viena pagrindinių naujovių – ryšio sistema, suteikianti alternatyvą įprastiniam piloto ir skrydžio vadovo bendravimui balsu.

„Vienu metu skrydžio vadovas gali palaikyti ryšį, su, tarkime, 15 orlaivių. Tai itin didelis krūvis, kuriam reikia ir daug laiko. Tokį bendravimą balsu kai kuriais atvejais verta keisti pranešimo siuntimu, primenančiu SMS veikimo principą. Vienas mygtuko paspaudimas – ir pilotas iš skrydžio vadovo gauna standartizuotą pranešimą, matomą prietaisų skydelyje. Taip jis gali iš karto vykdyti komandą, sutaupomas laikas“, – sako Ryšių, navigacijos ir stebėjimo tarnybos vadovas R.Malinauskas.

Dar viena „Oro navigacijos“ planuojama naujovė – ruošimasis teikti civilinei aviacijai būtinas, itin tikslias palydovinės navigacijos paslaugas. Globalios palydovinės navigacijos sistemos kai kuriuose orlaivių skrydžio etapuose ne visiškai atitinka civilinės aviacijos reikalavimus, todėl kuriami regioniniai papildiniai, tokie kaip palydovinė signalų tikslinimo sistema (EGNOS). Ši europiečių kuriama sistema leidžia patikslinti palydovines sistemas, teikti tikslesnius duomenis. „Oro navigacija“ pasirašė darbinį susitarimą su EGNOS paslaugos teikėja – bendrove ESSP, kurią įkūrė septynių Europos valstybių oro navigacijos paslaugų teikėjos. Sutarties pasirašymas leis „Oro navigacijos“ artėjimo tūpti procedūroms panaudoti itin tikslų palydovinį signalą ir tokiu būdu padidinti skrydžių saugą.

Sklandžiai veikianti įranga ir išankstinis pasirengimas – saugiklis nuo chaoso

Tinkamo įrangos veikimo civilinėje aviacijoje svarbą ir būtinumą visa Europa praktiškai pajuto 2018 m. balandžio 3 d., kai sugedo Europos saugios oro navigacijos organizacijos „Eurokontrolė“ duomenų apie skrydžių tvarkaraščius keitimosi ir koordinavimo sistema. Tokios ekstremalios situacijos pasekmė – pusės suplanuotų arba 15 tūkstančių skrydžių vėlavimas arba atidėjimas. Lietuvoje orlaivių užlaikymo ir vėlavimo per Europoje vyravusį chaosą pavyko išvengti.

„Dėl techninių nesklandumų „Eurokontrolės“ centralizuotoje skrydžių srautų valdymo sistemoje, dalyje Europos šalių sutriko skrydžiai, tačiau ši situacija didelės įtakos skrydžiams Lietuvos oro erdvėje neturėjo – turime galimybę skrydžių planus ir kitus pranešimus valdyti lokaliai. Skrydžių srautų koordinavimas tuo metu vyko vadovaujantis ekstremaliųjų atvejų planu“, – 2018 m. balandžio mėnesio įvykius komentavo Skrydžių srautų planavimo ir duomenų dorojimo skyriaus vadovė Auksė Viršilienė.

Ji pridūrė, kad ekstremalių atvejų planai skirti suvaldyti įvairias nenumatytas situacijas. Kadangi „Eurokontrolės“ skrydžių srautų valdymo sistema pranešimus gauna iš anksto, įvykus gedimui ir vadovaujantis ekstremaliųjų, arba kitaip – nenumatytų atvejų – planais, užtikrinamas nepertraukiamas darbas tam tikrą laiko tarpą.

„Eurokontrolės“ patirtas techninis gedimas nesukėlė skaudžių pasekmių – organizacijos teigimu, nebuvo iškilęs pavojus skrydžių saugumui. Tačiau šis įvykis aiškiai priminė, kokia jautri technikos gedimams yra civilinės aviacijos sritis ir koks didelis dėmesys privalo būti skiriamas įrangai.

Komentuojame šią naujieną:

Jūsų komentaras

Jūsų vardas:


Jūsų kontaktai:


Fotorebuso atsakymas:


rebusas
Jūsų komentaro tekstas:



Daugiau naujų naujienų
       2024-04-19 19:12:53

Kas dešimtas skambutis Lietuvoje – sukčių iš padirbto numerio

„Telia“ per pirmuosius tris šių metų mėnesius užkirto kelią 2,6 mln. atakų, nutaikytų į Lietuvos mobiliojo ryšio abonentus. Apsaugoti vartotojus bendrovei padėjo dar pernai aktyvuota automatinė padirbtų mobiliųjų numerių (angl. „spoofing“) filtravimo sistema.
       2024-04-19 19:00:45

Morkos – ne vienintelės akių pagalbininkės: dar viena daržovė nuo akių ligų

Kai oras šiltyn – ir mūsų patiekalai lengvyn. Tad gamindami pigesnius maltinukus iš cukinijų ir avinžirnių, ilgai neužgaišite, o rezultatu džiaugsis visi valgytojai.
       2024-04-19 12:27:56

Kodėl Azijoje šviežius agurkus ne pjausto, o traiško – tokių salotų nevalgėte

Šviežių lietuviškų, šiltnamiuose užaugintų agurkų sezonas įsibėgėja, tad geros jų kainos vilioja vis dažniau gamintis salotas. Gaivios, traškios salotos tinka prie įvairių patiekalų, tačiau paruoštos kiek įdomiau gali tapti ir pagrindine stalo žvaigžde ar sveikais priešpiečiais.
       2024-04-19 12:19:30

Ekspertai: norite statyti moderniai? Atsigręžkite į natūralumą ir tradicijas

Mes tikimės, kad statybų technologijos nuolat tobulės ir taps futuristiškesnės, tačiau klimato kaita verčia suabejoti, ar aklas progresas yra geriausias pasirinkimas.
       2024-04-18 22:33:13

Kokybiška vištiena vertinama visame pasaulyje, kokia jos perspektyva Lietuvoje?

Šiuolaikinė visuomenė vis labiau rūpinasi savo sveikata, geresne savijauta vartodama maistingesnę, natūralesnę ir sveikatai palankesnę produkciją. Vištiena – ne išimtis, o pagaminta iš be antibiotikų užaugintų paukščių yra būtent ta mėsa, kuri vis dažniau aptinkama kiekvieno pirkėjo krepšelyje.
       2024-04-18 20:56:05

Reikalavimo važinėti vasarinėmis padangomis nėra – kodėl būtina tai daryti?

Kaip ir kasmet, nuo balandžio 1 d. automobiliai šalies keliuose gali būti eksploatuojami su vasarinėmis padangomis. Visgi dažnam vairuotojui kyla klausimas, kodėl apskritai verta tai daryti, nes žieminių padangų, jei jos nėra dygliuotos, naudojimas vasaros metu neuždraustas.
       2024-04-18 14:29:51

Erkės perduoda daugiau nei 20 ligų, o Laimo liga gali sukelti 70 simptomų

Atėjus šiltajam sezonui, daugelis pirmiausia skubės į gamtą. Visgi svarbu prisiminti, kad erkių aktyvumas didėja termometro stulpeliams esant dar ne taip aukštai – infekcines ligas pernešantys voragyviai miškuose ir parkuose mūsų tyko jau nuo septynių laipsnių šilumos ir savo pamainą baigia tik vėlyvą rudenį.
       2024-04-18 12:50:03

Esu mažos, iki 3 ha miško valdos savininkas. Ką turėčiau žinoti?

Lietuvoje yra apie 319 tūkst. privačių žemės sklypų, kuriuose yra miško. Vidutinis sklypo dydis – apie 2,7 hektaro. Dažnai šių sklypų savininkai yra žmonės, nesusiję su miškininkyste, turintys kitų sričių išsilavinimą, gyvenantys ir dirbantys miestuose.
       2024-04-17 15:34:10

Automobilio vairuotojo atsakomybė: kada keleivis privalo būti išlaipintas

Saugumas kelyje labiausiai priklauso nuo vairuotojo įgūdžių ir atidumo bei automobilio techninės būklės. Transporto priemonėje įrengtos oro pagalvės taip pat reiškia saugumą nelaimės atveju, tačiau saugos diržo segėjimas yra kiekvieno automobilio vairuotojo bei keleivio asmeninis pasirinkimas, kuris, deja, ne visada būna teisingas.
       2024-04-17 15:31:22

Vasarai, kai atsivalgysite šaltibarščių: atgaivins agurkų šaltsriubė

Šylant orams, į mūsų virtuves vis dažniau atkeliauja agurkai: juos pjaustome į salotas, dedame į šaltibarščius, gardiname jais geriamąjį vandenį. Kai nesinori karštų ir sočių pietų, puikiai atgaivins bulgariška „Tarator“ sriuba.
       2024-04-17 15:17:21

Schema, kai tampate nusikaltėlių bendrininku: kaip atpažinti ir apsisaugoti

Viena iš pastaruoju metu populiariausių finansinio sukčiavimo schemų – netikri darbo skelbimai. Jie aukoms gali kelti ypač didelį pavojų, nes jos, pačios to nesuprasdamos, gali tapti nusikaltėlių bendrininkėmis.
       2024-04-17 15:11:49

RRT: skaitmeninių sukčių metodams tobulėjant, esamų priemonių nebepakanka

Praėjus beveik metams nuo pirmųjų Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) sprendimų, skirtų skaitmeniniams sukčiams pažaboti, buvo apžvelgti jų rezultatai – pristatyta statistika, kurią renka tiek operatoriai, pašto paslaugų teikėjai, tiek susijusios institucijos.
       2024-04-17 15:08:56

Įminė mįslę, kaip nesutikti su vadovu ar aukštesnio statuso žmogumi?

Daugeliui mūsų labai sunku nesutikti su vadove arba bet kuo kitu, kas yra aukštesnėje galios pozicijoje. Tai gali būti ir darbinė, ir asmeninė aplinka – statusu viršesnis žmogus ar vyresnis šeimos narys, mama, tėtis ar kitas autoritetas.
       2024-04-17 15:02:57

Kaip saugiai transportuoti televizorių, skalbimo mašiną ar šaldytuvą

Persikraustymas į naujus namus paprastai būna džiaugsmingas nuotykis, tačiau kartu su juo tenka ir nelengva užduotis saugiai pervežti didelius prietaisus, pavyzdžiui, televizorius, šaldytuvus ir skalbykles.
       2024-04-17 14:56:33

5 svarbiausi dokumentai, norintiems parduoti automobilį greičiau ir brangiau

Parduodant automobilį svarbu turėti visus su jo eksploatavimu susijusius dokumentus. Tai sumažins abejones dėl pardavėjo sąžiningumo bei transporto priemonės būklės.
       2024-04-16 22:02:22

Lietuvos radijo ir televizijos komisija patyrė kibernetinę ataką

Š. m. balandžio 16 d. nuo 9 val. iki 12 val. Lietuvos radijo ir televizijos komisijos (toliau – LRTK) interneto svetainė patyrė kibernetinę ataką, tačiau dėl greitos LRTK reakcijos ir pritaikytų techninių priemonių, jokia žala nepadaryta.
       2024-04-16 16:45:30

Kokias didžiausias klaidas daro keliautojai: galite būti nepasiekiami

Be išmaniojo telefono – nė žingsnio namuose, tad tokio paties komforto norisi ir keliaujant. Likti be ryšio svetimoje šalyje – ne išeitis, tad Arnoldas Lukošius, „Tele2“ Inovacijų ekspertas, primena, ką reikėtų pasitikrinti ir kokius žingsnius būtina atlikti dar prieš kelionę.
       2024-04-16 13:41:30

7 finansiniai žmonių asmenybės tipai: pasitikrinkite, kuris esate jūs

Siekiant finansinės gerovės ir stabilumo, dažnai pamirštamas aspektas yra mūsų finansinis asmenybės tipas. Tai – pasikartojantis elgesys su pinigais ir požiūris į juos.
       2024-04-16 13:30:44

Vilniaus TV bokšto rekonstrukcija: taurėje lankytojams atvertos naujos erdvės

Šiandien aukščiausiame Lietuvos statinyje – Vilniaus televizijos bokšte – surengtos bokšto viršutinės taurės naujų erdvių rekonstrukcijos pabaigtuvės. Pabaigus šį darbų etapą, lankytojams atveriamos naujos erdvės, kuriose jų laukia naujos paslaugos bei pramogos.
       2024-04-15 14:01:19

Dirbtinio intelekto rinka 2030-aisiais: investuoti, reguliuoti ar bijoti?

Gyvename dirbtinio intelekto psichozės laikais – stebime lenktynes, kuriose neaiškios nei taisyklės, nei starto ir finišo linijos. Nežinome, kada jos baigsis, tačiau aišku viena – šiandien svarbiausia pasirinkti strategiją ir judėti kryptingai, sako advokatas, „TGS Baltic“ partneris Mindaugas Civilka.
       2024-04-15 13:37:33

Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis

Išankstiniai indikatoriai rodo, kad ekonominis aktyvumas Lietuvoje laipsniškai atsigauna. Vis dėlto, kol daugelis pagrįstai Lietuvos ekonomikos atsigavimą sieja su eksporto ir pramonės rodikliais, vidaus vartojimas tampa ypač svarbiu komponentu, šiemet stipriai patempsiančiu šalies ekonomiką į viršų.
       2024-04-15 13:35:07

Ne tik varlių šlaunelės ir sraigės: 2 greiti ir pigūs prancūziški patiekalai

Maisto gamyboje prancūzai išties moka panaudoti viską, kas yra geriausia: tiek šviežius ir kokybiškus ingredientus, tiek ištobulintas skonių derinimo technikas. Ką ir bekalbėti apie valgymo kultūrą, kuri skatina mėgautis ne tik maistu, bet ir kompanija.
       2024-04-15 12:56:56

Kodėl įspėjamuosius pranešimus kartais gauna ne visi gyventojai?

Jonas, gyvenantis Vilniaus Naujamiesčio mikrorajone, bet dirbantis Viršuliškėse, darbo metu negavo pranešimo apie gaisrą, įsiplieskusį netoli jo namų. Kodėl? Pasak Arnoldo Lukošiaus, „Tele2” Inovacijų eksperto, nors ši konkreti situacija išgalvota,
       2024-04-15 12:48:50

JAV atvėrė rinką Lietuvos oro bendrovėms

JAV atvėrė rinką Lietuvos oro bendrovėms: atlikusi Lietuvos civilinės aviacijos valdymo ir skrydžių saugos užtikrinimo sistemos auditą, JAV federalinės aviacijos administracija (FAA) suteikė galimybes Lietuvos oro vežėjams vykdyti komercinius skrydžius JAV teritorijoje Lietuvoje registruotais orlaiviais.
       2024-04-15 12:24:48

Kuo naudinga garso terapija?

Teigiamas garso poveikis žmogui žinomas nuo senų laikų. Įvairių istorijų galima rasti jau senovės Egipte, Indijoje, Graikijoje. Tam tikri aspektai pasiekė ir dabartinį laikotarpį. Pavyzdžiui, ganėtinai populiariu užsiėmimu vis dar išlieka garso terapija.
       2024-04-15 12:17:15

Koks turėtų būti seifo saugumo lygis?

Seifas yra naudingas itin įvairių daiktų saugojimui nuo įsilaužimų ar gaisro. Dažniausiai žmonės šį įsigyja norėdami paslėpti ginklus, dokumentus, pinigus, brangią įrangą, papuošalus, raktus. Žinoma, įvairių vertingų daiktų egzistuoja ir gerokai daugiau.
       2024-04-15 12:10:41

Ką veikti lietingais vakarais porai? 5 idėjos

Nors už lango oras vis gerėja, vasarėja, tačiau saulėtas dienas anksčiau arba vėliau keičia lietingos ir tenka galvoti ką smagaus nuveikti. Žinoma, kad kai šalia yra mylimas žmogus – rasti smagias veiklas yra kur kas paprasčiau.
       2024-04-12 11:27:43

Ką būtina žinoti apie vaistų nuo skausmo vartojimą? Didžiausios klaidos

Vaistai nuo skausmo yra dažnas medikamentas kiekvieno žmogaus vaistinėlėje. Jų populiarumą didžiąja dalimi lemia universalus poveikis – jie vartojami tiek kenčiant ūminį skausmą, tiek turint lėtinių ligų.
       2024-04-10 18:52:18

Blokuojami 23 IP adresai, kuriais pasiekiama Kremliaus propaganda

2024 m. balandžio 10 d. Lietuvos radijo ir televizijos komisija (toliau – LRTK) priėmė sprendimą blokuoti 23 IP adresus, kuriais sudaroma galimybė žiūrėti Lietuvos Respublikoje draudžiamas transliuoti pagrindines Kremliaus propagandos televizijos programas.
       2024-04-10 18:47:02

Ženšenis: natūralus adaptogenas jūsų sveikatai

Kas yra adaptogenai ir kodėl jie svarbūs mūsų organizmui? Adaptogenai yra natūralios kilmės medžiagos, kurios padeda organizmui prisitaikyti prie stresinių situacijų ir įveikti iššūkius. 1947 m. rusų mokslininkas Nikolai Lazarev sukūrė terminą „adaptogenas‘‘.
* Skelbiamos įvairių šaltinių naujienos, todėl už jas neatsakome. Kai kurie teiginiai gali nesutapti su www.tvnaujienos.lt nuomone. Neatsakome už vartotojų komentarus.