Naujienos

Ar elektromobiliai ir hibridai dėvisi greičiau nei tradiciniai automobiliai?

2025-03-05 10:27:58

Lietuvoje daugėjant elektromobilių ir hibridų, diskusijos apie jų patvarumą ir eksploatacinius kaštus tampa vis karštesnės. Ar šie automobiliai išties nusidėvi greičiau nei tradiciniai vidaus degimo varikliais varomi automobiliai?

Nuotraukos šaltinis: Photocamera.click

Apie tai kalbamės su elektromobilių ir hibridų techninės priežiūros specialistu, Kauno technologijų mokymo centro (Kautech) profesijos mokytoju metodininku Arvydu Sirtautu.

Automobilio pasirinkimas – nuo asmeninių poreikių iki aplinkosaugos

Renkantis automobilį, svarbiausia įvertinti individualius poreikius. Pasak A. Sirtauto, automobilių pasirinkimas yra svarbus sprendimas, kuris priklauso nuo daugybės veiksnių, tokių kaip asmeniniai poreikiai, biudžetas, vairavimo įpročiai, gyvenimo būdas ir netgi aplinkosaugos klausimai.

Nors šiuolaikinių dyzelinių automobilių deginių šalinimo sistemos turi katalizatorius, lambda zondus ir kietųjų dalelių filtrus (DPF), šie įrengimai taršos pilnai nepašalina. Dalis nematomų kietųjų dalelių patekusios į aplinką, ypač esant sausam ir ramiam orui, padidina oro taršą ir gali sukelti kvėpavimo takų ligas.

„Svarbu ir tai, kad technologijoms sudėtingėjant, naujų modelių katalitinėse sistemose naudojant brangiuosius metalus, kyla dyzelinių automobilių kainos. Be to, vairuotojams tenka mokėti ne tik už brangesnį automobilį, bet ir taršos mokestį“, – pastebi specialistas, pridurdamas, kad pakilusi dyzelino kaina, tikėtina, ir ateityje išliks aukšta.

Nors benzininiai automobiliai taip pat teršia aplinką, jie išmeta mažiau kietųjų dalelių nei dyzeliniai. O mažiausiai taršūs iš vidaus degimo varikliais varomų automobilių, A. Sirtauto teigimu, yra naudojantys gamtines dujas. Bet daugelis vairuotojų pritartų, kad ši alternatyva ne itin patraukli, nes dujų talpykla automobilyje užima vietos.

Mažiau taršūs, ypač mieste, yra hibridai (HEV) arba vien elektra varomi automobiliai (BEV). Kol kas rūpestį kelia tik nepakankamai išvystytas pakrovimo stotelių tinklas. Vienas iš sprendimų galėtų būti, jeigu tokių stotelių savo darbuotojams prie įmonių ir įstaigų įrengtų darbdaviai. „Mūsų mokymo centro automobilių stovėjimo aikštelėje yra pakrovimo stotelė, todėl kol darbuotojas dirba, elektromobilis gali krautis“, – pasakoja Kautech profesijos mokytojas.

Greitesnis elektromobilių ir hibridų nusidėvėjimas: mitas ar realybė?

Vis dažniau diskutuojama, ar elektromobiliai ir hibridai nusidėvi greičiau nei tradiciniai automobiliai. Pasak A. Sirtauto, šis teiginys yra labiau mitas nei realybė. Elektromobiliuose ir hibriduose yra mažiau judančių dalių nei tradiciniuose automobiliuose, nes jiems nereikia tokių komponentų kaip variklio aušinimo sistema, išmetimo sistema ir pan. Tai reiškia, kad daugelis mechaninių dalių yra mažiau linkusios nusidėvėti. Kitaip tariant, elektromobiliai gali būti ilgaamžiškesni už tradicinius dėl mažesnio variklio nusidėvėjimo ir paprastesnės priežiūros.

„Žinoma, kaip ir benzininio ar dyzelinio automobilio atveju, reikės pasirūpinti stabdžių sistemos priežiūra ir remontu, kas dvejus metus pakeisti stabdžių skystį. Užtat atkrenta alyvos keitimo darbai, neigiamo poveikio nedaro iš nesandarių sistemų į aplinką patekę lašai, nes nėra vidaus degimo variklio“, – skirtingų tipų automobilių priežiūrą lygina pašnekovas.

Tiesa, tarp automobilių vairuotojų diskusijos verda dėl baterijos eksploatacijos ir ilgaamžiškumo. Skeptikai tvirtina, kad maždaug po 5 metų reikia ją keisti, o finansinės išlaidos sudaro du trečdalius naujo automobilio kainos. Bet tai netiesa, teigia A. Sirtautas: „Svarbiausiaselektromobilių ir hibridų komponentas yra baterija. Šios baterijos paprastai turi ribotą tarnavimo laiką, tačiau šiuolaikinės gaminamos taip, kad tarnautų 8–10 metų (arba 100 000–150 000 km), priklausomai nuo modelio ir naudojimo sąlygų. Tai gali turėti įtakos elektromobilio vertės kritimui ir laikyti jį „nusidėvėjusiu“, tačiau daugelis gamintojų siūlo baterijų garantinius laikotarpius. Naujausi duomenys rodo, kad garantiniu laikotarpiu elektromobilių baterijų gedimai sudaro vos 2,5 proc. – tai labai mažas rodiklis. Suprantama, dažniau kraunant bateriją, jos būklė gali prastėti.“

Vis tik reikia turėti galvoje, kad elektromobiliai ir hibridai gali reikalauti kitokios priežiūros, pavyzdžiui, dėl energijos atgavimo sistemų ir specifinių elektronikos komponentų. Tačiau tai paprastai nėra susiję su greitesniu nusidėvėjimu.

Silpnoji vieta – baterija

Elektra varomų automobilių baterijos sudarytos iš į modulius lygiagrečiai sujungtų celių, kiekvienos jų įtampa siekia 3,7 V (voltų), dėl to didėja modulio talpa. Moduliai sujungti nuosekliai, kad įtampa būtų didesnė.

Kalbėdamas apie elektromobiliuose ir hibriduose naudojamas aukštos įtampos baterijas, A. Sirtautas pasakoja apie jose vykstančius sudėtingus procesus. „Jeigu viena celė išsikrauna daugiau nei kitos, kraunant ji mažiau įsikraus ir bendra baterijos talpa bus mažesnė. Todėl vyksta balansavimo procesai. Reaguodama į skirtingą energijos kiekį celėse, sistema padaro taip, kad visos celės išsikrautų, o po to vienodai įsikrautų“, – detalizuoja specialistas.

Dar viena problema, su kuria gali susidurti elektra varomų automobilių vairuotojai, yra jungčių korozija. Atsiradus tokiam kontaktų pažeidimui viename modulyje, nukenčia ir kiti, nes visi nuosekliai sujungti. „Nereikia nuogąstauti, kad teks keisti visą bateriją. Nustatęs tikslią gedimo vietą, elektromechanikas senąjį modulį pakeis nauju, – teigia Kautech Transporto skyriaus profesijos mokytojas A. Sirtautas. – Žinoma, tai turi atlikti profesionalas, nes reikia turėti leidimą dirbti aukštos įtampos įrenginiais. Neabejoju, kad ši specialybė yra automobilių serviso verslo ateitis.“

Galimas – įtampos nutekėjimas

Negalima atmesti, kad eksploatuojant elektromobilį ar hibridą, neįvyks įtampos nutekėjimas, perspėja specialistas. Pasak jo, valdymo blokas nuolat vykdo aukštos įtampos monitoringą ir jeigu fiksuojamas izoliacijos defektas bei įtampos nutekėjimas, skydelyje užsidega tai signalizuojanti lemputė. Nutekėjusi įtampa sąlyčio su automobilio korpusu neturi, todėl pavojaus žmonėms nėra, tačiau būtina nedelsiant važiuoti į autoservisą. Nutikus rimtesniam gedimui ir įtampai nutekėjus į transporto priemonės masę, pati sistema užblokuoja įtampą ir automobilis nevažiuoja, paaiškina A. Sirtautas.

Hibridai – kompromisinis variantas

„Regitros“ duomenimis, per 2024 m. naudotų elektromobilių daugėjo 54 proc., naujų elektromobilių auto parkas paaugo 10 proc. Be to, fiksuotas mažesnis grynųjų elektromobilių procentas, o hibridinių elektromobilių sąlyginai augo. Pašnekovas pastebi, kad pagrindinis elektromobilių trūkumas tai, kad dabartinėse įkrovimo stotelėse juos tenka įkrauti valandą. Hibridų pranašumas – išseko baterija, automobilis toliau rieda varomas benzinu.

„Dažnas manęs klausia, kodėl važinėju dyzeliniu automobiliu, nors taip gražiai kalbu apie elektra varomus, – atvirauja Kautech profesijos mokytojas. – Taip darau, pirmiausia todėl, kad mano automobilio resursas dar neišnaudotas, bet kai ateis laikas atsisveikinti, galvoju įsigyti tikrąjį hibridą. Plug-in variantas man netinka, nes važinėju ilgus atstumus. Be to, tikrasis hibridas šiek tiek pigesnis.“

A. Sirtautas atkreipia dėmesį, kad plug-in hibridai turi didesnės talpos bateriją ir gali būti kraunami iš tinklo, todėl mieste gali judėti vien elektra. Tačiau ilgoms kelionėms tikrasis hibridas gali būti praktiškesnis, nes nereikia rūpintis įkrovimo stotelėmis.

Hibridai patrauklūs ir tuo, kad turi start-stop sistemą, todėl sustojus, variklis užgęsta. Tokie automobiliai greitai įsibėgėja, nes didelis sukimo momentas (padeda elektrinis variklis), mažesnė lokali tarša. Specialistas dar pastebi, kad važiuodami vidaus degimo varikliu varomu automobiliu vairuotojai stengiasi judėti kuo tolygiau, kad sutaupytų degalų. Elektromobilio ar hibrido savininkams dėl to rūpintis nereikia. Važiavimo būdas įtakos neturi, nes paspaudus akseleratorių reikiamas papildomas energijos kiekis gaunamas iš baterijos.

Dėvėtas elektromobilis arba hibridas – rizikingas pirkinys?

Pirkti padėvėtą elektromobilį arba hibridą gali atrodyti rizikinga, tačiau yra ir daug teigiamų aspektų. „Gamintojai daugelio modelio baterijoms suteikia ilgalaikes garantijas, kurios dažnai trunka nuo 8 iki 10 metų arba 160 000–200 000 km. Tad 5–6 metų amžiaus arba 80 000–120 000 km nuvažiavęs elektromobilis dažnai yra geras pasirinkimas. Jie dar gali turėti garantiją, o baterija turėtų būti išlaikiusi savo našumą, – tvirtina pašnekovas. – Elektromobiliai ir hibridai reikalauja mažesnių priežiūros ir eksploatacijos išlaidų, nes jų varikliai paprastesni.“

Dairantis dėvėto hibridinio automobilio svarbu patikrinti tiek akumuliatorių, tiek variklį. Panašiai kaip ir elektromobiliuose, hibriduose akumuliatorių veikimo trukmė turėtų būti apie 8 metus, tačiau svarbu įsitikinti, kad baterija vis dar veikia gerai. Pasak A. Sirtauto, 3–6 metų (apie 100 000 km) hibridas yra gera alternatyva, nes jo garantinis laikotarpis ilgesnis ir mažiau nusidėvi.

Prieš perkant padėvėtą elektromobilį ar hibridą, specialistas rekomenduoja atlikti nuodugnų patikrinimą, įvertinti baterijos būklę. Verta naudoto automobilio pardavėjo pasiteirauti išsamios ataskaitos apie automobilio istoriją, įskaitant įkrovimo ciklų skaičių, remonto istoriją ir kitus svarbius duomenis.

Ši naujiena peržiūrėta 3831 kartą. Komentuojame:

Jūsų komentaras

Jūsų vardas:


Jūsų kontaktai:


Fotorebuso atsakymas:


rebusas
Jūsų komentaro tekstas:



Daugiau naujų naujienų
       2025-04-25 18:45:47

Ką apie pinigus byloja liaudies išmintis ir ką sako ekspertai?

Apie pinigus egzistuoja daugybė patarlių ir posakių, kurie yra įsitvirtinę giliai mūsų sąmonėje. Turbūt kiekvienas yra girdėjęs posakius „laikas – pinigai“, „šykštus moka du kartus“ ir daugelį kitų.
       2025-04-25 18:38:09

Besaikės saulės vonios – kelias į melanomą: deginimąsi reikėtų pamiršti

Nors melanoma tarp vyrų yra trečias pagal paplitimą vėžys, o tarp moterų – antras, į saulės spindulius neretai numojame ranka. Dažnas ne tik neskuba teptis apsauginėmis priemonėmis, bet ir ilgiausiai deginasi, tepasi įdegį stiprinančiais aliejais.
       2025-04-25 18:33:42

Įspėjo naudojančius „Skype“ – turite mažai laiko pereiti prie kitos programėlės

Gegužės 5 d. viena pirmųjų vaizdo skambučių ir susirašinėjimo programėlių – „Skype“ bus išjungta visiems laikams. „Microsoft“ oficialiai nutraukia programos veikimą ir ragina žmones pereiti prie kitų nemokamų sprendimų.
       2025-04-23 12:13:43

Lošimų reklamai – stop ženklas: kas pasikeis ir kodėl tai svarbu?

Praeitų metų pabaigoje Seimas žengė ryžtingą žingsnį – pritarė reikšmingiems Azartinių lošimų įstatymo pakeitimams, kurie jau nuo 2025 m. liepos 1 d. iš esmės pakeis lošimų reklamos taisykles Lietuvoje.
       2025-04-18 15:02:51

Ar darbdavys turi teisę naudoti darbuotojo atvaizdą reklamuojant paslaugas?

Šių dienų socialinių tinklų tendencijos - verslininkai vis dažniau į parduodamų prekių ir paslaugų reklamas įtraukia savo darbuotojus. Šios tendencijos šalutinis efektas – nutraukus darbo sutartį, darbuotojai įprastai nenori, kad jis pats ir jo atvaizdas būtų siejamas su konkrečia įmone ir jos produktais.
       2025-04-18 14:55:19

Būsto kainos ir vėl gali kilti: ką daryti laukiantiems dar mažesnių palūkanų?

Europos Centrinis Bankas šiais metais jau ne kartą mažino bazinę palūkanų normą, o naujausių žinių dėl pokyčių turėtume sulaukti jau balandžio 17 dieną. Planuojančius būsto paskolą tai skatina viltis, kad ši data reikš dar vieną palūkanų normos sumažėjimą.
       2025-04-18 14:44:54

Kodėl kartojame tėvų klaidas, nors pažadame sau būti kitokie?

Ar pagaunate save sakant ar darant tai, ką sakydavo ar darydavo jūsų tėvai – nors sau kartojote, kad elgsitės kitaip? Pavyzdžiui, kitaip bendrausite su partneriu (-e) ir auginsite vaikus, niekada jų nekontroliuosite, visada mylėsite?
       2025-04-18 14:32:28

Odai, širdžiai ir energijai palankiausi vaisiai: kuriuos rinktis ir kodėl?

Daliai žmonių vaisiai ir uogos – ne tik gaivus užkandis ar desertas, bet ir svarbi kasdienio maisto dalis: nuo rytinių glotnučių, spalvingų salotų ar ingredientų pagrindiniuose patiekaluose.
       2025-04-18 14:26:04

Atostogos svetur: dažna klaida, dėl kurios permokate atsiskaitydami kortele

Atėjus pavasariui vis dažniau planuojame išvykas svetur. „Luminor“ banko kasdienės bankininkystės vadovė Aušrinė Mincienė primena – keliaujant į ne euro zonos šalis atsiskaitymo banko kortele metu verta pasirinkti vietinę valiutą.
       2025-04-18 14:21:38

Apie perdegimo prevenciją: poilsis turi būti tikras, o ne apsimestinis

Ar jums pažįstama situacija, kai prabudę ryte jaučiatės nepailsėję, atostogaudami vis dirsčiojate į mobilųjį telefoną, o jaukiausių metų švenčių šurmulys virsta nerimu?
       2025-04-16 11:26:03

Kraustotės į naują būstą? Kokių su elektra susijusių klausimų reikėtų nepamiršti

Naujo būsto pirkimas – jaudinanti ir džiugi patirtis, tačiau už jos slypi ir daugybė praktinių klausimų, į kuriuos reikia atsakyti, kad gyvenimas būtų kuo patogesnis. Vienas tokių – elektros tiekimas ir energijos valdymo sprendimai.
       2025-04-16 11:23:16

Ar žinote, kur kreiptis nemokamos pagalbos susirgus per šventes?

Šeimos medicinos įstaigos jose prirašytiems gyventojams turi užtikrinti, kad šeimos gydytojo komandos paslaugas jie galėtų gauti 12 valandų per dieną, 5 darbo dienas per savaitę.
       2025-04-12 10:10:31

Auksiniai antrankiai. Ar ne per daug aukojame dėl pinigų?

Šiandien profesinėje aplinkoje vis dažniau girdima metafora „auksiniai antrankiai“. Kai kurie darbdaviai, dažniausiai startuoliai, stengiasi paskatinti nuomonę, kad darbuotojai, norintys pakeisti darbo vietą ar netgi karjeros kryptį, rizikuoja prarasti per daug, ir todėl šie geriau renkasi likti.
       2025-04-09 15:51:33

Vogti kaip į darbą: kaip vagystės iš parduotuvių maitina šešėlinę rinką

Vagystės iš parduotuvių – ne pavieniai nusikaltimai, o įsitvirtinęs, organizuotas ir paplitęs reiškinys. Pavogtos prekės atsiduria šešėlinėje rinkoje – dėl to nuostolių patiria ne tik verslas, bet ir valstybė: mažėja biudžeto pajamos, o teisėsaugos pareigūnai priversti skirti daug laiko pasikartojantiems iškvietimams ir protokolų pildymui.
       2025-04-04 19:19:47

Gydytojas kardiologas apie širdies permušimus: ką svarbu apie juos žinoti

Širdies permušimus bent kartą gyvenime yra pajutęs kiekvienas. Juos gali nulemti pervargimas, ilgalaikis stresas, nesaikingas kavos, alhoholio vartojimas ir įvairios kitos aplinkybės. Tačiau kada tai tėra jokio pavojaus nesukeliantis pojūtis, o kada – įspėjimas apie rimtas širdies ligas ar kitas sveikatos problemas?
       2025-04-04 19:14:19

Norite, kad jūsų augintinis jaustųsi puikiai? Nedarykite šios klaidos

Kone kiekvienas šuns ar katės šeimininkas, neatlaikęs prašančio augintinio žvilgsnio, tikrai yra pasidalinęs maistu nuo savo stalo. Vis tik specialistai ragina nepasiduoti ir likučiais su augintiniais nesidalinti.
       2025-04-02 17:58:47

Lietuviai automobiliais rūpinasi labiau nei savo sveikata

Lietuvos banko duomenų analizė atskleidė išskirtinę situaciją – lietuviai neprivalomam automobilių draudimui išleidžia bene 4 kartus daugiau negu savo pačių finansinei apsaugai nuo nelaimingų atsitikimų, sunkių sužalojimų ar ligų.
       2025-04-02 17:48:30

Virtualus seksas: nepriimkite per daug patrauklių pasiūlymų

Vienatvę arba artumo stoką santykiuose padeda užpildyti virtualios seksualinės ar erotinės patirtys. Tačiau čia, kaip ir visur gyvenime, galioja taisyklė – jei pasiūlymas patrauklus, o kelias į palaimą itin lengvas – kažkas su tuo negerai.
       2025-04-02 17:25:39

Pavasaris sode: kaip tvarkyti žaliąsias atliekas

Pavasaris – atsinaujinimo metas ne tik gamtai, bet ir mūsų aplinkai. Laikas sutvarkyti sodą, surinkti pernykščius lapus, sausas šakeles ir kitas organines atliekas. Tinkamas jų tvarkymas ne tik padeda išlaikyti tvarką, bet ir prisideda prie aplinkos tausojimo.
       2025-03-28 10:14:01

Pradėti lytinį gyvenimą - apgalvotai

Nors Lietuvoje legaliai lytiškai santykiauti paaugliai gali nuo šešiolikos metų, specialistai atkriepia dėmesį, jog vis daugiau paauglių Lietuvoje lytinį gyvenimą pradeda ankstyvame amžiuje.
       2025-03-23 21:25:39

Seksualinės fantazijos lydi visą gyvenimą

„Seksualinės fantazijos yra tiesiog mintys, o ne veiksmai. Jos yra natūrali ir sveika psichikos dalis, ir jų stigmatizavimas daro daugiau žalos nei naudos”, - įsitikinusi psichologė ir seksologė Nikol Stičinskaitė.
       2025-03-23 21:23:48

Vaikų isterijos priepuoliai: kas iš tiesų veikia?

Vaiko emocinės iškrovos - tikras košmaras tėvams ir prikaustantis „spektaklis“ smalsuoliams. Visgi šios scenos užkulisiuose slypi sudėtingi neurologiniai procesai, kuriuos suprasti svarbu kiekvienam.
       2025-03-23 21:20:03

Emocijų slopinimas - tiksinti bomba

„Fiziškai užspaustos emocijos veikia lyg uždelsto veikimo daugybės lėtinių ligų bomba. Nerimas ir įtampa gali pasireikšti galvos, skrandžio skausmais, aukštu kraujospūdžiu ar kitais somatiniais simptomais“, - kalbėjo psichologas Karolis Poderis.
       2025-03-22 12:53:13

Kasmet nuo nešvaraus vandens žūva 3 mln. žmonių: kaip dirba vandens inžinieriai

Kovo 22-ąją, minint pasaulinę Vandens dieną, galime pasidžiaugti, jog Lietuvoje nestokojame švaraus ir geriamojo vandens. Lietuva yra viena turtingiausių gėlo vandens išteklių pasaulyje: visoms reikmėms – nuo pramonės iki namų ūkio – mes naudojame gėlą vandenį.
       2025-03-21 14:13:14

Atsakingo vaistų vartojimo diena: kodėl svarbu laikytis gydymo rekomendacijų?

Šių metų kovo 27-oji reikšminga – pirmą kartą pasaulyje minima Pasaulinė atsakingo vaistų vartojimo diena (angl. World Adherence Day). Šios iniciatyvos tikslas – atkreipti dėmesį į netinkamo vaistų vartojimo pasekmes ir skatinti pacientus laikytis gydytojų rekomendacijų, rašoma Lietuvos kardiologų draugijos pranešime žiniasklaidai.
       2025-03-21 09:42:52

Vokietijoje pristatyta dirbtinio intelekto ateitis: kaip keičia kasdienybę?

Antradienį Vokietijoje įvykusiame „World of Samsung“ renginyje pristatytos pažangiausios dirbtinio intelekto (DI) technologijos. Renginys subūrė žiniasklaidos atstovus ir partnerius, suteikdamas galimybę iš arti susipažinti su inovacijomis,
       2025-03-21 09:38:51

Įstiklinta lodžija ar nugriauta siena: pagražinimai, galintys brangiai kainuoti

Perplanavę senos statybos daugiabučiuose esančius būstus, gyventojai džiaugiasi atnaujintais namais, tačiau pakeitimų oficialiai neįteisinus, vėliau jie gali brangiai kainuoti.
       2025-03-21 09:29:31

Kada elektros vartotojams verta rinktis dviejų laiko zonų tarifą

Pastaraisiais metais augant vartotojų energetiniam raštingumui ir tobulėjant buities prietaisams su energijos vartojimą efektyvinti leidžiančiomis išmaniosiomis funkcijomis, didėja ir gyventojų susidomėjimas dviejų laiko zonų elektros tiekimo planais.
       2025-03-21 09:15:12

Mokestiniai eksperimentai kelia grėsmę ekonomikai ir gynybos finansavimui

76-ios verslą vienijančios organizacijos kreipiasi į Lietuvos Respublikos Seimo narius, ragindamos atsakingai vertinti geopolitinę ir geoekonominę situaciją bei siūlomas mokestines pertvarkas.
       2025-03-14 18:13:45

Jūsų duomenys jau interneto sukčių rankose: kaip jie gali būti panaudoti?

Asmens duomenų vagystės tampa vis dažnesnės, tačiau ar susimąstėte, kas vyksta po to? Tai ne tik skaičiai nugulę duomenų bazėje – pavogta informacija parduodama juodojoje rinkoje, o jos pasekmės gali persekioti metus.
    Daugiau ankstesnių naujienų:  1  2  3  4  5  6  7  8  9
* Skelbiamos įvairių šaltinių naujienos, todėl už jas neatsakome. Kai kurie teiginiai gali nesutapti su www.tvnaujienos.lt nuomone. Neatsakome už vartotojų komentarus.