Naujienos

Japonams svarbu, kad automobilis tiktų ir šuniui

2018-03-28 12:54:01

„Kaip veikia Japonija“ knygos autorius Andrius Kleiva papasakojo apie japonų vairavimo kultūrą

Andrius Kleiva, anksčiau garsėjęs, kaip jauniausias Lietuvos tinklaraštininkas, o vėliau tapęs technologijų ir politinių aktualijų apžvalgininku, šių metų Vilniaus knygų mugėje pristatė savo debiutinę knygą „Kaip veikia Japonija“.

Metus trukusi viešnagė Japonijoje buvo jo studijų Paryžiaus politinių mokslų institute „Sciences Po“ tęsinys. Politikos mokslus studijuojantis A. Kleiva, prieš išvykdamas, metus Japoniją bei Azijos šalis mokėsi suvokti teoriškai, studijavo japonų kalbą, o nuvykęs pasinėrė į šiuolaikinį japonų gyvenimą.

Trumpam į Lietuvą grįžęs rašytojas išbandė garsaus japonų prekių ženklo „Lexus“ naująjį automobilį „Lexus LS 500h“, kurio kūrimui pasitelktos japoniškos tradicijos ir filosofija. Rašytojas papasakojo, kaip ši filosofija atsispindi kasdieniame japonų gyvenime, kuo unikali Japonijos transporto sistema bei ką moderniausių technologijų šalyje reiškia prabanga.

Kaip sekėsi adaptuotis Japonijoje? Kuo ši šalis labiausiai nustebino?

Japonija yra svetingų, draugiškų ir malonių žmonių šalis, todėl didžiulių sunkumų nebuvo. Tiesiog reikėjo priimti kultūrinį kontekstą, išmokti suprasti pasaulėžiūrą ir kasdien būti pasiruošus naujam nuotykiui.

Labiausiai Japonija nustebino tuo, kad niekada taip ir nesustojo stebinti. Buvau šventai įsitikinęs, kad po metų gyvenimo Japonijoje anksčiau ar vėliau nugalėsiu oficialų šalies turizmo šūkį „Endless Discovery“ („Nesibaigiantis atradimas“), bet mano pergalės taip ir nebuvo: už kurio namo bepasuktum, į kurį kalną bepažiūrėtum, su kuriuo bičiuliu beišeitum kavos – atrodo, lyg su kiekvienu tavęs lauktų nauja istorija ir dar nematytas nuotykis.

Japonija apipinta stereotipais. Kai kurie kultūros aspektai, pavyzdžiui, televizijos reklamos ar laidos, mums atrodo keistokos. Kokie kultūriniai skirtumai tai lemia?

Už tai atsakinga Japonijos kultūrinė visuma, ne vienas konkretus aspektas. Šimtmečiais drauge gyvenę, dirbę, augę ir vienas kitą pažinti mokęsi salų šalies gyventojai susikūrė fenomenalią visuomenę, nuo europietiškųjų besiskiriančią bendra gyvenimo filosofija ar požiūriu į bendruomenę, ką užsieniečio akiai lengviausia pamatyti per tokius kasdieniškiausius epizodus kaip reklamos ir laidos. Ar taip geriausia tą bendruomenę suprasti? Kažin. Pradėti bendravimą su Japonija reikėtų atvira širdim: priimant ją ne kaip keistą, o tiesiog kitokią.

Gal galite pateikti įdomių kultūrinių skirtumų, susijusių su automobiliais, pavyzdžių?

Japonai automobilius renkasi ilgesnėms savaitgalio kelionėms, jų dažniau prisireikia ir tada, kai šeimoje atsiranda augintinių. Pastarųjų atvejų sparčiai daugėja, nes dėl gyvenimo spartumo ar finansinių klausimų japonai vis rečiau renkasi turėti vaikų. Prie to taikosi ir automobilių kompanijos, reklamuodamos savo produktus. Mano interviu herojaus (dalį knygos sudaro interviu) šuns Marutaro šeimininkas pasakojo, kad Marutaro dažnai kviečiamas filmuotis automobilių gamintojų reklamose – pasak jo, šiandien itin svarbu parodyti, kad automobilis užtektinai talpus ir patogus ir šuniui.

Prakalbus apie transportą Japonijos miestuose prieš akis iškyla metro vagonai į kuriuos žmones sukemša baltomis pirštinėmis mūvintys vyrai. Kaip prisitaikėte prie tokio ekstremalaus keliavimo būdo?

Į traukinius tokiu būdu žmonėms sulipti padedama tik užimčiausiomis valandomis (anksti ryte ir vakare) ir tik didžiausiuose Japonijos miestuose. Sprendimas paprastas: apeiti tas valandas važiuojant dar anksčiau arba dar vėliau arba apskritai vengti kur nors judėti tokiu laiku, jei tik įmanoma. Kitu atveju pasirinkimo nėra: kaip ir daro japonai, pasiimti knygą, laikraštį ar telefoną ir bandant užsiimti sava veikla, užmiršti prikimšto traukinio depresiją.

Ar japonai mėgsta vairuoti?

Nepasakyčiau, kad nemėgsta, bet vairavimas paprasčiausiai ne visada apsimoka. Šalyje, kurioje apskritai yra tik vienas miestas be geležinkelio stoties, o geležinkelių infrastruktūra išvystyta absoliučiai nepriekaištingai, kasdienės kelionės traukiniu yra pigesnės ir greitesnės.

Kuo skiriasi lietuvių ir japonų vairavimo kultūra?

Japonai linkę save suvokti ne kaip pavienius individus, o didžiulės bendruomenės narius, todėl vairuodami dažniausiai būna mandagūs ir pagalvoja apie kitus vairuotojus. Tiesa, gali būti, kad tai tik mano patirtis, bet man pasirodė, kad perėjos yra išimtis – japonai vairuotojai kur kas rečiau nei Lietuvoje sutinka praleisti stovinčius pėsčiuosius.

Išbandėte neseniai į Lietuvą atkeliavusį naująjį japonų gamintojo prabangų sedaną „Lexus LS 500h“. Kokį įspūdį paliko šis automobilis?

Sakyčiau, kad „Lexus LS“ – ne automobilis, o ištisa japoniško perfekcionizmo patirtis. Man patiko solidžiai minimalistinis automobilio dizainas, sutalpinantis skirtingas automobilio detales, o vienu žingsniu tolyn žengiančios japoniškos technologijos sukuria stiprų patikimumo įspūdį. Trumpai tariant, ir vairuotojui, ir keleiviui „Lexus LS“ leidžia mažiau galvoti apie automobilio problemas, ir daugiau – apie komfortišką kelionę.

Automobilio kūrėjai pabrėžia, kad jis persmelktas japonų svetingumo dvasios – omotenashi. Ką reiškia šis terminas? Ar teko pajusti japonišką svetingumą?

Omotenashi sudėtinga tiksliai išversti pažodžiui, bet jis įkūnija abejonių nepaliekančią preciziką ir kiekvienos detalės apgalvojimą apskritai bet kokioje aptarnavimo srityje. Japonijoje specialiai jo ieškoti nereikia: kur apsilankytų, klientas visur vertinamas kaip Dievas.

„Lexus“ – prabangių automobilių prekių ženklas. O ką japonams reiškia prabanga? Ar jie mėgsta ją demonstruoti?

Akivaizdus turtų demonstravimas Japonijoje suvokiamas kaip primityvumo ir kompleksuotumo išraiška. Genialumas yra paprastume, todėl japoniškoje visuomenėje visada kur kas lengviau nustebinti skoningu, inovatyviu minimalistiškumu.

Atrodo, kad japonai dievina įvairias technologijas. Kaip tai pasireiškia jų kasdieniame gyvenime?

Mėgstu sakyti, kad Japonija yra ne technologiškai pažengusi, o peržengusi. Daugelis įrenginių, apie kuriuos pagalvoti galėtų tik futuristinių novelių kūrėjai, jau yra įgyvendinta ir pilnai veikia Japonijoje. Automatizuoti tualetai, kalbančios vonios ir liftai, parduotuvėse klientus sutinkantys robotai – net nepagalvotum, kad gyvenime to praktiškai kam nors galėtų prireikti (japonams visa tai irgi nesukuria didžiulės pridėtinės vertės). Bet kai visada esi orientuotas į technologijas, kodėl tuo nepasinaudoti ir kuriant tualetą? Iš kitos pusės žiūrint, tas futuristinis požiūris visada padeda būti žingsniu priekyje, kurti technologijas, kurios sugeba stebinti savo inovatyvumu ir padėti kovoti su globaliais šiandienos iššūkiais.

Kaip kilo mintis savo įspūdžius paversti knyga?

Po pirmos savaitės gyvenimo Tokijuje pamačiau, kad tikroji Japonija smarkiai skiriasi nuo jos įvaizdžio pasaulyje ir man pasirodė, kad visos kitos Japonijos istorijos – už sušių, kimono, anime serialas „Dragon Ball Z“ ir arbatos ceremonijų – irgi nusipelno būti išgirstos, ir pratęsti savo gyvenimą kažkur toliau.

Ką skaitytojai ras knygoje?

Apie Japoniją dažniausiai kalbama iš kelionių gido, akademinio straipsnio perspektyvos arba žongliruojant įsigalėjusiais stereotipais, bet dažnai užmirštama pažiūrėti pačiai Japonijai į akis ir bandyti suprasti, kuo iš tikrųjų gyvena jos žmonės. „Kaip gyvena Japonija“ – metus trukusių stebėjimų ir pokalbių su Japonija rezultatas. Pirmoji knygos dalis skirta išsamiems aprašymams, antroji – interviu su aštuoniais labai skirtingų profilių žmonėmis, o trečioji – Tokijo „negidas“, kuris kalbės apie fantastiškai įdomias, lankymo vertas, bet retai girdimas Japonijos sostinės vietas.

Šių metų Vilniaus knygų mugėje dalijote autografus, koks įspūdis liko po susitikimo su skaitytojais?

Nesitikėjau, kad yra šitiek Japoniją mylinčių ir labai nuoširdžiai ja susidomėjusių lietuvių – tai yra labai geras ženklas tolimesniam santykių plėtojimui tarp mūsų šalių.

Paryžiaus politinių mokslų institute studijuojate politikos mokslus. Parašėte pirmąją savo knygą. Praktikai grįžote į Vilniaus miesto savivaldybę dirbti talentų pritraukimo srityje. Su kokiomis veiklomis ir šalimi(s) siejate savo ateitį?

Kur bebūčiau ir ką bedaryčiau, visada galvosiu, kaip patirtis ir idėjas galėčiau sugrąžinti Lietuvai.

Komentuojame šią naujieną:

Jūsų komentaras

Jūsų vardas:


Jūsų kontaktai:


Fotorebuso atsakymas:


rebusas
Jūsų komentaro tekstas:



Daugiau naujų naujienų
       2024-03-28 13:42:30

Daugiau nei ketvirtadalis vairuotojų vėluoja laiku atlikti techninę apžiūrą

Nors Lietuvos įstatymai įpareigoja vairuotojus kas 2 metus atlikti automobilio techninę apžiūrą, 2023 m. „Transekstos“ duomenimis, net 26 proc. automobilių savininkų pernai vėlavo tai padaryti.
       2024-03-28 13:39:30

Pasiūlymas internete lėmė prarastą laisvę: kaip atskirti verbavimą?

„Siūlome nemokamai mokytis anglų kalbos ir šokių“ – toks, atrodytų, nekaltas skelbimas internete tapo lemtingu net apie 50 merginų Lietuvoje. Už „nemokamas“ pamokas jos galiausiai priverstos atsiskaityti priverstiniu darbu striptizo klube.
       2024-03-28 12:30:19

Stalo žaidimai šeimai: linksmybės ir mokymosi derinys

Stalo žaidimai – tai ne tik puikus būdas praleisti laiką su šeima, bet ir galimybė mokytis bei tobulėti. Nuo senovės Egipto ir Mesopotamijos laikų žmonės rinkdavosi prie bendro stalo žaisti žaidimus, kurie lavintų protą, strateginį mąstymą ir socialinius įgūdžius.
       2024-03-27 16:28:16

Taip įdarytų kiaušinių dar neragavote: nustebinsite visą šeimą

Dienoms iki Velykų sparčiai tirpstant ir šventei neišvengiamai artėjant, daugelis sprendžiame dilemą, ką gaminti ir kokiomis vaišėmis nustebinti artimuosius. Visuomet pravers, jei išsisaugosime greitai paruošiamų užkandžių receptų.
       2024-03-27 09:58:27

Kaip keičiasi vairavimo įpročiai persėdus į elektromobilį?

Nors šiandien didelę dalį naudojamo transporto vis dar sudaro benzininiai ar dyzeliniai automobiliai, perėjimas prie aplinką tausojančių elektromobilių įgauna vis didesnį pagreitį.
       2024-03-27 09:50:59

4 išmanūs sprendimai, leidžiantys efektyviai taupyti elektrą

Ar kada nors pagalvojote, kad įmanoma padidinti saugumą, palengvinti savo buitį ir dar sumažinti sąskaitas už elektrą? Aktyviai tobulinamos išmaniosios sistemos ne tik padeda siekti šių tikslų, bet ir nereikalauja daug investicijų, o jų nauda pajuntama gana greitai.
       2024-03-27 09:39:24

Žinomas treneris: trys klaidos, kurias daro tėvai mokydami vaikus plaukti

„Didelę dalį iš „tėvų mokyklos“ į baseiną ateinančių vaikų plaukti tiesiog mokome iš naujo, „nuo nulio“. Tėčiai, mamos, seneliai ir kiti artimieji, net jei yra labai geri plaukikai, mokydami yra linkę daryti klaidų, kurios gali būti lemtingos vandenyje“.
       2024-03-27 09:32:07

Delsimas mažinti naftos degalų vartojimą kainuoja 1 mln. eurų per darbo dieną

Kiekviena darbo diena, per kurią nepriimami sprendimai mažinti naftos degalų vartojimą transporto sektoriuje, Lietuvos biudžetui tiesiogiai reiškia apie 1 mln. eurų praradimų – negautų pajamų ir atsiradusių papildomų išlaidų.
       2024-03-27 09:26:50

Sinchronizuotas palūkanų karpymas Europoje ir nerimo ženklai JAV

2024-uosius rinka pradėjo optimistinėmis nuotaikomis: tiek rinkos dalyviai, tiek paskolų turintys gyventojai ir verslai nekantrauja, kada gi pasaulio centriniai bankai pirmą kartą sumažins bazinę palūkanų normą.
       2024-03-26 09:27:44

„Tele2“ tinkle jau veikia nauji dvylikaženkliai numeriai: numerių pakaks

Mobiliojo ryšio operatoriaus „Tele2“ tinkle jau pradėjo veikti pirmieji dvylikos simbolių telefono numeriai. Atsižvelgiant į šalyje atsiradusį naujų telefono numerių stygių, galimybę naudoti dvylikaženklius numerius pasiūlė Lietuvos Ryšių reguliavimo tarnyba (RRT).
       2024-03-22 17:06:36

Vandens someljė atsakė į amžiną klausimą: ar sveika gerti mineralinį vandenį?

Vanduo – svarbiausias gyvybės šaltinis žemėje, sudarantis net 60–75 proc. žmogaus kūno masės. Sertifikuota vandens someljė Aistė Miliūtė pabrėžia, kad vandenyje esantys mineralai – organizmo trąšos, kurios būtinos kiekvienam žmogui.
       2024-03-21 18:33:11

Finansinių apgavysčių mastai auga: kieno naudai veikia dirbtinis intelektas?

Finansinės institucijos ir elektroninis verslas nuolat tobulina sistemų saugumą, aktyviai užsiima vartotojų informacinio raštingumo edukacija, o auganti dirbtinio intelekto (DI) pažanga sparčiai prisideda prie inovatyvių verslo sprendimų.
       2024-03-20 17:40:16

Kaip atskirti alergiją nuo peršalimo ligų ir gripo?

Pavasaris pasižymi ne tik ilgesnėmis dienomis ar šiltesniu oru, bet ir gausesniu žiedadulkių bei kitų ore tvyrančių alergenų kiekiu. Sezoninės alergijos dėl savo simptomų dažnai maišomos su peršalimo ligomis arba gripu, tačiau vaistininkai perspėja, kad būtina žinoti, nuo ko gydomasi.
       2024-03-20 17:21:02

Atakuojami Ukrainos televizijos kanalai palydove „Eutelsat Hotbird“

Pranešama, kad Ukrainos tarptautiniai kanalai „Freedom“ ir „Dom“, transliuojantys iš „Eutelsat HotBird“ palydovo, buvo užstrigę.
       2024-03-19 16:58:06

Pasitikrinkite dar kartą: primena, kaip telefone įsijungti saugos pranešimus

Lietuvoje reguliariai vykdomos civilinės saugos pratybos, gamtos stichijos – tai kelios priežastys, dėl kurių šalies gyventojai į mobiliuosius telefonus gauna informacinius perspėjimo pranešimus.
       2024-03-19 10:18:35

Ilgesnės dienos – mažesnės elektros sąskaitos: kokie įpročiai jas dar sumažins?

Šiltuoju metų laiku įprastai tikimės sulaukti mažesnių sąskaitų už dujas, šiluminę ar elektros energiją. Vis dėlto kartais sąskaitos ne mažėja, o priešingai – išauga.
       2024-03-18 11:21:18

Vairuotojų išbandymas duobėtais keliais, gatvėmis: nuostoliai siekia tūkstančius

Atėjus pavasariui vairuotojų gyvenimą kartina duobės mūsų šalies gatvėse ir keliuose. Pataikius į duobę kartais pakanka pakeisti padangą, tačiau dažnai transporto priemonę, deja, tenka gabenti į remonto dirbtuves.
       2024-03-15 16:47:59

ES reguliavimas „ChatGPT“ ir dirbtiniam intelektui: pliusų daugiau, nei minusų?

Šią savaitę Europos Parlamentas (EP) vienbalsiai patvirtino taisyklių rinkinį, kuris reguliuos dirbtinio intelekto (DI) įrankius, įskaitant „Google Gemini“ ir „ChatGPT“.
       2024-03-15 15:20:11

Skrendame dažnai, suprantame mažai: 9 keisti faktai apie aviaciją

Aviacijos specialistai skaičiuoja, kad kasmet lėktuvais skrenda apie 4,5 mlrd. žmonių. Be to, šios transporto priemonės kasmet pergabena apie 60 mln. tonų krovinių. Šie skaičiai, ko gero, būtų dar didesni, jeigu ne aviaciją kiek pristabdžiusi pandemija.
       2024-03-15 14:32:47

Lietuvoje pasirinktas 5G diegimo būdas gerina ne visus kokybės parametrus

Ryšių reguliavimo tarnyba (RRT) 2023 m. atliko mobiliosios interneto prieigos paslaugų kokybės rodiklių įvertinimo matavimus Lietuvos teritorijoje veikiančiuose operatorių UAB „Bitė Lietuva“, Telia Lietuva, AB, UAB „Tele2“ tinkluose.
       2024-03-12 13:43:04

Odos niežulį gali sukelti net patiriamas stresas ar įtampa

Odos niežulys – itin varginantis pojūtis, galintis kilti dėl pačių įvairiausių veiksnių. Dažnai visai nesudėtinga atpažinti jo priežastį, pavyzdžiui, reakciją į vabzdžio įkandimą, tačiau pasitaiko, kad niežulys nepraeina net nesant jokiems matomiems odos pakitimams.
       2024-03-12 13:38:53

Žvejyba – ar tikrai verta?

Žvejyba nėra tik žuvų gaudymas; tai laisvalaikio praleidimo būdas, aistra ir veikla, kuri turi gilią reikšmę daugeliui žmonių visame pasaulyje. Nuo ramybės akimirkų, praleistų prie vandens, iki didžiulio džiaugsmo, kurį suteikia didelio laimikio sugavimas. Žvejyba teikia daugybę patirčių, kurios praturtina tiek protą, tiek sielą.
       2024-03-12 12:50:01

Skelbiami „Auksinių scenos kryžių“ nominantai

Profesionaliojo scenos meno vertinimo komisija iš 93-ių pateiktų pasiūlymų išrinko „Auksinių scenos kryžių“ nominantus už 2023 m. kūrybą pagal atskiras kategorijas.
       2024-03-08 18:44:44

FM siūlo reikšmingai didesnes baudas ir daugiau saugiklių azartiniams lošimams

Finansų ministerija pristatė parengtas azartinių lošimų įstatymo (ALĮ) pataisas, kuriomis reikšmingai didinamos baudos azartinių lošimų organizatoriams už įstatymo reikalavimų nevykdymą.
       2024-03-08 10:16:10

Amžiui nepavaldus kelionių troškimas: kur dažniausiai keliauja senjorai?

Kelionių organizatoriai pastebi, kad kasmet vis daugiau vyresniosios kartos atstovų nori pažinti pasaulį ir leidžiasi atostogauti į svečias šalis. „Tez Tour“ atlikto visuomenės tyrimo duomenimis, 55 metų ir vyresni asmenys sudaro apie 20 proc. visų keliautojų.
       2024-03-07 20:15:00

„Bitė“ nutraukia 4G namų maršrutizatorių prekybą

„Bitė Lietuva“ stabdo 4G namų maršrutizatorių prekybą. Vietoje jų naujieji 5G įrenginiai, kurie padės naudotis dar spartesniu ir stabilesniu internetu. Naudojantys 4G maršrutizatorius pokyčio nepajaus, pasak ekspertų, naujieji įrenginiai suteiks 10 kartų greitesnį internetą bei atvers galimybes naudotis naujomis paslaugomis.
       2024-03-07 20:09:02

Įpročiai iš vaikystės: 5 smagūs būdai, padėsiantys vaikams gyventi tvariau

Didžioji dalis mūsų įpročių yra įgyjami dar vaikystėje, todėl labai svarbu apie aplinkai ir žmonėms draugiško gyvenimo būdo naudą savo atžaloms pasakoti nuo pat mažų dienų.
       2024-03-07 13:40:46

Atkreipia dėmesį į dažniausias vaistų nuo skausmo vartojimo klaidas

Lietuvos sveikatos mokslų universiteto praėjusiais metais pateiktais duomenimis, Lietuvoje net ketvirtadalis žmonių kenčia nuo nugaros ar kaklo skausmų, o beveik vienas iš penkių – nuo rankų, kojų skausmo.
       2024-03-07 13:00:00

Tenusišypso Jums Viešpats, Maestro Rimai Tuminai

Eidamas 73-iuosius metus, kovo 6 d. mirė Valstybinio Vilniaus mažojo teatro įkūrėjas, ilgametis šio teatro meno vadovas režisierius Rimas Tuminas. Simboliška, kad vos prieš keletą dienų, kovo 2-ąją, paminėję Valstybinio Vilniaus mažojo teatro 34-ąjį gimtadienį, dabar atsisveikiname su jo pradininku Maestro Rimu Tuminu.
       2024-03-06 16:40:13

„Elektrum Lietuva“ pajamos augo 1,7 karto, pelnas – 5 kartus

Didžiausiai Baltijos šalyse žaliosios elektros gamintojai Latvijos energetikos grupei „Latvenergo“ priklausanti bendrovė „Elektrum Lietuva“ neaudituotais duomenimis pernai gavo 357 mln. eurų pajamų ir uždirbo 3,3 mln. eurų grynojo pelno – atitinkamai 1,7 ir 5 kartus daugiau negu 2022 m.
* Skelbiamos įvairių šaltinių naujienos, todėl už jas neatsakome. Kai kurie teiginiai gali nesutapti su www.tvnaujienos.lt nuomone. Neatsakome už vartotojų komentarus.