Naujienos

Panika veikia miegą, prastas miegas – imunitetą. Kaip galime sau padėti?

2020-03-19 09:25:39

Šiandieniniame visuotinės pandemijos kontekste susiduriame ne tik su susirgimo grėsme, bet ir aplinkoje tvyrančiu nerimu, nežinomybe bei panika. Tiesa, nerimaudami dėl ateities, savo ir aplinkinių sveikatos, patys sau susikuriame kiek paradoksalią situaciją: panika ir baimė neigiamai veikia mūsų miegą, o prastas miegas – silpnina imunitetą.

LONO ekspertai ir GERO MIEGO KLUBO ambasadoriai ragina neleisti nerimui užimti mintis, o priverstines atostogas namuose išnaudoti teisingos miego rutinos kūrimui.

Prioritetas – ramus miegas

„Nors ilgesnės nei įprasta miego valandos mūsų imuniteto gali ir nesustiprinti, tačiau per trumpas ar nekokybiškas miegas jį tikrai susilpnins. Miego metu mūsų organizmas gamina ir išskiria citokinus – baltymus, atsakingus už imuninės sistemos suaktyvinimą, kovą su infekcijomis ir uždegimais. Sutrikus mūsų miegui, atitinkamai sutrinka ir citokinų gamyba, lemianti kasdien vis silpnėjantį mūsų organizmo atsparumą“, - sako GERO MIEGO KLUBO ambasadorius Vitalijus Majorovas.

Miego ekspertas primena, jog suaugusiam žmogui rekomenduojama miegoti vidutiniškai 7-8 valandas per naktį. Naktį miegojus mažiau, nekokybiškai ar dienos eigoje pajutus energijos trūkumą, V. Majorovo teigimu, nereikėtų bijoti ir trumpų popiečio snūstelėjimų. Tiesa, jie neturėtų tęstis ilgiau nei pusvalandį.

„Mokslinių tyrimų metu įrodyta, jog darbo dienos eigoje prigulti ir 20-30 minučių skirti poilsiui yra naudinga tiek kovojant su žalingu streso poveikiu, tiek stiprinant imunitetą. Šiuo karantino periodu dirbdami namuose trumpam popiečio miegui turime tiesiog tobulas sąlygas“, - teigia GERO MIEGO KLUBO ambasadorius.

Panika – ramaus miego priešas

Vis dėlto, V. Majorovas pastebi, kad šiandien kiekvienam iš mūsų taip svarbų ramų miegą apsunkina visuomenėje tvyranti baimė ir nežinomybė. Ekspertas primena, kad stresuodami ir baimindamiesi – ypač vakaro metu – sunaikiname sąlygas, užtikrinančias imunitetui svarbų kokybišką nakties miegą.

„Vakare mūsų organizmas turi rimti ir ruoštis nakties poilsiui. Tą padaryti mums padeda išsiskiriantis miego hormonas melatoninas. Tiesa, susiduriant su panika, baime ar stresu, mūsų organizme kyla ne melatonino, o jam priešingo, natūraliu žadintuvu dar vadinamo hormono kortizolio kiekis“, - teigia V. Majorovas.

Antinksčiuose gaminamas hormonas kortizolis paruošia mus aktyviai veiklai ir užtikrina nervinių ląstelių darbingumą. Didžiausia kortizolio koncentracija įprastai būna ryte, o dienos pabaigoje hormono kiekis organizme natūraliai turėtų mažėti.

„Jaučiant stresą ar nerimą kortizolio kiekis organizme išlieka aukštas net ir vakaro ar nakties metu, o negalėdami užmigti ir ilgai vartydamiesi nuo šono ant šono nerimo būseną tik dar labiau pagiliname. Dėl šios priežasties, turbūt efektyviausias būdas jaučiantiems baimę, stresą ar miego sutrikimus – specialios atsipalaidavimo bei streso valdymo technikos“, - sako GERO MIEGO KLUBO ambasadorius.

Patarimai kovai su nerimu ir panika

Miego ekspertas V. Majorovas dalijasi keletu paprastų, tačiau veiksmingų patarimų, kaip kovoti su kūną ir mintis apimančiu nerimu bei panika.

- Išbandykite meditaciją. Išmokti nuraminti mintis gali būti labai naudinga tiek kovojant su nemiga, tiek su kasdieniu stresu. O ar gali būti tinkamesnis metas pradėti domėtis meditacija, nei šios priverstinės atostogos namuose?
- Būkite fiziškai aktyvūs. Sportas, vaikščiojimas ar kitokio pobūdžio fizinė veikla leidžia ne tik prablaškyti mintis, bet ir lengviau užmigti. Tiesa, karantino metu judėkite tik namuose arba nuošaliose lauko erdvėse. Aktyviai sportuoti rekomenduojama pirmojoje dienos pusėje. Vakare tinkamesni mažesnio intensyvumo užsiėmimai, tokie kaip vaikščiojimas.
- Skirkite laiko nusiraminimui. Dienos eigoje, o ypač – prieš miegą, skirkite laiko asmeniškai jus geriausiai nuraminančioms veikloms. Paskaitykite knygą, pasimėgaukite puodeliu gardžios arbatos, pasilepinkite kūną atpalaiduojančia vonia ar mėgstama, raminančia muzika.
- Prieš miegą venkite stresą keliančių veiklų. Atitinkamai, vakare venkite bet kokios veiklos, kuri keltų stresą ar neigiamas asociacijas. Ruošdamiesi vakaro poilsiui, kompiuterį ir kitus darbinius elementus palikite toli už miegamojo durų.
- Išbandykite kvėpavimo pratimus. Vienas iš veiksmingiausių būdų kovojant su įtampa ir stresu – specialūs kvėpavimo pratimai. Vieną iš šiuo metu populiariausių, Harvardo universiteto medicinos mokslų daktaro A. Weilo sukurtą techniką galite išbandyti pažiūrėję mokomuosius vaizdo įrašo YOUTUBE kanale.
- Apimti nemigos nesivartykite nuo šono ant šono. Jei gulite ir negalite užmigti ilgiau nei pusvalandį, duokite sau antrąjį šansą. Įjunkite šviesą mažu intensyvumu ir dar kartą grįžkite prie atpalaiduojančiai jus veikiančios veiklos. Pajutę, jog kūnas ir mintys nurimo, pabandykite užmigti dar kartą.

Patarimai imunitetui stiprinti

Ekspertas pažymi, kad kovoje su panika ne mažiau svarbu ir gera savijauta. Dėl šios priežasties, LONO miego ekspertas V. Majorovas ragina vadovautis ir keletu esminių patarimų, padėsiančių sustiprinti imunitetą.

- Miegokite bent 7 valandas per parą. Ekspertas dar kartą pabrėžia, jog kokybiškas miegas svarbus ne mažiau nei nuolatinė rankų higiena. Miegas – mūsų visų prioritetas!
- Vartokite kuo daugiau antioksidantų. Tarp geriausiai imunitetą stiprinančių ir daug antioksidantų turinčių produktų: gvazdikėlis, cinamonas, raudonėlis, kuminas, imbieras, ciberžolė, česnakas ir kt. Ypač šiuo periodu juos būtina įtraukti į savo kasdieninę mitybą.
- Vartokite vitaminą C, D ir cinką. Tai geriausiai mus apsaugantys ir su virusais kovojantys vitaminai bei mikroelementai. Jei pajusite pirmuosius susirgimo ar peršalimo simptomus, kasdieninę jų vartojimo dozę galite ženkliai padidinti.
- Venkite uždegimą skatinančių maisto produktų. Tokių produktų sąrašo viršuje: aliejuje kepti patiekalai, alkoholis, sojos produktai, gliutenas, cukrus. Pakeiskite juos sveikatai palankesnėmis alternatyvomis.
- Naudokite gerąsias bakterijas. Jos padeda kovoti ne tik su žarnyno ligomis, bet ir stiprinti bendrąjį organizmo atsparumą.
- Būkite fiziškai aktyvūs. Kaip ir kovos su stresu bei miego gerinimo atveju, fizinis aktyvumas yra raktas į stipresnį imunitetą.

Tikime, kad laikydamiesi visų šių patarimų, karantino laikotarpiu išliksite ne tik ramesni, bet ir kur kas stipresni bei sveikesni. Iškilusius klausimus užduoti bei rasti daugiau naudingų patarimų visada galite FACEBOOK grupėje: GERO MIEGO KLUBAS. Geros nuotaikos ir sveikatos linkėjimai!

Naujienos komentarai

Jūsų komentaras

Jūsų vardas:


Jūsų kontaktai:


Fotorebuso atsakymas:


rebusas
Jūsų komentaro tekstas:



Psichologija: kitos panašios naujienos
       2020-03-20 07:42:39

Psichologė pataria, kaip prasmingai išnaudoti laiką

Dėl susiklosčiusių aplinkybių, prasidėjusio karantino, keičiasi dienotvarkė ir darbų planavimas ne tik darbuotojams, bet taip pat moksleiviams ir studentams. Viena vertus, būtų galima pasidžiaugti dėl daugiau atsiradusio laisvo laiko.
       2020-02-12 16:14:27

9 iš 10 lietuvių baiminasi dėl robotų keliamų grėsmių darbo rinkai

Daugelį rutininių darbų už mus jau daro robotai, tačiau jie vis labiau kėsinasi ir į profesijas, kurios tradiciškai priskiriamos žmogaus rankų darbui. Kaip parodė naujausias tyrimas*, ši robotizacija sėja nerimą: 88 proc. lietuvių mano, kad robotai kelia grėsmę darbo vietoms.
       2020-02-11 14:08:00

Ką darote ne taip, kad vaikas domisi tik kompiuteriniais žaidimais?

Kompiuteriniai žaidimai ir buvimas virtualioje erdvėje šiandien ne tik užima didelę dalį žmonių laisvalaikio, bet ir kursto karštas diskusijas. Ypač tarp tėvų, kurių vaikai, pasak suaugusiųjų, per daug laiko praleidžia prie kompiuterio ar telefono.
Daugiau naujų naujienų
       2020-09-26 08:40:07

Lietuvoje registruota 111 naujų koronaviruso atvejų

Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (NVSC) informuoja, kad per praėjusią parą Lietuvoje patvirtinta 111 koronavirusinės infekcijos (COVID-19) atvejų. 61 iš jų registruoti Kauno, 23 Šiaulių, 16 Vilniaus, 5 Telšių, 4 Panevėžio ir po 1 – Klaipėdos bei Tauragės apskrityse.
       2020-09-26 07:38:36

Kryžkalnyje renginyje dalyvavusius žmones NVSC ragina išsitirti dėl koronaviruso

Paaiškėjus, kad Lietuvos partizanų memorialo atidarymo Kryžkalnyje renginio organizatoriai neregistravo dalyvių ir tokio sąrašo epidemiologams nepateikė, NVSC ragina renginio dalyvius kreiptis dėl tyrimo koronavirusinei infekcijai nustatyti į Karštąją koronos liniją telefonu 1808.
       2020-09-26 06:12:45

NVSC: dabar situacija Raseinių rajone priklauso nuo kiekvieno gyventojo

Socialinio gyvenimo apribojimas, darbas ir mokymasis nuotoliniu būdu, lankymasis tik ten, kur tikrai būtina, tinkamas asmeninių apsaugos priemonių dėvėjimas – tokių priemonių dabar turi imtis kiekvienas Raseinių rajono gyventojas, kad būtų išvengta tolesnio infekcijos plitimo.
       2020-09-26 06:06:35

Naujųjų „Apple Watch“ išmaniųjų laikrodžių apžvalga

Naujųjų „Apple Watch“ išmaniųjų laikrodžių apžvalga: nuo deguonies kraujyje matavimo iki rankų plovimo funkcijos. Praėjusią savaitę virtualaus renginio „Time Flies 2020“ metu pristatyti nauji išmanieji laikrodžiai „Apple Watch Series 6“ ir „Apple Watch SE“ – jau ir Lietuvoje.
       2020-09-25 17:48:16

Karantinas padėjo įgyvendinti idėją – sukurti vienos plokštumos langus

Jiezno medinių rėmų langų, vitrinų ir durų gamybos UAB „Doleta“ karantino ir pokarantininį laikotarpį, kai sumažėjo užsakymų, ypač eksporto rinkose, išnaudojo naujiems produktams kurti ir išbandyti gamyboje.
       2020-09-25 09:34:21

Dietistė pataria: kokias daržoves ir vaisius valgyti atėjus rudeniui?

Pasibaigus vasarai, didelė dalis žmonių nostalgiškai žiūri į praėjusį metų sezoną. Jis žavi ne vien saulėtomis dienomis, ilgais vakarais, bet ir šviežių vaisių, daržovių gausa. Ko gero, mažai kas atsispiria pagundai savo kasdienybę pagardinti braškių ar trešnių indeliu.
       2020-09-25 09:29:06

Tyrimas rodo: tėvai vaikams dviračiu leidžia važiuoti be šalmo

Šiemet kaip niekada aktyvus dviračių sezonas gyventojus skatino prisiminti arba iš naujo išmokti važiavimo dvirate transporto priemone taisykles. Tačiau šalyje atlikta tėvų apklausa parodė, kad sezono būta ne tik aktyvaus, bet ir pavojingo.
       2020-09-25 09:26:40

Darbuotojai sveikatos nesitikrina – dirba, kol organizmas pradeda byrėti

Dauguma Lietuvos gyventojų aplaidžiai rūpinasi savo sveikata ir pas gydytojus apsilanko tik prispirti problemų – jau susirgę. Lietuvos higienos instituto duomenimis, pernai iš visų apsilankymų pas šeimos gydytojus tik 13 proc., arba apytiksliai vos vienas iš dešimties buvo skirti profilaktikai.
       2020-09-25 09:23:15

Lietuvoje registruota 114 naujų koronaviruso atvejų

Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (NVSC) informuoja, kad per praėjusią parą Lietuvoje patvirtinta 114 koronavirusinės infekcijos (COVID-19) atvejų. 43 iš jų registruoti Kauno, 37 Vilniaus, 22 Šiaulių, 7 Klaipėdos, 3 Panevėžio ir po 1 – Marijampolės bei Utenos apskrityse.
       2020-09-25 08:08:05

Elektros taupymas: šviesos išjungimas prasidėjus šildymo sezonui nebepadės

Net ir neįprastai šiltomis tapusios žiemos nepakeičia kasmetinės aktualijos – artėjantis visuotinis šildymo sezonas vėl išaugins sezonines namų ūkių išlaidas. Ekspertai perspėja, kad tokių įpročių kaip šviesos ar nenaudojamo prietaiso išjungimas nepakaks siekiant jas apčiuopiamai sumažinti.
       2020-09-24 15:28:52

Daugėjant užsikrėtusiųjų sportinių veiklų metu – specialios NVSC rekomendacijos

Laisvalaikio leidimas sporto klubuose, šokių studijose ar kitose uždarose erdvėse įprastai buvo rekomenduotos veiklos, gerinančios fizinę ir psichosocialinę būseną, tačiau dabar daugėja susijusių užsikrėtimo atvejų.
       2020-09-24 15:20:21

Per artimiausius dešimt metų elektromobilį Lietuvoje planuoja įsigyti kas antras

Lietuviai yra didžiausi elektromobilių entuziastai Baltijos valstybėse, o maždaug pusė (46 proc.) šalies gyventojų per artimiausią dešimtmetį planuoja įsigyti elektra varomą automobilį.
       2020-09-24 15:02:22

Ką būsto apšvietimas sako apie šeimininko charakterį?

Būsto apšvietimas ne tik suteikia funkcionalumo, jaukumo ir grožio interjerui, gerina nuotaiką, darbingumą bei užtikrina kokybišką poilsį – jis kalba ir apie mūsų asmenybes. Apšvietimo dizaineriai pastebi, kad šviesos kiekis bei šviestuvų tipai atspindi ne tik šeimininko interesus, bet ir charakterį.
       2020-09-24 08:50:14

REKORDAS! Praėjusią parą Lietuvoje – 138 koronaviruso atvejai

Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (NVSC) informuoja, kad per praėjusią parą Lietuvoje patvirtinti 138 koronavirusinės infekcijos (COVID-19) atvejai. 60 iš jų registruota Šiaulių, 37 Kauno, 33 Vilniaus, 5 Panevėžio, 2 Marijampolės ir 1 Utenos apskrityse.
       2020-09-24 07:48:04

Koronavirusas atokvėpio vilčių neteikia

Koronaviruso atvejų Lietuvoje daugėja. Ne visi laikomės rekomendacijų ir elgiamės atsakingai. Gal reomendacijas reiktų keisti nurodymais? Ryšium su viruso plitimu epidemiologė Rolanda Lingienė facebook'e pateikia savo pamastymus ir ateities veiklos planus.
       2020-09-23 18:01:53

Tyrimas: kas pandemijos metu lemia gyventojų sprendimą dėl būsto įsigijimo

Pandemijos kontekste įsigyti nuosavą būstą Lietuvos gyventojus labiausiai paskatintų žemesnės būsto paskolos palūkanos bei pasiūlymas laikinai padengti paskolos įmokas darbo netekimo atveju.
       2020-09-23 17:59:42

„Paysera“ pradeda prekybą auksu

Didžiausia Lietuvos elektroninių pinigų įstaiga „Paysera LT“ pradeda prekybą auksu. Skirtingai nei kitos „fintech“ bendrovės, „Paysera LT“ prekiaus ne biržoje parduodamais šio tauriojo metalo vienetais, o tikrais luitais, plytelėmis ir monetomis.
       2020-09-23 09:37:21

Per pandemiją sujudo etatiniai vagišiai: vogti eina kaip į darbą

Tęstines vagystes vykdantys ilgapirščiai Lietuvoje jaučiasi nebaudžiami – sučiupti jie atsiperka tik piniginėmis baudomis, kurių nemoka, ir vos paleisti dar tą pačią dieną leidžiasi ieškoti naujo grobio.
       2020-09-23 09:26:02

Socialinių tinklų paveikslas keičiasi. Kur ir ką veikia jaunimas?

Kol milijardai žmonių spiečiasi didžiuosiuose socialiniuose tinkluose, jaunimas randa naujų erdvių ir būdų bendrauti privačiai bei išreikšti save. Nuo garsiųjų „TikTok“, „Discord“ ir „Reddit“ iki dar tik augančių „Byte“, „QQ“ ir „Qzone“ – erdvių bendrauti, atsiskleisti ir sužinoti kas dabar „ant bangos“ paaugliams nestinga.
       2020-09-23 09:20:52

„Samsung“ pristatė naują duomenų kaupiklį „980 PRO“ – patiks žaidimų mėgėjams

Rugsėjo 23 d. „Samsung“ pristatė pirmąjį vartotojams skirtą PCIe 4.0 sąsajos NVMe standarto duomenų kaupiklį – „980 PRO“.
       2020-09-23 09:14:31

Darnus judumas – nauda ne tik miestui, bet ir indėlis į asmeninę sveikatą

Ši savaitė yra Europos judumo savaitė, kurios metu siekiama skatinti, populiarinti ir išbandyti darnias transporto priemones kasdienėms kelionėms mieste. Šių metų darnaus judumo savaitės tema – „Judumas – be jokios taršos“.
       2020-09-23 09:08:45

Šalyje per vakar parą patvirtinti 73 atvejai

Per vakar parą Lietuvoje patvirtinti 73 atvejai. Iš jų 31 Kauno, 22 Šiaulių, 14 Vilniaus, 3 Panevėžio, 2 Marijampolės ir 1 Tauragės apskrityse. 23 žmonės koronavirusine infekcija užsikrėtė ne židiniuose. 3 įvežtiniai atvejai patvirtinti iš Baltarusijos, Rusijos Federacijos ir Vokietijos Federacijos atvykusiems asmenims.
       2020-09-23 09:05:10

Beveik pusė vaikų prie ekranų praleidžia daugiau penkių valandų

Nematomi nuotolinio mokymo rezultatai: beveik pusė vaikų prie ekranų praleidžia daugiau penkių valandų. Nors šiais mokslo metais ugdymo procesas sugrįžo į įprastą ritmą, augant užsikrėtimų mokyklose skaičiui, prisimenama ir pavasarį taikyta nuotolinio mokymo(si) koncepcija.
       2020-09-23 08:53:22

Vos pusė darbuotojų yra nusiteikę veikti organizacijos labui

Vos pusė darbuotojų yra nusiteikę veikti organizacijos labui: galbūt verta didinti jų įsitraukimą? Kone kiekvieno darbdavio svajonė – įsitraukę, motyvuoti, tobulėjantys ir gerus atsiliepimus į išorę nešantys darbuotojai.
       2020-09-23 08:36:10

„Sodra“ primena jaunuoliams: pasitikrinkite, ar esate draudžiami

„Sodra“ primena jaunuoliams: pasitikrinkite, ar esate draudžiami sveikatos draudimu „Sodra“ išsiuntė priminimus beveik 3,5 tūkst. gyventojų, kuriems jau rugsėjį gali tekti patiems sumokėti privalomojo sveikatos draudimo (PSD) mokestį.
       2020-09-23 08:20:32

Sena daržovė, nauji gaminimo būdai: ką dar gali pasiūlyti svogūnai?

Turbūt nėra virtuvės, kurioje tarp maisto produktų nerastume svogūnų. Juos tapo įprasta naudoti praktiškai visuose gaminiuose – ruošiant salotas, troškinius ar patiekalus iš mėsos.
       2020-09-23 08:03:41

Šiemet Lietuvoje nuo erkinio encefalito mirė trys asmenys

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro (ULAC) duomenimis, šiais metais užregistruoti trys mirties atvejai nuo erkinio encefalito (EE). Mirties atvejai nustatyti Vilniaus, Kauno ir Panevėžio apskrityse. Ligoniai priklausė 65–74 ir 45–54 metų amžiaus grupėms.
       2020-09-23 07:55:52

Visuomenės sveikatos specialistai rekomenduoja darbą organizuoti nuotoliniu būdu

Lietuvoje per savaitgalį, t. y. penktadienį, šeštadienį ir sekmadienį, užfiksavus 249 koronaviruso (COVID-19) atvejus, plečiantis židiniams įmonėse, organizacijose, Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (NVSC) darbdaviams rekomenduoja darbą organizuoti nuotolinius būdu, kur tai įmanoma.
       2020-09-22 16:21:16

Lietuvos eksporto prognozės: tikimasi, kad kitąmet sugrįšime į 2019 m. lygį

Prasidėjusi pandemija, griežtas ir ilgai užsitęsęs karantinas jau dabar pakeitė mūsų šalies bei viso pasaulio eksporto tendencijas, tačiau prognozuojama, kad poveikis bus dar didesnis nei tikėtasi – neigiamų pasekmių mastą lems tai, ar kils antroji viruso banga, ar ne.
       2020-09-22 09:28:02

Per vakar parą Lietuvoje patvirtinti 45 koronavirusinės infekcijos atvejai

Nacionalinis visuomenės sveikatos centras praneša, kad per praėjusią parą Lietuvoje buvo patvirtinti 45 nauji COVID-19 infekcijos atvejai. Atvejai buvo patvirtinti 5 apskrityse: Kauno apskrityje patvirtinta 20 atvejų, Vilniaus – 13 atvejų, Šiaulių – 9, Klaipėdos – 2 atvejai ir 1 Alytaus apskrityje.
* Skelbiamos įvairių šaltinių naujienos, todėl už jas neatsakome. Kai kurie teiginiai gali nesutapti su www.tvnaujienos.lt nuomone. Neatsakome už vartotojų komentarus.