Naujienos

Panika veikia miegą, prastas miegas – imunitetą. Kaip galime sau padėti?

2020-03-19 09:25:39

Šiandieniniame visuotinės pandemijos kontekste susiduriame ne tik su susirgimo grėsme, bet ir aplinkoje tvyrančiu nerimu, nežinomybe bei panika. Tiesa, nerimaudami dėl ateities, savo ir aplinkinių sveikatos, patys sau susikuriame kiek paradoksalią situaciją: panika ir baimė neigiamai veikia mūsų miegą, o prastas miegas – silpnina imunitetą.

LONO ekspertai ir GERO MIEGO KLUBO ambasadoriai ragina neleisti nerimui užimti mintis, o priverstines atostogas namuose išnaudoti teisingos miego rutinos kūrimui.

Prioritetas – ramus miegas

„Nors ilgesnės nei įprasta miego valandos mūsų imuniteto gali ir nesustiprinti, tačiau per trumpas ar nekokybiškas miegas jį tikrai susilpnins. Miego metu mūsų organizmas gamina ir išskiria citokinus – baltymus, atsakingus už imuninės sistemos suaktyvinimą, kovą su infekcijomis ir uždegimais. Sutrikus mūsų miegui, atitinkamai sutrinka ir citokinų gamyba, lemianti kasdien vis silpnėjantį mūsų organizmo atsparumą“, - sako GERO MIEGO KLUBO ambasadorius Vitalijus Majorovas.

Miego ekspertas primena, jog suaugusiam žmogui rekomenduojama miegoti vidutiniškai 7-8 valandas per naktį. Naktį miegojus mažiau, nekokybiškai ar dienos eigoje pajutus energijos trūkumą, V. Majorovo teigimu, nereikėtų bijoti ir trumpų popiečio snūstelėjimų. Tiesa, jie neturėtų tęstis ilgiau nei pusvalandį.

„Mokslinių tyrimų metu įrodyta, jog darbo dienos eigoje prigulti ir 20-30 minučių skirti poilsiui yra naudinga tiek kovojant su žalingu streso poveikiu, tiek stiprinant imunitetą. Šiuo karantino periodu dirbdami namuose trumpam popiečio miegui turime tiesiog tobulas sąlygas“, - teigia GERO MIEGO KLUBO ambasadorius.

Panika – ramaus miego priešas

Vis dėlto, V. Majorovas pastebi, kad šiandien kiekvienam iš mūsų taip svarbų ramų miegą apsunkina visuomenėje tvyranti baimė ir nežinomybė. Ekspertas primena, kad stresuodami ir baimindamiesi – ypač vakaro metu – sunaikiname sąlygas, užtikrinančias imunitetui svarbų kokybišką nakties miegą.

„Vakare mūsų organizmas turi rimti ir ruoštis nakties poilsiui. Tą padaryti mums padeda išsiskiriantis miego hormonas melatoninas. Tiesa, susiduriant su panika, baime ar stresu, mūsų organizme kyla ne melatonino, o jam priešingo, natūraliu žadintuvu dar vadinamo hormono kortizolio kiekis“, - teigia V. Majorovas.

Antinksčiuose gaminamas hormonas kortizolis paruošia mus aktyviai veiklai ir užtikrina nervinių ląstelių darbingumą. Didžiausia kortizolio koncentracija įprastai būna ryte, o dienos pabaigoje hormono kiekis organizme natūraliai turėtų mažėti.

„Jaučiant stresą ar nerimą kortizolio kiekis organizme išlieka aukštas net ir vakaro ar nakties metu, o negalėdami užmigti ir ilgai vartydamiesi nuo šono ant šono nerimo būseną tik dar labiau pagiliname. Dėl šios priežasties, turbūt efektyviausias būdas jaučiantiems baimę, stresą ar miego sutrikimus – specialios atsipalaidavimo bei streso valdymo technikos“, - sako GERO MIEGO KLUBO ambasadorius.

Patarimai kovai su nerimu ir panika

Miego ekspertas V. Majorovas dalijasi keletu paprastų, tačiau veiksmingų patarimų, kaip kovoti su kūną ir mintis apimančiu nerimu bei panika.

- Išbandykite meditaciją. Išmokti nuraminti mintis gali būti labai naudinga tiek kovojant su nemiga, tiek su kasdieniu stresu. O ar gali būti tinkamesnis metas pradėti domėtis meditacija, nei šios priverstinės atostogos namuose?
- Būkite fiziškai aktyvūs. Sportas, vaikščiojimas ar kitokio pobūdžio fizinė veikla leidžia ne tik prablaškyti mintis, bet ir lengviau užmigti. Tiesa, karantino metu judėkite tik namuose arba nuošaliose lauko erdvėse. Aktyviai sportuoti rekomenduojama pirmojoje dienos pusėje. Vakare tinkamesni mažesnio intensyvumo užsiėmimai, tokie kaip vaikščiojimas.
- Skirkite laiko nusiraminimui. Dienos eigoje, o ypač – prieš miegą, skirkite laiko asmeniškai jus geriausiai nuraminančioms veikloms. Paskaitykite knygą, pasimėgaukite puodeliu gardžios arbatos, pasilepinkite kūną atpalaiduojančia vonia ar mėgstama, raminančia muzika.
- Prieš miegą venkite stresą keliančių veiklų. Atitinkamai, vakare venkite bet kokios veiklos, kuri keltų stresą ar neigiamas asociacijas. Ruošdamiesi vakaro poilsiui, kompiuterį ir kitus darbinius elementus palikite toli už miegamojo durų.
- Išbandykite kvėpavimo pratimus. Vienas iš veiksmingiausių būdų kovojant su įtampa ir stresu – specialūs kvėpavimo pratimai. Vieną iš šiuo metu populiariausių, Harvardo universiteto medicinos mokslų daktaro A. Weilo sukurtą techniką galite išbandyti pažiūrėję mokomuosius vaizdo įrašo YOUTUBE kanale.
- Apimti nemigos nesivartykite nuo šono ant šono. Jei gulite ir negalite užmigti ilgiau nei pusvalandį, duokite sau antrąjį šansą. Įjunkite šviesą mažu intensyvumu ir dar kartą grįžkite prie atpalaiduojančiai jus veikiančios veiklos. Pajutę, jog kūnas ir mintys nurimo, pabandykite užmigti dar kartą.

Patarimai imunitetui stiprinti

Ekspertas pažymi, kad kovoje su panika ne mažiau svarbu ir gera savijauta. Dėl šios priežasties, LONO miego ekspertas V. Majorovas ragina vadovautis ir keletu esminių patarimų, padėsiančių sustiprinti imunitetą.

- Miegokite bent 7 valandas per parą. Ekspertas dar kartą pabrėžia, jog kokybiškas miegas svarbus ne mažiau nei nuolatinė rankų higiena. Miegas – mūsų visų prioritetas!
- Vartokite kuo daugiau antioksidantų. Tarp geriausiai imunitetą stiprinančių ir daug antioksidantų turinčių produktų: gvazdikėlis, cinamonas, raudonėlis, kuminas, imbieras, ciberžolė, česnakas ir kt. Ypač šiuo periodu juos būtina įtraukti į savo kasdieninę mitybą.
- Vartokite vitaminą C, D ir cinką. Tai geriausiai mus apsaugantys ir su virusais kovojantys vitaminai bei mikroelementai. Jei pajusite pirmuosius susirgimo ar peršalimo simptomus, kasdieninę jų vartojimo dozę galite ženkliai padidinti.
- Venkite uždegimą skatinančių maisto produktų. Tokių produktų sąrašo viršuje: aliejuje kepti patiekalai, alkoholis, sojos produktai, gliutenas, cukrus. Pakeiskite juos sveikatai palankesnėmis alternatyvomis.
- Naudokite gerąsias bakterijas. Jos padeda kovoti ne tik su žarnyno ligomis, bet ir stiprinti bendrąjį organizmo atsparumą.
- Būkite fiziškai aktyvūs. Kaip ir kovos su stresu bei miego gerinimo atveju, fizinis aktyvumas yra raktas į stipresnį imunitetą.

Tikime, kad laikydamiesi visų šių patarimų, karantino laikotarpiu išliksite ne tik ramesni, bet ir kur kas stipresni bei sveikesni. Iškilusius klausimus užduoti bei rasti daugiau naudingų patarimų visada galite FACEBOOK grupėje: GERO MIEGO KLUBAS. Geros nuotaikos ir sveikatos linkėjimai!

Komentuojame šią naujieną:

Jūsų komentaras

Jūsų vardas:


Jūsų kontaktai:


Fotorebuso atsakymas:


rebusas
Jūsų komentaro tekstas:



Psichologija: kitos panašios naujienos
       2021-03-23 06:44:56

Nuotolinis mokymas – stresas, grįžimas į mokyklą – irgi stresas. Kaip suvaldyti?

Švietimo ir mokslo ministerijai pakvietus pradinukus grįžti į mokyklas, kilo įvairių diskusijų ir nerimo. Beveik metus mokęsi nuotoliniu būdu, mažieji gali susidurti su grįžimo į koletyvą stresu.
       2021-03-22 10:11:01

Trys ženklai, rodantys, kad naršymas internete tampa problema

COVID-19 pandemija aiškiai parodė skaitmeninių technologijų naudą ir svarbą, o kartu atskleidė ir tai, kad toli gražu ne visi žmonės moka jomis naudotis nekenkdami sau.
       2021-03-19 07:04:47

Dažna tėvų ir vaikų barnių priežastis – technologijos: ekspertai siūlo susitarti

Dėl išmaniųjų technologijų naudojimo kylantys konfliktai yra viena dažniausių tėvų ir vaikų nesutarimų priežasčių. Maždaug 6 iš 10 suaugusiųjų dėl to konfliktuoja su vaikais dažniau nei kartą per savaitę, rodo Skaitmeninės etikos centro duomenys.
       2020-03-20 07:42:39

Psichologė pataria, kaip prasmingai išnaudoti laiką

Dėl susiklosčiusių aplinkybių, prasidėjusio karantino, keičiasi dienotvarkė ir darbų planavimas ne tik darbuotojams, bet taip pat moksleiviams ir studentams. Viena vertus, būtų galima pasidžiaugti dėl daugiau atsiradusio laisvo laiko.
Daugiau naujų naujienų
       2021-04-20 17:04:12

Pradedamas paskutinis sudėtingas dujų jungties su Lenkija statybų etapas

Atlikus tris ketvirtadalius Lietuvą ir Lenkiją sujungsiančio dujotiekio tiesimo darbų, pradedamas baigiamasis jungties statybų etapas – dujų apskaitos ir slėgio reguliavimo stoties statyba.
       2021-04-20 15:42:53

Sriubos – puikus būdas praturtinti pavasarinį racioną: kaip paruošti?

Sriuba yra idealus pasirinkimas ieškantiems sveiko, lengvo ir skanaus maisto. Visgi sriubų ant pietų ar vakarienės stalo neretai atsisakoma dėl laiko joms pagaminti stokos.
       2021-04-20 14:12:59

Planuojate įsigyti naują miegamojo lovą? Štai, klausimai sau apie jau turimą

Toks pirkinys kaip miegamojo lova, tarnaus tikrai ne vienerius metus ir net ne penkerius, tačiau vis tiek netruks ateiti diena, kai nuspręsite ją pakeisti nauja.
       2021-04-20 12:57:06

Pavasarinis organizmo valymas: kokie produktai atgaivins kūną

Artėjant šiltajam sezonui, norisi padailinti kūno linijas ir atsikratyti per žiemą apėmusio sąstingio. Vienas iš būdų tai padaryti – organizmo valymas.
       2021-04-20 12:42:11

Vaistininkų komplimentai žmonėms, dar miške apsižiūrintiems, ar neturi erkių

Šiltesnėmis pavasario dienomis daugiau žmonių mėgaujasi laisvu laiku gamtoje. „Eurovaistinės“ specialistai vienareikšmiškai sutinka – laikas lauke tikrai naudingas mūsų sveikatai, tačiau svarbu prisiminti, pasitikrinti, ar namo iš gamtos neparsinešame erkių.
       2021-04-20 12:39:13

Pandemija ir gerovės valstybė: vieni kaupia pinigus, kiti – skursta

Ženkliai sumažėjo kas trečio Lietuvos gyventojo pajamos, beveik tiek pat sako gyvenantys prasčiau nei per pirmąjį karantiną – rodo nevyriausybinių organizacijų užsakymu atlikta apklausa.
       2021-04-20 12:32:20

Seimas supaprastino sutikimo skiepytis tvarką

Seimas pritarė Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo pataisoms (projektas Nr. XIVP-267(2), kuriomis apibrėžiam sutikimo skiepytis nuo užkrečiamosios, pandemiją sukėlusios ligos,
       2021-04-20 12:29:00

Dezinfekciniai skysčiai gali sutrikdyti sveikatą: kokių medžiagų vengti

Paviršiams dezinfekuoti skirtas skystis neturėtų būti naudojamas ant rankų, taip pat svarbu atidžiai perskaityti informaciją dezinfekcinio skysčio etiketėje, pataria chemikas.
       2021-04-20 12:16:13

Ministerija: valstybės valdomos įmonės neturi konkuruoti su privačiu verslu

Ekonomikos ir inovacijų ministerija Vyriausybei pateikė atnaujintą Valstybės valdomų įmonių (VVĮ) pertvarkos ir valdymo centralizavimo priemonių planą. Vyriausybė rytoj dar neketina jo svarstyti.
       2021-04-20 12:10:16

Iš ko susideda elektros kaina?

Nuosekliai atsisakant monopolinių elektros energijos tiekimo sąlygų ir kainų reguliavimo, kiekvienas Lietuvos gyventojas gali rinktis jam tinkamą elektros tiekėją. Iki 2023 m. vykstantis pokytis naudingas kiekvienam elektros vartotojui, nes būtent jis sprendžia iš ko ir už kokią kainą pirkti elektrą savo namams.
       2021-04-20 12:01:37

Jau galima įsigyti ekonomišką iš tinklo kraunamą hibridinį „Tiguan eHybrid“

„Tiguan“ – populiariausią „Volkswagen“ Europoje ir geriausiai parduodamą visureigį Baltijos šalyse – jau galima įsigyti ir su iš elektros tinklo kraunama hibridine pavara, kuri apjungia galingą elektros motorą bei 1,4 l TSI variklį.
       2021-04-20 11:43:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai: 1138

Atlikus 19133 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 1138. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-04-19 13:31:46

Ar paprastas skyrybų procesas iš tikrųjų didina skyrybų skaičių Lietuvoje?

Pagal statistiką, Lietuvoje išsiskiria beveik kas antra pora. Dažnai svarstoma, kad prie šios statistikos gali prisidėti skyrybas vykdančių kontorų žadamos greitos ir paprastos skyrybos arba net skyrybos internetu.
       2021-04-19 13:28:43

6 superproduktai, kurie pavasarį turi atsidurti kasdieniame valgiaraštyje

Pavasarį sveikesnės mitybos tendencijos dar labiau pastebimos. Prieš šiltąjį sezoną žmonės nori padailinti kūno linijas ir kartu jaustis žvalūs bei energingi.
       2021-04-19 10:20:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai: 594

Atlikus 8249 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 594. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-04-19 09:41:55

Anapilin iškeliavo garsus mikrochirurgas Kęstutis Vitkus

Šįryt Lietuva neteko garsaus šalies rekonstrukcinės ir plastinės mikrochirurgijos gydytojo, plastinės chirurgijos pradininko Lietuvoje prof. Kęstučio Vitkaus. Profesorius mirė eidamas 69-uosius metus.
       2021-04-19 09:34:43

Vilniuje – 9 nauji viešojo transporto maršrutai, 20 ekologiškų autobusų

Iki 2023 m. sostinės viešojo transporto parką papildys dar mažiausiai 22 nauji dujiniai arba elektriniai autobusai, kurie kursuos ir keleivius veš devyniais maršrutais periferinėse miesto teritorijose.
       2021-04-19 09:14:34

Žymios merginos dalinasi patarimais, kaip pasidaryti natūralų makiažą

Natūralus makiažas jau keletą metų iš eilės išlieka viena pagrindinių grožio tendencijų, o karantino metu, kuomet bendraujama tik technologijų pagalba, toks makiažas yra itin aktualus.
       2021-04-19 08:03:09

Įsirengiant saulės ar vėjo jėgainę būtina atkreipti dėmesį į prijungimo sąlygas

Nuolatos augant gyventojų ir verslo susidomėjimui įsirengti atsinaujinančių energijos šaltinių – saulės ar vėjo – jėgainę, bendrovė „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) klientus ragina atkreipti dėmesį į svarbiausias elektrinių prijungimo sąlygas.
       2021-04-19 08:00:24

Ko dar galima laukti iš COVID-19?

Prof. Juozas Augutis, Vytauto Didžiojo universiteto rektorius. Naujų atvejų prognozės Lietuvoje rodo, kad didinant vakcinavimo tempus atokvėpio nuo didelio naujų atvejų skaičiaus galime tikėtis birželio mėnesį.
       2021-04-18 09:44:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai: 733

Atlikus 13909 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 733. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-04-17 17:00:47

5 nauji įgūdžiai, kurie gali papildyti jūsų CV

Laiką namuose išnaudokite tikslingai. Pavyzdžiui, išmokite naujų įgūdžių ir įtraukite juos į savo gyvenimo aprašymą. Tam prireiks tik išmaniojo telefono arba kompiuterio, interneto ir šiek tiek motyvacijos.
       2021-04-17 09:44:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai: 1276

Atlikus 19040 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 1276. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-04-17 07:29:40

Nelaimingi atsitikimai darbe: ką svarbu žinoti darbdaviui ir darbuotojui

Nepriklausomai nuo Valstybinės darbo inspekcijos informacinio ir konsultacinio darbo rezultatų, parengtų rekomendacijų, inspekcinės veiklos, vis dar pasitaiko, kad žmonės žūsta statybose.
       2021-04-16 17:48:01

Nuolatinis karantino palydovas – akių sausumas

Karantino metu daugelis iš mūsų buvo priversti dirbti ir mokytis iš namų, gyvą bendravimą išmainyti į pokalbius vaizdo skambučiais.
       2021-04-16 14:30:17

Nuo 2021 m. gegužės 1 d. įvedama nauja transporto priemonių savininkų sistema

Vyriausybei siekiant mažinti šešėlį automobilių versle ir apsaugoti automobilių pirkėjų interesus, nuo 2021 m. gegužės 1 d. pradės veikti nauja apskaitos sistema – bus fiksuojami visų transporto priemonių savininkai,
       2021-04-16 14:09:00

M. Skuodis: „Lietuvos paštas“ situaciją dėl siuntų skirstymo stabilizavo

Susisiekimo ministras konstatuoja, kad „Lietuvos paštas“ (LP) padėtį, skirstant išaugusį siuntų srautą, stabilizavo, tačiau visų suinteresuotų pusių lūkesčiai dar nėra patenkinti.
       2021-04-16 13:55:09

Benedikto kiaušinių diena: sugriaukime mitus dėl sunkumų ruošiant šį patiekalą

Balandžio 16-ąją minima Benedikto kiaušinių diena yra ypatinga šventė maisto gurmanams iš viso pasaulio. Šią dieną žmonės raginami išbandyti seniai daugumos pamėgtus priešpiečius, kuriems dažnai pagailima laiko.
       2021-04-16 13:45:35

Top 5 energetikos sektoriaus tendencijos: nuo virtualių elektrinių iki dronų

Apie vandenilį, kaip galimą ateities kurą, jau yra girdėję daugelis iš mūsų. Tačiau ateities energetika neįsivaizduojama ne tik be jo, bet ir be dronų, virtualių elektrinių ar masinio energijos kaupiklių naudojimo.
       2021-04-16 09:44:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai: 1117

Atlikus 18687 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 1117. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
* Skelbiamos įvairių šaltinių naujienos, todėl už jas neatsakome. Kai kurie teiginiai gali nesutapti su www.tvnaujienos.lt nuomone. Neatsakome už vartotojų komentarus.