Naujienos

Aviacijos sauga: kartais įtampą galime „peiliu pjauti“

2021-10-06 10:02:00

Kasdien visame pasaulyje į orą pakyla tūkstančiai lėktuvų, už kurių saugias keliones yra atsakingi ne tik orlaivių pilotai, bet ir daugybė ant žemės dirbančių specialistų.

Ne išimtis ir Lietuva, kur oro eismo valdymo paslaugas teikia ir jų saugą užtikrina VĮ „Oro navigacija“. Kaip pernai buvo rūpinamasi saugiomis orlaivių kelionėmis Lietuvos padangėje ir kokių incidentų pavyko bei nepavyko išvengti, pasakoja VĮ „Oro navigacija“ Saugos ir kokybės skyriaus vadovas Donatas Dačkevičius.

D. Dačkevičiaus teigimu, aviacijos sauga apima orlaivių projektavimą, gamybą, techninę priežiūrą ir naudojimą. Tiesa, šios sąvokos nereikėtų painioti su aviacijos saugumu, kurio tikslas yra apsaugoti civilinę aviaciją nuo neteisėtos veiklos – sabotažo, orlaiviuose paliekamų sprogmenų ar kitų veiksmų, galinčių pakenkti keleiviams ir įgulai ar ant žemės esančiai infrastruktūrai.

„Griežtos aviacijos saugos taisyklės yra kuriamos viso sektoriaus mastu, nes tik tokiu būdu galima išvengti netyčinių situacijų, kurios kyla iš pavienių ar sisteminių klaidų, tačiau tai toli gražu nėra piktybiniai veiksmai (tokie veiksmai būtų aviacijos saugumo incidentas). Pavyzdžiui, gegužės pabaigoje įvykusi situacija su Baltarusijoje tūpusiu „Ryanair“ lėktuvu priskiriama būtent aviacijos saugumo sričiai, nes jos metu turėjome informaciją, kad lėktuvas leidžiasi dėl orlaivyje galimai padėto sprogmens. Šioje situacijoje teko aktyviai aiškintis situaciją, kas iš tiesų nutiko, vyko glaudus tarptautinių institucijų bendradarbiavimas“, – sako pašnekovas.

Ekspertas toliau pasakodamas apie aviacijos saugą pratęsia, kad ją užtikrinti padeda bendrai skirtingu lygiu kuriamos taisyklės. Anot jo, pasauliniu mastu aviacijos saugos reikalavimus ir standartus nustato Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija (ICAO), Europoje vieningas jų įgyvendinimas užtikrinamas per ES reglamentus ir Europos civilinės aviacijos saugos agentūros (EASA) priimtinas atitikties užtikrinimo priemones bei detalesnius reikalavimus nacionaliniu lygiu per vietinius teisės aktus, kiek tai suderinama su aukščiau minėtais reikalavimais.

„Aviacijos saugai nustatytų reikalavimų įgyvendinimą skirtingu lygiu prižiūri tiek pati ICAO, tiek Europos Komisija su EASA bei atitinkamos nacionalinės institucijos. Toks didelis aviacijos saugos mechanizmas yra būtinas, norint užtikrinti, kad keleiviai ir įgulos skrydžių metu būtų saugūs“, – teigia VĮ „Oro navigacijos“ Saugos ir kokybės skyriaus vadovas.

Įvykiai skirstomi į skirtingas kategorijas

Kalbėdamas apie aviacijos saugos užtikrinimą Lietuvos oro erdvėje praėjusiais metais, D. Dačkevičius atkreipia dėmesį, kad aviacijos įvykiai oro eismo vadyboje yra skirstomi į: avarijas, pavojingus incidentus, didelius incidentus, svarbius incidentus ir įvykius be poveikio saugai.

„Pirmoji kategorija – avarijos, apibrėžia įvykius, kurių metu yra pažeidžiamas orlaivis arba sužeidžiami keleiviai, šie incidentai gali kainuoti ir žmonių gyvybes. Mano žiniomis, tokių įvykių komercinėje aviacijoje Lietuvoje nėra buvę ne tik pernai ar užpernai, bet ir per visą nepriklausomos Lietuvos istoriją. Tiesa, šioje vietoje kalbame apie valdomą oro erdvę, kurioje skrydžius valdo VĮ „Oro navigacija“ skrydžių vadovai, mažesnių orlaivių avarijų nevaldomoje oro erdvėje tikrai yra buvę“, – teigia D. Dačkevičius.

Pašnekovas pratęsia, kad antroji kategorija – pavojingi incidentai – apima situacijas, kuriose yra didelė tikimybė, kad įvyks avarija, tačiau dėl tam tikrų tinkamai susiklosčiusių aplinkybių ji neįvyko – pavyzdžiui, pavojingas orlaivių priartėjimas vienas šalia kito. Į trečiąją įvykių grupę priskiriami dideli incidentai, kuomet tikimybė, kad įvyks avarija dar nėra didelė, tačiau nesiimant veiksmų ji galėtų įvykti – iš tokių pavyzdžių galėtų būti minimalių nustatytų saugių atstumų tarp orlaivių neišlaikymas (bet dar pakankamas išvengti avarijos). Svarbūs incidentai – ne tokie pavojingi nutikimai, kurie, turi poveikį saugai ir kurie esant kitokioms aplinkybėms, galėtų peraugti į incidentus ar net avarijas.

Aviacijos saugai įtakos turėjo ir pandemija

Pasak VĮ „Oro navigacija“ Saugos ir kokybės skyriaus vadovo, pernai Lietuvoje buvo užfiksuoti 34 įvykiai, iš kurių daugiausiai, bene trečdalį, sudarė neleistinas įskridimas į oro erdvę. Taip pat fiksuoti 25 oro eismo vadybos specifiniai (techniniai) įvykiai, susiję su įmonės teikiamomis ryšių, navigacijos ir stebėjimo paslaugomis. Dažniausiai buvo susidurta su duomenų dorojimo ir paskirstymo funkcijos sutrikimu.

„Nors šios situacijos nėra kritinės, jos vis tiek kelia nemažų iššūkių skrydžių vadovams ir kitiems aviacijos specialistams. Tiesa, 2020 m. fiksavome ženkliai mažiau įvykių, lyginant su užpernai dėl sumažėjusio skrydžių skaičiaus. Tokį nuopelną iš dalies gali „prisiimti“ ir pandemija, nes 2019 metai buvo patys gausiausi skrydžių skaičiumi per visą šalies istoriją, todėl natūralu, kad esant didesniam kiekiui skrydžių dėl darbo intensyvumo didėja ir žmogiškos klaidos bei atitinkamai tam tikro įvykio tikimybė“, – sako pašnekovas.

Skrydžių vadovo pareigos – ne kiekvienam

D. Dačkevičius toliau pasakoja, kad nors prie aviacijos saugos užtikrinimo prisideda daugybė skirtingų žmonių ir institucijų, ypatinga atsakomybė skrydžio metu krenta ant skrydžių vadovo pečių. Anot pašnekovo, šias pareigas gali užimti tikrai ne kiekvienas.

„Pagrindinis skrydžių vadovo darbas – užtikrinti, kad orlaiviai nesusidurtų ore ir su kliūtimis ant žemės, o prevencija – pagrindinis būdas tai padaryti. Jei susiklosto situacija, kai dėl tam tikrų aplinkybių ore reikalingas atstumas tarp orlaivių nebus išlaikomas tęsiant skrydžius tomis pačiomis trajektorijomis, ir dėl to gali įvykti susidūrimas, mūsų sistemos apie tai ima signalizuoti. Dažniausiai to neprireikia, nes skrydžių vadovai nuolat stebi situaciją ekrane, tačiau gali nutikti įvairių situacijų, nes orlaivius taip pat pilotuoja žmonės. Tuomet neatidėliotinų veiksmų imasi skrydžių vadovas – jis sprendžia, kokius nurodymus duoti orlaivių pilotams, įvertindamas šalia esančią situaciją, kad spręsdamas ją nesukurtų kitos. Tai yra itin dinamiška aplinka, kurioje įtampą galima „peiliu pjauti“, nes ir greičiai, ir atsakomybė – didžiulė, o laiko sprendimo priėmimui – itin mažai. Džiugu, kad tai nutinka itin retai ir pernai sprendėme tik vieną tokią situaciją“, – pabrėžia specialistas.

Dviračio išradinėti nebereikia – užtenka jį prižiūrėti

VĮ „Oro navigacija“ Saugos ir kokybės skyriaus vadovas pažymi, kad nutikus tam tikram su aviacijos sauga susijusiam įvykiui, tolimesni veiksmai aiškiai reglamentuoti tarptautiniu lygiu (tiek ICAO, tiek ES), tačiau detalios vidinės procedūros būtinos, kad įmonės darbuotojai žinotų savo pareigas ir veiksmus tokiais atvejais.

„Pirmiausias darbas, kurį privalome atlikti – informuoti atitinkamą instituciją (Transporto kompetencijų agentūrą) ir EASA apie nutikusius įvykius. Reglamentas griežtai numato, apie kokius įvykius visos saugos sistemos dalyviai turi pranešti, ir tie įvykiai nebūtinai kyla dėl įmonės veiklos. Pavyzdžiui, nors tam tikro orlaivio gedimas ore nėra tiesiogiai susijęs su mūsų veikla, sužinoję tokį faktą privalome apie tai informuoti atitinkamas tarptautines institucijas per 72 val., šį įvykį užregistruodami ES saugos įvykių duomenų bazėje.

Tiesa, jeigu tai susiję su mūsų veikla, imamės aiškintis įvykio aplinkybes, prireikus patikriname veiksmus, kurių įvykio metu ėmėsi skrydžių vadovas. Tokiu būdu bandome atrasti priežastis, kur nesuveikė tam tikras saugos barjeras ir ką galėjome padaryti, kad ši situacija nepasikartotų ateityje“, – pasakoja D. Dačkevičius.

Pašnekovas akcentuoja, kad aviacijos saugos sistemą tobulinti siekiama nuolatos, o savo indėlį įneša ir VĮ „Oro navigacija“: „Saugos sistema mūsų įmonėje yra įdiegta jau labai seniai, todėl šiandien dviračio išradinėti nereikia – jį tereikia prižiūrėti ir puoselėti. Dėl to itin svarbu laiku atnaujinti procedūras, užtikrinti, kad naujokai bei senbuviai žinotų savo tiesiogines atsakomybes. Be to, didesnį dėmesį stengiamės skirti ne tik nutikusių įvykių analizei, bet ir tų nutikimų, kurie esant kitoms aplinkybėms, galėtų tapti tam tikrais incidentais.“

Komentuojame šią naujieną:

Jūsų komentaras

Jūsų vardas:


Jūsų kontaktai:


Fotorebuso atsakymas:


rebusas
Jūsų komentaro tekstas:



Daugiau naujų naujienų
       2024-04-24 13:18:23

Kaip vos už kelis eurus pasigaminti gardų patiekalą pietums ar vakarienei

Paprasta paruošti, sotu ir pigu – sakote, taip nebūna? Pritrūkusiems idėjų gardžiai ir nebrangiai vakarienei, prekybos tinklo „Maxima“ kulinarijos meistrai turi pasiūlymą – iškepkite orkaitėje sultingas vištienos šlauneles su daržovių garnyru.
       2024-04-24 13:08:54

Susidūrėte su gyvūnu kelyje: ar būtina kviesti policiją?

Įsibėgėjant pavasariui, keliuose auga susidūrimų su laukiniais gyvūnais skaičius. Tą lemia balandžio mėnesį prasidedanti gyvūnų migracija, kurios metu žvėrys dažniau pasirodo keliuose, bei ne visuomet atsargus vairuotojų elgesys.
       2024-04-24 13:05:06

Gyventojai dažniau skundžiasi dėl keliamo triukšmo

Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) specialistai, Tarptautinę triukšmo suvokimo dieną, kasmet minimą balandžio paskutinį trečiadienį, atkreipia dėmesį į triukšmo žalą sveikatai ir primena, kur kreiptis, kai ramybės neduoda netoliese esantys triukšmą skleidžiantys objektai.
       2024-04-24 12:55:04

Priešpienis: svarbus raktas į vaikų sveikatą

Priešpienis, kurį mūsų kūdikiai gauna pirmomis gyvenimo valandomis, yra tikras imuniteto šaltinis. Jame gausu natūralių antikūnų, kurie padeda kūdikiams apsisaugoti nuo įvairių ligų, skatina jų imunitetą ir ruošia juos kovoti su virusais ir bakterijomis.
       2024-04-24 12:50:56

Ženšenis: natūralus kelias į gerą seksualinį gyvenimą

Nevaisingumas yra didėjanti problema visame pasaulyje. Pasaulio sveikatos organizacija teigia, kad apie 17,5% suaugusiųjų planetos žmonių – tai beveik 1 iš 6 žmonių – patiria šią bėdą. Be to, maždaug 40% atvejų problema kyla dėl vyrų fiziologijos.
       2024-04-24 10:11:24

Ketinate imti paskolą namo statybai? Štai ką svarbu žinoti

Mintis nuosavame sklype pasistatyti savus namus – itin patraukli, tačiau neturint pakankamai santaupų tą padaryti ne visada paprasta. Kokius kriterijus turi atitikti būsimasis tokios paskolos gavėjas ir kokios yra ne visiems žinomos šio kredito subtilybės.
       2024-04-24 09:59:54

Internetiniai sukčiai aktyviausi tada, kai esame labiausiai pažeidžiami

Bene efektyviausias internetinių sukčių ginklas – netikėtumas. Dažniausiai sukčių siųstos žinutės ragina nedelsiant imtis veiksmų dėl užblokuotos banko sąskaitos, neteisingai nurodyto siuntos gavėjo adreso ar gautos baudos.
       2024-04-24 09:34:31

Šių uogų priešuždegiminės savybės dažnai pamirštamos: ką gausite suvalgę saują

Dar pirmųjų civilizacijų laikais valgytos vynuogės, pastaraisiais dešimtmečiais tapo vienos mėgstamiausių lietuvių uogų. Jos dažnai papuošia šventinį stalą, o savo saldumu papildo kasdienę mitybą.
       2024-04-24 09:22:04

Sugadintas kaimynų turtas: kada teks mokėti iš savos kišenės

Lietuvos žmonės nėra linkę artimai bičiuliautis su kaimynais – tyrimai rodo, kad 6 iš 10 apsiriboja mandagiu pasisveikinimu. Santykius su jais, deja, dar labiau kartina nelaimės, kurių metu sugadinamas kaimynų būstas ir jame esantis turtas.
       2024-04-23 15:06:05

Europos Parlamentas užtikrino geresnes vartotojų teises į remontą

Siekiant sumažinti atliekų kiekį, naujosiomis taisyklėmis vartotojams suteikiamos didesnės teisės į prekių remontą bei didinamas šio sektoriaus prieinamumas ir patrauklumas.
       2024-04-23 13:15:52

Palydovinis ryšys ir naujas įkrovimo būdas: „Android 15“ atnaujinimas

Šių metų duomenimis, „Android“ išlieka populiariausia operacine sistema pasaulyje, todėl jos atnaujinimų laukia milijonai vartotojų. Iki oficialaus „Android 15“ išleidimo liko beveik pusė metų.
       2024-04-22 17:08:51

Lietuvoje didmeninė elektros kaina per savaitę augo beveik 3 kartus

Praėjusią savaitę didmeninė elektros kaina Lietuvoje kilo 2,9 karto ir vidutiniškai siekė 78,65 Eur/MWh. Tiek pat elektra kainavo ir kitose Baltijos šalyse – Latvijoje, kaip ir Lietuvoje, ji augo 2,9 karto, Estijoje – 2,8 karto.
       2024-04-22 17:04:57

Vos iš kelių pigių ingredientų – purus biskvitinis pyragas per pusvalandį

Yra receptų, kurių neįmanoma sugadinti, ir šis paprastutis biskvitinis pyragas – vienas iš jų. Jei nesijaučiate drąsiai kepinių fronte, būtinai pabandykite, o patyrę konditeriai įvertins, kaip greitai ant stalo atsiras uogomis kvepiantis šviežias kepinys, jei netikėtai užsuko svečiai, o saldumynų lentynėlė – kaip tyčia tuščia.
       2024-04-22 16:36:43

Mažieji pagalbininkai noriau kibs į darbus darže ar sode: 5 patarimai

Vaikams instinktyviai patinka būti arčiau gamtos, jie mėgsta žaisti lauke. Tačiau pramogos gali virsti ir naudingais užsiėmimais. Veikla sode ar darže yra naudingas įrankis siekiant atitraukti vaikus nuo ekranų ir mokyti atsakomybės, taip pat ir padės ugdyti vaiko norą valgyti daugiau vaisių bei daržovių.
       2024-04-22 16:28:39

Įspėja verslus, kaip neapsigauti: ką žada vietoj ISO sertifikato?

„Nemokamas sūris tik pelėkautuose“ – posakis, aktualus ne tik taupantiems vartotojams, bet ir augti (tačiau – tik už kiek įmanoma palankesnį biudžetą) siekiantiems verslams. Vienu dažniausių žingsnių verslo procesų optimizavime tampa ISO vadybos sistemos diegimas.
       2024-04-22 16:22:46

Išmanioji buitinė technika: kaip ji gali padėti sumažinti elektros sąskaitą?

Elektros sąskaita sudaro bene didžiausią kiekvieno namų ūkio komunalinių išlaidų dalį. Nors žinome pagrindines elektros taupymo taisykles, pavyzdžiui, išjungti tai, kas nenaudojama, tačiau esminio elektros suvartojimo pokyčio tai nepaskatina.
       2024-04-22 11:32:19

Automobilio priežiūra pavasarį: kam būtina skirti didžiausią dėmesį

Pavasarį žmonės dažniau nei šaltuoju sezonu sėda prie automobilio vairo. Kad transporto priemonė negestų, svarbu laiku atlikti techninės priežiūros darbus ir pašalinti po žiemos atsiradusius gedimus.
       2024-04-22 11:00:35

Tommy Hilfiger batų kokybė - kokia ji?

Tommy Hilfiger – tai vardas, kuris daugeliui asocijuojasi su amerikietišku stiliumi ir nepriekaištinga kokybe. Šis prekės ženklas jau daugelį metų žinomas dėl savo ryškios spalvų paletės, klasikinio dizaino ir aukštos klasės medžiagų, kurios naudojamos kurti viską - nuo drabužių iki aksesuarų.
       2024-04-22 10:45:36

Kokybiško šampūno pasirinkimas

Plaukų priežiūra apima daugybę skirtingų procedūrų ir produktų. Nors ne visi naudoja kaukes, purškiklius, aliejukus ir serumus, tačiau tikrai visi reguliariai naudoja šampūnus. Tai būtiniausia plaukų priežiūros priemonė - todėl ypač svarbu jį rinktis pagal plaukų ir galvos odos tipą.
       2024-04-22 10:19:43

Vitaminai maitinančioms - pirkti kompleksą ar atskirai?

Žindymo metu viskas, ko reikia augančiam organizmui, gaunama su motinos pienu. Taigi, jei mamos organizme yra ryškus maistinių medžiagų trūkumas, vaikas taip pat kenčia nuo jų trūkumo.
       2024-04-22 09:51:47

Interjero dizainas: Kaip įsirengti svetainę?

Svetainė – tai nėra tiesiog paprastas kambarys. Tai erdvė, kurioje susilieja kasdieniai mūsų gyvenimai, kur susitinkame su šeimos nariais ir svečiais, kur atsipalaiduojame po įtemptos darbo dienos arba švenčiame svarbias progas.
       2024-04-20 20:38:34

Pakruojo dvaro gėlininkai: tulpės gali išgelbėti gyvybę

Likus vos kelioms dienoms iki didžiausio regione tulpių ir pavasario gėlių festivalio Pakruojo dvare, kurio metu erdvioje išskleidžia keli milijonai žiedų, dvaro gėlininkai pasidalino mažai žinoma istorija, kad tulpės pasaulyje buvo naudojamos ne vien grožiui.
       2024-04-20 10:41:23

Vyndarystės tradicijos Lietuvoje – ar jos egzistuoja ar mes aludarių kraštas

Jeigu internetinėje enciklopedijoje „Vikipedija“ užsuktumėte į kategoriją „lietuviški gėrimai“, paieškoje atrastumėte tik vieną subkategoriją – „Lietuvos alus“. Tikriausiai, nuostabos tai nekelia, juk mes – aludarių kraštas.
       2024-04-19 19:12:53

Kas dešimtas skambutis Lietuvoje – sukčių iš padirbto numerio

„Telia“ per pirmuosius tris šių metų mėnesius užkirto kelią 2,6 mln. atakų, nutaikytų į Lietuvos mobiliojo ryšio abonentus. Apsaugoti vartotojus bendrovei padėjo dar pernai aktyvuota automatinė padirbtų mobiliųjų numerių (angl. „spoofing“) filtravimo sistema.
       2024-04-19 19:00:45

Morkos – ne vienintelės akių pagalbininkės: dar viena daržovė nuo akių ligų

Kai oras šiltyn – ir mūsų patiekalai lengvyn. Tad gamindami pigesnius maltinukus iš cukinijų ir avinžirnių, ilgai neužgaišite, o rezultatu džiaugsis visi valgytojai.
       2024-04-19 12:27:56

Kodėl Azijoje šviežius agurkus ne pjausto, o traiško – tokių salotų nevalgėte

Šviežių lietuviškų, šiltnamiuose užaugintų agurkų sezonas įsibėgėja, tad geros jų kainos vilioja vis dažniau gamintis salotas. Gaivios, traškios salotos tinka prie įvairių patiekalų, tačiau paruoštos kiek įdomiau gali tapti ir pagrindine stalo žvaigžde ar sveikais priešpiečiais.
       2024-04-19 12:19:30

Ekspertai: norite statyti moderniai? Atsigręžkite į natūralumą ir tradicijas

Mes tikimės, kad statybų technologijos nuolat tobulės ir taps futuristiškesnės, tačiau klimato kaita verčia suabejoti, ar aklas progresas yra geriausias pasirinkimas.
       2024-04-18 22:33:13

Kokybiška vištiena vertinama visame pasaulyje, kokia jos perspektyva Lietuvoje?

Šiuolaikinė visuomenė vis labiau rūpinasi savo sveikata, geresne savijauta vartodama maistingesnę, natūralesnę ir sveikatai palankesnę produkciją. Vištiena – ne išimtis, o pagaminta iš be antibiotikų užaugintų paukščių yra būtent ta mėsa, kuri vis dažniau aptinkama kiekvieno pirkėjo krepšelyje.
       2024-04-18 20:56:05

Reikalavimo važinėti vasarinėmis padangomis nėra – kodėl būtina tai daryti?

Kaip ir kasmet, nuo balandžio 1 d. automobiliai šalies keliuose gali būti eksploatuojami su vasarinėmis padangomis. Visgi dažnam vairuotojui kyla klausimas, kodėl apskritai verta tai daryti, nes žieminių padangų, jei jos nėra dygliuotos, naudojimas vasaros metu neuždraustas.
       2024-04-18 14:29:51

Erkės perduoda daugiau nei 20 ligų, o Laimo liga gali sukelti 70 simptomų

Atėjus šiltajam sezonui, daugelis pirmiausia skubės į gamtą. Visgi svarbu prisiminti, kad erkių aktyvumas didėja termometro stulpeliams esant dar ne taip aukštai – infekcines ligas pernešantys voragyviai miškuose ir parkuose mūsų tyko jau nuo septynių laipsnių šilumos ir savo pamainą baigia tik vėlyvą rudenį.
* Skelbiamos įvairių šaltinių naujienos, todėl už jas neatsakome. Kai kurie teiginiai gali nesutapti su www.tvnaujienos.lt nuomone. Neatsakome už vartotojų komentarus.