Naujienos

Aviacijos sauga: kartais įtampą galime „peiliu pjauti“

2021-10-06 10:02:00

Kasdien visame pasaulyje į orą pakyla tūkstančiai lėktuvų, už kurių saugias keliones yra atsakingi ne tik orlaivių pilotai, bet ir daugybė ant žemės dirbančių specialistų.

Ne išimtis ir Lietuva, kur oro eismo valdymo paslaugas teikia ir jų saugą užtikrina VĮ „Oro navigacija“. Kaip pernai buvo rūpinamasi saugiomis orlaivių kelionėmis Lietuvos padangėje ir kokių incidentų pavyko bei nepavyko išvengti, pasakoja VĮ „Oro navigacija“ Saugos ir kokybės skyriaus vadovas Donatas Dačkevičius.

D. Dačkevičiaus teigimu, aviacijos sauga apima orlaivių projektavimą, gamybą, techninę priežiūrą ir naudojimą. Tiesa, šios sąvokos nereikėtų painioti su aviacijos saugumu, kurio tikslas yra apsaugoti civilinę aviaciją nuo neteisėtos veiklos – sabotažo, orlaiviuose paliekamų sprogmenų ar kitų veiksmų, galinčių pakenkti keleiviams ir įgulai ar ant žemės esančiai infrastruktūrai.

„Griežtos aviacijos saugos taisyklės yra kuriamos viso sektoriaus mastu, nes tik tokiu būdu galima išvengti netyčinių situacijų, kurios kyla iš pavienių ar sisteminių klaidų, tačiau tai toli gražu nėra piktybiniai veiksmai (tokie veiksmai būtų aviacijos saugumo incidentas). Pavyzdžiui, gegužės pabaigoje įvykusi situacija su Baltarusijoje tūpusiu „Ryanair“ lėktuvu priskiriama būtent aviacijos saugumo sričiai, nes jos metu turėjome informaciją, kad lėktuvas leidžiasi dėl orlaivyje galimai padėto sprogmens. Šioje situacijoje teko aktyviai aiškintis situaciją, kas iš tiesų nutiko, vyko glaudus tarptautinių institucijų bendradarbiavimas“, – sako pašnekovas.

Ekspertas toliau pasakodamas apie aviacijos saugą pratęsia, kad ją užtikrinti padeda bendrai skirtingu lygiu kuriamos taisyklės. Anot jo, pasauliniu mastu aviacijos saugos reikalavimus ir standartus nustato Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija (ICAO), Europoje vieningas jų įgyvendinimas užtikrinamas per ES reglamentus ir Europos civilinės aviacijos saugos agentūros (EASA) priimtinas atitikties užtikrinimo priemones bei detalesnius reikalavimus nacionaliniu lygiu per vietinius teisės aktus, kiek tai suderinama su aukščiau minėtais reikalavimais.

„Aviacijos saugai nustatytų reikalavimų įgyvendinimą skirtingu lygiu prižiūri tiek pati ICAO, tiek Europos Komisija su EASA bei atitinkamos nacionalinės institucijos. Toks didelis aviacijos saugos mechanizmas yra būtinas, norint užtikrinti, kad keleiviai ir įgulos skrydžių metu būtų saugūs“, – teigia VĮ „Oro navigacijos“ Saugos ir kokybės skyriaus vadovas.

Įvykiai skirstomi į skirtingas kategorijas

Kalbėdamas apie aviacijos saugos užtikrinimą Lietuvos oro erdvėje praėjusiais metais, D. Dačkevičius atkreipia dėmesį, kad aviacijos įvykiai oro eismo vadyboje yra skirstomi į: avarijas, pavojingus incidentus, didelius incidentus, svarbius incidentus ir įvykius be poveikio saugai.

„Pirmoji kategorija – avarijos, apibrėžia įvykius, kurių metu yra pažeidžiamas orlaivis arba sužeidžiami keleiviai, šie incidentai gali kainuoti ir žmonių gyvybes. Mano žiniomis, tokių įvykių komercinėje aviacijoje Lietuvoje nėra buvę ne tik pernai ar užpernai, bet ir per visą nepriklausomos Lietuvos istoriją. Tiesa, šioje vietoje kalbame apie valdomą oro erdvę, kurioje skrydžius valdo VĮ „Oro navigacija“ skrydžių vadovai, mažesnių orlaivių avarijų nevaldomoje oro erdvėje tikrai yra buvę“, – teigia D. Dačkevičius.

Pašnekovas pratęsia, kad antroji kategorija – pavojingi incidentai – apima situacijas, kuriose yra didelė tikimybė, kad įvyks avarija, tačiau dėl tam tikrų tinkamai susiklosčiusių aplinkybių ji neįvyko – pavyzdžiui, pavojingas orlaivių priartėjimas vienas šalia kito. Į trečiąją įvykių grupę priskiriami dideli incidentai, kuomet tikimybė, kad įvyks avarija dar nėra didelė, tačiau nesiimant veiksmų ji galėtų įvykti – iš tokių pavyzdžių galėtų būti minimalių nustatytų saugių atstumų tarp orlaivių neišlaikymas (bet dar pakankamas išvengti avarijos). Svarbūs incidentai – ne tokie pavojingi nutikimai, kurie, turi poveikį saugai ir kurie esant kitokioms aplinkybėms, galėtų peraugti į incidentus ar net avarijas.

Aviacijos saugai įtakos turėjo ir pandemija

Pasak VĮ „Oro navigacija“ Saugos ir kokybės skyriaus vadovo, pernai Lietuvoje buvo užfiksuoti 34 įvykiai, iš kurių daugiausiai, bene trečdalį, sudarė neleistinas įskridimas į oro erdvę. Taip pat fiksuoti 25 oro eismo vadybos specifiniai (techniniai) įvykiai, susiję su įmonės teikiamomis ryšių, navigacijos ir stebėjimo paslaugomis. Dažniausiai buvo susidurta su duomenų dorojimo ir paskirstymo funkcijos sutrikimu.

„Nors šios situacijos nėra kritinės, jos vis tiek kelia nemažų iššūkių skrydžių vadovams ir kitiems aviacijos specialistams. Tiesa, 2020 m. fiksavome ženkliai mažiau įvykių, lyginant su užpernai dėl sumažėjusio skrydžių skaičiaus. Tokį nuopelną iš dalies gali „prisiimti“ ir pandemija, nes 2019 metai buvo patys gausiausi skrydžių skaičiumi per visą šalies istoriją, todėl natūralu, kad esant didesniam kiekiui skrydžių dėl darbo intensyvumo didėja ir žmogiškos klaidos bei atitinkamai tam tikro įvykio tikimybė“, – sako pašnekovas.

Skrydžių vadovo pareigos – ne kiekvienam

D. Dačkevičius toliau pasakoja, kad nors prie aviacijos saugos užtikrinimo prisideda daugybė skirtingų žmonių ir institucijų, ypatinga atsakomybė skrydžio metu krenta ant skrydžių vadovo pečių. Anot pašnekovo, šias pareigas gali užimti tikrai ne kiekvienas.

„Pagrindinis skrydžių vadovo darbas – užtikrinti, kad orlaiviai nesusidurtų ore ir su kliūtimis ant žemės, o prevencija – pagrindinis būdas tai padaryti. Jei susiklosto situacija, kai dėl tam tikrų aplinkybių ore reikalingas atstumas tarp orlaivių nebus išlaikomas tęsiant skrydžius tomis pačiomis trajektorijomis, ir dėl to gali įvykti susidūrimas, mūsų sistemos apie tai ima signalizuoti. Dažniausiai to neprireikia, nes skrydžių vadovai nuolat stebi situaciją ekrane, tačiau gali nutikti įvairių situacijų, nes orlaivius taip pat pilotuoja žmonės. Tuomet neatidėliotinų veiksmų imasi skrydžių vadovas – jis sprendžia, kokius nurodymus duoti orlaivių pilotams, įvertindamas šalia esančią situaciją, kad spręsdamas ją nesukurtų kitos. Tai yra itin dinamiška aplinka, kurioje įtampą galima „peiliu pjauti“, nes ir greičiai, ir atsakomybė – didžiulė, o laiko sprendimo priėmimui – itin mažai. Džiugu, kad tai nutinka itin retai ir pernai sprendėme tik vieną tokią situaciją“, – pabrėžia specialistas.

Dviračio išradinėti nebereikia – užtenka jį prižiūrėti

VĮ „Oro navigacija“ Saugos ir kokybės skyriaus vadovas pažymi, kad nutikus tam tikram su aviacijos sauga susijusiam įvykiui, tolimesni veiksmai aiškiai reglamentuoti tarptautiniu lygiu (tiek ICAO, tiek ES), tačiau detalios vidinės procedūros būtinos, kad įmonės darbuotojai žinotų savo pareigas ir veiksmus tokiais atvejais.

„Pirmiausias darbas, kurį privalome atlikti – informuoti atitinkamą instituciją (Transporto kompetencijų agentūrą) ir EASA apie nutikusius įvykius. Reglamentas griežtai numato, apie kokius įvykius visos saugos sistemos dalyviai turi pranešti, ir tie įvykiai nebūtinai kyla dėl įmonės veiklos. Pavyzdžiui, nors tam tikro orlaivio gedimas ore nėra tiesiogiai susijęs su mūsų veikla, sužinoję tokį faktą privalome apie tai informuoti atitinkamas tarptautines institucijas per 72 val., šį įvykį užregistruodami ES saugos įvykių duomenų bazėje.

Tiesa, jeigu tai susiję su mūsų veikla, imamės aiškintis įvykio aplinkybes, prireikus patikriname veiksmus, kurių įvykio metu ėmėsi skrydžių vadovas. Tokiu būdu bandome atrasti priežastis, kur nesuveikė tam tikras saugos barjeras ir ką galėjome padaryti, kad ši situacija nepasikartotų ateityje“, – pasakoja D. Dačkevičius.

Pašnekovas akcentuoja, kad aviacijos saugos sistemą tobulinti siekiama nuolatos, o savo indėlį įneša ir VĮ „Oro navigacija“: „Saugos sistema mūsų įmonėje yra įdiegta jau labai seniai, todėl šiandien dviračio išradinėti nereikia – jį tereikia prižiūrėti ir puoselėti. Dėl to itin svarbu laiku atnaujinti procedūras, užtikrinti, kad naujokai bei senbuviai žinotų savo tiesiogines atsakomybes. Be to, didesnį dėmesį stengiamės skirti ne tik nutikusių įvykių analizei, bet ir tų nutikimų, kurie esant kitoms aplinkybėms, galėtų tapti tam tikrais incidentais.“

Komentuojame šią naujieną:

Jūsų komentaras

Jūsų vardas:


Jūsų kontaktai:


Fotorebuso atsakymas:


rebusas
Jūsų komentaro tekstas:



Daugiau naujų naujienų
       2021-10-27 12:48:27

Sugedo telefonas? Viskas, ką reikia žinoti apie jo garantiją

Perkantieji naujus išmaniuosius iš oficialių pardavėjų porai metų užsitikrina ramybę – jei įrenginys suges ne dėl jų pačių kaltės, jam galios 2 metų garantija.
       2021-10-27 12:27:00

Kaip sukurti privatumą atviros erdvės biuruose

Jeigu jūsų biuro stilius atvira erdvė, turėsite pagalvoti apie tai, kaip sukurti savo darbuotojams privatumo jausmą. Atviros erdvės biurai išpopuliarėjo dėl mažesnių įrengimo išlaidų, tokio tipo biuruose bendradarbiams lengviau bendrauti tarpusavyje.
       2021-10-27 11:47:55

Nuo ko pradėti statyti savo verslą, kad jis susilauktų sėkmės?

Šiuo metu matome daug raginimų pradėti savo verslus, tam teikiama valstybės parama, rengiama daug įvairių mokymų, konferencijų, programų. Dažnai girdime viešai skelbiamas sėkmės istorijas, matome įkvepiančius pavyzdžius.
       2021-10-27 11:40:06

Kaip telefone yra atkuriami gamykliniai parametrai?

Kartais nutinka tokių atvejų, kai reikia ištrinti visus išmaniojo telefono duomenis ir atkurti jo pradinius nustatymus. Turint šiuolaikines technologijas tai padaryti yra visiškai nesudėtinga, o turimus duomenis galima išsaugoti.
       2021-10-27 09:35:00

REKORDAS. Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai - 3509

Atlikus 24898 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 3509. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-10-27 06:29:40

Sukčių humoras: apgaulingas žinutes gyventojams siunčia Tadas Blinda

Finansiniai nusikaltėliai tampa vis išradingesni – pastaruoju metu gyventojams apgaulingas žinutes siunčia net pats žemaičių plėšikų vadas Tadas Blinda. Tokios išdaigos gali pasirodyti juokingos, jeigu nusikaltėliams šiemet nebūtų pavykę iš šalies gyventojų išvilioti apie 8 mln. EUR.
       2021-10-26 17:48:51

Taivano delegacijos vizitas atveria daug naujų galimybių Lietuvai

Trečiadienį darbą Lietuvoje pradeda didžiausia istorijoje Taivano verslo delegacija. Trijų dienų vizito metu šios šalies verslininkai ir oficialūs pareigūnai dalyvaus Lietuvos ir Taivano prekybos ir investicijų forume, lankysis Lietuvos įmonėse, pasirašys bendradarbiavimo susitarimus su Lietuvos organizacijomis bei bendrovėmis.
       2021-10-26 17:37:27

Šildymo sezonui įsibėgėjant: rizikuoja naudodami krosnis

Sparčiai vėstantys orai ir prasidėjęs šildymo sezonas, kuris, kaip prognozuojama, šiemet gali gerokai paploninti gyventojų kišenes, vėl paskatino diskusijas apie efektyvų ir saugų namų šildymą.
       2021-10-26 14:28:28

Išrinko TOP 3 brangiausius naudotus automobilius Baltijos šalyse ir Ukrainoje

Portalo autoplius.lt duomenimis, šiuo metu Lietuvoje parduodami 27 tūkst. automobilių. Iš jų – 76 kainuoja daugiau nei 100 tūkst. eurų.
       2021-10-26 11:41:00

Išsirinkti tinkamiausią elektromobilį vilniečiui padėjo paprasta matematika

Išsirinkti labiausiai sau tinkantį modelį naujausiomis technologijomis ir tvariu mobilumu intriguojančiame elektromobilių segmente nėra itin lengva. Tai dar sudėtingiau tuomet, kai greta įprastų prioritetų norisi kažko originalaus ir netradicinio.
       2021-10-26 11:16:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai - 2354

Atlikus 24089 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 2354. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-10-26 11:07:27

Teismas: nemokumo administratoriui būtina perduoti ne tik serverį

Įmonei iškėlus bylą dėl nemokumo ir įpareigojus vadovą perduoti nemokumo administratoriui įmonės valdomą turtą, dažniausiai vadovai galvoja apie fizinę infrastruktūrą – nekilnojamą turtą ar įrengimus.
       2021-10-26 10:58:24

Nuo sriubos iki desertų: 3 patiekalai su Helovino simboliu – moliūgu

Moliūgas – ne tik tikrų tikriausias rudens derliaus, bet ir visame pasaulyje bei Lietuvoje vis labiau populiarėjančios Helovino šventės simbolis.
       2021-10-26 10:55:07

Kaip išsirinkti tikrai gerą skalbimo mašiną?

Drabužių priežiūra kartais reikalauja tikrai nemažai pastangų, tačiau tuomet, jei pasirenkama tikrai gera skalbimo mašina, galima būti užtikrintiems, kad drabužiai bus visada švarūs ir ilgiau išlaikys savo pirminę išvaizdą.
       2021-10-25 19:32:54

Grupės „Pikaso“ vaikinai: vaikai mums svarbiau už karjerą

„Pikaso“ grupės nariai Tomas Eigertas ir Haroldas Šklėrius nėra tie vyrai, kurie itin trauktų praeivių žvilgsnius. Nors koncertuodami jie į sales visoje Lietuvoje sukviečia tūkstančius gerbėjų, atlikėjai pripažįsta, kad sostinėje netgi nėra itin atpažįstami.
       2021-10-25 15:24:39

Susisiekimo ministro M. Skuodžio komentaras dėl 5G dažnių aukciono

Ryšių reguliavimo tarnyba (RRT) šiandien paskelbė aukcioną suteikti teisę naudoti radijo dažnius (kanalus) iš 713-733 MHz ir 768-88 MHz radijo dažnių juostų.
       2021-10-25 13:01:44

Iššūkiai, kuriuos teks įveikti pereinant prie elektra varomo sunkiojo transporto

Vilniuje vykusiame Transporto ir inovacijų forume technologijų ekspertams, verslo ir viešojo sektoriaus atstovams aptariant logistikos srities perspektyvas viena svarbiausių temų buvo veiksmingiausios priemonės, siekiant nulinės taršos.
       2021-10-25 12:56:36

Lietingasis ruduo ir vandeniui atsparūs išmanieji įrenginiai: ką reikia žinoti?

Dauguma šiuolaikinių išmaniųjų telefonų ir laikrodžių yra atsparūs drėgmei – gamintojai nurodo, kad daugelis jų gali būti net nardinami po vandeniu.
       2021-10-25 12:53:21

Lenkijos kelių mokesčių sistemos pokyčiai – galvos skausmas Lietuvos vežėjams

Palydoviniu ryšiu paremta Lenkijos kelių mokesčių sistema „eToll“ pradėjo veikti 2021 m. birželį, o nuo spalio 1 d. šioje šalyje ši sistema liko vienintelė.
       2021-10-25 12:50:02

Atostogos su vaikais – pasinaudokite visomis priklausančiomis privilegijomis

Artėjančias prailgintas moksleivių rudens atostogas nemaža dalis Lietuvos šeimų praleis užsienyje – dažniausiai jos renkasi Turkijos, Egipto, Tenerifės kurortus.
       2021-10-25 12:34:17

Specialistė dalinasi patarimais, kaip teisingai serviruoti stalą

Stalo serviravimas yra toks pats svarbus sėkmingos vakarienės elementas kaip ir patiekiamas maistas, jo skonis bei išvaizda.
       2021-10-25 12:26:38

RRT skelbia aukcioną radijo dažniams iš 700 MHz radijo dažnių juostos

2021 m. spalio 25 d. Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba (RRT) paskelbė aukcioną suteikti teisę naudoti radijo dažnius (kanalus) iš 713-733 MHz ir 768-88 MHz radijo dažnių juostų.
       2021-10-25 12:22:44

Mišrainių ir salotų istorijos: populiarumo paslaptys ir intriguojantys faktai

Lietuvių nacionaliniu patiekalu tapusi baltoji mišrainė buvo sukurta siekiant įtikti carinės Maskvos elito pomėgiui skanauti prancūziškos virtuvės delikatesus, o Cezario salotos neturi nieko bendro su garsiuoju Romos imperatoriumi.
       2021-10-25 10:43:43

Sveikiausia pasaulyje tituluojama virtuvė: išbandykite graikiškus receptus

Ar žinojote, kad pirmąją kulinarijos knygą dar prieš mūsų erą parašė graikų maisto gurmanas Archestratas, laikomas gastronomijos tėvu? O kad graikiška virtuvė yra plačiai pripažįstama kaip sveikiausia?
       2021-10-25 10:16:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai - 1810

Atlikus 9558 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 1810. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-10-24 20:19:28

Jonavoje atidarytas profesionalus kalnų dviračių parkas

Sekmadienį Jonavoje atidarytas pirmasis profesionaliai suprojektuotas ir įrengtas kalnų dviračių parkas Lietuvoje. Unikalus trijų lygių kalnų dviračių parkas įrengtas Joninių slėnyje.
       2021-10-24 19:56:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai - 2285

Atlikus 12630 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 2285. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-10-23 10:58:08

Suvirinta GIPL dujotiekio siūlė žymi Lietuvos ir Lenkijos dujų sistemų sujungimą

Lietuvos ir Lenkijos pasienyje, nutiesus tarptautinio GIPL dujotiekio dalis iš abiejų valstybių pusių, buvo suvirinta simbolinė auksinė siūlė, žyminti dviejų Europos Sąjungos šalių dujų perdavimo sistemų fizinį sujungimą.
       2021-10-23 10:56:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai - 3050

Atlikus 25448 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 3050. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-10-23 10:33:38

Ketvirtoji COVID-19 banga netrukus taps didžiausia per visą pandemiją

Lietuvoje ketvirtoji COVID-19 banga netrukus taps didžiausia per visą pandemiją, rodo naujausi duomenys. Daugumoje savivaldybių atvejų, hospitalizacijų ir mirčių skaičius auga, o mažėja tik keliose Vakarų Lietuvos savivaldybėse, kuriose ir prasidėjo ši banga.
* Skelbiamos įvairių šaltinių naujienos, todėl už jas neatsakome. Kai kurie teiginiai gali nesutapti su www.tvnaujienos.lt nuomone. Neatsakome už vartotojų komentarus.