Naujienos

Kada matysime elektromobilių revoliuciją: stabdžius spaudžia ir elektros tinklai

2024-01-24 16:03:06

Nors elektromobilių skaičius per ketverius pastaruosius metus šalyje išaugo beveik dešimt kartų, taip laukiamos jų revoliucijos vis dar nematome. Viena pagrindinių priežasčių yra neišplėtotas jų įkrovos stotelių tinklas ir įvairūs stabdžiai jį plėsti:

nepakankama elektros tinklų infrastruktūra, pernelyg pasyvus požiūris į paramą įkrovos stotelių vystymo projektams.

Susisiekimo ministerijos prognozėmis, 2030 m. šalies keliais važinės 230 tūkst. elektromobilių vietoje šiuo metu esančių 12 tūkst., tačiau ir toks jų kiekis sudarys tik apie 15 proc. viso lengvųjų automobilių parko.

„Aš nemanau, kad esant dabartinei paramos schemai, elektromobilių kainų struktūrai, įkrovos stotelių infrastruktūrai ir elektros tinklų pajėgumams elektromobilių dalis visame automobilių parke galėtų viršyti 30 proc.”, - sako Martynas Nagevičius, Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos (LAIEK) prezidentas.

Su elektromobilių plėtros problemomis Europoje šiandien susiduria ir tos šalys, kuriose tiek elektromobilių, tiek jų įkrovos stotelių infrastruktūra yra išplėtota kur kas geriau nei Lietuvoje.

Elektros tinklų pajėgumai atsilieka nuo tendencijų

Elektros skirstymo tinklų pajėgumai nuo šiandieninių elektros vartojimo tendencijų smarkiai atsilieka. Didžiausius pokyčius vartojant kur kas daugiau elektros lėmė elektromobilių ir šilumos siurblių skaičiaus augimas, rašo „Euractiv“.

Nors, kaip skelbia Europos Komisija, elektros tinklai turėtų būti vienas iš faktorių, kurie prisideda prie švaresnės energijos naudojimo, šiuo metu ES jie dažniau ne padeda, o kliudo.

Viena pirmųjų riboti elektros įkrovų stotelių ir šilumos siurblių pajungimą namuose imasi Vokietija, jos pavyzdžiu nepakankant investicijų gali judėti ir daugiau valstybių. Skaičiuojama, kad Vokietijoje kasmet sumontuojama pusė milijono naujų šilumos siurblių, o 2030 m. įkrovos stotelių reikės 15 milijonų elektromobilių.

Vokietijos gyvenamųjų namų tinklų operatoriai nuo 2024 m. turės teisę apriboti elektros energijos tiekimą šilumos siurbliams ir elektromobilių įkrovos stotelėms, kad būtų išsaugotas tinklo, kurio plėtrai reikia didelių investicijų, stabilumas?

Štai Ispanijoje, kaip rašo „Reuters“, elektromobilių vairuotojai, norintys papildyti baterijas vienoje iš 1,6 tūkst. bendrovės „Repsol“ įkrovimo stotelių, gali nusivilti, nes neturėdamos elektros maitinimo beveik pusė jų neveikia.

Su problemomis susidursime ir Lietuvoje

Su elektros skirstymo tinklų pajėgumų problemomis artimiausiu metu susidursime ir Lietuvoje, mano M. Nagevičius, mat Lietuvoje kaip ir daugelyje kitų šalių elektros tiekimo sistema buvo projektuojama tokiam vartojimui, koks jis buvo prieš tris dešimtmečius.

„Žmonės naudojo elektrą šaldytuvui, skalbimo mašinai ir apšvietimui. Šiandien situacija jau yra visai kitokia. Tinklai dažnai nėra pritaikyti namams, kurie turi šilumos siurblius ir automobilių įkrovos stoteles. Jei tokių namų šalia yra ne vienas, tinklai neatlaiko. Prieš du dešimtmečius niekas negalvojo, kad vystant elektros skirstymo sistemą reikia galvoti apie tokius didelius elektromobilių, šilumos siurblių kiekius“, - kalba M. Nagevičius.

Anot jo, siekiant, kad ši problema nestabdytų elektromobilių plėtros, būtina pagalvoti apie kelis jos sprendimo būdus. Visų pirma – apie investicijas į elektros skirstymo tinklų atnaujinimą.

„Yra keli keliai, kuriais reiktų eiti, kad visi galėtų savo namuose turėti elektromobilių įkrovos stoteles. Visų pirma, reikėtų stiprinti pačius elektros skirstymo tinklus, o tai yra labai didelės investicijos. Klausimas, kas tas investicijas apmokės – visi elektros vartotojai ar elektromobilių turėtojai. Kitas kelias – išmanūs sprendimai, kurie leistų padaryti taip, kad visi elektromobiliai nesikrautų vienu metu. Tad investicijų į infrastruktūrą ir jos išmanumą dar reikės gana daug“, - sako atsinaujinančios energetikos ekspertas.

Anot jo, valstybė visų pirma turėtų sukurti programas, kurios aiškiai nustatytų, kiek į elektros tinklų plėtrą bus investuojama.

„Tai gana sudėtingas dalykas, nes reikia galvoti apie tai, kaip elektros poreikis atrodys už dešimties ar dvejų dešimčių metų. Jei investuosi per daug, tai bus tiesiog pinigų švaistymas, jei per mažai – sustabdysi elektromobilių plėtrą“, - sako LAIEK vadovas.

Kas atgraso įsigyti elektromobilį

Neretai kalbama, kad valstybei pradėjus subsidijuoti naujų elektromobilių įsigijimą, daugelis norinčių vairuoti elektrines transporto priemones jas jau įsigijo. Tai ne visai tiesa, mat naujų įregistruotų elektromobilių skaičius Lietuvoje kasmet tolygiai auga. Vis dėlto augimas nepakankamai greitas, mano M. Nagevičius.

„Lietuvos situacija yra prastoka. Visai neseniai peržengėme 10 tūkst. elektromobilių ribą. Atrodo, kad gražus, apvalus skaičius, tačiau dyzelinių automobilių skaičius per šį laiką padidėjo kelis kartus labiau. Didesnius pokyčius matome Vilniuje, bet pakanka apsidairyti likusioje Lietuvoje, kur elektromobilių praktiškai nėra. Apskritai elektromobiliai statistiškai Lietuvoje sudaro tik labai menką automobilių parko dalį“, - sako pašnekovas.

Anot jo, elektromobilius Lietuvoje vis dar perka tik aukštesnes pajamas turintys žmonės, kuriems tai tampa tik vienu iš naudojamų automobilių.

Kita vertus, pasak pašnekovo, Lietuvoje gyvena kur kas daugiau nei 10 tūkst. elektromobilius įsigyti galinčių žmonių, juolab, kad kiek didesnės išlaidos įsigyjant naują elektromobilį galiausiai atsiperka.

„Viena pagrindinių priežasčių – labai trūksta infrastruktūros. Labai didelė dalis lietuvių gyvena daugiabučiuose, tačiau daugiabutyje turėti elektromobilių įkrovos stotelę Lietuvoje yra labai komplikuota, jų yra labai nedaug. Viešų įkrovos stotelių taip pat yra labai nedaug, nepakankamai, kad turint elektromobilį nereiktų nuolat galvoti, kur jį bus galima įkrauti. Retais atvejais pasitaiko, kad galėtum automobilį krauti atvykęs į kino teatrą, prekybos centrą ar į svečius. Kai esi labai entuziastingas elektromobilių naudotojas, tai didelės problemos gal ir nekelia, bet eiliniam žmogui tikrai sukelia rūpesčių“, - mano M. Nagevičius.

Kita vertus, anot pašnekovo, elektromobilių įsigijimo subsidijavimo sistema Lietuvoje veikia ir tikriausiai tik dėl jos turime didžiąją dalį dabar gatvėse matomų elektromobilių.

„Daugelyje šalių subsidijos yra taikomos ir taip elektromobilių rinka yra judinama. Be to, elektromobiliai pinga ir manoma, kad pigs dar labiau, tačiau dar didesnis proveržis bus tuomet, kai daugiau elektromobilių atsiras antrinėje rinkoje ir jie bus dar prieinamesni“, - mano N. Nagevičius.

Investuoja patys

Simonas Stankus, išmanių elektromobilių įkrovimo sprendimų kūrėjos „Inbalance grid“ vadovas, sako pasigendantis aiškios strategijos, kaip valstybė įsivaizduoja elektromobilių sektoriaus plėtrą, kaip turėtų būti padedama įkrovos stotelių plėtotojams.

„Šiandien matome gana stabilų elektromobilių skaičiaus augimą, tačiau jis nėra toks didelis, koks turėtų būti atsižvelgiant į valstybės keliamus tikslus. Mano nuomone, vis dar trūksta labai aiškios strategijos, kaip šis sektorius turėtų būti vystomas“, - sako S. Stankus.

Anot jo, įkrovos stotelių plėtotojai, kitaip nei jo naudotojai, iš valstybės realios paramos šiandien negauna, investicijos vykdomos tik privačiomis lėšomis.

„Turime situaciją, kai į įkrovos stotelių plėtrą privatus verslas investuoja iš esmės be valstybės paramos. Neretai girdime minčių, kad įkrovos stotelių plėtotojai yra atradę aukso gyslą, todėl jiems paramos programų nereikia, tačiau reikia suprasti, kad didelio elektromobilių proveržio nebus, kol nebus pakankama jų įkrovos stotelių infrastruktūra“, - sako S. Stankus.

Svarbu mažinti naftos vartojimą

Elektromobilių parko augimas yra itin svarbus mažinant naftos produktų vartojimą. Vis dėlto esant dabartinei situacijai vien elektromobiliais klimato kaitos mažinimo tikslų nepasieksime.

„Mums reikia gerokai pagreitinti elektromobilių skaičiaus augimą Lietuvoje. Visų pirma, turime pradėti nuo gana ženklių viešųjų lėšų investavimo į elektromobilių krovimo infrastruktūros sukūrimą, pasiruošiant elektromobilių revoliucijai, kuri išties prasidės, kai elektromobiliai taps pigesni nei automobiliai, varomi vidaus degimo varikliais“, - sako M. Nagevičius.

Jis taip pat priduria, kad iškastinio kuro vartojimą reikia mažinti ir kitomis priemonėmis. „Tai galima daryti skatinant biodegalų, biometano naudojimą transporto sektoriuje, plėtojant patogų, gerokai mažesnėmis naftos degalų sąnaudomis pasižymintį viešąjį transportą, skatinant efektyvesnių, mažiau degalų vartojančių automobilių įsigijimą, taip pat skatinant didesnės dalies prekių pervežimą geležinkeliais, laivais. Galų gale - populiarinant naudojimąsi dviračiais ir keliones pėsčiomis", - dėsto pašnekovas.

Prie atsakingo verslo iniciatyvos „41 proc. mažiau naftos“ prisijungusios 130 Lietuvos įmonių pateikė Seimui siūlymą – nustatyti konkretų naftos degalų vartojimo mažinimo tikslą: iki 2030 m. Lietuvoje sumažinti naftos degalų vartojimą 41 proc., lyginant su 2021 m. lygiu.

Elektromobilių sektorius, anot M. Nagevičiaus, jei jų plėtra būtų pakankamai greita, galėtų būti atsakingas už trečdalį šio siekiamo tikslo.

Komentuojame šią naujieną:

Jūsų komentaras

Jūsų vardas:


Jūsų kontaktai:


Fotorebuso atsakymas:


rebusas
Jūsų komentaro tekstas:



Daugiau naujų naujienų
       2024-03-01 21:00:10

Kokie naudoti automobiliai labiausiai domino pirkėjus 2023-aisiais?

Naudotų automobilių rinka nėra vis dar nėra skaidri ir prireiks daug laiko pokyčiams, todėl automobilių defektai vis dar slepiami, o rida ir toliau klastojama.
       2024-02-28 18:37:46

„Hanner“ statomam viešbučiui Venecijoje atsirinko Lietuvos gamintojus

Nekilnojamojo turto plėtros kompanija „Hanner“ į Venecijoje statomo viešbučio „Hampton by Hilton“ projektą įtraukė ir lietuviškų kompanijų. Viešbutyje jau montuojami šalies gamintojo „Aluvesto“ langai, o kambariuose bus naudojami Kaune pagaminti „Fitsout“ baldai ir interjero elementai.
       2024-02-28 18:30:33

Kirenija – uostamiestis, kuris padės sielą prikelti iš žiemos miego

Nors kalendorinis pavasaris jau ne už kalnų, budinančių saulės spindulių dar tenka palaukti. Trūksta įspūdžių, augalijos, o kartais atrodo, kad šaltasis sezonas tiesiog išsiurbė jėgas ir sunku bus jas susigrąžinti.
       2024-02-28 18:23:34

Patarė, kaip užtikrinti darbuotojų pasitikėjimą savo darboviete

Konkurencingas darbo užmokestis, profesinio augimo galimybės, papildomos premijos ir vieninga komanda – tai dažnai yra kriterijai, į kuriuos darbuotojai atsižvelgia, ieškodami būsimos darbovietės.
       2024-02-28 18:08:18

Paprasta, bet genialu: originalūs užkandžiai su vynuogėmis – tereikės 10 minučių

Ieškant ingredientų užkandžių stalui, retas apsieina be vynuogių. Jau vien paguldytos prie sūrių jos suteikia šventiškumo ir sukuria malonų skonių kontrastą.
       2024-02-28 16:26:15

Energijos atsargos: valgykite produktą bent 2–3 kartus per savaitę

Pusryčiai dažnai įvardijami svarbiausiu dienos valgymu, nuo jų prasideda mūsų diena, tad ryte valgomas maistas yra itin svarbus formuojant sveikatai palankius mitybos įpročius.
       2024-02-26 14:03:49

Palankios žinios iš Europos Komisijos dėl daugiamečių pievų

Europos Sąjungos žemės ūkio ir žuvininkystės ministrų taryba svarstė Europos Komisijos (EK) pristatytą administracinės naštos ūkininkams mažinimo paketą, kuriame atlieptas Lietuvos prašymas peržiūrėti reikalavimus dėl daugiamečių pievų užskaitos.
       2024-02-24 15:54:36

Kaip SEO paslaugos teigiamai veikia verslą ir jo žinomumą?

Kiekvienam verslui norisi klestėti, bet vien noro neužtenka. Siekiant sėkmės internete vienas iš įrankių yra SEO (angl. Search engine optimization). Tai paslaugos, kurios skirtos optimizuoti svetainės turinį, struktūrą ir technines savybes, kad ji būtų aukštesnėse paieškos sistemų rezultatų pozicijose.
       2024-02-24 15:49:14

Gydytoja įspėja: sušalus gali grėsti labai nemaloni liga

Net žiemai einant į pabaigą svarbu daug dėmesio skirti šiltai aprangai, apsaugoti kūną nuo šalčio šalikais, kepurėmis, pirštinėmis, megztiniais. Pasak gydytojų, per ilgai pabuvus šaltoje aplinkoje ir sušalus gali grėsti labai nemaloni liga.
       2024-02-23 11:46:32

Netikrus profilius dirbtinis intelektas „kepa“ milijardais: kaip juos atpažinti

Praėjusią savaitę technologijų gigantai, įskaitant „Microsoft“, „Meta“, „Google“, „Amazon“, „X“, „OpenAI“ ir „TikTok“ paskelbė susitarimą, kuriuo siekiama sumažinti riziką, kad dirbtinis intelektas sutrikdys šių metų rinkimus JAV.
       2024-02-21 13:10:09

Dirbtinis intelektas ir konkurencijos teisė: kur slypi rizikos verslui?

Nors dirbtinis intelektas (DI) plačiajam ratui naudotojų buvo pristatytas visai neseniai, tačiau jau sugebėjo įnešti naujų vėjų ne tik fiziniams asmenims, bet ir verslui. Naujovės sukuria ne tik naujas galimybes, bet ir naujas rizikas, kurių reikėtų nepamiršti.
       2024-02-20 08:17:19

Tyrimas: kokių automobilių rida Lietuvoje klastojama dažniausiai?

Nors situacija Lietuvos naudotų automobilių rinkoje po truputį gerėja, šalyje vis dar parduodama tūkstančiai transporto priemonių su suklastota rida. Dėl didelių sukčiavimo mastų pirkėjai praranda ne tik pinigus, bet ir rizikuoja savo saugumu.
       2024-02-19 19:55:56

2G ir 3G įranga paveiks jūsų daiktų interneto sprendimus ateityje

Jūsų namuose veikia signalizacija? Naudojate automatinius vartų pakėlimo mechanizmus? Vaizdo stebėjimo kameros, mokėjimo terminalai ar bet kokia kita įranga naudojanti daiktų internetą (IoT).
       2024-02-17 11:38:18

5 būdai, kaip dirbtinis intelektas gali palengvinti jūsų kasdienybę

Kiekvienas iš mūsų išmaniaisiais įrenginiais naudojamės kone kiekvieną dieną – nesvarbu, ar tai būtų išmanusis telefonas, televizorius ar skalbyklė. Tiesa, retai pagalvojame apie tai, kad už naujausių įrenginių inovatyvių funkcijų slypi iš duomenų gebantis mokytis dirbtinis intelektas.
       2024-02-17 11:35:31

Apie šią problemą vis dar nejauku kalbėti: impotencija skundžiasi ne tik vyresni

Vidutinio amžiaus vyrai neretai susiduria ne tik su stereotipinėmis problemomis, tokiomis kaip nuplikimas ar vidurio amžiaus krizė, bet ir su impotencija. Vaistininkė teigia, kad šiuos nemalonumus dažniausiai sukelia nesveikas gyvenimo būdas arba širdies bei kraujagyslių ligos.
       2024-02-17 11:28:49

Greičiausią 5G Lietuvoje pasiūliusi „Bitė“ skundžia „Telia“ reklamą

Greičiausią 5G Lietuvoje pasiūliusi „Bitė Lietuva“ galimai klaidinančias ir net šmeižikiškas „Telia Lietuva“ reklamas skundžia institucijoms. „Telia“ reklamose be leidimo naudojami registruoti „Bitės“ prekės ženklai, taip pat paskleisti gerą bendrovės reputaciją menkinantys teiginiai.
       2024-02-13 16:44:26

„Elektrum Lietuva“: sausį didmeninė elektros kaina Lietuvoje augo 32 proc.

Sausio mėnesį Lietuvoje vidutinė didmeninė elektros kaina buvo 32 proc. didesnė nei pernai gruodį ir siekė 117,41 Eur/MWh. Elektra brango ir kitose Baltijos šalyse: Latvijoje – taip pat 32 proc. iki 117,16 Eur/MWh, Estijoje – 42 proc. iki 126,48 Eur/MWh.
       2024-02-13 16:38:40

Gyvsidabrio garai: ką daryti sudaužius termometrą ar išsiliejus gyvsidabriui?

Lietuvoje gyvsidabrio turintys termometrai neparduodami jau daugelį metų, tačiau kai kurie gyventojai vis dar jų turi ir naudoja, o sudaužę ne visada žino, ką daryti.
       2024-02-08 12:46:22

Patiriant stresą, sutrinka virškinimo sistema: kaip reikėtų elgtis?

Kai kuriems neretu atveju patyrus stresą tenka susidurti su tokiais virškinimo sutrikimais kaip pykinimas, viduriavimas, pilvo pūtimas ar vidurių užkietėjimas.
       2024-02-04 20:15:27

Žiema ir elektronika – ką svarbu žinoti norint nesugadinti savo prietaisų?

Žiemą paspaudžiantis šaltukas iš rikiuotės veda ne tik gyventojų automobilius. Ne vienas gyventojas šalčio poveikį pastebėjo ir savo išmaniesiems įrenginiams, kurie pabuvoję minusinėje temperatūroje greičiau išsikrauna ar ima sunkiau veikti.
       2024-01-30 19:04:43

Po bandymų RRT laboratorijoje iš rinkos pašalinti 21 tipo įrenginiai ir aparatai

Praėjusiais metais Ryšių reguliavimo tarnyba (RRT) nustatė mažiau gaminių tipų, kurie neatitiktų techninių reglamentų esminių reikalavimų. Po akredituotoje laboratorijoje atliktų bandymų iš prekybos buvo pašalinti 7 tipų radijo ryšio įrenginiai ir 14 tipų elektriniai bei elektroniniai aparatai.
       2024-01-30 18:59:24

Pristatytas pirmasis pasaulyje belaidis skaidrus OLED televizorius

„LG Electronics“ (LG) parodoje CES 2024 pristatė pirmąjį pasaulyje belaidį permatomą OLED televizorių. LG SIGNATURE OLED T yra tikras technologinis stebuklas, sujungiantis skaidrų 4K OLED ekraną ir LG belaidžio vaizdo ir garso perdavimo technologiją, todėl žiūrėjimo patirtis pasikeičia neatpažįstamai.
       2024-01-30 18:51:56

APVA kvietimas paramai saulės elektrinėms – vartotojai apgauti

Nors Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) kvietimo teikti paraiškas paramai saulės elektrinėms gauti Lietuvos gyventojai laukė dar nuo pernai, šiandien, sausio 30 dieną, paskelbta galimybė nuvylė.
       2024-01-29 15:35:03

Rado dar vieną būdą apgauti: nuskenavus „QR“ kodą bando pavogti duomenis

Vienos didžiausių JAV energetikos įmonių darbuotojai neseniai susidūrė su pavojinga kibernetine ataka. Sukčiai išsiuntė el. laiškus, kuriuose buvo prašoma nuskenuoti į greitojo atsako „QR“ kodą ir prisijungti prie savo „Microsoft“ paskyros.
       2024-01-24 16:09:50

„Hanner“ investuoja į futbolo stadiono statybas Vilniuje

Lietuvos futbolo bendruomenei šiais metais bus pristatytas naujas tarptautinius standartus atitinkantis stadionas. Jau gautas Vilniaus Lazdynų rajone iškilsiančio futbolo komplekso statybos leidimas, darbai bus pradėti vos nutirpus sniegui.
       2024-01-23 16:36:16

Vairavimo ypatumai žiemą: ką daryti, jei automobilis kelyje ima slysti

Pastarąjį mėnesį vairuotojai Lietuvoje, deja, negali išvengti važiavimo slidžia kelio danga. Ekspertai atkreipia dėmesį, kad dažniausiai eismo įvykiai fiksuojami transporto priemonei išslydus iš posūkio, o koją dažniausiai pakiša per didelis žmonių pasitikėjimas vairavimo įgūdžiais bei transporto priemonės techninėmis galimybėmis.
       2024-01-23 16:33:52

Darbdavys dėl jūsų kaltės patyrė žalą? Kokia atsakomybė gali grėsti

Sugadintas darbinis kompiuteris, įmonės konfidencialios informacijos pasisavinimas ar atskleidimas, autoavarija darbiniu automobiliu ar dėl palikto krauti elektroninio prietaiso darbdavio patalpose kilęs gaisras – visa tai galėtų būti laikoma darbuotojo padaryta žala įmonei.
       2024-01-23 16:28:57

„Avia Solutions Group“ perka Australijos oro linijų bendrovę „Skytrans“

„Avia Solutions Group“, didžiausia pasaulyje ACMI (orlaivių nuoma su įgula, technine priežiūra ir draudimu) paslaugas teikianti įmonių grupė, turinti 199 orlaivių parką, perka Australijos oro linijų bendrovę „Skytrans“.
       2024-01-23 10:49:00

Po 15 metų – didelis pokytis milijonams „Microsoft Office“ naudotojų

Jei darbui, mokslams ar laisvalaikiui naudojatės „Microsoft Office“ programomis – „Word“, „Teams“, „Outlook“ ar kitomis – jau galėjote pastebėti, kad jos nebeatrodo taip, kaip anksčiau.
* Skelbiamos įvairių šaltinių naujienos, todėl už jas neatsakome. Kai kurie teiginiai gali nesutapti su www.tvnaujienos.lt nuomone. Neatsakome už vartotojų komentarus.