Naujienos

Teatras, ieškantis naujovių ir atgaivinantis klasiką

2021-02-03 10:24:24

Lietuvos nacionalinio dramos teatro (LNDT) direktorius Martynas Budraitis naujojoje savo vadovavimo teatrui programoje numatė į teatro meno vadovo pareigas pakviesti režisierių Oskarą Koršunovą, o į dramaturgo – Marių Ivaškevičių.

Sausio mėnesį Oskaras Koršunovas tapo LNDT meno vadovu. Šis pokalbis atskleidžia ne tik asmeninį Oskaro Koršunovo kelią šiame teatre, jo numatomas gaires tapus meno vadovu, bet ir bendrus kultūrinius reiškinius, svarbius visai teatro raidai apskritai.

Šiame teatre dirbti pradėjai 1989 metais. Jau 1990 pradžioje sukūrei spektaklį „Ten būti čia“. Netrukus sekė visa Oberiutų trilogija. „Senė“ susilaukė net dviejų versijų, dadaistinė opera „Labas Sonia Nauji Metai“. Vėliau – teatro istorijai svarbūs spektakliai – „P. S. Byla O. K.“, „Roberto Zucco“. 1999 metais atskilai ir įkūrei savo vardo teatrą – OKT. Tačiau didieji Tavo sukurti spektakliai ir toliau buvo vaidinami šiame teatre. Apie dešimt metų viename iš Lietuvos nacionalinio dramos teatro kabinetų glaudėsi ir OKT administracija. Galima sakyti, kad Tu niekada nebuvai išėjęs iš šio teatro.

Taip, šito teatro duris aš varstau nuo 1989 metų. Faktiškai, aš visą laiką buvau jame ir su juo. Labai svarbūs pirmieji spektakliai, bet šiame kontekste norėčiau išskirti ir man, ir tuo metu teatrui labai svarbų spektaklį „Labas Sonia Nauji Metai“. Tai buvo mano pirmas darbas su įvairiomis aktorių kartomis: ten dirbo ir Mažojo, ir tuometinio Akademinio dramos teatro aktoriai. Vėliau, kai susikūrė OKT, šiame teatre buvo dirbama „skėčio principu“. Nors OK teatras buvo atskiras, jis buvo ir Lietuvos nacionalinio dramos teatro dalis, t. y., OKT repertuaras buvo dalis naujojo LNDT repertuaro. Tuo metu, kai Rimas Tuminas pasiūlė Nacionalinio dramos teatro koncepciją, ji tokia ir buvo – šis teatras turi susidaryti iš keleto geriausių teatrų – Meno forto, Mažojo teatro, Nacionalinio dramos teatro, A|CH ir OKT. Tai buvo, beje, auksinis mūsų, OKT, laikas. Tuo metu mes pastatėme „Shopping and fucking“, „Ugnies veidą“, „Vasarvidžio nakties sapną“ ir tokius didžiulius spektaklius, kaip „Meistras ir Margarita“, „Oidipas karalius“, „Įstabioji ir graudžioji Romeo ir Džuljetos istorija“. Ir visa tai buvo neatsiejama nuo Nacionalinio dramos teatro, nes trupė buvo mišri: vaidino ir naujieji, tuo metu dar jauni aktoriai – Dainius Gavenonis, Rasa Samuolytė, Airida Gintautaitė, Rytis Saladžius, Darius Gumauskas ir kiti, bet taip pat vaidino ir daug LNDT aktorių, tarp jų – Arūnas Sakalauskas, Dalia Michelevičiūtė, Eglė Mikulionytė, Saulius Mykolaitis, Vaidotas Martinaitis, Laimonas Noreika, Regimantas Adomaitis. Tuo metu buvo taip susiklostę, kad LNDT repertuaras nebuvo pats stipriausias, bet bendrai sudėjus šiame teatre veikiančius teatrus, buvo stiprus. Dalis žiūrovų net ir nesusivokė, kuriam teatrui priklauso vienas ar kitas spektaklis, jie tiesiog ėjo į Nacionalinį dramos teatrą. Kol šiame teatre „skėčio“ koncepcija buvo stipri, buvo gerai. Vėlesni meno vadovai šios koncepcijos atsisakė, mums tapo gerokai sunkiau: buvo pakelti nuomos kaštai, bet mes vis tiek gyvenome tame teatre, ir vis tiek viskas tarpusavy sąveikavo. Įdomu tai, kad vėliau, išvaryti į tą dykumą, mes vis tiek likome gyvybingi, vis tiek išliko kūrybinė partnerystė su LNDT, nes aktoriai išliko bendri.

Kai 2010 metais LNDT generaliniu teatro vadovu tapo Martynas Budraitis, OKT intensyvių, itin stiprių meninių metų patirtis savaip persikėlė ir į LNDT. Palaipsniui į šį teatrą atėjo ir kai kurie kiti OKT žmonės. 2011 m. Tu iššovei spektakliu „Išvarymas“, vėliau sekė „Katedra“, „Kankinys“, „Eglė žalčių karalienė“, „Jelizaveta Bam“. Tai buvo ne formalus, bet labai ryškus Tavo sugrįžimas. Kaip Tu jį pajutai?

OKT teatre ne tik debiutavo daug naujų režisierių ir aktorių, bet M. Budraičiui, tapus LNDT generaliniu direktoriumi, dalis papildė šio teatro trupę. Taip atsitiko ne tik su aktoriais, bet ir su daugeliu technikų, kurie vėliau iš OKT perėjo į LNDT. Šie žmonės buvo pakviesti motyvuojant tuo, kad jie yra geriausi savo srities specialistai. Taip kad, OKT simbiozė su LNDT visuomet buvo didelė, kūrybinga ir abipusiai naudinga. O aš visą laiką buvau arba viduj teatro, arba labai arti. Gyvai mačiau visą teatro raidą, jo visus pakilimus, nukritimus. Galėjau sulyginti, koks teatras buvo prie Jono Vaitkaus, prie Rimo Tumino ir prie kitų vadovų. Taip pat glaudžiai bendradarbiavau su Audroniu Liuga, kai jis buvo LNDT meno vadovas. Apskritai, kai M. Budraitis tapo generaliniu teatro direktoriumi, manęs vėl prireikė Nacionaliniam dramos teatrui. Tuo metu aš daugiausiai ir dirbau su šio teatro trupe. Mano statomi spektakliai, ypač tokie, kaip „Išvarymas“, smarkiai prisidėjo prie naujos teatro trupės formavimosi. Taip teatre atsirado Marius Repšys, Monika Vaičiulytė, Kęstutis Cicėnas ir kiti.

O kaip bus su OKT?

OKT sukurtas ir egzistuoja su savo stipriais bruožais ir kriterijais. Jis jau egzistuoja pats savaime. Nei išėjus Martynui Budraičiui, nei kitiems, šis teatras iš esmės nepasikeis. Šiuo metu jame stato kiti režisieriai, į jį ateina jau antra mano rengtų aktorių ir režisierių laida. Taigi, jis tikrai nepražus. Gerame teatre kaip gerame versle – sėkmingai paleista mašina pati savaime veikia.

Tau tapus LNDT meno vadovu, niekam šoko nėra, nes Tave pažįsta dauguma, Tu taip pat pažįsti visus – nuo trupės iki budinčio. Tavo vadovavimo patirtis pakankamai didelė: dvidešimt metų buvai OKT meno vadovu, esi vienas iš tarptautinio teatro festivalio „Sirenos“ steigėjų. Tavo spektaklių dėka OKT keliavo po visą pasaulį. Matei daug įvairių teatrų, kaip jie funkcionuoja, matei sėkmingas vadovavimų patirtis, stebėjai ir įvairių teatrų vadovavimo klaidas. Ką įsidėmėjai per šį intensyvų laikotarpį?

Taip, aš nesu koks „Kinder“ siurprizas, kai nežinai, ko galima tikėtis. Į šį teatrą atėjau paprašytas. Reikėjo gerokai pasistengti būti įkalbintam. Aš esu idėjinis žmogus, todėl negaliu formaliai atlikti vienas ar kitas pareigas. Žinau, kiek mane giliai įtrauks šis darbas. Kita vertus, tam esu pakankamai pasiruošęs.

Patirtis didelė. Per šį laikotarpį OKT nuolat buvo tarptautiniuose vandenyse, labai gerose pozicijose: visuomet buvome svečiai pagrindinių teatrų festivalių. Iš esmės, nepriklausomą teatrą sugebėjau sukurti kaip repertuarinį, o tai – retas reiškinys. Jame kūrė daug režisierių, per dvidešimt metų suvaidino šimtas aštuoniasdešimt penki skirtingi aktoriai.

Taip pat didelė mano patirtis susiformavo dirbant įvairiuose pasaulio teatruose. Gerai žinau skandinavišką teatrą. Gal dešimt spektaklių pastačiau Oslo Nacionaliniame dramos teatre, Švedijos karališkame teatre, Danijoje, Islandijoje. Nemažai esu statęs Lenkijoje, teko dirbti labai garsiuose teatruose: Paryžiuje – Comédie-Française teatre, Londone – Royal National teatre, Berlyne – Schaubühne teatre, Sankt Peterburge – Aleksandros teatre, Maskvoje – Dailės teatre (MCHAT’e). Taip pat Norvegijoje, Švedijoje, Italijoje stačiau operas. Visi šie teatrai labai skirtingi, ir vadovaujama jiems labai įvairiai. Tad mačiau ir gerų, ir blogų pavyzdžių. Esu susidūręs su labai gerais meno vadovais, kurie nemažai man padėdavo išleidžiant premjeras. Bet mačiau ir blogų vadovų. Taigi, ši patirtis yra svarbi. Žiūrint pragmatiškai, aš turiu gerų pažinčių tarptautinio teatro arenoje, todėl mūsų ambicija kviesti gerus režisierius, yra reali, nes kartais užtenka tik paskambinti. Tokiu būdu dabar į LNDT buvo pakviestas vienas įdomiausių lenkų režisierių Grzegorzas Jarzyna. Jis moka dirbti su aktoriais, – tai buvo vienas iš priežasčių, kodėl jis statys spektaklį šiame teatre.

Ką reiškia režisieriaus atėjimas Lietuvos nacionalinio dramos teatro meno vadovo pareigas? Kažkada tai buvo būtinybė, bet jau dvidešimt metų jam vadovavo kompozitoriai, aktoriai, vadybininkai. Režisieriai – svarbiausias teatro dėmuo, tad Tavo tapimas šio teatro meno vadovu labai svarbus.

Aš tapau meno vadovu, bet neturiu tų įprastinių meno vadovo galių, kurios buvo anksčiau. Svarbiausi sprendimai vis tiek lieka Martyno Budraičio rankose. Žinoma, aš, tikiuosi, irgi galėsiu daug kam daryti įtaką. Su Martynu mes esame sėkmingai bendradarbiavę OKT ir „Sirenose“.

Režisieriai Lietuvoje buvo, galima sakyti, išvaryti iš teatrų vadovų pozicijų, ir tai įvyko gana seniai. Tik dabar po truputį jie grąžinami į meno vadovus. Mano giliu įsitikinimu, režisieriams dera būti meno vadovais. Tokia jau jų profesijos specifika, nes režisieriai labiausiai suinteresuoti trupės pajėgumu, nes būtent aktorių trupė yra pagrindinis režisieriaus kūrybos įrankis. Geras režisierius bus suinteresuotas ir supras, kaip formuoti gerą trupę, kaip ją auginti. Režisierius žiūrės ne „valdiškai“, bet kūrybiškai. Jam labiausiai rūpi tiek disciplina, tiek kūrybinės laisvės. Jis visuomet jaus trupės pulsą, žinos, kaip vienam ar kitam aktoriui duoti naudingus patarimus ar laiku pasiūlyti tinkamą vaidmenį. Režisierius visada formuos repertuarą pagal trupės galimybes, suprasdamas, kad tik tada jis bus organiškas, auginantis teatro trupę.

Kažkada įvyko kaip Federico Fellini’o filme „Orkestro repeticija“, kai muzikantai nusprendė išmesti dirigentą. Teatrams norėjosi išsivaduoti iš režisierių autoritarinio vadovavimo. Bet tai buvo seni laikai. Važinėdamas po įvairius teatrus, aš pastebėjau: kaip teatre, taip ir valstybėje, kaip valstybėje, taip ir teatre. Režimo laikais toks ir teatras buvo. Nenuostabu, kad toks teatras buvo ir Juozo Miltinio, panašiai funkcionavo ir anų laikų Kauno valstybinis akademinis (dabar – Nacionalinis) dramos teatras, kai jam vadovavo J. Vaitkus. Iš esmės, tai – vieno režisieriaus teatras. Panašiai atsitiko ir su Jaunimo teatru: jame dirbo Dalia Tamulevičiūtė, bet viskas buvo sutelkta į Eimunto Nekrošiaus kūrybą.

Laikai, žinoma, labai pasikeitė. Šiais demokratiškais laikais tokie teatrai neįsivaizduojami. Aš pats esu demokratiškas ir liberalus žmogus. Istoriškai įvyko, kad OK teatras buvo pavadintas mano vardu. Taip sugalvojo Egmontas Jansonas, apie tai rašė kritikai, o kai atėjo laikas, tai Jūratė Paulėkaitė pasiūlė šitą pavadinimą. Taip šis teatras tapo OKT. Vėliau tai tapo „brendu“ naujuosius teatrus pavadinti jų vedančiųjų vardais. Nors iš tiesų OKT dirbo daug ir įvairių režisierių: Anželika Cholina, Lietuvoje debiutavo Yana Ross, statė Ericas Lacascade’as, taip pat jauni režisieriai Kamilė Gudmonaitė, Artūras Areima, Agnija Leontjeva, Paulius Ignatavičius ir daugelis kitų.

Tuo labiau, kalbant apie LNDT, aš neketinu pasiglemžti jo repertuaro, noriu, kad teatras būtų įvairus, visapusiškas. To reikalauja ir laikas, tą ir darysiu. Aš nebijau kitų stiprių režisierių, stengsimės kviestis pačius geriausius iš Lietuvos ir užsienio. Kita vertus, svarbus faktas, dėl ko kažkada ir OKT sukūriau, supratau, kad būtina vykdyti spektaklių priežiūrą. Spektakliai gali gyventi tik tuo atveju, jeigu juos prižiūri patys režisieriai. Dėl to teatras turėtų jiems suteikti tokias galybes, o to teatruose paprastai nėra, po premjeros su režisieriais tiesiog atsisveikinama. Režisierius savotiškai spektaklį pagimdo, yra to spektaklio motina, dėl to turi jį ir žindyti, kitaip spektaklis negyvena. Turi vykti pastovus darbas, pastovūs aptarimai. Kažkas tam spektakliui turi būti veidrodis, o tai ir yra viena iš pagrindinių meno vadovo-režisieriaus misijų. Tik režisierius, gerai žinodamas trupę ir matydamas tuos spektaklius, gali duoti teisingus patarimus, įpūsti gyvybės. Režisierius yra tarsi akumuliatorius, nuo kurio pasikrauna visas mechanizmas. Aš nemačiau nė vieno gero teatro, kuriam nevadovautų režisierius, – kalbu apie savo užsienio patirtis. Visiems geriausiems teatrams vadovavo geri ir protingi režisieriai, kurie žinojo, kaip puoselėti savo trupę, kokius režisierius kviesti, kad jie galėtų ne tik patys atsiskleisti, bet ir naujus aktorinius potencialus atskleistų.

Mano pagrindinė misija ir būtų – ne tik statyti gerus spektaklius, bet stengtis palaikyti tai, kas vyksta teatre, kad žiūrovas nematytų spektaklių-lavonų. Tai – ne vien mano darbas. Dėl to bendradarbiauti pakviečiau ir Marių Ivaškevičių. Tai – daugiau vakarietiškas modelis, kai teatre yra dramaturgas. Jis turi ir patariamąjį dramaturgo žodį tiek jauniems, ateinantiems dramaturgams, tiek inscenizacijų autoriams, taip pat vertinant spektaklius iš dramaturginio požiūrio. Jis turi stebėti, ar spektakliai neprarado dramaturgijos aštrumo, kas dažnai teatruose nutinka. O taip pat dramaturgas vaidina didelį vaidmenį, kuriant teatro repertuarą. Jis stebi bendras dramaturgines tendencijas tiek pasaulyje, tiek savo šalyje. Čia, beje, yra neblogas LNDT įdirbis – šiuolaikinės dramaturgijos festivalis „Versmė“. Matau šio projekto tęstinumą ir tobulinimą.

Prižiūrint spektaklius, taip pat svarbu suburti stiprius asistentus, jaunus režisierius. Reikia turėti stiprų kūrybinį režisūrinį kolektyvą. Tokių žmonių jau dabar yra teatre. Kaip režisieriai ir kaip asistentai šiame teatre darbuojasi Antanas Obcarskas ir Eglė Švedkauskaitė. Tai svarbi pagalba aktoriams bei gera praktika režisieriams, svarbūs saugikliai spektakliams. Aš noriu sukurti tokią kūrybinę erdvę, kurioje visi jaustų savo kūrybinį indėlį į bendrus procesus. Tik tuomet žmonės pradės „sirgti“ už savo teatrą, pradės kovoti už savo teatro meninę vertę. Apskritai, bendra atmosfera yra viena iš meno vadovo regalijų. Atmosfera turi būti gera, tik tada teatras bus kūrybiškas. Beje, dabar teatre vidinė atmosfera nėra pati geriausia, ypač šiuo karantininiu laikotarpiu. Reikia tiesiog daugiau bendravimo. Todėl planuoju dažniau rengti teatro susirinkimus. Tai turėtų būti ta geroji teatro „rutina“. Teatras yra ypatingas kolektyvas, jame turi būti ir dirbama, ir švenčiama. Kažkada šiame teatre dirbęs Rimas Tuminas yra kalbėjęs, kad teatras yra namai, o trupė – šeima. Žinoma, tai neturi tapti kažkokiu reikalavimu. Šeima – per daug sudėtinga institucija, bet draugiškumas, apskritai, bendravimo ir darbo etika, – labai svarbu. Ir ji, kaip sakė Stanislavskis, prasideda nuo smulkmenų – nuo rūbinių, grimerinių... Pavyzdžiui, LNDT neliko tarnybinio bufeto, o, kaip pastebėjau, tai – svarbus, vienijantis dalykas. Visuose geruose teatruose yra ir geri tarnybiniai bufetai. Valgymas gerai veikia bendravimą. Teatre turi būti poilsio oazės, nes dažnai aktoriai teatre prabūna nuo ankstaus ryto iki vėlaus vakaro. Beje, dabar visa tai teatre ir vyksta: rekonstrukcija, kurią, žinoma, sunkiai išgyvena trupė, netrukus baigsis. Teatras turės ne tik naujas scenas, bet ir grimerines, restauruotus ir naujai pastatytus fojė, švarius koridorius, skaityklą, restoraną. Tad atsiras erdvių, kuriose bus galima rengti meno parodas, koncertus, susitikimus su žiūrovais. Tai buvo daroma ir anksčiu, bet dabar, atsiradus naujoms galimybėms, bus vystoma dar labiau. Tai turėtų labai pagerinti teatro atmosferą tiek viduje, tiek naujai ateisiantiems žiūrovams. Teatre svarbiausia – kūrybinė terpė.

Laikai pasikeitę. Daug kas kalba apie režisieriaus epochos pabaigą, bet iš tiesų tai – ne režisieriaus-kūrėjo, bet režisieriaus-diktatoriaus laikų pabaiga. Režisieriui-kūrėjui ateina geri laikai. Perfrazuosiu Kristupo Saboliaus „pelkės“ metaforą. Teatre svarbu sukurti kūrybinę pelkę, kurioje gali gimti viskas – nenumatyti ir gražūs dalykai. Teatras turi būti pasiruošęs viskam. Kaip Ventės rage tinklai, kurie visada išskleisti ir į juos įskrenda paukščiai. Visa tai, kas gražiausio, įskrenda ir jiems uždedami žiedai, – visa tai užfiksuojama. Toks turi būti ir Lietuvos nacionalinis dramos teatras – pasiruošęs patiems geriausiems teatro įvykiams. Ir tam didele dalimi turi padėti meno vadovas.

Kas šiame teatre buvo gero ir ko nebuvo?

Atėjus Martynui Budraičiui teatras labai atsinaujino. Pirmiausia, labai sėkmingai atnaujinta teatro vadyba ir viešieji ryšiai. Ši sritis buvo užkalkėjusi. Teatras pradėjo komunikuoti. Be to, atsirado nemažai stiprių spektaklių, tokių kaip „Visuomenės priešas“, „Išvarymas“, „Didvyrių aikštė“, „Borisas Godunovas“, „Oidipo mitas“. Toliau teatre dirbo svarbūs režisieriai – Jonas Vaitkus, Gintaras Varnas. Tiek teatrui, tiek jai pačiai buvo svarbūs Yanos Ross spektakliai. Pradėjo dirbti geri užsienio režisieriai – Krystianas Lupa, Árpádas Schillingas, Kirsten Dehlholm, Jo Strømgrenas, Łukaszas Twarkowski. Teatras neužmiršo ir tradiciškai gerų dalykų, kurie vyko ir anksčiau, ir tuo pačiu pradėjo „eiti su laiku“. LNDT tapo visų eksperimentų pačiame avangarde. Bet ilgainiui eksperimentavimas persvėrė balansą. Šis teatras suko į jaunimą, į šiuolaikinę dramaturgiją, į postdraminį teatrą. Tai yra gerai, bet tuo pačiu tai tapo ir tam tikra problema, susmulkėjimu. Daug teatro spektaklių tapo nišiniais. Dabar vis aktualesnis tampa ganėtinai naujas terminas „amžizmas“. Jis aktualus ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje: vyresni žmonės išlieka kūrybingi, jie negali likti už borto. Tai susiję ir su žiūrovais: jauni žmonės eksperimentuoja, bet tie eksperimentai įdomūs gan siauram žiūrovų ratui.

Pavasarį buvau pakviestas į LNDT aktorių atestaciją. Žinoma, jiems nereikėjo vaidinti, šokti ar dainuoti. Atestaciją paverčiau pokalbiais. Su kiekvienu aktoriumi kalbėjomės apie pusvalandį ar net ilgiau. Kaip aktoriai taip, manau, ir žiūrovai pasiilgę klasikos, pasiilgę rimtų pastatymų, rimto darbo su patyrusiais režisieriais. Nacionalinis dramos teatras to pradėjo stokoti. Šis teatras neįsivaizduojamas be klasikos pastatymų, kaip neįsivaizduojamas ir aktorinis augimas be stiprios klasikinės dramaturgijos. Beje, kaip ir be šiuolaikinės dramaturgijos, ir be tų pačių eksperimentų. Teatre reikalingas balansas. Tai labai svarbu, galvojant ne tik apie trupę, bet ir apie žiūrovą. Teatras turi būti platus, jis skirtas visiems, – tai yra labai svarbu. Mes tikrai sieksime, kad LNDT būtų išskirtinis Europos teatro žemėlapyje. Jis beveik toks ir yra. Dėl to reikia kviesti ne tik patyrusius, garsius režisierius, bet ir suteikti galimybę jauniems ir patiems jauniausiems.

Dabar pas mus yra gan ryški vidurinioji režisierių karta. Jeigu šis teatras gerai tarpininkaus jų sumanymams, mes turėsime įdomių spektaklių. Ši „y“ karta atėjo su savo pasaulėžiūra, savo teatro samprata. Žinoma, kaip ir minėjau, mes turime galvoti ir apie pačius jauniausius, apie debiutus. LNDT mes turėsime labai dėkingą situaciją, kur visa tai galės skleistis, – turėsime Didžiąją, Naująją ir Mažąją scenas.

Mažoji scena nebus tokia maža. Joje tilps apie šimtą žiūrovų. Čia kurs jauniausi režisieriai-debiutantai, jauni aktoriai. Sėkmingi spektakliai bus perkelti į Naująją sceną. Ši scena – didelė, talpinanti beveik keturis šimtus žiūrovų. Jos pavadinimas – Naujoji – susijęs ne tik su tuo, kad ji naujai pastatyta; čia turėtų vykti naujausi eksperimentai, drąsiausi teatro atradimai, tai bus kūrybiškai mobiliausia scena. O Didžioji yra Didžioji. Stengsimės, kad šioje scenoje gimtų stiprūs, kokybiški spektakliai. Čia turėtų dirbti garsiausi Lietuvos ir užsienio režisieriai, statoma lietuviška ir užsienio klasika. Žinoma, ne tik. Nors šią sceną įsivaizduoju labiau klasikinę, bet kiekvienas geras spektaklis visuomet yra savitas eksperimentas, laužantis kanonus.

Teatras turi būti kūrybiškas, įvairus ir, aišku, kokybiškas. O už tą kokybę aš savaip ir būsiu atsakingas. Kas ta atsakomybė? Tikrai žinau, nes tai esu ir pats patyręs, – daryti viską, kad režisierių darbai, įvykę šiame teatre būtų jų geriausi darbai. Tada režisieriai norės šiame teatre dirbti.

Ko tikisi šio teatro trupė?

Svarbu natūrali eiga. Teatre nieko negalima „nuleisti iš viršaus“. Svarbu tai, kas vystosi organiškai. Svarbu, kaip užimti dabartinę aktorių trupę. Viena iš LNDT bėdų – čia buvo per daug kviestinių aktorių, jų turi būti, bet ne per daug, nes etatuose yra daug puikių aktorių, bet jie neužimti. Ši tema yra pati aktualiausia ir, matyt, pati skaudžiausia teatrui. Matau didelį LNDT trupės potencialą. Mes stengsimės, kad atvykę režisieriai daugiausia užimtų šio teatro aktorius. Tik tokiu būdu bus galima formuoti stiprią trupę. Kalbėti apie jos pajėgumą įmanoma tik tuomet, kai ji pakankamai užimta ir scenoje visa tai matosi. Svarbu suteikti didesnę galimybę ir per tai tą trupę kurti. Tik tuomet pati savaime ji organiškai reformuosis. Žinau, kad nemažai iniciatyvų kyla iš pačių aktorių, jie turi svajones, pjeses, kurias nori realizuoti, patys režisuoti. Šios iniciatyvos labai svarbios, ir jų negalima ignoruoti. Bet, žinoma, ir atranka turi būti. Ir tai turi spręstis diskusijų metu.

Teatras galingas tada, kai turi galingą trupę. Dabar valstybiniai repertuariniai teatrai dažnai būna tam tikros „išgyvenimo bazės“. Aktoriams jos yra tam tikri pragyvenimo garantai, kad ir minimalūs. Savo uždarbius ir kūrybinį kapitalą jie dažnai didina kituose teatruose, laisvuose, nuo teatro nepriklausomuose projektuose, televizijose ar vadinamose „chaltūrose“. Taip pas mus jau susiklostė istoriškai. Bet reikia padaryti taip, kad Lietuvos nacionalinio dramos teatro aktoriams darbo ir kūrybos prioritetas būtų šio teatro scenos. Aš nieko prieš aktorių darbus televizijoje, o tuo labiau kine, nes tai yra svarbios kūrybinės zonos, tai svarbu ir patiems žiūrovams. Kitas dalykais, kai etatiniai aktoriai dirba kituose teatruose. Jiems turėtų būti prioritetas savasis teatras, bet tai yra greičiau ne reikalavimas, o siekiamybė.

Pandemija: kaip reikės išeiti iš jos?

Čia – sudėtingiausias iššūkis. Visų pirma, mes nestabdome darbo. Teatras niekada nebuvo ženkliai pristabdęs darbo: ir per pandemiją buvo išleistos net šešios premjeros. Jai prasidėjus įvyko didelių ir svarbių darbų – „Respublika“ ir „Didysis kelias“. Tai puikus derinys, vienas spektaklis – labai šiuolaikiškas, kitas – atstovaujantis lietuviško teatro klasikinį modernizmą. Kai kalbu apie repertuaro įvairovę, tai būtent taip jį ir įsivaizduoju.

Prieš kelias dienas pradėjau repetuoti Mariaus Ivaškevičiaus pjesę „Miegantys“. Būtent dabar labai svarbu galvoti ir strateguoti apie tai, kaip elgtis artimiausioje ir tolimiausioje ateity. Tikimės, kad jau pavasarį pradėsime rodyti spektaklius. Šiuo metu mes net apmažinome numatytų premjerų skaičių, tam, kad tik atsidarius galėtume rodyti neišrodytus spektaklius, nes kiekvienos premjeros repeticijos savotiškai sustabdo teatrą; gerai paruošti premjerą reikalingos trys savaitės sceninių repeticijų. Dabartiniame LNDT repertuare pakankamai daug spektaklių, o aktoriai yra starte – jie pasiruošę ir labai nori vaidinti, o žiūrovai nori matyti. Dėl to, tik atsidarius, iškart paleisime visą eilę spektaklių.

Labai gaila, kad šiek tiek nusikėlė Naujosios scenos atidarymas. Ši scena turėjo atsidaryti su „Miegančiais“ dar pavasarį, deja, dėl pandemijos sukeltų priežasčių viskas atsidėjo. Greičiausiai ji pradės funkcionuoti birželį. LNDT galvoja apie tai, kad reikia išnaudoti vasarą, organizuojant spektaklių rodymą aikštėse. Aišku, tikimės lengvesnio rudens, negu buvo praėjęs. Prošvaistės jau matosi, tiesiog tam reikia labai gerai pasiruošti, pasitikti ateinančią aušrą. Pandemijai negalima pasiduoti. Tik atsidaręs, LNDT turi pradėti intensyvų spektaklių rodymą. Galbūt reikia daryti tam tikras atrankas, atrinkti tai, kuriuos spektaklius galima būtų rodyti intensyviau, nes to nori ir žiūrovas, to reikia ir patiems spektakliams. Negalima gerų spektaklių rodyti retai. Repertuarinė strategija – labai svarbu.

Koks, Tavo požiūriu, šiuolaikinis žiūrovas, kokie jo lūkesčiai?

Visi pasiilgę įvykių. Teatras gyvena tais įvykiais, tais spektakliais, kuriuos aptarinėja, į kuriuos sunku papulti, kurie tampa tam tikra teatro švente. Reikia ir sukrėtimų, ir tragedijos, ir komedijos. Teatras negali būti nešiuolaikiškas. Bet, tuo pačiu, jis kaip vynas – kuo daugiau subrendęs, tuo geresnis. Tai ir yra dabarties lūkesčiai: ir aktoriai nori rimtų darbų, ir žiūrovai to laukia.

Visuomenė poliarizavosi: jauni žmonės–vyresni žmonės, dešinė–kairė, visokių rūšių liberalai ir visokių rūšių radikalai, labai skirtingos, kartais visiškai nesutaikomos pasaulėžiūros. Mes gyvename socialinių tinklų epochoje. Kaip pastebėjo garsus sociologas Zygmuntas Baumanas, tie socialiniai tinklai, kurie turėjo apjungti visuomenę, iš tiesų ją poliarizavo, sukurdami specifinius burbulus. Viskas buvo kuriama lyg žmonių suartinimui, bet iš esmės visi išsiskyrė, gyvena tuose skirtinguose burbuluose: elitas – vienuose, ne elitas – kituose ir t. t. Kiekvienam atrodo, kad gyvenimas tame specifiniame burbule ir yra visas pasaulis, bet iš tikrųjų taip nėra. Tai tik jo sukurtas arba aplink jį susikūręs burbulas. Teatre tie burbulai turi sprogti. Teatras yra kolektyvinis išgyvenimas. Teatras visuomet turėjo vienijantį aspektą. Antikinis teatras sugebėdavo aprėpti visą savo polį. Tas pats buvo ir šekspyriškajame teatre. Jo apačioje stovėjo liaudis, su alaus bokalais, šonuose – sponsoriai ir teatro mylėtojai, balkonuose – aristokratija, o specialioje vietoje – karalienė su karaliumi. Ir tame pačiame spektaklyje visi pamatydavo ir gaudavo tai, kas jiems specifiškai aktualu. Todėl šekšpyriškasis teatras iki šiol yra toks daugiasluoksnis. Toks teatras iš esmės ir turi būti.

Atsimenu, kai mes su OKT „Hamletu“ iš mažos erdvės perėjome į didelę – „Teatro areną“. Vyko šio perkelto spektaklio didžioji premjera. Aš stovėjau viršuje ir žiūrėjau, kokie žiūrovai renkasi. Atėjo dreduotas neformalus jaunimas ir susėdo ant žemės, matėsi Dailės akademijos ir Teatro fakulteto, Vilniaus universiteto studentai, vyresniųjų klasių mokiniai ir jų mokytojai, nepasiturintys, vidurinioji klasė, verslininkai, politikai, žvaigždės, intelektualai, šeimos, artumo neslepiančios porelės – heteroseksualios ir neheteroseksualios; galų gale šiek tiek pavėlavę atėjo kokia dešimt vienuolių. Salėje matėsi visas mūsų visuomenės „pjūvis“, ir visiems tas spektaklis buvo įdomus. Tai ir yra siekiamybė, būtent tokio norisi LNDT repertuaro ir žiūrovo.

Suprantama, turi būti ir „nišinių“ spektaklių. Ir tokių LNDT bus. Štai jau dabar bus pradėtas repetuoti George’o Orwello „Gyvulių ūkis“, kuris galėtų sudominti ir retai į teatrą užsukančius paauglius. Taip pat labai svarbu ir vaikiški spektakliai arba spektakliai šeimai. Tokios turėtų būti „Robotų pasakos“, sukurtos pagal to paties pavadinimo Stanisławo Lemo kūrinį. Būna ir tokių spektaklių, kurie yra aukštos meninės vertės, bet nesulaukia žiūrovo, savotiškai aplenkia laiką. Tokius spektaklius svarbu išskirti, suprantant jų vertę, stengtis juos išlaikyti, netgi jei jie nelabai ir lankomi. Dėl to svarbiausia teatre turėtų būti meniškumas. Čia, žinoma, svarbų vaidmenį atlieka teatro kritikai ir teatrologai. Dabar stipriai jaučiama atskirtis tarp teatro praktikų, žiūrovų ir teatro kritikų. Čia būtina jungtis. Teatras turi išmokti kviesti kritikus į dialogą. LNDT turi atliepti tai, kas naujausio ir įdomiausio dabar vyksta Europoje. Man rūpi teatras – neužsikonservavęs, neužsidaręs nuo filosofinių, socialinių, politinių tendencijų. Teatras – eksperimentuojantis, statantis šiuolaikiškiausią dramaturgiją ir klasiką, tiek lietuvišką, tiek užsienio, sugebantis kurti inscenizacijas pagal lietuvių ir kitų šalių literatūros kūrinius. Teatras – vaidinantis, šokantis, dainuojantis, nevengiantis naujovių, tarpdisciplininis, postdraminis, griaunantis kanonus ir atgaivinantis klasiką. Teatras – su stipria trupe, įdomiu repertuaru, geidžiamas žiūrovų.

Komentuojame šią naujieną:

Jūsų komentaras

Jūsų vardas:


Jūsų kontaktai:


Fotorebuso atsakymas:


rebusas
Jūsų komentaro tekstas:



Kultūra: kitos panašios naujienos
       2024-04-27 14:00:25

LNDT ruošiasi į užsienio gastroles Atėnuose, Briuselyje, Torunėje ir Rakverėje

Lietuvos nacionalinis dramos teatras (LNDT) yra vienas daugiausiai pastaruoju metu po užsienį gastroliuojančių šalies teatrų ir artimiausiu metu ruošiasi į ketverias gastroles, kur savo spektaklius pristatys Atėnų, Briuselio, Torunės ir Rakverės žiūrovams.
       2024-03-12 12:50:01

Skelbiami „Auksinių scenos kryžių“ nominantai

Profesionaliojo scenos meno vertinimo komisija iš 93-ių pateiktų pasiūlymų išrinko „Auksinių scenos kryžių“ nominantus už 2023 m. kūrybą pagal atskiras kategorijas.
       2023-05-17 19:41:10

Kodėl Lietuvoje vis dar keistai žiūrima į apsinuoginusias moteris scenoje?

Toma Vaškevičiūtė: „Kodėl Lietuvoje vis dar keistai žiūrima į apsinuoginusias moteris scenoje?“ „Nebūdama manekenės figūros scenoje įkvepiu daugybę žmonių. Kabaretas moko mane ne tik priimti gyvenimą su visomis jo spalvomis, išlaisvinti savo moteriškumą, bet ir įkvepia tuo dalintis su kitomis Lietuvos moterimis.
       2023-03-26 21:09:29

Meniu „Auksiniais scenos kryžiais“ pagerbti geriausi 2022 metų scenos menininkai

Kovo 26 d. įteiktos Kultūros ministerijos Profesionaliojo scenos meno premijos ir atminimo ženklai – „Auksiniai scenos kryžiai“, „Boriso Dauguviečio auskaras“ bei Padėkos premija.
       2022-09-21 12:01:15

LNDT meno vadovas O. Koršunovas apie 83 sezoną

Daug kam atrodo, kad teatras yra iliuzijos menas. Iš tiesų visais laikais teatras siekia tikrumo ir realybės, bet ne tos buitinės, matomos akimis, o vidinės, skverbiasi į žiūrovų sąmonės gelmes, kur ir glūdi tikroji realybė. Teatras vyksta ne scenoje, o žiūrovų galvose.
       2022-07-06 18:55:09

Chriso Normano koncertas sudrebino Biržus

Pirmą kartą Biržų krašto istorijoje, liepos 2-ąją, Kilučių pusiasalyje įvyko legendinio britų roko atlikėjo Chriso Normano pasaulinio lygio koncertas, į Kilučių pusiasalį sukvietęs tūkstančius žiūrovų ne tik iš Biržų, bet ir visos Lietuvos bei Latvijos.
       2022-02-02 09:48:55

Undinėles myli visas pasaulis

Vasario 25–27 dienomis Klaipėdos Žvejų rūmuose įvyksianti Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro Antoníno Dvořáko operos „Undinė“ premjera muzikos kalba publikai papasakos ne tik jaudinančią meilės dramą.
       2021-12-19 15:53:54

Williamas Kentridge’as: daužyti sukonstruotų nežinojimų formas

Grandiozinė Williamo Kentridge’o paroda (kuratorė Virginija Vitkienė) „Tai, ko nepamename“ (That Which We Do Not Remember), vyksianti Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejuje, pažymėtina, kaip vienas svarbiausių įvykių kitų metų „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ programoje.
       2021-11-22 13:53:25

VU chorai Paryžiuje atliks C. Saint-Saënso „Kalėdinę oratoriją“

Šiemet minimos iškilaus prancūzų kompozitoriaus Camille‘io Saint-Saënso šimtosios mirties metinės. Vilniaus universiteto (VU) chorai „Gaudeamus“, „Virgo“, „Pro musica“ kartu su VU kameriniu orkestru šia proga surengs ypatingą koncertą Paryžiaus širdyje – Šv. Marijos Magdalenos bažnyčioje, kurioje kadaise dirbo ir kūrė pats C. Saint-Saënsas.
       2021-09-30 07:36:14

„Soliaris 4“ – apie realybę, kurioje gyvename, ir asmenines traumas

Rugsėjo 9, 10 ir 11 dienomis Lietuvos nacionaliniame dramos teatre, naujai pastatytoje Naujojoje salėje, vyko pirmoji premjera „Soliaris 4“.
       2021-09-12 12:44:50

Venecijos kino festivalyje – Lauryno Bareišos filmo „Piligrimai“ triumfas

78-ajame Venecijos kino festivalyje lietuvių režisieriaus Lauryno Bareišos ilgametražis filmas „Piligrimai“ šeštadienio vakarą buvo išrinktas geriausiu konkursinės programos „Horizontai“ filmu.
       2021-09-08 17:09:40

Klaipėdoje kruopščiai restauruota Romeo ir Džuljetos meilės istorija

Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras rugsėjo 17, 18, 19 dienomis Žvejų rūmuose pristatys Sergejaus Prokofjevo baleto „Romeo ir Džuljeta“ premjerą.
       2021-06-09 20:04:31

Nepraleiskite knygų naujienų

Tikriausiai girdėjote posakį, jog norint perskaityti visas parašytas knygas, reikia nugyventi ne vieną gyvenimą? Tai tikra tiesa. Ypač šiomis dienomis. Knygynų lentynos lūžta nuo naujų knygų, o skaitytojams sunku išsirinkti tą pačią geriausią.
       2020-12-15 16:10:51

LNDT nuotolinės pamokos pabudino moksleivių kūrybiškumą

Didžiulio susidomėjimo pavasarį sulaukusios Lietuvos nacionalinio dramos teatro (LNDT) nuotolinės pamokos, buvo organizuojamos ir rudenį. Ne mažiau užklausų sulaukta ir dabar.
       2020-01-10 09:08:00

R. Požerskis: išaušęs Sausio 13-osios rytas buvo labai skausmingas

Fotomenininkas, Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Menų fakulteto profesorius Romualdas Požerskis lemtingus Sausio 13-osios įvykius stebėjo ir fiksavo slapta įsprukęs į Aukščiausiosios Tarybos rūmus. Jo teigimu, tą naktį sprendėsi Lietuvos likimas.
       2019-12-20 18:22:37

„Aukštaitijos siaurajam geležinkeliui“ – Susisiekimo ministerijos parama

Susisiekimo ministerija, siekdama užtikrinti VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ veiklos tęstinumą, skyrė įstaigai papildomą 41 tūkst. eurų finansavimą. „Siekiame, kad „Siaurukas“ toliau tęstų savo misiją bei būtų užtikrinta stabili šios įstaigos veikla.
       2019-12-18 15:44:10

Ar esate matę šiuos kalėdinius filmus?

Prasidėjus šventiniam laikotarpiui televizijos tinklelį užpildo Kalėdinę nuotaiką žadinanti programa – šventiniai koncertai, laidos ir klasika tapę kalėdiniai filmai. Amerikiečių filmą „Vienas namuose“ daugelis yra matę ne vieną ir greičiausiai ne du kartus.
       2019-12-18 08:19:07

Nykstančios lietuvių Kūčių ir Kalėdų tradicijos

„Senovėje žmonės gyveno pagal gamtos ciklą, t. y. vasarą įtemptai dirbdavo, o žiemą, kai miegodavo gamta, daugiau ilsėdavosi ir švęsdavo. Šiais laikais neturime ramybės, vis lekiame, nes nesame taip priklausomi nuo gamtos, nebesilaikome advento, per darbus nespėjame ramiai pasiruošti šventėms, todėl jos ir atskuba netikėtai“.
       2019-11-30 10:38:16

Muzikos klausymas miego metu – kodėl išbandyti verta net žiūrintiems skeptiškai

Turbūt kiekvienas esame girdėję apie pozityvią muzikos naudą besivystančioms vaikų smegenims, tačiau ar muzika lygiai taip pat teigiamai veikia ir suaugusius? Muzikos klausytis einant, dirbant, sportuojant ar važiuojant automobiliu daugumai yra įprasta, tačiau nuomonės dažnai išsiskiria, kai kalbama apie miegą.
       2019-11-23 06:59:11

Šventės Japonijoje: duoklė ne tik papročiams, bet ir tradiciniams kostiumams

Egzotiškoji Japonija turi daugybę tik jai būdingų bruožų, galinčių įkvėpti ir žavėti. Vienas jų – tai fenomenali šios šalies kultūra ir greta jos sekanti mada. Jums pasiseks, jei lankysite šią rytų stebuklu vadinamą valstybę ir jums nusišypsos sėkmė bent akies krašteliu pamatyti vietinių šventę.
       2019-11-15 10:08:16

Vilniuje „išdygo“ Agnės Kišonaitės instaliacija „Cukrinė širdis“

Ketvirtadienį, Pasaulinę diabeto dieną, sostinės Odminių skvere pristatyta menininkės Agnės Kišonaitės sukurta instaliacija „Cukrinė širdis“. Pustrečio metro aukščio raudoną širdies formos karkasinę konstrukciją menininkė užpildė kraujotakos sistemą primenančiais raizginiais iš tuščių ar cukrumi užpildytų stiklo konteinerių.
       2019-10-31 15:26:23

LNDT „Tartiufo“ triumfas Tbilisyje

Daugybė spektaklių šiandien gastroliuoja po įvairias šalis, garsius teatro festivalius, bet vykti į savo šaknimis giliai teatrinį kraštą – ypatingas ir atsakingas įvykis. Aktoriams kelionės jau tapusios gana varginančiu ir alinančiu darbu. Techninis personalas taip pat susiduria su aibe ekstremalių išbandymų pritaikant naujas erdves, pasenusią ar modernesnę aparatūrą, kurią pasiūlo viena ar kita šalis.
       2019-10-04 18:55:19

Tarptautiniai LNDT spalio maršrutai

„Didvyrių aikštė“ – Minske. Spalio 5 d. Minske, Kultūros rūmų scenoje „MAZ“, bus vaidinamas Lietuvos nacionalinio dramos teatro spektaklis Thomaso Bernhardo „Didvyrių aikštė“, kurį 2015 m. pastatė žymus lenkų režisierius ir scenografas Krystianas Lupa.
       2019-06-01 10:04:44

Birutės Mar „ANTIGONEI“ – net du apdovanojimai Ukrainoje

Solo teatro spektaklis „Antigonė“, sukurtas Sofoklio tragedijos motyvais (režisierė ir atlikėja Birutė Mar) sugrįžo iš Ukrainos, kur dalyvavo svarbiuose tarptautiniuose teatro forumuose – XI tarptautiniame teatro festivalyje „Klasika šiandien“ ir Tarptautiniame teatro festivalyje “Taurijos Melpomenė”.
Daugiau naujų naujienų
       2024-05-03 18:11:01

Lietuvos nacionalinį dramos teatrą elektros energija aprūpins saulės elektrinė

Lietuvos nacionalinis dramos teatras (LNDT) vis dažniau kelia tvaraus teatro klausimus ir peržiūri savo veiklas, siekdamas tvarių ir ekologiškų sprendimų. 2024 m. pavasarį teatrui perduota dalis nutolusios saulės energijos elektrinės, kuri jau pradėjo veikti.
       2024-05-03 17:53:47

Dirbantiems nuotoliniu būdu iš užsienio – aiškesnė socialinio draudimo tvarka

COVID-19 pandemijos metu visame pasaulyje, taip pat ir Europos Sąjungoje, reikšmingai padaugėjo žmonių, dirbančių nuotoliniu būdu ir gyvenančių kitoje valstybėje narėje, nei yra įprastinė darbo vieta. Net ir pasibaigus pandemijai, nuotolinis darbas išlieka populiarus.
       2024-05-03 17:32:15

„Independence“ išvyko į apžiūrą sausajame doke

Šių metų gruodžio mėnesį AB „KN Energies” (KN) taps SGD terminalo laivo-saugyklos „Independence“ savininke. Prieš perimant laivą KN nuosavybėn, buvo suplanuota jo apžiūra ir remontas sausajame doke, į kurį „Independence“ ir išvyko.
       2024-05-03 12:32:56

Lietuviški smidrai auga taip greitai, kad sunku rasti šviežesnę daržovę

Pirmieji lietuviški smidrai jau rikiuojasi prekybos tinklo „Maxima“ lentynose – žalieji, baltieji ir violetiniai šviežutėliai smidrai lepins gurmanus maždaug iki Joninių. Smidrai – greičiausiai auganti daržovė, kurios derlius sezono metu nuimamas kasdien.
       2024-05-02 17:21:43

Nelegalus gyvūnų dauginimas ir jo keliami pavojai

Dauginimu vadinamas nelegalus gyvūnų veisimas, kurio metu neužtikrinama jų gerovė. Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatyme rašoma, kad gyvūnų veisimas nesilaikant teisės aktuose nustatytų reikalavimų ir (ar) sukeliantis žalingas pasekmes jų sveikatai ir gerovei, laikomas žiauriu elgesiu su gyvūnais.
       2024-05-01 10:45:36

ES investicijų dvidešimtmetis: į Lietuvos gerovę investuota per 16 mlrd. eurų

Praėjus dviem dešimtmečiams nuo Lietuvos įstojimo į Europos Sąjungą, šalies BVP vienam gyventojui išaugo net 199 procentais, o investicijos – viršija 16 mlrd. eurų.
       2024-04-30 17:58:00

6 gajūs mitai apie senjorų keliones – ekspertai siūlo nustoti jais vadovautis

Turbūt sunkiai rastume žmogų, kuriam nepatiktų keliauti. Ne išimtis – senjorai, kurie vis dažniau leidžiasi svetur pažinti užsienio kultūras. Vis tik kelionių organizatoriai pastebi, kad dar nemaža dalis vyresnio amžiaus žmonių keliauti nedrįsta, nes turi daugybę išankstinių nusistatymų.
       2024-04-30 17:55:07

Laimo liga gali sukelti negalią visam gyvenimui. Kaip to išvengti?

Pavasarį erkių aktyvumas – didžiausias, ir net 1 iš 3 šių nariuotakojų grupės atstovų yra užsikrėtęs Laimo ligos sukėlėjais. 2023 m. Lietuvoje buvo užregistruota 2880 Laimo ligos atvejų, rodo Nacionalinės visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos duomenys.
       2024-04-29 17:10:38

Paskutinė diena sumokėti PSD įmokas, nemokėtas nuo pandemijos

Balandžio 30 d. yra paskutinė diena sumokėti per COVID-19 pandemiją ir karantiną nemokėtas einamąsias privalomojo sveikatos draudimo (PSD) įmokas. Galimybe laikinai nemokėti įmokų naudojosi apie 115 tūkstančių savarankiškai dirbančių žmonių, iki šiol nuo karantino likusią skolą sumokėjo apie 40 tūkstančių.
       2024-04-29 16:55:36

Nepelnytai primiršta žuvis: vietoje lašišos galite rinktis ją

Nors daugelis upėtakių rūšių aptinkamos laukinėje gamtoje, visame pasaulyje jie taip pat plačiai auginami maistui. Gydytoja dietologė dr. Edita Gavelienė sako, kad ši žuvis – tai baltyminis produktas, kuris gali padėti reguliuoti svorį ir skatinti sotumo jausmą.
       2024-04-29 16:46:46

„Citus“ ekspertai: įsigytas turtas turi hipoteką; ką galiu su juo daryti

Pirkdami būstą su paskola ar kreditu, dažniausiai, turime sudaryti ir hipotekos sutartį, tai yra įkeisti turtą kaip užstatą. Kas yra ta hipoteka, kam ji reikalinga ir ko jokiu būdu nerekomenduojama daryti – net ir susidūrus su sunkumais mokant įmokas.
       2024-04-29 16:30:40

Nereikės ir skristi: temperamentingoji Ispanija – jūsų virtuvėje

Iberijos, arba Pirėnų, pusiasalis pasižymi ne tik stulbinamais geografiniais paminklais, bet ir gilias istorines šaknis turinčiais kulinariniais šedevrais. Tai – begalės skirtingų rūšių kumpių, tyriausi alyvuogių aliejai, šviežios jūros gėrybės ir dar daugiau, rašoma „Lidl“ pranešime žiniasklaidai.
       2024-04-29 15:21:43

Pabodo įprastas karbonadas? Vos su vienu nauju priedu jis bus toks traškus

Minkštutėlis viduje, o iš išorės maloniai traškus – toks karbonadas yra siekiamybė ne vienam. Šis sotus patiekalas yra pigios ir greitai paruošiamos vakarienės klasika, tačiau pasinaudojus keliomis gudrybėmis visiems įprastas karbonadas gali gerokai nustebinti ir net įtikti sveiko gyvenimo būdo šalininkams.
       2024-04-29 15:12:29

Jei atsibodo šaltibarščiai, metas išmėginti šią sriubą: nustebins ne tik spalva

Iš pradžių gaspačo buvo gaminama sutrinant duoną, česnaką, alyvuogių aliejų ir actą, dažnai su pomidorais. Tai buvo valstiečių sriuba, kurią karštais vasaros mėnesiais valgydavo ūkininkai.
       2024-04-29 15:08:09

Ukrainos telecentrui perduoti radijo siųstuvai

AB Lietuvos radijo ir televizijos centras (toliau – Telecentras) Ukrainos Radijo transliacijų, radijokomunikacijų ir televizijos koncernui perdavė 17 FM radijo siųstuvų, kurie naudojami pažeistiems radijo siuntimo tinklams atstatyti.
       2024-04-29 15:05:12

100 tūkstančių gaminančių vartotojų pagamina beveik pusę elektros energijos

Šimtas tūkstančių gaminančių vartotojų (GV). Tiek saulininkų ir vėjininkų prie tinklo per kelis pastaruosius metus prijungė ir balandį 100 tūkstantąjį prijungimą užfiksavo „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO).
       2024-04-29 15:00:27

Sukčiai ne tik paskambina, bet ir atvyksta į namus pasiimti bankų kortelių

Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centras šalies gyventojus perspėja apie naują sukčių taikomą metodą. „Google“, banko ar policijos ir kitų institucijų darbuotojais apsimesdami sukčiai telefonu įtikina gyventojus apie kriminaliniais tikslais naudojamas jų banko sąskaitas ar kitas jautrias paskyras.
       2024-04-29 14:55:12

Ar būtina visiškai uždaryti programėles, kad telefonas neišsikrautų ilgiau?

Telefono baterija bus ilgaamžiškesnė, jei įrenginį retkarčiais išjungsite ir įjungsite, o krauti išmanųjį įkroviklio laidą įkišus į kompiuterį – kenksminga. Tai tik keli klaidingi mitai, susiję su būdais pagerinti telefono baterijos veikimo laiką.
       2024-04-29 14:50:58

Plyšęs meniskas: kodėl injekcijos į kelio sąnarį negydo?

Populiarėjant gydymui injekcijomis, ortopedas-traumatologas Markas Fiodorovas pastebi, kad į konsultacijas atvyksta vis daugiau pacientų, nusivylusių neefektyviu plyšusio menisko gydymu injekcijomis kitose klinikose.
       2024-04-27 17:58:05

Primena, kam būtina atsinaujinti SIM kortelę: galite likti nepasiekiami

Lietuvoje po truputį nebelieka pasenusių ryšio technologijų – atsisveikinama su nebeaktualiu 3G ryšiu. Kaip šiam pokyčiui turėtų pasiruošti gyventojai? Pasak Arnoldo Lukošiaus, „Tele2“ Inovacijų eksperto, dauguma žmonių šio pokyčio nepajaus visai.
       2024-04-27 17:08:02

Ekspertai pataria: kaip prižiūrėti sodo augalus, pasirūpinti reikiama technika?

Augalams, kaip ir mums, reikia vandens, tad laistymas, nors iš pažiūros ir įprastas veiksmas, dažnai reikalauja papildomų žinių ir įrangos. Kaip tinkamai laistyti augalus namuose bei sode, kokios rūšys reikalauja papildomų žinių ir kokią įrangą naudoti.
       2024-04-27 14:00:25

LNDT ruošiasi į užsienio gastroles Atėnuose, Briuselyje, Torunėje ir Rakverėje

Lietuvos nacionalinis dramos teatras (LNDT) yra vienas daugiausiai pastaruoju metu po užsienį gastroliuojančių šalies teatrų ir artimiausiu metu ruošiasi į ketverias gastroles, kur savo spektaklius pristatys Atėnų, Briuselio, Torunės ir Rakverės žiūrovams.
       2024-04-27 13:54:00

Perspėja: pavasarinė saulė taip pat gali pakenkti odai ir ją nudeginti

Po permainingų pavasario orų mėgaudamiesi pasiilgta saule, gyventojai dažnai daro vieną klaidą – nepasirūpina odos apsauga nuo kenksmingų ultravioletinių (UV) spindulių.
       2024-04-27 13:50:49

Pradėtos „Radio Signal“ programos transliacijos vidurinėmis bangomis

AB Lietuvos radijo ir televizijos centras (Telecentras) informuoja, kad pradėjo siųsti į eterį radijo stoties „Radio Signal“ programą. Programa transliuojama per vidurinių bangų siųstuvą 666 kHz dažniu kasdien nuo 20 val. vakaro iki 2 val. nakties ir aprėpia teritoriją spinduliu iki 1500 km.
       2024-04-27 13:02:51

Kaip kepsninėje ruošti šonkauliukus, kad mėsa tiesiog kristų nuo kaulų

Kepsninių entuziastų dievinamus šonkauliukus namuose galima paruošti ne ką prastesnius nei restorane, ir tą padaryti gerokai pigiau. Sultingi šonkauliai, iškepti su kvapniu marinatu, gali būti tokie skanūs, kad pirštus laižysitės iki pat alkūnių, o mėsa pati kone kris nuo kaulų.
       2024-04-27 12:44:37

Gydytojas kardiologas: kaip sportuoti saugiai

Daugiau nei prieš tūkstantį metų persų kilmės gydytojas ir filosofas Avicena sakė: „Judėjimas gali pakeisti daugelį vaistų, bet jokie vaistai negali pakeisti judėjimo“. Šiandien fizinio aktyvumo nauda sveikatai įrodyta moksliniais tyrimais.
       2024-04-27 12:28:59

Startuoja „Moterų ralis“: Lietuvos keliais dalyvės įveiks beveik 400 kilometrų

Vilniaus Gedimino prospekte šiandien nuo 9 val. ryto vyksta „Moterų ralio“ ekipažų startas. Kas minutę startuoja po ekipažą. Lietuvos „moterų Dakaru“ tituluojamame renginyje šiemet užsiregistravo bemaž 200 ekipažų. Jų startas truks iki vidurdienio.
       2024-04-27 10:35:33

Vis dar nepavyksta gardžiai ant grilio iškepti žuvies? Patarimai kaip tik jums

Pavasarį vis dažniau mėgaujamės lauke gaminamų patiekalų skoniais, o pasirinkti yra iš ko: nuo marinuotos pigesnės paukštienos, šviežių mėsos dešrelių ar kepsnių iki skirtingų daržovių, sūrių ar net vaisių.
       2024-04-26 17:27:41

Stabdo senėjimą ir uždegimus – šie vaisiai privalo atsidurti ant jūsų grilio

Žinomas angliškas posakis „Vienas obuolys per dieną sveiką padaro kiekvieną“ tikrai tinka ir persikams. Vienas persikas per dieną ne tik suteiks daug naudų įvairioms organizmo sistemoms, bet ir pagerins odos būklę.
       2024-04-26 12:51:17

Farmacinės rūpybos paslauga leis rečiau lankytis pas gydytoją dėl recepto

Nuo kitų metų pradžios gydytojai galės išrašyti vaistus ilgiau nei pusmečiui, t. y. 6–12 mėnesių laikotarpiui. Tačiau siekiant užtikrinti tinkamą ir racionalų vaistų vartojimą ilguoju laikotarpiu, po 6 mėnesių vaistai pagal galiojantį receptą galės būti išduodami po farmacinės rūpybos paslaugos, kurią suteiks vaistininkas.
* Skelbiamos įvairių šaltinių naujienos, todėl už jas neatsakome. Kai kurie teiginiai gali nesutapti su www.tvnaujienos.lt nuomone. Neatsakome už vartotojų komentarus.