- Ką apie pinigus byloja liaudies išmintis ir ką sako ekspertai?
- Besaikės saulės vonios – kelias į melanomą: deginimąsi reikėtų pamiršti.
- Įspėjo naudojančius „Skype“ – turite mažai laiko pereiti prie kitos programėlės.
- Lošimų reklamai – stop ženklas: kas pasikeis ir kodėl tai svarbu?
- Ar darbdavys turi teisę naudoti darbuotojo atvaizdą reklamuojant paslaugas?
- Būsto kainos ir vėl gali kilti: ką daryti laukiantiems dar mažesnių palūkanų?
- Kodėl kartojame tėvų klaidas, nors pažadame sau būti kitokie?
- Odai, širdžiai ir energijai palankiausi vaisiai: kuriuos rinktis ir kodėl?
- Atostogos svetur: dažna klaida, dėl kurios permokate atsiskaitydami kortele.
- Apie perdegimo prevenciją: poilsis turi būti tikras, o ne apsimestinis.
- LRT vadovė: dėl finansavimo keitimo su mumis visiškai nebuvo pasitarta.
- LRT žada skųsti teismo sprendimą dėl atmesto ieškinio Telecentrui.
- LRT: keičiamas finansavimo modelis neturi kenkti transliuotojo misijai.
- Televizorių evoliucija: nuo pirmųjų iki šiuolaikinių išmaniųjų ekranų.
- JK ministrė įsipareigoja palaikyti antžeminę televiziją iki 2034 metų.
- Blokuojami 23 IP adresai, kuriais pasiekiama Kremliaus propaganda.
- „Netflix“ vadovas prognozuoja televizijos mirtį: ar tikrai jai liko 5-10 metų?
- Išplėsta TVP kuriamų TV programų retransliavimo Lietuvoje aprėptis.
- Perjungus dažnius kai kur pagerėjo eterinės televizijos signalų skverbtis.
- Vilniuje, Molėtuose ir Šalčininkuose keičiami televizijos dažniai.
- Verta suklusti perkantiems internetu: 900 kenkėjiškų svetainių apsimeta „Amazon“.
- Visame pasaulyje pastebėta sutrikusi „YouTube“ veikla: kodėl nebeveiks.
- Įspėjo tuos, kurie naršo „Incognito“ režimu: ne toks privatus, kaip atrodo.
- Kodėl latviai aplenkė lietuvius lenktynėse dėl 5G?
- Dokumentai – neišeinant iš namų. Ar tai įmanoma statybų versle?
- Kodėl lietuviai piratauja?
- „Tele2“ ekspertas ragina atsinaujinti operacinę sistemą – į ją nusitaikė sukčiai.
- Startuolių indekse Vilnius – pirmasis Europoje kibernetinio saugumo srityje.
- Monitorius - pagrindinis dalykas, norint įsigyti kompiuterį.
- Išmaniųjų įrenginių kovos: ar planšetė gali atstoti kompiuterį?
- „Dell“ pristatė naują biudžetinės klasės žaidimų kompiuterį.
- Lietuvos laukus jau pjauna autonominiai kombainai: kodėl?
- Technologijų tendencijos: kokie metai laukia IT sektoriaus 2024-iais.
- Kaip dirbtinis intelektas gali pakeisti mums svarbiausią sritį – mediciną?
- Lauko apšvietimo nauda ir kaip jį pasirinkti?
- Kaip atrodys internetas: holografinis ir trinantis ribas su realybe.
- Plaukų šalinimas lazeriu: ką reikia žinoti?
- Dirbtinio intelekto tendencijos: ko tikėtis 2021?
- Kada 5G sulauksime Lietuvoje: triukšmo daug, pritaikomumas – negreitai.
- 6 netikėčiausios dirbtinio intelekto naujienos.
- 67 metų IT specialistė griauna mitus apie Lietuvos IT rinką.
- LED televizoriai.
- Kaip išsirinkti geriausią garso kolonėlę? Ekspertas pataria nedaryti 1 klaidos.
- Vaikiški šviesos projektoriai: ką naudinga žinoti prieš įsigyjant?
- Kaip patobulinti vyrišką įvaizdį namų sąlygomis?
- Efektyviam ir lengvesniam darbui – foto priedai.
- Praūžė hakatonas „Maker Fest” – kokie įspūdingiausi kūriniai apdovanoti?
- Fabien Lédé: Mano tikslas – sukurti gyvą erdvę ir nuostabą žiūrovams.
- LNDT ruošiasi į užsienio gastroles Atėnuose, Briuselyje, Torunėje ir Rakverėje.
- Skelbiami „Auksinių scenos kryžių“ nominantai.
- Nepraleiskite knygų naujienų.
- Skelbiami „Auksinių scenos kryžių“ nominantai.
- Teatras, ieškantis naujovių ir atgaivinantis klasiką.
- Rekonstruojamame teatre pristatytos 81 sezono premjeros.
- Lėtai nepavyko – šokusi paklausa Vilniuje pralenkė 2021 m. vidurkį.
- Interjero dizainas: Kaip įsirengti svetainę?
- Ką daryti norint išlaikyti savo nekilnojamojo turto vertę.
- Įsigaliojo vienas svarbiausių Statybos įstatymo pakeitimų. Ką svarbu žinoti?
- Nauji langai jaukiems namams.
- Kaip nepasiklysti unitazų įvairovėje?
- Patarimai, kaip atnaujinti namus: atrodys, lyg prasisuko dizainerė.
- Vaikų kambario lentynos: kaip pasirinkti tinkamą lentyną?
- Dirbtinės žolės pliusai ir minusai.
- Kaip sukurti privatumą atviros erdvės biuruose.
- Prietaisai, kurie nenaudojami, bet yra įjungti į elektros lizdus ar veikia budėjimo režimu - naudoja elektros energiją. Tai televizoriai, kompiuteriai, mobiliųjų telefonų įkrovikliai, maitinimo blokai, skalbyklė ir mikrobangų krosnelė. Norite sutaupyti ir sumažinti gaisro riziką - išvykdami iš namų išjunkite.
- Įsigydami buities prietaisą visada galvokite apie tai kaip pilnai jo galimybes išnaudosite. Šaldytuvas, kurio vidaus tūrio išnaudojimas bus tik 20% erdvės, be reikalo naudos elektros energiją. Nepirkite ir 10 amperų maitinimo bloko, jei Jūsų prietaisui reikia tik 1 ampero srovės. Optimaliausia prietaiso apkrova - nuo 70%.
- Jeigu namuose yra keli kompiuteriai, o interneto ryšys užsakytas tik vienam kompiuteriui – ne bėda, maršrutizatorius gali išspręsti šią problemą ir internetas bus visuose jūsų kompiuteriuose. Nepamirškite jį apsaugoti slaptažodžiu ir WPA raktu. Kai nesinaudojate maršrutizatoriumi, jį galite visai išjungti.
Daugiau patarimų
- Bijau, kad ateis tokia diena, kai technologijos pralenks paprastą žmogišką bendravimą. Ir pasaulis gaus idiotų kartą.
- Visi nuostabūs jausmai pasaulyje sveria mažiau už vieną gerą darbą.
- Nelinkėkite sveikatos ir turtų, o linkėkite sėkmės, nes Titanike visi buvo sveiki ir turtingi, o sėkmė nusišypsojo tik vienetams!
- Gera mintis, nesvarbu iš kur paimta, daug vertingesnė už kvailą savąją.
- Nėra prasmės prisiminti praeities, jei ji neturi įtakos dabarčiai.
Teatras, ieškantis naujovių ir atgaivinantis klasiką
2021-02-03 10:24:24Lietuvos nacionalinio dramos teatro (LNDT) direktorius Martynas Budraitis naujojoje savo vadovavimo teatrui programoje numatė į teatro meno vadovo pareigas pakviesti režisierių Oskarą Koršunovą, o į dramaturgo – Marių Ivaškevičių.
Nuotraukos šaltinis: Photocamera.click
Sausio mėnesį Oskaras Koršunovas tapo LNDT meno vadovu. Šis pokalbis atskleidžia ne tik asmeninį Oskaro Koršunovo kelią šiame teatre, jo numatomas gaires tapus meno vadovu, bet ir bendrus kultūrinius reiškinius, svarbius visai teatro raidai apskritai.
Šiame teatre dirbti pradėjai 1989 metais. Jau 1990 pradžioje sukūrei spektaklį „Ten būti čia“. Netrukus sekė visa Oberiutų trilogija. „Senė“ susilaukė net dviejų versijų, dadaistinė opera „Labas Sonia Nauji Metai“. Vėliau – teatro istorijai svarbūs spektakliai – „P. S. Byla O. K.“, „Roberto Zucco“. 1999 metais atskilai ir įkūrei savo vardo teatrą – OKT. Tačiau didieji Tavo sukurti spektakliai ir toliau buvo vaidinami šiame teatre. Apie dešimt metų viename iš Lietuvos nacionalinio dramos teatro kabinetų glaudėsi ir OKT administracija. Galima sakyti, kad Tu niekada nebuvai išėjęs iš šio teatro.
Taip, šito teatro duris aš varstau nuo 1989 metų. Faktiškai, aš visą laiką buvau jame ir su juo. Labai svarbūs pirmieji spektakliai, bet šiame kontekste norėčiau išskirti ir man, ir tuo metu teatrui labai svarbų spektaklį „Labas Sonia Nauji Metai“. Tai buvo mano pirmas darbas su įvairiomis aktorių kartomis: ten dirbo ir Mažojo, ir tuometinio Akademinio dramos teatro aktoriai. Vėliau, kai susikūrė OKT, šiame teatre buvo dirbama „skėčio principu“. Nors OK teatras buvo atskiras, jis buvo ir Lietuvos nacionalinio dramos teatro dalis, t. y., OKT repertuaras buvo dalis naujojo LNDT repertuaro. Tuo metu, kai Rimas Tuminas pasiūlė Nacionalinio dramos teatro koncepciją, ji tokia ir buvo – šis teatras turi susidaryti iš keleto geriausių teatrų – Meno forto, Mažojo teatro, Nacionalinio dramos teatro, A|CH ir OKT. Tai buvo, beje, auksinis mūsų, OKT, laikas. Tuo metu mes pastatėme „Shopping and fucking“, „Ugnies veidą“, „Vasarvidžio nakties sapną“ ir tokius didžiulius spektaklius, kaip „Meistras ir Margarita“, „Oidipas karalius“, „Įstabioji ir graudžioji Romeo ir Džuljetos istorija“. Ir visa tai buvo neatsiejama nuo Nacionalinio dramos teatro, nes trupė buvo mišri: vaidino ir naujieji, tuo metu dar jauni aktoriai – Dainius Gavenonis, Rasa Samuolytė, Airida Gintautaitė, Rytis Saladžius, Darius Gumauskas ir kiti, bet taip pat vaidino ir daug LNDT aktorių, tarp jų – Arūnas Sakalauskas, Dalia Michelevičiūtė, Eglė Mikulionytė, Saulius Mykolaitis, Vaidotas Martinaitis, Laimonas Noreika, Regimantas Adomaitis. Tuo metu buvo taip susiklostę, kad LNDT repertuaras nebuvo pats stipriausias, bet bendrai sudėjus šiame teatre veikiančius teatrus, buvo stiprus. Dalis žiūrovų net ir nesusivokė, kuriam teatrui priklauso vienas ar kitas spektaklis, jie tiesiog ėjo į Nacionalinį dramos teatrą. Kol šiame teatre „skėčio“ koncepcija buvo stipri, buvo gerai. Vėlesni meno vadovai šios koncepcijos atsisakė, mums tapo gerokai sunkiau: buvo pakelti nuomos kaštai, bet mes vis tiek gyvenome tame teatre, ir vis tiek viskas tarpusavy sąveikavo. Įdomu tai, kad vėliau, išvaryti į tą dykumą, mes vis tiek likome gyvybingi, vis tiek išliko kūrybinė partnerystė su LNDT, nes aktoriai išliko bendri.
Kai 2010 metais LNDT generaliniu teatro vadovu tapo Martynas Budraitis, OKT intensyvių, itin stiprių meninių metų patirtis savaip persikėlė ir į LNDT. Palaipsniui į šį teatrą atėjo ir kai kurie kiti OKT žmonės. 2011 m. Tu iššovei spektakliu „Išvarymas“, vėliau sekė „Katedra“, „Kankinys“, „Eglė žalčių karalienė“, „Jelizaveta Bam“. Tai buvo ne formalus, bet labai ryškus Tavo sugrįžimas. Kaip Tu jį pajutai?
OKT teatre ne tik debiutavo daug naujų režisierių ir aktorių, bet M. Budraičiui, tapus LNDT generaliniu direktoriumi, dalis papildė šio teatro trupę. Taip atsitiko ne tik su aktoriais, bet ir su daugeliu technikų, kurie vėliau iš OKT perėjo į LNDT. Šie žmonės buvo pakviesti motyvuojant tuo, kad jie yra geriausi savo srities specialistai. Taip kad, OKT simbiozė su LNDT visuomet buvo didelė, kūrybinga ir abipusiai naudinga. O aš visą laiką buvau arba viduj teatro, arba labai arti. Gyvai mačiau visą teatro raidą, jo visus pakilimus, nukritimus. Galėjau sulyginti, koks teatras buvo prie Jono Vaitkaus, prie Rimo Tumino ir prie kitų vadovų. Taip pat glaudžiai bendradarbiavau su Audroniu Liuga, kai jis buvo LNDT meno vadovas. Apskritai, kai M. Budraitis tapo generaliniu teatro direktoriumi, manęs vėl prireikė Nacionaliniam dramos teatrui. Tuo metu aš daugiausiai ir dirbau su šio teatro trupe. Mano statomi spektakliai, ypač tokie, kaip „Išvarymas“, smarkiai prisidėjo prie naujos teatro trupės formavimosi. Taip teatre atsirado Marius Repšys, Monika Vaičiulytė, Kęstutis Cicėnas ir kiti.
O kaip bus su OKT?
OKT sukurtas ir egzistuoja su savo stipriais bruožais ir kriterijais. Jis jau egzistuoja pats savaime. Nei išėjus Martynui Budraičiui, nei kitiems, šis teatras iš esmės nepasikeis. Šiuo metu jame stato kiti režisieriai, į jį ateina jau antra mano rengtų aktorių ir režisierių laida. Taigi, jis tikrai nepražus. Gerame teatre kaip gerame versle – sėkmingai paleista mašina pati savaime veikia.
Tau tapus LNDT meno vadovu, niekam šoko nėra, nes Tave pažįsta dauguma, Tu taip pat pažįsti visus – nuo trupės iki budinčio. Tavo vadovavimo patirtis pakankamai didelė: dvidešimt metų buvai OKT meno vadovu, esi vienas iš tarptautinio teatro festivalio „Sirenos“ steigėjų. Tavo spektaklių dėka OKT keliavo po visą pasaulį. Matei daug įvairių teatrų, kaip jie funkcionuoja, matei sėkmingas vadovavimų patirtis, stebėjai ir įvairių teatrų vadovavimo klaidas. Ką įsidėmėjai per šį intensyvų laikotarpį?
Taip, aš nesu koks „Kinder“ siurprizas, kai nežinai, ko galima tikėtis. Į šį teatrą atėjau paprašytas. Reikėjo gerokai pasistengti būti įkalbintam. Aš esu idėjinis žmogus, todėl negaliu formaliai atlikti vienas ar kitas pareigas. Žinau, kiek mane giliai įtrauks šis darbas. Kita vertus, tam esu pakankamai pasiruošęs.
Patirtis didelė. Per šį laikotarpį OKT nuolat buvo tarptautiniuose vandenyse, labai gerose pozicijose: visuomet buvome svečiai pagrindinių teatrų festivalių. Iš esmės, nepriklausomą teatrą sugebėjau sukurti kaip repertuarinį, o tai – retas reiškinys. Jame kūrė daug režisierių, per dvidešimt metų suvaidino šimtas aštuoniasdešimt penki skirtingi aktoriai.
Taip pat didelė mano patirtis susiformavo dirbant įvairiuose pasaulio teatruose. Gerai žinau skandinavišką teatrą. Gal dešimt spektaklių pastačiau Oslo Nacionaliniame dramos teatre, Švedijos karališkame teatre, Danijoje, Islandijoje. Nemažai esu statęs Lenkijoje, teko dirbti labai garsiuose teatruose: Paryžiuje – Comédie-Française teatre, Londone – Royal National teatre, Berlyne – Schaubühne teatre, Sankt Peterburge – Aleksandros teatre, Maskvoje – Dailės teatre (MCHAT’e). Taip pat Norvegijoje, Švedijoje, Italijoje stačiau operas. Visi šie teatrai labai skirtingi, ir vadovaujama jiems labai įvairiai. Tad mačiau ir gerų, ir blogų pavyzdžių. Esu susidūręs su labai gerais meno vadovais, kurie nemažai man padėdavo išleidžiant premjeras. Bet mačiau ir blogų vadovų. Taigi, ši patirtis yra svarbi. Žiūrint pragmatiškai, aš turiu gerų pažinčių tarptautinio teatro arenoje, todėl mūsų ambicija kviesti gerus režisierius, yra reali, nes kartais užtenka tik paskambinti. Tokiu būdu dabar į LNDT buvo pakviestas vienas įdomiausių lenkų režisierių Grzegorzas Jarzyna. Jis moka dirbti su aktoriais, – tai buvo vienas iš priežasčių, kodėl jis statys spektaklį šiame teatre.
Ką reiškia režisieriaus atėjimas Lietuvos nacionalinio dramos teatro meno vadovo pareigas? Kažkada tai buvo būtinybė, bet jau dvidešimt metų jam vadovavo kompozitoriai, aktoriai, vadybininkai. Režisieriai – svarbiausias teatro dėmuo, tad Tavo tapimas šio teatro meno vadovu labai svarbus.
Aš tapau meno vadovu, bet neturiu tų įprastinių meno vadovo galių, kurios buvo anksčiau. Svarbiausi sprendimai vis tiek lieka Martyno Budraičio rankose. Žinoma, aš, tikiuosi, irgi galėsiu daug kam daryti įtaką. Su Martynu mes esame sėkmingai bendradarbiavę OKT ir „Sirenose“.
Režisieriai Lietuvoje buvo, galima sakyti, išvaryti iš teatrų vadovų pozicijų, ir tai įvyko gana seniai. Tik dabar po truputį jie grąžinami į meno vadovus. Mano giliu įsitikinimu, režisieriams dera būti meno vadovais. Tokia jau jų profesijos specifika, nes režisieriai labiausiai suinteresuoti trupės pajėgumu, nes būtent aktorių trupė yra pagrindinis režisieriaus kūrybos įrankis. Geras režisierius bus suinteresuotas ir supras, kaip formuoti gerą trupę, kaip ją auginti. Režisierius žiūrės ne „valdiškai“, bet kūrybiškai. Jam labiausiai rūpi tiek disciplina, tiek kūrybinės laisvės. Jis visuomet jaus trupės pulsą, žinos, kaip vienam ar kitam aktoriui duoti naudingus patarimus ar laiku pasiūlyti tinkamą vaidmenį. Režisierius visada formuos repertuarą pagal trupės galimybes, suprasdamas, kad tik tada jis bus organiškas, auginantis teatro trupę.
Kažkada įvyko kaip Federico Fellini’o filme „Orkestro repeticija“, kai muzikantai nusprendė išmesti dirigentą. Teatrams norėjosi išsivaduoti iš režisierių autoritarinio vadovavimo. Bet tai buvo seni laikai. Važinėdamas po įvairius teatrus, aš pastebėjau: kaip teatre, taip ir valstybėje, kaip valstybėje, taip ir teatre. Režimo laikais toks ir teatras buvo. Nenuostabu, kad toks teatras buvo ir Juozo Miltinio, panašiai funkcionavo ir anų laikų Kauno valstybinis akademinis (dabar – Nacionalinis) dramos teatras, kai jam vadovavo J. Vaitkus. Iš esmės, tai – vieno režisieriaus teatras. Panašiai atsitiko ir su Jaunimo teatru: jame dirbo Dalia Tamulevičiūtė, bet viskas buvo sutelkta į Eimunto Nekrošiaus kūrybą.
Laikai, žinoma, labai pasikeitė. Šiais demokratiškais laikais tokie teatrai neįsivaizduojami. Aš pats esu demokratiškas ir liberalus žmogus. Istoriškai įvyko, kad OK teatras buvo pavadintas mano vardu. Taip sugalvojo Egmontas Jansonas, apie tai rašė kritikai, o kai atėjo laikas, tai Jūratė Paulėkaitė pasiūlė šitą pavadinimą. Taip šis teatras tapo OKT. Vėliau tai tapo „brendu“ naujuosius teatrus pavadinti jų vedančiųjų vardais. Nors iš tiesų OKT dirbo daug ir įvairių režisierių: Anželika Cholina, Lietuvoje debiutavo Yana Ross, statė Ericas Lacascade’as, taip pat jauni režisieriai Kamilė Gudmonaitė, Artūras Areima, Agnija Leontjeva, Paulius Ignatavičius ir daugelis kitų.
Tuo labiau, kalbant apie LNDT, aš neketinu pasiglemžti jo repertuaro, noriu, kad teatras būtų įvairus, visapusiškas. To reikalauja ir laikas, tą ir darysiu. Aš nebijau kitų stiprių režisierių, stengsimės kviestis pačius geriausius iš Lietuvos ir užsienio. Kita vertus, svarbus faktas, dėl ko kažkada ir OKT sukūriau, supratau, kad būtina vykdyti spektaklių priežiūrą. Spektakliai gali gyventi tik tuo atveju, jeigu juos prižiūri patys režisieriai. Dėl to teatras turėtų jiems suteikti tokias galybes, o to teatruose paprastai nėra, po premjeros su režisieriais tiesiog atsisveikinama. Režisierius savotiškai spektaklį pagimdo, yra to spektaklio motina, dėl to turi jį ir žindyti, kitaip spektaklis negyvena. Turi vykti pastovus darbas, pastovūs aptarimai. Kažkas tam spektakliui turi būti veidrodis, o tai ir yra viena iš pagrindinių meno vadovo-režisieriaus misijų. Tik režisierius, gerai žinodamas trupę ir matydamas tuos spektaklius, gali duoti teisingus patarimus, įpūsti gyvybės. Režisierius yra tarsi akumuliatorius, nuo kurio pasikrauna visas mechanizmas. Aš nemačiau nė vieno gero teatro, kuriam nevadovautų režisierius, – kalbu apie savo užsienio patirtis. Visiems geriausiems teatrams vadovavo geri ir protingi režisieriai, kurie žinojo, kaip puoselėti savo trupę, kokius režisierius kviesti, kad jie galėtų ne tik patys atsiskleisti, bet ir naujus aktorinius potencialus atskleistų.
Mano pagrindinė misija ir būtų – ne tik statyti gerus spektaklius, bet stengtis palaikyti tai, kas vyksta teatre, kad žiūrovas nematytų spektaklių-lavonų. Tai – ne vien mano darbas. Dėl to bendradarbiauti pakviečiau ir Marių Ivaškevičių. Tai – daugiau vakarietiškas modelis, kai teatre yra dramaturgas. Jis turi ir patariamąjį dramaturgo žodį tiek jauniems, ateinantiems dramaturgams, tiek inscenizacijų autoriams, taip pat vertinant spektaklius iš dramaturginio požiūrio. Jis turi stebėti, ar spektakliai neprarado dramaturgijos aštrumo, kas dažnai teatruose nutinka. O taip pat dramaturgas vaidina didelį vaidmenį, kuriant teatro repertuarą. Jis stebi bendras dramaturgines tendencijas tiek pasaulyje, tiek savo šalyje. Čia, beje, yra neblogas LNDT įdirbis – šiuolaikinės dramaturgijos festivalis „Versmė“. Matau šio projekto tęstinumą ir tobulinimą.
Prižiūrint spektaklius, taip pat svarbu suburti stiprius asistentus, jaunus režisierius. Reikia turėti stiprų kūrybinį režisūrinį kolektyvą. Tokių žmonių jau dabar yra teatre. Kaip režisieriai ir kaip asistentai šiame teatre darbuojasi Antanas Obcarskas ir Eglė Švedkauskaitė. Tai svarbi pagalba aktoriams bei gera praktika režisieriams, svarbūs saugikliai spektakliams. Aš noriu sukurti tokią kūrybinę erdvę, kurioje visi jaustų savo kūrybinį indėlį į bendrus procesus. Tik tuomet žmonės pradės „sirgti“ už savo teatrą, pradės kovoti už savo teatro meninę vertę. Apskritai, bendra atmosfera yra viena iš meno vadovo regalijų. Atmosfera turi būti gera, tik tada teatras bus kūrybiškas. Beje, dabar teatre vidinė atmosfera nėra pati geriausia, ypač šiuo karantininiu laikotarpiu. Reikia tiesiog daugiau bendravimo. Todėl planuoju dažniau rengti teatro susirinkimus. Tai turėtų būti ta geroji teatro „rutina“. Teatras yra ypatingas kolektyvas, jame turi būti ir dirbama, ir švenčiama. Kažkada šiame teatre dirbęs Rimas Tuminas yra kalbėjęs, kad teatras yra namai, o trupė – šeima. Žinoma, tai neturi tapti kažkokiu reikalavimu. Šeima – per daug sudėtinga institucija, bet draugiškumas, apskritai, bendravimo ir darbo etika, – labai svarbu. Ir ji, kaip sakė Stanislavskis, prasideda nuo smulkmenų – nuo rūbinių, grimerinių... Pavyzdžiui, LNDT neliko tarnybinio bufeto, o, kaip pastebėjau, tai – svarbus, vienijantis dalykas. Visuose geruose teatruose yra ir geri tarnybiniai bufetai. Valgymas gerai veikia bendravimą. Teatre turi būti poilsio oazės, nes dažnai aktoriai teatre prabūna nuo ankstaus ryto iki vėlaus vakaro. Beje, dabar visa tai teatre ir vyksta: rekonstrukcija, kurią, žinoma, sunkiai išgyvena trupė, netrukus baigsis. Teatras turės ne tik naujas scenas, bet ir grimerines, restauruotus ir naujai pastatytus fojė, švarius koridorius, skaityklą, restoraną. Tad atsiras erdvių, kuriose bus galima rengti meno parodas, koncertus, susitikimus su žiūrovais. Tai buvo daroma ir anksčiu, bet dabar, atsiradus naujoms galimybėms, bus vystoma dar labiau. Tai turėtų labai pagerinti teatro atmosferą tiek viduje, tiek naujai ateisiantiems žiūrovams. Teatre svarbiausia – kūrybinė terpė.
Laikai pasikeitę. Daug kas kalba apie režisieriaus epochos pabaigą, bet iš tiesų tai – ne režisieriaus-kūrėjo, bet režisieriaus-diktatoriaus laikų pabaiga. Režisieriui-kūrėjui ateina geri laikai. Perfrazuosiu Kristupo Saboliaus „pelkės“ metaforą. Teatre svarbu sukurti kūrybinę pelkę, kurioje gali gimti viskas – nenumatyti ir gražūs dalykai. Teatras turi būti pasiruošęs viskam. Kaip Ventės rage tinklai, kurie visada išskleisti ir į juos įskrenda paukščiai. Visa tai, kas gražiausio, įskrenda ir jiems uždedami žiedai, – visa tai užfiksuojama. Toks turi būti ir Lietuvos nacionalinis dramos teatras – pasiruošęs patiems geriausiems teatro įvykiams. Ir tam didele dalimi turi padėti meno vadovas.
Kas šiame teatre buvo gero ir ko nebuvo?
Atėjus Martynui Budraičiui teatras labai atsinaujino. Pirmiausia, labai sėkmingai atnaujinta teatro vadyba ir viešieji ryšiai. Ši sritis buvo užkalkėjusi. Teatras pradėjo komunikuoti. Be to, atsirado nemažai stiprių spektaklių, tokių kaip „Visuomenės priešas“, „Išvarymas“, „Didvyrių aikštė“, „Borisas Godunovas“, „Oidipo mitas“. Toliau teatre dirbo svarbūs režisieriai – Jonas Vaitkus, Gintaras Varnas. Tiek teatrui, tiek jai pačiai buvo svarbūs Yanos Ross spektakliai. Pradėjo dirbti geri užsienio režisieriai – Krystianas Lupa, Árpádas Schillingas, Kirsten Dehlholm, Jo Strømgrenas, Łukaszas Twarkowski. Teatras neužmiršo ir tradiciškai gerų dalykų, kurie vyko ir anksčiau, ir tuo pačiu pradėjo „eiti su laiku“. LNDT tapo visų eksperimentų pačiame avangarde. Bet ilgainiui eksperimentavimas persvėrė balansą. Šis teatras suko į jaunimą, į šiuolaikinę dramaturgiją, į postdraminį teatrą. Tai yra gerai, bet tuo pačiu tai tapo ir tam tikra problema, susmulkėjimu. Daug teatro spektaklių tapo nišiniais. Dabar vis aktualesnis tampa ganėtinai naujas terminas „amžizmas“. Jis aktualus ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje: vyresni žmonės išlieka kūrybingi, jie negali likti už borto. Tai susiję ir su žiūrovais: jauni žmonės eksperimentuoja, bet tie eksperimentai įdomūs gan siauram žiūrovų ratui.
Pavasarį buvau pakviestas į LNDT aktorių atestaciją. Žinoma, jiems nereikėjo vaidinti, šokti ar dainuoti. Atestaciją paverčiau pokalbiais. Su kiekvienu aktoriumi kalbėjomės apie pusvalandį ar net ilgiau. Kaip aktoriai taip, manau, ir žiūrovai pasiilgę klasikos, pasiilgę rimtų pastatymų, rimto darbo su patyrusiais režisieriais. Nacionalinis dramos teatras to pradėjo stokoti. Šis teatras neįsivaizduojamas be klasikos pastatymų, kaip neįsivaizduojamas ir aktorinis augimas be stiprios klasikinės dramaturgijos. Beje, kaip ir be šiuolaikinės dramaturgijos, ir be tų pačių eksperimentų. Teatre reikalingas balansas. Tai labai svarbu, galvojant ne tik apie trupę, bet ir apie žiūrovą. Teatras turi būti platus, jis skirtas visiems, – tai yra labai svarbu. Mes tikrai sieksime, kad LNDT būtų išskirtinis Europos teatro žemėlapyje. Jis beveik toks ir yra. Dėl to reikia kviesti ne tik patyrusius, garsius režisierius, bet ir suteikti galimybę jauniems ir patiems jauniausiems.
Dabar pas mus yra gan ryški vidurinioji režisierių karta. Jeigu šis teatras gerai tarpininkaus jų sumanymams, mes turėsime įdomių spektaklių. Ši „y“ karta atėjo su savo pasaulėžiūra, savo teatro samprata. Žinoma, kaip ir minėjau, mes turime galvoti ir apie pačius jauniausius, apie debiutus. LNDT mes turėsime labai dėkingą situaciją, kur visa tai galės skleistis, – turėsime Didžiąją, Naująją ir Mažąją scenas.
Mažoji scena nebus tokia maža. Joje tilps apie šimtą žiūrovų. Čia kurs jauniausi režisieriai-debiutantai, jauni aktoriai. Sėkmingi spektakliai bus perkelti į Naująją sceną. Ši scena – didelė, talpinanti beveik keturis šimtus žiūrovų. Jos pavadinimas – Naujoji – susijęs ne tik su tuo, kad ji naujai pastatyta; čia turėtų vykti naujausi eksperimentai, drąsiausi teatro atradimai, tai bus kūrybiškai mobiliausia scena. O Didžioji yra Didžioji. Stengsimės, kad šioje scenoje gimtų stiprūs, kokybiški spektakliai. Čia turėtų dirbti garsiausi Lietuvos ir užsienio režisieriai, statoma lietuviška ir užsienio klasika. Žinoma, ne tik. Nors šią sceną įsivaizduoju labiau klasikinę, bet kiekvienas geras spektaklis visuomet yra savitas eksperimentas, laužantis kanonus.
Teatras turi būti kūrybiškas, įvairus ir, aišku, kokybiškas. O už tą kokybę aš savaip ir būsiu atsakingas. Kas ta atsakomybė? Tikrai žinau, nes tai esu ir pats patyręs, – daryti viską, kad režisierių darbai, įvykę šiame teatre būtų jų geriausi darbai. Tada režisieriai norės šiame teatre dirbti.
Ko tikisi šio teatro trupė?
Svarbu natūrali eiga. Teatre nieko negalima „nuleisti iš viršaus“. Svarbu tai, kas vystosi organiškai. Svarbu, kaip užimti dabartinę aktorių trupę. Viena iš LNDT bėdų – čia buvo per daug kviestinių aktorių, jų turi būti, bet ne per daug, nes etatuose yra daug puikių aktorių, bet jie neužimti. Ši tema yra pati aktualiausia ir, matyt, pati skaudžiausia teatrui. Matau didelį LNDT trupės potencialą. Mes stengsimės, kad atvykę režisieriai daugiausia užimtų šio teatro aktorius. Tik tokiu būdu bus galima formuoti stiprią trupę. Kalbėti apie jos pajėgumą įmanoma tik tuomet, kai ji pakankamai užimta ir scenoje visa tai matosi. Svarbu suteikti didesnę galimybę ir per tai tą trupę kurti. Tik tuomet pati savaime ji organiškai reformuosis. Žinau, kad nemažai iniciatyvų kyla iš pačių aktorių, jie turi svajones, pjeses, kurias nori realizuoti, patys režisuoti. Šios iniciatyvos labai svarbios, ir jų negalima ignoruoti. Bet, žinoma, ir atranka turi būti. Ir tai turi spręstis diskusijų metu.
Teatras galingas tada, kai turi galingą trupę. Dabar valstybiniai repertuariniai teatrai dažnai būna tam tikros „išgyvenimo bazės“. Aktoriams jos yra tam tikri pragyvenimo garantai, kad ir minimalūs. Savo uždarbius ir kūrybinį kapitalą jie dažnai didina kituose teatruose, laisvuose, nuo teatro nepriklausomuose projektuose, televizijose ar vadinamose „chaltūrose“. Taip pas mus jau susiklostė istoriškai. Bet reikia padaryti taip, kad Lietuvos nacionalinio dramos teatro aktoriams darbo ir kūrybos prioritetas būtų šio teatro scenos. Aš nieko prieš aktorių darbus televizijoje, o tuo labiau kine, nes tai yra svarbios kūrybinės zonos, tai svarbu ir patiems žiūrovams. Kitas dalykais, kai etatiniai aktoriai dirba kituose teatruose. Jiems turėtų būti prioritetas savasis teatras, bet tai yra greičiau ne reikalavimas, o siekiamybė.
Pandemija: kaip reikės išeiti iš jos?
Čia – sudėtingiausias iššūkis. Visų pirma, mes nestabdome darbo. Teatras niekada nebuvo ženkliai pristabdęs darbo: ir per pandemiją buvo išleistos net šešios premjeros. Jai prasidėjus įvyko didelių ir svarbių darbų – „Respublika“ ir „Didysis kelias“. Tai puikus derinys, vienas spektaklis – labai šiuolaikiškas, kitas – atstovaujantis lietuviško teatro klasikinį modernizmą. Kai kalbu apie repertuaro įvairovę, tai būtent taip jį ir įsivaizduoju.
Prieš kelias dienas pradėjau repetuoti Mariaus Ivaškevičiaus pjesę „Miegantys“. Būtent dabar labai svarbu galvoti ir strateguoti apie tai, kaip elgtis artimiausioje ir tolimiausioje ateity. Tikimės, kad jau pavasarį pradėsime rodyti spektaklius. Šiuo metu mes net apmažinome numatytų premjerų skaičių, tam, kad tik atsidarius galėtume rodyti neišrodytus spektaklius, nes kiekvienos premjeros repeticijos savotiškai sustabdo teatrą; gerai paruošti premjerą reikalingos trys savaitės sceninių repeticijų. Dabartiniame LNDT repertuare pakankamai daug spektaklių, o aktoriai yra starte – jie pasiruošę ir labai nori vaidinti, o žiūrovai nori matyti. Dėl to, tik atsidarius, iškart paleisime visą eilę spektaklių.
Labai gaila, kad šiek tiek nusikėlė Naujosios scenos atidarymas. Ši scena turėjo atsidaryti su „Miegančiais“ dar pavasarį, deja, dėl pandemijos sukeltų priežasčių viskas atsidėjo. Greičiausiai ji pradės funkcionuoti birželį. LNDT galvoja apie tai, kad reikia išnaudoti vasarą, organizuojant spektaklių rodymą aikštėse. Aišku, tikimės lengvesnio rudens, negu buvo praėjęs. Prošvaistės jau matosi, tiesiog tam reikia labai gerai pasiruošti, pasitikti ateinančią aušrą. Pandemijai negalima pasiduoti. Tik atsidaręs, LNDT turi pradėti intensyvų spektaklių rodymą. Galbūt reikia daryti tam tikras atrankas, atrinkti tai, kuriuos spektaklius galima būtų rodyti intensyviau, nes to nori ir žiūrovas, to reikia ir patiems spektakliams. Negalima gerų spektaklių rodyti retai. Repertuarinė strategija – labai svarbu.
Koks, Tavo požiūriu, šiuolaikinis žiūrovas, kokie jo lūkesčiai?
Visi pasiilgę įvykių. Teatras gyvena tais įvykiais, tais spektakliais, kuriuos aptarinėja, į kuriuos sunku papulti, kurie tampa tam tikra teatro švente. Reikia ir sukrėtimų, ir tragedijos, ir komedijos. Teatras negali būti nešiuolaikiškas. Bet, tuo pačiu, jis kaip vynas – kuo daugiau subrendęs, tuo geresnis. Tai ir yra dabarties lūkesčiai: ir aktoriai nori rimtų darbų, ir žiūrovai to laukia.
Visuomenė poliarizavosi: jauni žmonės–vyresni žmonės, dešinė–kairė, visokių rūšių liberalai ir visokių rūšių radikalai, labai skirtingos, kartais visiškai nesutaikomos pasaulėžiūros. Mes gyvename socialinių tinklų epochoje. Kaip pastebėjo garsus sociologas Zygmuntas Baumanas, tie socialiniai tinklai, kurie turėjo apjungti visuomenę, iš tiesų ją poliarizavo, sukurdami specifinius burbulus. Viskas buvo kuriama lyg žmonių suartinimui, bet iš esmės visi išsiskyrė, gyvena tuose skirtinguose burbuluose: elitas – vienuose, ne elitas – kituose ir t. t. Kiekvienam atrodo, kad gyvenimas tame specifiniame burbule ir yra visas pasaulis, bet iš tikrųjų taip nėra. Tai tik jo sukurtas arba aplink jį susikūręs burbulas. Teatre tie burbulai turi sprogti. Teatras yra kolektyvinis išgyvenimas. Teatras visuomet turėjo vienijantį aspektą. Antikinis teatras sugebėdavo aprėpti visą savo polį. Tas pats buvo ir šekspyriškajame teatre. Jo apačioje stovėjo liaudis, su alaus bokalais, šonuose – sponsoriai ir teatro mylėtojai, balkonuose – aristokratija, o specialioje vietoje – karalienė su karaliumi. Ir tame pačiame spektaklyje visi pamatydavo ir gaudavo tai, kas jiems specifiškai aktualu. Todėl šekšpyriškasis teatras iki šiol yra toks daugiasluoksnis. Toks teatras iš esmės ir turi būti.
Atsimenu, kai mes su OKT „Hamletu“ iš mažos erdvės perėjome į didelę – „Teatro areną“. Vyko šio perkelto spektaklio didžioji premjera. Aš stovėjau viršuje ir žiūrėjau, kokie žiūrovai renkasi. Atėjo dreduotas neformalus jaunimas ir susėdo ant žemės, matėsi Dailės akademijos ir Teatro fakulteto, Vilniaus universiteto studentai, vyresniųjų klasių mokiniai ir jų mokytojai, nepasiturintys, vidurinioji klasė, verslininkai, politikai, žvaigždės, intelektualai, šeimos, artumo neslepiančios porelės – heteroseksualios ir neheteroseksualios; galų gale šiek tiek pavėlavę atėjo kokia dešimt vienuolių. Salėje matėsi visas mūsų visuomenės „pjūvis“, ir visiems tas spektaklis buvo įdomus. Tai ir yra siekiamybė, būtent tokio norisi LNDT repertuaro ir žiūrovo.
Suprantama, turi būti ir „nišinių“ spektaklių. Ir tokių LNDT bus. Štai jau dabar bus pradėtas repetuoti George’o Orwello „Gyvulių ūkis“, kuris galėtų sudominti ir retai į teatrą užsukančius paauglius. Taip pat labai svarbu ir vaikiški spektakliai arba spektakliai šeimai. Tokios turėtų būti „Robotų pasakos“, sukurtos pagal to paties pavadinimo Stanisławo Lemo kūrinį. Būna ir tokių spektaklių, kurie yra aukštos meninės vertės, bet nesulaukia žiūrovo, savotiškai aplenkia laiką. Tokius spektaklius svarbu išskirti, suprantant jų vertę, stengtis juos išlaikyti, netgi jei jie nelabai ir lankomi. Dėl to svarbiausia teatre turėtų būti meniškumas. Čia, žinoma, svarbų vaidmenį atlieka teatro kritikai ir teatrologai. Dabar stipriai jaučiama atskirtis tarp teatro praktikų, žiūrovų ir teatro kritikų. Čia būtina jungtis. Teatras turi išmokti kviesti kritikus į dialogą. LNDT turi atliepti tai, kas naujausio ir įdomiausio dabar vyksta Europoje. Man rūpi teatras – neužsikonservavęs, neužsidaręs nuo filosofinių, socialinių, politinių tendencijų. Teatras – eksperimentuojantis, statantis šiuolaikiškiausią dramaturgiją ir klasiką, tiek lietuvišką, tiek užsienio, sugebantis kurti inscenizacijas pagal lietuvių ir kitų šalių literatūros kūrinius. Teatras – vaidinantis, šokantis, dainuojantis, nevengiantis naujovių, tarpdisciplininis, postdraminis, griaunantis kanonus ir atgaivinantis klasiką. Teatras – su stipria trupe, įdomiu repertuaru, geidžiamas žiūrovų.

Fabien Lédé: Mano tikslas – sukurti gyvą erdvę ir nuostabą žiūrovams
Vasario 20, 21 ir 22 dienomis Lietuvos nacionalinio dramos teatre bus rodomas naujausias Łukaszo Twarkowskio spektaklis „Quanta“, kuriuo LNDT pradėjo savo 85-ąjį sezoną.LNDT ruošiasi į užsienio gastroles Atėnuose, Briuselyje, Torunėje ir Rakverėje
Lietuvos nacionalinis dramos teatras (LNDT) yra vienas daugiausiai pastaruoju metu po užsienį gastroliuojančių šalies teatrų ir artimiausiu metu ruošiasi į ketverias gastroles, kur savo spektaklius pristatys Atėnų, Briuselio, Torunės ir Rakverės žiūrovams.Skelbiami „Auksinių scenos kryžių“ nominantai
Profesionaliojo scenos meno vertinimo komisija iš 93-ių pateiktų pasiūlymų išrinko „Auksinių scenos kryžių“ nominantus už 2023 m. kūrybą pagal atskiras kategorijas.Nepraleiskite knygų naujienų
Tikriausiai girdėjote posakį, jog norint perskaityti visas parašytas knygas, reikia nugyventi ne vieną gyvenimą? Tai tikra tiesa. Ypač šiomis dienomis. Knygynų lentynos lūžta nuo naujų knygų, o skaitytojams sunku išsirinkti tą pačią geriausią.Ką apie pinigus byloja liaudies išmintis ir ką sako ekspertai?
Apie pinigus egzistuoja daugybė patarlių ir posakių, kurie yra įsitvirtinę giliai mūsų sąmonėje. Turbūt kiekvienas yra girdėjęs posakius „laikas – pinigai“, „šykštus moka du kartus“ ir daugelį kitų.Besaikės saulės vonios – kelias į melanomą: deginimąsi reikėtų pamiršti
Nors melanoma tarp vyrų yra trečias pagal paplitimą vėžys, o tarp moterų – antras, į saulės spindulius neretai numojame ranka. Dažnas ne tik neskuba teptis apsauginėmis priemonėmis, bet ir ilgiausiai deginasi, tepasi įdegį stiprinančiais aliejais.Įspėjo naudojančius „Skype“ – turite mažai laiko pereiti prie kitos programėlės
Gegužės 5 d. viena pirmųjų vaizdo skambučių ir susirašinėjimo programėlių – „Skype“ bus išjungta visiems laikams. „Microsoft“ oficialiai nutraukia programos veikimą ir ragina žmones pereiti prie kitų nemokamų sprendimų.Lošimų reklamai – stop ženklas: kas pasikeis ir kodėl tai svarbu?
Praeitų metų pabaigoje Seimas žengė ryžtingą žingsnį – pritarė reikšmingiems Azartinių lošimų įstatymo pakeitimams, kurie jau nuo 2025 m. liepos 1 d. iš esmės pakeis lošimų reklamos taisykles Lietuvoje.Ar darbdavys turi teisę naudoti darbuotojo atvaizdą reklamuojant paslaugas?
Šių dienų socialinių tinklų tendencijos - verslininkai vis dažniau į parduodamų prekių ir paslaugų reklamas įtraukia savo darbuotojus. Šios tendencijos šalutinis efektas – nutraukus darbo sutartį, darbuotojai įprastai nenori, kad jis pats ir jo atvaizdas būtų siejamas su konkrečia įmone ir jos produktais.Būsto kainos ir vėl gali kilti: ką daryti laukiantiems dar mažesnių palūkanų?
Europos Centrinis Bankas šiais metais jau ne kartą mažino bazinę palūkanų normą, o naujausių žinių dėl pokyčių turėtume sulaukti jau balandžio 17 dieną. Planuojančius būsto paskolą tai skatina viltis, kad ši data reikš dar vieną palūkanų normos sumažėjimą.Kodėl kartojame tėvų klaidas, nors pažadame sau būti kitokie?
Ar pagaunate save sakant ar darant tai, ką sakydavo ar darydavo jūsų tėvai – nors sau kartojote, kad elgsitės kitaip? Pavyzdžiui, kitaip bendrausite su partneriu (-e) ir auginsite vaikus, niekada jų nekontroliuosite, visada mylėsite?Odai, širdžiai ir energijai palankiausi vaisiai: kuriuos rinktis ir kodėl?
Daliai žmonių vaisiai ir uogos – ne tik gaivus užkandis ar desertas, bet ir svarbi kasdienio maisto dalis: nuo rytinių glotnučių, spalvingų salotų ar ingredientų pagrindiniuose patiekaluose.Atostogos svetur: dažna klaida, dėl kurios permokate atsiskaitydami kortele
Atėjus pavasariui vis dažniau planuojame išvykas svetur. „Luminor“ banko kasdienės bankininkystės vadovė Aušrinė Mincienė primena – keliaujant į ne euro zonos šalis atsiskaitymo banko kortele metu verta pasirinkti vietinę valiutą.Apie perdegimo prevenciją: poilsis turi būti tikras, o ne apsimestinis
Ar jums pažįstama situacija, kai prabudę ryte jaučiatės nepailsėję, atostogaudami vis dirsčiojate į mobilųjį telefoną, o jaukiausių metų švenčių šurmulys virsta nerimu?Kraustotės į naują būstą? Kokių su elektra susijusių klausimų reikėtų nepamiršti
Naujo būsto pirkimas – jaudinanti ir džiugi patirtis, tačiau už jos slypi ir daugybė praktinių klausimų, į kuriuos reikia atsakyti, kad gyvenimas būtų kuo patogesnis. Vienas tokių – elektros tiekimas ir energijos valdymo sprendimai.Ar žinote, kur kreiptis nemokamos pagalbos susirgus per šventes?
Šeimos medicinos įstaigos jose prirašytiems gyventojams turi užtikrinti, kad šeimos gydytojo komandos paslaugas jie galėtų gauti 12 valandų per dieną, 5 darbo dienas per savaitę.Auksiniai antrankiai. Ar ne per daug aukojame dėl pinigų?
Šiandien profesinėje aplinkoje vis dažniau girdima metafora „auksiniai antrankiai“. Kai kurie darbdaviai, dažniausiai startuoliai, stengiasi paskatinti nuomonę, kad darbuotojai, norintys pakeisti darbo vietą ar netgi karjeros kryptį, rizikuoja prarasti per daug, ir todėl šie geriau renkasi likti.Vogti kaip į darbą: kaip vagystės iš parduotuvių maitina šešėlinę rinką
Vagystės iš parduotuvių – ne pavieniai nusikaltimai, o įsitvirtinęs, organizuotas ir paplitęs reiškinys. Pavogtos prekės atsiduria šešėlinėje rinkoje – dėl to nuostolių patiria ne tik verslas, bet ir valstybė: mažėja biudžeto pajamos, o teisėsaugos pareigūnai priversti skirti daug laiko pasikartojantiems iškvietimams ir protokolų pildymui.Gydytojas kardiologas apie širdies permušimus: ką svarbu apie juos žinoti
Širdies permušimus bent kartą gyvenime yra pajutęs kiekvienas. Juos gali nulemti pervargimas, ilgalaikis stresas, nesaikingas kavos, alhoholio vartojimas ir įvairios kitos aplinkybės. Tačiau kada tai tėra jokio pavojaus nesukeliantis pojūtis, o kada – įspėjimas apie rimtas širdies ligas ar kitas sveikatos problemas?Norite, kad jūsų augintinis jaustųsi puikiai? Nedarykite šios klaidos
Kone kiekvienas šuns ar katės šeimininkas, neatlaikęs prašančio augintinio žvilgsnio, tikrai yra pasidalinęs maistu nuo savo stalo. Vis tik specialistai ragina nepasiduoti ir likučiais su augintiniais nesidalinti.Lietuviai automobiliais rūpinasi labiau nei savo sveikata
Lietuvos banko duomenų analizė atskleidė išskirtinę situaciją – lietuviai neprivalomam automobilių draudimui išleidžia bene 4 kartus daugiau negu savo pačių finansinei apsaugai nuo nelaimingų atsitikimų, sunkių sužalojimų ar ligų.Virtualus seksas: nepriimkite per daug patrauklių pasiūlymų
Vienatvę arba artumo stoką santykiuose padeda užpildyti virtualios seksualinės ar erotinės patirtys. Tačiau čia, kaip ir visur gyvenime, galioja taisyklė – jei pasiūlymas patrauklus, o kelias į palaimą itin lengvas – kažkas su tuo negerai.Pavasaris sode: kaip tvarkyti žaliąsias atliekas
Pavasaris – atsinaujinimo metas ne tik gamtai, bet ir mūsų aplinkai. Laikas sutvarkyti sodą, surinkti pernykščius lapus, sausas šakeles ir kitas organines atliekas. Tinkamas jų tvarkymas ne tik padeda išlaikyti tvarką, bet ir prisideda prie aplinkos tausojimo.Pradėti lytinį gyvenimą - apgalvotai
Nors Lietuvoje legaliai lytiškai santykiauti paaugliai gali nuo šešiolikos metų, specialistai atkriepia dėmesį, jog vis daugiau paauglių Lietuvoje lytinį gyvenimą pradeda ankstyvame amžiuje.Seksualinės fantazijos lydi visą gyvenimą
„Seksualinės fantazijos yra tiesiog mintys, o ne veiksmai. Jos yra natūrali ir sveika psichikos dalis, ir jų stigmatizavimas daro daugiau žalos nei naudos”, - įsitikinusi psichologė ir seksologė Nikol Stičinskaitė.Vaikų isterijos priepuoliai: kas iš tiesų veikia?
Vaiko emocinės iškrovos - tikras košmaras tėvams ir prikaustantis „spektaklis“ smalsuoliams. Visgi šios scenos užkulisiuose slypi sudėtingi neurologiniai procesai, kuriuos suprasti svarbu kiekvienam.Emocijų slopinimas - tiksinti bomba
„Fiziškai užspaustos emocijos veikia lyg uždelsto veikimo daugybės lėtinių ligų bomba. Nerimas ir įtampa gali pasireikšti galvos, skrandžio skausmais, aukštu kraujospūdžiu ar kitais somatiniais simptomais“, - kalbėjo psichologas Karolis Poderis.Kasmet nuo nešvaraus vandens žūva 3 mln. žmonių: kaip dirba vandens inžinieriai
Kovo 22-ąją, minint pasaulinę Vandens dieną, galime pasidžiaugti, jog Lietuvoje nestokojame švaraus ir geriamojo vandens. Lietuva yra viena turtingiausių gėlo vandens išteklių pasaulyje: visoms reikmėms – nuo pramonės iki namų ūkio – mes naudojame gėlą vandenį.Atsakingo vaistų vartojimo diena: kodėl svarbu laikytis gydymo rekomendacijų?
Šių metų kovo 27-oji reikšminga – pirmą kartą pasaulyje minima Pasaulinė atsakingo vaistų vartojimo diena (angl. World Adherence Day). Šios iniciatyvos tikslas – atkreipti dėmesį į netinkamo vaistų vartojimo pasekmes ir skatinti pacientus laikytis gydytojų rekomendacijų, rašoma Lietuvos kardiologų draugijos pranešime žiniasklaidai.Vokietijoje pristatyta dirbtinio intelekto ateitis: kaip keičia kasdienybę?
Antradienį Vokietijoje įvykusiame „World of Samsung“ renginyje pristatytos pažangiausios dirbtinio intelekto (DI) technologijos. Renginys subūrė žiniasklaidos atstovus ir partnerius, suteikdamas galimybę iš arti susipažinti su inovacijomis,Įstiklinta lodžija ar nugriauta siena: pagražinimai, galintys brangiai kainuoti
Perplanavę senos statybos daugiabučiuose esančius būstus, gyventojai džiaugiasi atnaujintais namais, tačiau pakeitimų oficialiai neįteisinus, vėliau jie gali brangiai kainuoti.Kada elektros vartotojams verta rinktis dviejų laiko zonų tarifą
Pastaraisiais metais augant vartotojų energetiniam raštingumui ir tobulėjant buities prietaisams su energijos vartojimą efektyvinti leidžiančiomis išmaniosiomis funkcijomis, didėja ir gyventojų susidomėjimas dviejų laiko zonų elektros tiekimo planais.Mokestiniai eksperimentai kelia grėsmę ekonomikai ir gynybos finansavimui
76-ios verslą vienijančios organizacijos kreipiasi į Lietuvos Respublikos Seimo narius, ragindamos atsakingai vertinti geopolitinę ir geoekonominę situaciją bei siūlomas mokestines pertvarkas.Jūsų duomenys jau interneto sukčių rankose: kaip jie gali būti panaudoti?
Asmens duomenų vagystės tampa vis dažnesnės, tačiau ar susimąstėte, kas vyksta po to? Tai ne tik skaičiai nugulę duomenų bazėje – pavogta informacija parduodama juodojoje rinkoje, o jos pasekmės gali persekioti metus.- Gyventojai už saulės elektrines sulaukia APVA paramos: išmokėti 1,3 mln. eurų.
- Ką daryti, kai šuo tampa namų karaliumi ir kelia elgesio problemas.
- Kokybiško moters gyvenimo formulė: kaip išlikti sveikai ir energingai kasdien?
- Amsterdame meilę radęs lietuvis atskleidė, kuo jį žavi Nyderlandų sostinė.
- Paskutinieji be interneto, pirmieji – soc. tinkluose: „Xennials“ karta.
- Ar elektromobiliai ir hibridai dėvisi greičiau nei tradiciniai automobiliai?
- Vasaris – meilės mėnuo: ko dažniausiai klausia vaistinėje?
- Bulvių vieta – šaldytuve? Kaip derliumi namuose mėgautis ilgiau.
- Ką daryti, jei jūsų artimas žmogus dingo?
- „Nevadovystės“ era: kodėl Z karta atsisako būti vadovais?
- Kaip gauti APVA paramą saulės elektrinėm 2025 m.? Viskas, ką reikia žinoti!
- Pabrangę degalai lėmė infliacijos šuolį: teks nusiteikti tolesniam kainų augimui.
- Sukūrėte pasitelkę dirbtinį intelektą. Kam priklauso autorių teisės?
- Elektros biržoje: vasario 15 dieną rekomenduojama mažinti vartojimą.
- Vis daugiau lietuvių elektrą gaminasi patys: kas lėmė saulės elektrinių šuolį?
- Gurmaniški nuotykiai: 10 patiekalų, kuriuos turite paragauti keliaujant.
- Nematomas pavojus duše: būtina laikytis kelių taisyklių.
- Sukčių meilės pinklės: kaip nelikti su tuščia sąskaita ir sudaužyta širdimi?
- Šiose šalyse geriau būti atsargiems – kur traumos kainuoja brangiausiai.
- Brangstantys degalai ir elektromobilių pasiūla keičia vairavimo įpročius.
- Dirbtinis intelektas inžinerijoje: palengvina darbą, ar kelia naujų iššūkių?
- Meilės evoliucija: kaip keičiasi mūsų požiūris į Valentino dieną?
- Profesorė – apie 4 dienų darbo savaitės modelį: „Tai – tik laiko klausimas“.
- Gedimus šalinantis ir ryšio planus siūlantis DI: 2025 m. tendencijos.
- Vaistai nuo peršalimo: ką būtina žinoti, kad nepakenktumėte sveikatai?
- Ekspertas: lietuviai vis dar bijo biržos elektros planų, nors dažnai permoka.
- Internete perkame daugiau: kaip neužkibti ant sukčių kabliuko?
- Statybos žiemą – misija įmanoma: ekspertas pataria, kaip išvengti nuostolių.
- Verslas ir 5G: kodėl pažangus ryšys būtinas technologinėms inovacijoms?
- Nuo vasario – energetiškai nepriklausomi nuo Rusijos. Ko tikėtis?
- Šilti orai ir išaugusi vėjo jėgainių gamyba mažino elektros energijos kainas.
- Nemiga ar miego sutrikimai? Kaip atskirti ir kada kreiptis į specialistus.
- Lėtai nepavyko – šokusi paklausa Vilniuje pralenkė 2021 m. vidurkį.
- Seniausi Lietuvoje veikiantys mobilieji telefonai: kokie ir kas juos naudoja?
- Pateikė degalų kainos prognozę: dyzelino kaina pasieks 2,5 euro už litrą ribą.
- Baltijos šalių pajamų augimas – ne tik ekonomikos, bet ir saugumo problema.
- Kaip išsirinkti tinkamą žaislą, kuris džiugins ir lavins vaiką.
- Numeris – banko, balsas – sukčiaus: kaip telefonas gali mums meluoti?
- Fabien Lédé: Mano tikslas – sukurti gyvą erdvę ir nuostabą žiūrovams.
- Bulvių plokštainis niekad nepabos – išbandykite 5 naujas padažų idėjas.
Šio sąrašo naujienos detaliau
- 1516-04-23Bavarijos hercogas Vilhelmas IV išleidžia Vokietijos alaus švarumo įstatymą (Reinheitsgebot) visai Bavarijai, kuriame nurodoma, kad alus turi būti gaminamas tik iš trijų komponentų - vandens, salyklo ir apynių.
- 1964-08-01SSRS-e pradėta transliuoti Visasąjunginio Radijo programa „Majak“.
- 1737-08-18Pirmasis viešasis priėmimas į Paryžiaus Luvro meno "Salon de Paris" parodą.
- 1781-03-13Williamas Herschelis mano, kad atrado kometą, bet iš tikrųjų tai Urano planetos atradimas.
Daugiau istorijos
- Miegokite ramiai: ką daryti, kad išmanusis nežadintų naktį?
- RRT: mitai ir faktai apie 5G ryšį.
- „Tele2“ su senosios kartos 3G ryšiu atsisveikins iki 2025-ųjų pabaigos.
- RRT: Lietuva laimėjo prieš Rusiją ginče dėl dažnių.
- 5G tinklo era: šią savaitę ryšys pasiekė 80 proc. Lietuvos gyventojų.
- RRT skelbia preliminarius 5G aukciono rezultatus.
- RRT trečiojo ketvirčio ataskaita: lyderiais išlieka „Tele2” ir „Pildyk“.
- Siekiama saugios ir laipsniškos 5G ryšio plėtros Lietuvoje.
- RRT teikia išaiškinimus apie 5G.
- Smulkmena, kasmet galinti išgelbėti tūkstančius vaikų.
- Europos Centrinis Bankas mažina palūkanas, bet įmonės Lietuvoje reaguoti neskuba.
- Lietuvos ir Lenkijos verslo misija stiprina bendradarbiavimą gynybos sektoriuje.
- Telecentro teikiamų paslaugų LRT kaina yra skaidri ir objektyviai pagrįsta.
- Ugdomasis vadovavimas: raktas į verslo ir asmeninę sėkmę?
- Švelninant karantino sąlygas sektoriai atsigauna, tačiau netolygiai.
- „Barbora“ stiprina pozicijas: dar šiemet taps e. prekybos centru.
- Į Lietuvą atvyko istorinis pašto traukinys tiesiai iš Kinijos .
- Kaip veiklos kliūtims dėl plintančio koronaviruso turi ruoštis verslas?
- 5 pagrindinės kliūtys, pradedant verslą Lietuvoje.
- Saulėtekio slėnio mokslo ir technologijų parko verslo inkubatorius.
- Kada elektros vartotojams verta rinktis dviejų laiko zonų tarifą.
- Gyventojai už saulės elektrines sulaukia APVA paramos: išmokėti 1,3 mln. eurų.
- Kaip gauti APVA paramą saulės elektrinėm 2025 m.? Viskas, ką reikia žinoti!
- Elektros biržoje: vasario 15 dieną rekomenduojama mažinti vartojimą.
- Vis daugiau lietuvių elektrą gaminasi patys: kas lėmė saulės elektrinių šuolį?
- Ekspertas: lietuviai vis dar bijo biržos elektros planų, nors dažnai permoka.
- Nuo vasario – energetiškai nepriklausomi nuo Rusijos. Ko tikėtis?
- Atliko elektros naudojimo eksperimentą namuose: kiek pavyktų sutaupyti.
- ESO: rugpjūtį augo gaminančių vartotojų sugeneruotas elektros energijos kiekis.
- Mobili saulės elektrinė – galimybė elektrą gamintis daugiabučiuose.
- Kaip teisingai interpretuoti prietaisų skydelio siunčiamus signalus.
- 5 programėlės, kurios pravers kiekvienam vairuotojui.
- Naudotos ar naujos padangos: kam vairuotojai teikia pirmenybę?
- 10 keistų kelių eismo taisyklių, kurias reikėtų žinoti keliaujant į užsienį.
- Kaune atidaryta nauja Pietrytinio aplinkkelio atkarpa.
- Keisis eismo organizavimas po Trakų viaduku.
- Plieniniai žirgai vėl keliuose: kas pakiša koją motociklininkų saugumui.
- Kaip atnaujinti savo automobilio salono interjerą?
- Kodėl nevienodai dyla automobilio padangos?
- 4 ženklai, kad automobilio servisą atliekate per retai.
- Pradėti lytinį gyvenimą - apgalvotai.
- Šeimos gydytojai bus skatinami atlikti daugiau tyrimų.
- Genetinė liga gali paklaidinti net gydytojus.
- Kokybiško šampūno pasirinkimas.
- Vitaminai maitinančioms - pirkti kompleksą ar atskirai?
- Kuo naudinga garso terapija?
- Trombocitais praturtintos kraujo plazmos (PRP) injekcijos į sąnarius, sausgysles.
- Alkoholio, antibiotikų vartojimas kartu gali sustiprinti šalutinį vaistų poveikį.
- Dirbate sėdimą darbą ar skraidote ilgus skrydžius ir sutino koja?
- Kaip vartoti antibiotikus atsakingai?
- Gurmaniški nuotykiai: 10 patiekalų, kuriuos turite paragauti keliaujant.
- Bulvių plokštainis niekad nepabos – išbandykite 5 naujas padažų idėjas.
- Trečiasis „Lidl Plus“ gimtadienis pirkėjus lepins nuolaidomis.
- Bulvės ir mėsa ruošiasi šeštadieniui: „Lidl“ kviečia į cepelinų fiestą!
- Išsiruošusiems į grybų paieškas: ką svarbu atminti pasiklydus miške?
- Turtingas skoniu ir už gerą kainą: rudeniškas troškinys su dešrelėmis.
- Pasigaminkite troškinį, kuris nukels į paprikos gimtinę – Ispaniją.
- Vaisiai ir uogos padės labiau už kremus ir papildus – jais praturtinkite mitybą.
- Nauji vėjai lietuvių vaisių topuose: ką skanaus ir sveiko pasigaminti?
- Sezonas trumpas, tad skanaukite trešnes: naudingos skaidulomis ir vitaminu C.
- Justas komentavo: Atliko elektros naudojimo eksperimentą namuose: kiek pavyktų sutaupyti. Kur ten sutaupysi? Ignitis ir kiti elektros tiekėjai jau pradėjo imti pinigus už orą: abonentinį mokestį. Ir dar demagogiškai aiškina, kad tai vartotojų patogumui. O kita demagogija: aiškinama, kad reikia taupyti, o savo kainodara skatin
- Justina komentavo: „Teltonikos“ skandalas atskleidė biurokratijos problemų mastą. Atvejis tikrai ne vienas. Tokių dalykų dėsningai šimtais nutinka. Tik ne visi tokie stiprūs kaip TELTONIKA. Reikia globalios pertvarkos... visose institucijose. Prisiminkime ir čekiukų skandalą... Tik jis ir liko čekiukų skandalu. O juk
- Tadas komentavo: „Teltonikos“ skandalas atskleidė biurokratijos problemų mastą. Niekas čia nieko nesuskaičiavo... Kiek milijardų prarasta, kad didžiosios užsienio IT ir kitos kompanijos domėjosi, norėjo ateiti, bet dėl biurokratų pasirinko kitas šalis. Neįmanoma suskaičiuoti.
- Vaclovas komentavo: LRT vadovė: dėl finansavimo keitimo su mumis visiškai nebuvo pasitarta. Elementaru, Vatsonai. Mezon internetas dabar parduotas. Tai dabar visos sąnaudos (bokštų išlaikymas, darbuotojai, energetika ir kt.) gula į siuntimo paslaugas. Tame tarpe ir į paslaugas LRT. Pamename kaip kažkada buvo kritika Mezon, kad i
- Poravimosi metu blakės patinas praduria savo lytiniu organu patelės pilvą ir tokiu būdu ją apvaisina. Blakė patelė neturi lytinių organų angos. Šis metodas nėra unikalus ir yra vadinamas trauminiu apvaisinimu.
- Milijonas dolerių po vieno dolerio kupiūrą sveria visą toną.
- Eksperimentiniais tyrimais įrodyta, kad uodus labiau traukia žmonės, išgėrę alaus ar suvalgę bananą.
- Deimantai dega. Sudeginti deimantą lengviau nei jo auksinį ar platininį aptaisą. Aukštesnėje nei 900 °C temperatūroje deimantai sudega nepalikdami nė pėdsako.
- Juoda spalva - skatina tylėti bei vengti pokyčių.
- Vyras šaukia žmonai iš vonios:
- Man tas šampūnas netinka. Parašyta, kad jis sausiems plaukams, o mano - šlapi. Atnešk kitą! - - Kiek tu sveri?
- Su akiniais 76 kilogramus.
- O be akinių?
- Be akinių nematau. - - Alio, ar tai Saugumo departamento anoniminis telefonas?
- Taip, pilieti Petrai Petrauskai, mes jūsų klausome.
Jūsų komentaras