Naujienos

„Requiem“ lietuviškam Dakaro ralio automobiliui

2019-01-08 17:32:48

Nuo 1978-ųjų rengiamame Dakaro ralyje išbandyti jėgas spėjo didžioji dalis automobilių gamintojų. Vieną sunkiausių egzaminų technikai laikė tokie iš pažiūros bekelei netinkami automobiliai kaip „Porsche“, „Ferrari“, „Lamborghini“, „Rolls-Royce“ ir net motorolerių gamintojas „Vespa“.

Ištvermės lenktynių finišą keletą kartų bandyta pasiekti ir Lietuvos automobilių sporto inžinierių sukurtomis mašinomis. Tačiau nei drauge su arabų mechanikais konstruotas prototipas „Mebar“, nei Prienuose gimęs originalusis „SeatLeonDakar“ sėkmės neatnešė. Kodėl nutiko būtent taip? Ar iš tiesų toks iššūkis pernelyg didelis? Ar dar kas ryšis pasauliui pristatyti visureigį su užrašu „Madein Lithuania“?

Pradžia – kartu su kazachais

Atsivertus Dakaro metraščius akivaizdu, kad nuo pat maratono istorijos pradžios rezultatų lentelės viršuje dominuodavo turtingos gamyklinės komandos: „Citroën“, „Renault“, „Mitsubishi“, „Prosche“, „Volkswagen“, MINI ar „Peugeot“. Išimtimi galima laikyti savadarbius Jean-LouisSchlessero sukonstruotus bagius, su kuriais prancūzas laimėjo dvejas lenktynes, o 2001-aisiais tik dėl organizatorių skirtos 60 minučių baudos nugalėtojo sostą užleido vokietei Jutai Kleinschmidt.

Tikėtina, kad būtent ši istorija tapo įkvėpimu apie šimtatūkstantinius Dakaro biudžetus tik pasvajoti galinčioms komandoms, kibusioms į originalių bolidų kūrybą ir užsimojusioms pinigų trūkumą kompensuoti konstruktorių bei inžinierių talentu. Lietuvos benzingalviai nebuvo išimtis.

Jau spėjęs keletą kartų paragauti Afrikos ir Pietų Amerikos Dakaro dulkių, prieniškis sportinių automobilių guru Darius Biesevičius 2012-ųjų pavasarį sutiko prisijungti prie tarptautinės mechanikų komandos, kuri Kazachstano verslininkų užsakymu Dubajuje ėmėsi gaminti tris originalius visureigius dykumų maratonui.

„Arabai iš tiesų yra neprilygstami važiavimo smėlynais ekspertai, todėl itin daug padėjo konstruojant ir reguliuojant pakabą. Rezultatas – milžiniškomis dykumos kopomis mašina laipioja kaip tarakonas. Mes žinome, kaip spręsti kitas technines problemas ir išmokyti greitai automobilį važiuoti klasikinio ralio stiliaus greičio ruožais. Todėl rudenį visureigiai iš „Mebar“ atkeliavo į Lietuvą baigiamajam paruošimo lenktynėms etapui“, – pasakojo D. Biesevičius.

Kiek „Mebar“ buvo „lietuviškas“? Eksperimentų platforma pasirinkę Dakaro ralyje populiarų „Toyota Hilux“, Bieso vadovaujama komanda iš originalaus pikapo paliko gal 10 proc. detalių, su kuriomis jis nuriedėjo nuo gamyklos konvejerio. Ieškodami efektyvesnių ir patikimesnių sprendimų mechanikai sukūrė hibridą iš įvairių visureigių agregatų nuo „Toyota FJ Cruiser“ ar „Tundra“ iki „Nissan Patrol“. Tarkim 4,3 litrų darbinio tūrio variklis persodintas iš „Lexus“, nemažai detalių buvo sukurtos specialiai „Mebar“ prototipui.

Deja, nors į šį kūrinį D. Biesevičius drauge su Antanu Juknevičiumi sudėjo visas savo žinias ir supratimą, koks turėtų būti Dakaro visureigis, originalių konstrukcijų išbandyti „koviniu“ režimu nespėta ir buvo nukeliauta tiesiai į sunkiausias pasaulio maratonines varžybas. Todėl kone kiekviena 2015-aisiais Argentinoje, Čilėje ir Bolivijoje vykusių lenktynių diena pažerdavo naujų siurprizų bei versdavo sportininkus galvoti ne apie kovą dėl aukštesnių pozicijų, bet apie išgyvenimą. Tiesa, finišą pasiekti jam pavyko.

Unikalus SEAT

Antrasis lietuviško „dakaramobilis“ buvo pradėtas konstruoti 2015-aisiais kaip „balto lapo projektas“. Darius užsimojo pagaminti T3 klasės (jai priskiriami nedaug sveriantys bagiai) techninius reikalavimus atitinkantį bolidą, trečios kartos „SEATLeon“ bazėje. Tiesa,nors šio kūrinio siluetas priminė donorą iš Ispanijos, iš identiškų detalių liko tik kompanijos logotipas ir žibintai. Visureigio važiuoklę suprojektavo ir pagamino pats D. Biesevičiaus, o kėbulą aprengė stiklo pluoštu.

Konstruktorius džiaugėsi, kad pavyko pasiekti puikų svorio paskirstymą tarp priekinės ir užpakalinės ašių, todėl netrukus po oficialaus pristatymo „Bite“ pakrikštytas visureigis iš tiesų buvo palyginti lengvas ir neblogai valdomas.Bent jau Vaidotas Žala su Sauliumi Jurgelėnu pasirengimo 2016-ųjų Dakarui metu dėl to neturėjo jokių pastabų – tiek „BajaBelarus“, tiek „BajaItalia“ ralio reido varžybose automobiliukas dirbo nesiožiuodamas.

Pats Biesas didžiausiu iššūkiu konstruojant antrąjį Dakaro visureigį pavadino jėgos agregato parinkimą. Po ilgų svarstymų ir galimų scenarijų modeliavimo, pirmenybė buvo duota „Volkswagen“ 1,9 litrų darbo tūrio turbodyzeliniam varikliui, generuojančiam 210 AG. Tačiau vertindamas šį konstravimo etapą iš šiandienos perspektyvų Darius sako, kad tai buvo bene pagrindinė klaida.

„Iš esmės visa beveik 20 metų automobilių sporto pasaulyje mano sukaupta patirtis susijusi su benzininių variklių adaptavimu lenktynėms. Su dyzeliniais motorais ir jų specifika buvo susidūręs minimaliai, todėl kliovėmės teoriniais išvedžiojimais, kad toks agregatas yra sąlyginai lengvas ir naudoja nedaug degalų. Tačiau kai prasidėjo rimti dakariniai išbandymai pasirodė, kad mes išlindusias geležies ligas ne gydom, o eksperimentuojam. Tikėtina, kad jei vietoj turbodyzelio būtume rinkęsi benzininį analogą, Vaidas būtų pasiekęs ir pirmojo Dakaro finišą“, – svarstė D. Biesevičius.

Deja, 2016-ųjų sausį Pietų Amerikoje „Bitė“ kaprizus rodyti pradėjo jau ketvirtajame maratono etape, kai pradėjo strigti turbina. Vėliau sustreikavo degalų siurblys, dar po poros dienų – vėl subyrėjo turbina. Ir nors Vaidas su Sauliumi iš paskutiniųjų jėgų yrėsi pirmyn, dešimtajame ištvermės lenktynių etape su leisgyviu varikliu taip įstrigo kopose, kad savo eiga pasiekti finišo nepavyko. Debiutiniame Dakare automobilis įveikė 6165 kilometrus.

Nors po metų į maratono startą V. Žala su S. Jurgelėnu grįžo gerokai Bieso dirbtuvėse patobulintu „SeatLeonDakar“istorija kartojosi su dar didesnėmis komplikacijomis: variklio kaprizai tiesiog varė į neviltį, todėl natūraliai sudėtingas maratono sąlygas apsunkino iki savižudiško lygio – lėkimas klaikiai sudėtingais greičio ruožais po nemiegotos nakties yra ne kas kita, kaip šiek tiek romantizuota rusiškos ruletės versija. Supratę, kad lenktynės virsta dar vienu mazochizmo seansu, Vaidotas su Sauliumi ginklus sudėjo jau po ketvirtojo 2017-ųjų Dakaro etapo.

Sudėtingiems projektams išgyventi sunku

Ar tuo pat buvo padėtas taškas ir lietuviško „dakaramobilio“ epopėjoje?

„Jei loterijoje laimėčiau „Aukso puodą“– greičiausiai vėl imčiausi „Bitės“ ar naujo visureigio, skirto maratoninėms ralio reido lenktynėms, konstravimo. Patikimai maratone važiuojančio automobilio kūryba ir gamyba sudaro gal 40 proc. visų išlaidų. Likę 60 proc. – testavimas ir derinimas. Šiems dalykams neturint pakankamo biudžeto automobilio daugelis eksperimentų persikelia į oficialių varžybų trasą, kur net ir nedidelės techninės problemos emociškai pakeliamos žymiai sunkiau ir turi didesnę kainą“, – atviravo D. Biesevičius.

Klausiamas, kiek atsiėjo „Bitės“ projektas, Biesas teigia, kad vertinant tik detalių įsigijimą ir gamybą, bet neskaičiuojant dirbtuvėse praleistų valandų, „SeatLeonDakar“ kaina siekė maždaug 100 tūkst. eurų. Dar antra tiek išleista varžyboms bei visureigio testams. Bet kokiu atveju šiandien galima tik spėlioti, kaip viskas būtų pasibaigę, jei ne keletas smulkių klaidų projektavimo etape bei galimybės ilgėliau patikrinti priimtų sprendimų gyvybingumo. Kadangi to padaryti nepavyko, labiausiai tikėtinas kitų Dakaro virusu infekuotų sportininkų, dar tik svajojančių apie savo startą legendinėse lenktynėse pasirinkimas – sena, tačiau sudėtingų trasų egzaminus jau išlaikiusi, technika.

Kita vertus, lietuviai yra puikūs mechanikai. Sėkmingų visureigių modifikacijų istorijų yra ne viena – pavyzdžiui, visų Dakaro dalyvių iš Lietuvos automobiliai yra aptarnaujami tautiečių mechanikų, o po kiekvienų varžybų perrenkami taip pat Lietuvoje. Nepriklausomų žurnalistų „iGo2Dakar“ automobilis „Nissan Navara“, pritaikytas įvairioms mėgėjiškoms bekelės varžyboms, buvo modifikuotas Kaune, „Hardman“ dirbtuvėse. Vis populiarėjančiose ir dešimčių dalyvių sulaukiančiose „Lietuvos bekelės lenktynių čempionato“ varžybose dalyvaujantys visureigiai taip pat yra tobulinami Lietuvoje – sporte besispecializuojančių mechanikų čia netrūksta.

Komentuojame šią naujieną:

Jūsų komentaras

Jūsų vardas:


Jūsų kontaktai:


Fotorebuso atsakymas:


rebusas
Jūsų komentaro tekstas:



Daugiau naujų naujienų
       2021-07-28 12:37:14

Ekspertė pataria, kokį maistą turėtume valgyti, kad padidintume savo ištvermę

Užsiimant fizine veikla – sveikas ir subalansuotas maistas yra būtinas, norint pasiekti gerų rezultatų. Su mityba derinamas sportas suteiks daugiau energijos ir ištvermės, padės sumažinti nuovargį ir pagerins pasiekimus.
       2021-07-28 10:56:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai: 337

Atlikus 12693 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 337. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-07-28 10:17:17

Kaip vystosi smegenys: trumpai apie vaiko raidą ir jos skatinimą

Vos tik gimusį kūdikį pasaulis pasitinka spalvų, garsų, skonių ir judesių įvairove – jis ją jaučia, tačiau kiekvienu iš šių jutimų jam dar reikės išmokti naudotis pačiam.
       2021-07-28 06:22:20

Pandemija išryškino specialistų trūkumą – kaip įmanoma to išvengti?

Pandemijos metu medicinos produktų tiekimas strigo ne tik dėl viešųjų pirkimų, tiekėjų pajėgumų, ar dėl koronaviruso pandemijos pakitusių tiekimo grandinių. Daugeliu atvejų nebuvo įvertinti poreikiai, pokyčiai, nesuplanuoti ir nesuprojektuoti scenarijai, nes daugeliui net nekilo mintis, kad šiuos veiksmus atlikti būtina.
       2021-07-27 11:13:38

Trys patiekalai iš kiaulienos mentės: išbandykite burnoje tirpstančius receptus

Kiauliena – viena populiarausių mėsos rūšių. Vasarą iš kiaulienos gaminami šašlykai, kepsniai ir įvairiausi troškiniai. Gintaras Bačkovas, prekybos tinklo „Iki“ mėsos ekspertas, sako, kad šią mėsą paruošite itin skaniai, jei atkreipsite dėmesį, kam geriausiai tinkamos skirtingos jos dalys.
       2021-07-27 09:42:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai: 211

Atlikus 13426 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 211. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-07-27 08:34:57

NVSC specialistai: „Šiuo metu negali būti ignoruojami net menkiausi simptomai

„Galvojau, jog peršalau dėl netinkamai pasirinkto kondicionieriaus automobilyje režimo ar skersvėjo namuose, kai gelbėjausi nuo vasaros kaitros, todėl tirtis dėl koronavirusinės infekcijos neskubėjau“.
       2021-07-27 08:05:30

Kardiologė atskleidė, kodėl virpa širdis ir kas svarbu pajutus simptomus

Aukštas kraujospūdis gali lemti prieširdžių virpėjimo atsiradimą – širdies ritmo sutrikimą, kuris bendroje populiacijoje nustatomas maždaug 3 proc. vyresnių nei 20 metų žmonių, rodo naujausi moksliniai tyrimai.
       2021-07-26 15:23:35

Išsigelbėjimas keliaujantiems: 5 programėlės, kurias būtina turėti prieš kelionę

Atlaisvinus karantiną ir atvėrus sienas su užsienio šalimis, vis daugiau lietuvių ryžtasi keliauti tiek svetur, tiek Lietuvoje. Šiemet birželį skrydžių srautas buvo perpus didesnis ne praėjusiais metais tuo pat metu, rodo Lietuvos oro uosto duomenys.
       2021-07-26 14:42:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai: 96

Atlikus 4253 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 96. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-07-26 12:53:41

5 traškių marinuotų agurkėlių paslaptys ir korėjiečių pamėgtas receptas

Vasarai įpusėjus vis dažniau pradedame galvoti apie konservuotų daržovių atsargas. Šiuo metu, kai yra pats agurkų derėjimo pikas, puikus laikas užsiimti agurkų konservavimu.
       2021-07-26 12:15:14

Ieškant gamtinių dujų vagystės – rastas sandėlis vogtų daiktų

Atliekant pranešimo apie galimą dujų vagystę tyrimą, bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) Verslo atsparumo skyriaus darbuotojas Andrejus Pavlovas kartu su kolegomis iš apskaitų valdymo komandos ne tik nustatė stambų dujų vagystės faktą, kurio preliminari žala gali siekti apie 11 tūkst. eurų, bet ir kitas, galimai nusikalstamos, veiklos apraiškas.
       2021-07-25 11:47:30

Ką galima pasiimti iš viešbučio kambario ir kaip neišgąsdinti kaimyno lėktuve

Atostogų metu mes norime atsipalaiduoti, nevaržyti savęs, pamiršti taisykles. Tačiau ir keliaujant nedera užmiršti gero elgesio principų – jie gali padėti lengviau gauti tai, ko norite.
       2021-07-25 10:42:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai: 189

Atlikus 7127 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 189. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-07-25 09:28:14

Vargina kiekvieną vasarą užklumpanti alergija? Technologijos gali pagelbėti

Vasara ne vienam žmogui asocijuojasi ne tik su malonumais, bet ir su alergija, kurią atneša užterštas oras, žiedadulkės ar net saulė.
       2021-07-24 12:32:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai: 231

Atlikus 13030 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 231. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-07-23 13:24:27

Apgaulingos sukčių svetainės – kaip ant delno, tačiau jų niekas neblokuoja

Lietuvoje veikianti dirbtinio intelekto taikyme ir kibernetiniame saugume besispecializuojanti informacinių technologijų įmonė UAB „Acrux cyber service“, bendradarbiaudama su kibernetinio saugumo analitiku Dariumi Povilaičiu, atliko tyrimą.
       2021-07-16 13:38:17

Finansiniai sukčiai užsirovė: pabandė apgauti banko valdybos narį

Pastaruoju metu itin suaktyvėję telefoniniai sukčiai atakuoja Lietuvos gyventojus, tačiau ir jiems pasitaiko blogų dienų: „specialistė“ paskambino „Luminor“ banko technologijų tarnybos vadovui Iljai Sovetovui, kuris pokalbį panaudojo informacijai apie sukčių metodus gauti.
       2021-07-16 12:32:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai: 82

Atlikus 7995 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 82. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-07-16 11:52:54

Darbdavių vilionės: kaip į organizaciją pritraukti stiprius darbuotojus?

Daugelio darbuotojų svajonė – pasiekti tokį profesinį lygį, kad darbdaviai eitų dėl jų iš proto. Tačiau net ir esant itin geidžiamu darbuotoju rinkoje, ar nuolat linksniuojamu perspektyviu IT specialistu, neretai tenka pasukti galvą, kuri gi įmonė užtikrins lūkesčius ar asmenines vertybes atitinkančią aplinką bei padės pakelti karjerą į dar aukštesnį lygį.
       2021-07-16 10:40:26

Karščio pavojus augintiniams: kaip automobilyje turėtų keliauti keturkojai

Karštomis vasaros dienomis Lietuvos keliuose vis dažniau galima pamatyti kartu su šeimininkais automobiliu keliaujančius ir jų augintinius.
       2021-07-15 19:19:35

Karantinas ir nuotolinis darbas išryškino naujas tendencijas IT darbo rinkoje

Hibridinį darbo modelį, kuomet dalį darbo savaitės darbuotojai dirba biure, dalį nuotoliniu būdu, taiko vis daugiau įmonių visame pasaulyje.
       2021-07-15 16:11:27

Keičiant automobilių taršos mokestį, pradedama transporto transformacija

Ateinančius penkerius metus viešojo transporto ir mikromobilumo infrastruktūros proveržiui pasiekti valstybė investuos 750 mln. eurų iš ES fondų, o 2023-2030 m. laikotarpiu savivaldybėse autobusų ir dviračių judumui plėtoti dar apie 1 mlrd. eurų sukaups Darnaus judumo fondas.
       2021-07-15 16:07:22

Ekspertai pataria: kaip suporuoti „Apple“ įrenginius su „Android“ išmaniuoju

Visi technologijų gigantės „Apple“ įrenginiai kuriami taip, kad sklandžiai ir patogiai veiktų tarpusavyje. Tačiau, ką daryti, jei turite tik vieną ar kelis šio gamintojo įrenginius ir norite juos naudoti kartu su „Android“ išmaniuoju?
       2021-07-15 16:03:22

Paskelbus mirčių statistiką – kardiologų įspėjimai

Išankstiniais Higienos instituto duomenimis, praėjusiais metais mirė 43 547 žmonės – 5 tūkst. daugiau nei užpernai. Nors COVID-19 liga figūruoja tarp keturių pagrindinių mirties priežasčių, kraujotakos sistemos ligos vis dar pirmauja.
       2021-07-15 12:32:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai: 102

Atlikus 8602 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 102. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-07-14 13:53:46

Piknikas gamtoje: kas vilioja vabzdžius ir kaip jų išvengti?

Piknikas gamtoje šiltuoju metų laiku vilioja ne tik žmones, bet ir saldžiamėgius vabzdžius, tokius kaip bitės, širšės ar skruzdėlės.
       2021-07-14 12:32:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai: 80

Atlikus 8847 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 80. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-07-13 19:30:27

3 „Bluetooth“ galimybės: perkels failus ir per nuotolį leis valdyti kompiuterį

Bevieliu ryšiu „Bluetooth“ bendraujantys įrenginiai jau nieko nebestebina – šiandien šią technologiją palaiko visi kompiuteriai, telefonai ir daugybė kitų išmaniųjų prietaisų.
       2021-07-13 11:32:00

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai: 86

Atlikus 9814 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 86. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
* Skelbiamos įvairių šaltinių naujienos, todėl už jas neatsakome. Kai kurie teiginiai gali nesutapti su www.tvnaujienos.lt nuomone. Neatsakome už vartotojų komentarus.