iliustracija iliustracija
iliustracija iliustracija iliustracija
Naujienos

Medicinos mokslų daktarė: reikia ieškoti ne ką išbraukti iš mitybos raciono

2019-03-22 10:04:11

Medicinos mokslų daktarė: reikia ieškoti ne ką išbraukti iš mitybos raciono, o ką į jį įtraukti.

Į sveikesnę mitybą atsigręžia vis daugiau žmonių, nusprendusių pakeisti mitybos įpročius ne tik todėl, kad sušlubavo sveikata, bet ir tam, kad ateityje pavyktų to išvengti.

Tačiau nemaža dalis manančių, kad maitinasi sveikai, neišvengia klaidų: netaisyklingai ruošia maistą, vartoja per daug vaisių, atsisako tam tikrų produktų. Prekybos tinklas „Rimi“ kartu su medicinos mokslų daktarė, gydytoja dietologė (med. m. dr) Edita Gaveliene dalijasi patarimais, padėsiančiais žengti sveikesnės mitybos link ir išvengti dažnai pasitaikančių mitybos klaidų.

„Apklausę dešimt žmonių, esančių aplink mus, išgirstume tikrai skirtingų atsakymų, kaip jie įsivaizduoja sveiką mitybą. Vieniems tai – žaliavalgystė, kitiems – vieno produkto dieta. Svarbu suprasti, kad su maistu turime gauti būtinąsias maistines medžiagas ir puikias emocijas, – sako med. m.dr. ir prekybos tinklo „Rimi“ sveikesnės mitybos ekspertė Edita Gavelienė. – Net ir labai maistingas ar vertingas maisto produktas negali užtikrinti visų reikiamų maistinių medžiagų, todėl reikia valgyti įvairų maistą. Sveikos mitybos propagavimas turėtų reikšti „valgau tai, kas naudingiausia“, bet ne „kažko nevalgau“. Pirmiausiai reikėtų ieškoti ne ką išbraukti iš mitybos raciono, o ką į jį įtraukti, ir būtent tokį kiekį, kokio reikia.“

Padėti gali specialus prekių žymėjimas

Išsirinkti sveikatai palankius maisto produktus kartais yra nemenkas iššūkis, reikalaujantis laiko ir atidumo skaitant produktų etiketes. Siekiant padėti pirkėjams parduotuvėse lengviau pastebėti sveikesnius pasirinkimus, prekybos tinklas „Rimi“ sukūrė žymėjimą „Rinkis sveikiau“, kuriuo žymimi pagal daugybę kriterijų atrinkti sveikesni maisto produktai.

„Norint pradėti maitintis sveikai reikia pradėti nuo mažų žingsnelių, todėl „Rinkis sveikiau“ žymėjimas gali padėti, kad šie žingsniai būtų paprastesni. „Rinkis sveikiau“ produktuose yra mažiau riebalų arba jų sudėtyje yra kokybiškesnių riebalų, mažiau druskos, cukraus ir daugiau skaidulinių medžiagų. Taikant šiuos kriterijus, apribojamas maisto priedų ir sintetinių dažiklių, sveikatai nenaudingų riebalų ir aliejų, GMO ir kitų ingredientų naudojimas“, – pastebi med. m. dr E. Gavelienė.

1-oji klaida: angliavandenių atsisakymas

Norintieji maitintis sveikiau dažnai nusprendžia iš savo mitybos raciono išbraukti angliavandenius, nors jie, anot med. m. dr. E. Gavelienės, yra būtina maistinė medžiaga. Organizme angliavandeniai atlieka labai daug funkcijų ir yra vieni pagrindinių „energijos užtikrintojų“ ląstelėms.

„Angliavandenių atsisakyti nereikia, tačiau sveikatai naudingiausia, kad jie būtų gaunami su maisto produktais, kurių sudėtyje yra ir kitų naudingų medžiagų, pavyzdžiui, vitaminų, mineralų ir kt. Todėl rafinuoti produktai (cukrus, aukščiausios rūšies kvietiniai miltai) nėra maistingi, jų kasdieniame racione galite ir nenaudoti. Tačiau viso grūdo kruopos, jų gaminiai (duona, makaronai), tikrai reikalingi“, – pažymi med. m. dr. E. Gavelienė.

Ji atkreipia dėmesį, kad angliavandenių gauname ir su daržovėmis bei vaisiais, tačiau labai svarbu atkreipti dėmesį į suvartojamų angliavandenių kiekį.

„Pvz., morkos, burokėliai, bulvės savo sudėtyje turi nemažai angliavandenių (kur kas daugiau nei riebalų ar baltymų), tačiau daržovės kartu turi ir skaidulinių medžiagų, gausybę vitaminų, mineralinių medžiagų. Tad tokie angliavandeniai būtinai turi atsirasti racione. Vaisiai yra dar vienas produktas, natūraliai turtingas angliavandeniais, daugiausiai – fruktoze. Vaisiai turi antioksidantų, skaidulinių ir kitų biologiškai naudingų medžiagų. Jie taip pat privalo būti raciono dalimi. Svarbiausia – kiekiai. Net ir labai maistingas ar vertingas maisto produktas negali neužtikrinti visų reikiamų maistinių medžiagų, todėl maisto reikia įvairaus“, – sako „Rimi“ sveikesnės mitybos ekspertė E. Gavelienė.

2-oji klaida: baltyminis maistas

Dažnai manoma, kad vartoti vien baltyminį maistą yra naudinga, mat jis nėra itin kaloringas, bet labai maistingas. Pasak med. m. dr. E. Gavelienės, baltymai yra organizmui reikalinga medžiaga, tačiau ir juos vartojant galioja saiko taisyklė.

„Baltymų yra gyvūninės ir augalinės kilmės maisto produktuose, tačiau reikia neužmiršti, kad baltymų sudėtis skiriasi. Kai kurie baltymai (dažniausiai augalinės kilmės) stokoja esminių (būtinųjų) amino rūgščių, todėl nereiktų apsiriboti vienu maisto produktu – baltymų šaltiniu. Esant pakankamam baltymų kiekiui, mes ilgiau jaučiamės sotūs, galime lengviau laikytis valgymo režimo. Tačiau baltymų perteklius nėra pageidautinas, tai per didelė apkrova tiek kepenims, tiek ir inkstams“, – atkreipia dėmesį pašnekovė.

3-oji klaida: netinkamos duonos pasirinkimas

Siekiantys maitintis sveikiau dažnai nusprendžia rinktis vartoti tik tam tikros rūšies duoną. Kai parduotuvės lentynos lūžta nuo plataus duonos asortimento, išsirinkti sveikatai palankų variantų gali būti ne taip paprasta, todėl siekiant išsirinkti sveikatai palankiausią variantą, šią užduotį gali palengvinti vadovavimasis „Rimi“ „Rinki sveikiau“ kriterijais. Tokiu žymėjimu paženklintoje duonoje yra mažiau riebalų arba sudėtyje yra kokybiškesnių riebalų, mažiau druskos, cukraus ir daugiau skaidulinių medžiagų.

„Rinkdamiesi duoną atkreipkite dėmesį į jos sudėtį – joje turi būti kuo mažiau maisto priedų. Ne ką mažiau svarbu ir maistinė vertė, duonoje turi būti kuo mažiau sočiųjų riebalų ir pridėtinio cukraus. Puikus pasirinkimas – ieškoti duonos su „rakto skylutės“ ženklu, nurodančiu, kad produkto sudėtis atitinka sveikatai palankiausius kriterijus. Tokių produktų sudėtyje yra apribojamas maisto priedų ir sintetinių dažiklių, sveikatai nenaudingų riebalų ir aliejų, GMO ir kitų ingredientų naudojimas“, – primena med. m. dr. E. Gavelienė.

4-oji klaida: pusryčių, pietų ar vakarienės praleidimas

Norint suvartoti ne per daug kalorijų žmonės dažnai nusprendžia praleisti pusryčius ar vakarienę. Apie šių dviejų valgymų praleidimą yra daugybė nuomonių ir mitų. Anot med. m. dr. E. Gavelienės, norint kontroliuoti kūno masę, reikia gauti kūno poreikius atitinkantį kalorijų kiekį.

„Galima atsisakyti pusryčių ar vakarienės, tačiau svarbu, kad nebūtų valgoma vieną kartą per dieną. Kiekvienam žmogui yra rekomenduojamas individualus valgymų skaičius, kuris priklauso nuo fiziologijos (ar tai vyras, moteris ar vaikas, kokia skrandžio talpa ir t.t.), veiklos, įpročių. Reikėtų prisiminti, kad vyro skrandis susitvarko su 600-700 ml maisto tūriu, moters – 400-500 ml. Vieno valgymo metu toks maisto tūris ir turi būti, t.y. pagrindinių valgymų metu. Bet su tokiu kiekiu negausime reikalingo maisto kiekio ar sudėties, todėl reikėtų valgyti bent tris, o idealiu atveju – keturis kartus per dieną“, – med. m. dr. sako E. Gavelienė.

Reklama
Naujienos komentarai

Jūsų komentaras

Jūsų vardas:


Jūsų kontaktai:


Fotorebuso atsakymas:


rebusas
Jūsų komentaro tekstas:



Daugiau naujų naujienų
       2019-12-06 14:58:11

Viešasis transportas Vilniuje judės greičiau – Ukmergės gatvė tik pradžia

Sostinės Ukmergės gatvės A juosta važiuoti galės viešasis transportas, elektromobiliai, taip pat nuo šios savaitės sugrąžinamas taksi judėjimas. Tyrimas ir rezultatų analizė parodė, kad spalį Ukmergės gatvės dalyje viešojo transporto greitis didėjo iki 30 proc., pažeidėjų sumažėjo beveik dvigubai.
       2019-12-06 11:51:59

Dviguba išmaniojo telefono apsauga: lengva pasidaryti – sunku „nulaužti“

Šiandien telefone telpa visas mūsų gyvenimas. Bet vienoje paskyroje saugomi ir visi mūsų prisijungimo duomenys, nuotraukos ar kita asmeninė informacija, todėl ją būtina tinkamai apsaugoti. Tą padaryti padeda slaptažodžiai, tačiau ši priemonė nėra visiškai patikima.
       2019-12-06 11:47:07

Įsigijote naują išmanųjį? Žingsniai, kuriuos turite atlikti nedelsiant

Ką tik įsigijote išmanųjį ir nekantraujate pradėti juo naudotis? Daugelis į rankas paėmę naują telefoną pirmiausia pradeda nuo smagių dalykų – išsirenka viršelio foną, skambučio melodiją ir skuba siųstis daugiausia naudojamas programėles.
       2019-12-06 07:58:51

Gyvūnų gynėjai sumokėjo už protu nesuvokiamą žiaurumą

Metų pradžioje paaiškėjo, kaip atsirado mitas apie tai, kaip gyviems kailiniams žvėreliams diriamas kailis. Tarptautinė kailio federacija pateikė įrodymus, jog už tai, kad du kinai tai padarytų prieš filmavimo kameras, jiems sumokėjo gyvūnų teisių aktyvistai.
       2019-12-05 18:20:48

Gydytoja perspėjo sergančiuosius: taip elgdamiesi atitolinate pasveikimą

Atvėsus orams ir prasidėjus peršalimų sezonui, dažnam tenka skirstyti prioritetus – likti sveikti namuose ar ir toliau rūpintis darbais sergant? Specialistai įspėja – pasirinkę pastarąjį variantą galime pakenkti ne tik savo, bet ir kolegų sveikatai, bei pataria, kokių priemonių imtis, norint pasveikti greičiau.
       2019-12-05 18:17:18

„Facebook“ imasi teisinių veiksmų prieš apgaulingas reklamas

„Facebook“ Kalifornijoje, JAV, pateikė ieškinį bendrovei „ILikeAd Media International Company Ltd.“ ir dviem fiziniams asmenims dėl reklamos sklaidos ir naudojimosi taisyklių pažeidimų. Skelbiant apgaulingas reklamas daryta žala „Facebook“ paskyroms ir skelbtas apgaulingas turinys, kuriuo buvo reklamuojamos suklastotos prekės ir dietinės piliulės.
       2019-12-05 10:25:31

Telecentras pradėjo retransliuoti IPTV į namų televizorius aukštąja raiška

Išmaniosios televizijos (IPTV) programas, siunčiamas per bevielius interneto tinklus į didžiuosius namų televizorius, jau galima žiūrėti aukštąja raiška. Tokią inovaciją šiandien klientams pristatė Lietuvos radijo ir televizijos centras (toliau – Telecentras).
       2019-12-04 10:46:38

Impulsyvus pirkimas – kaip jo naudą gali išnaudoti prekybininkai

Galėtų pasirodyti, kad impulsyvus pirkimas priklauso vien tik nuo paties pirkėjo. Tačiau tiesa ta, kad fizinių ir elektroninių parduotuvių savininkai gali jį labai paskatinti. Tai rodo ir skaičiai – atsirandant vis daugiau impulsyvaus pirkimo skatinimo strategijų didėja ir tokio apsipirkinėjimo mastai.
       2019-12-04 08:42:30

Akis atverianti statistika: kibernetinių nusikaltimų nemažės

„Juniper“ pasaulinio tyrimų centro duomenimis, 2019 m. kibernetinės atakos sudarė net 2 trilijonus dolerių nuostolių. Šiandien, ši nusikaltimų rūšis laikoma sparčiausiai auganti pasaulyje –skaičiuojama, kad kasmet kibernetinių nusikaltėlių aukomis tampa daugiau nei 700 milijonų vartotojų.
       2019-12-04 08:39:30

Europinis sąskaitos blokavimo įsakymas: priimti negalima atmesti – kur kablelis?

Dar 2014 m. liepos 17 d. įsigaliojo ES reglamentas Nr. 655/2014 (toliau – Reglamentas), kuriuo nustatoma europinio sąskaitos blokavimo įsakymo (toliau – ESBĮ) procedūra, siekiant palengvinti tarpvalstybinį skolų išieškojimą civilinėse ir komercinėse bylose.
       2019-12-04 07:38:05

Į šiltus kraštus – žiemą: įvardijo 3 didžiausias keliautojų klaidas

Lietuvos gyventojai nuo žiemos dažniausiai bėga į Turkiją ir Egiptą, rodo „Lietuvos draudimo“ duomenys. Iš šių šalių sulaukiama ir daugiausiai pranešimų apie keliautojų patirtus sveikatos sutrikimus.
       2019-12-03 15:33:22

„QLED“ technologija: ką šis terminas sako apie televizorių?

Nors televizija atsirado XIX a. pirmoje pusėje, Lietuvoje spalvota televizija pradėta transliuoti mažiau nei prieš penkiasdešimt metų. Tačiau, ar kada nors žiūrėdami televizorių susimąstėte, kaip ir iš kur atsiranda vaizdai ekrane?
       2019-12-03 15:30:37

2020-aisiais didės akcizas etilo alkoholiui ir degalams

Seimas nusprendė nuosaikiai padidinti akcizų tarifus etilo alkoholiui, benzinui, gazoliams ir žemės ūkio veikloje naudojamiems gazoliams. Pagal priimtas pataisas nuo 2020 m. kovo 1 d. etilo alkoholiui akcizų tarifas didės nuo 1 832 iki 2 025 eurų (t. y. 10,5 proc.) už gryno etilo alkoholio hektolitrą.
       2019-12-03 15:27:07

Moterys technologijų sferoje – kodėl apie tai vis dar svarbu kalbėti?

Įvairūs tyrimai rodo, kad technologijų kompanijos, kuriose dirba moterų specialisčių, ypač jei jos užima vadovaujamas pozicijas, sparčiau vystosi ir sugeneruoja daugiau pajamų. Vis tik statistika ir globalios tendencijos – negailestingos.
       2019-12-02 15:05:56

Lietuva sieks skatinti naujos kartos judriojo ryšio 5G diegimą ir plėtrą

Susisiekimo ministerijos iniciatyva parengtos Lietuvos naujos kartos judriojo ryšio (5G) plėtros 2020–2025 m. gairės, taip pat numatytos priemonės šiam tikslui reikalingai teisinei ir investicinei aplinkai kurti.
       2019-12-02 15:03:31

Lietuvoje pradeda veikti elektroninė eismo įvykių deklaravimo sistema

Į avariją Lietuvoje patekę vairuotojai nuo šiol galės užpildyti elektroninę eismo įvykių deklaraciją. Vairuotojams skirtoje nemokamoje programėlėje bus galima užfiksuoti eismo nelaimės aplinkybes bei informaciją apie ją perduoti draudimo bendrovėms. Šią programėlę vairuotojai ras adresu www.draudimoivykiai.lt.
       2019-12-02 15:00:01

Žymios moterys pataria: 4 įvaizdžiai stilingam šventiniam vakarėliui

Kalendorinė žiema – jau čia, o tai reiškia, kad visai ne už kalnų ir didžiosios metų šventės bei Kalėdinių vakarėlių šurmulys. Kartu su jais užklumpa didžiulės dilemos – ką dovanoti artimiesiems ir, svarbiausia, ką apsirengti?
       2019-12-02 14:53:28

Padidinus akcizą neblaivumo problema darbe nebus išspręsta

Kai viešojoje erdvėje kalbama apie tai, jog didesni akcizai arba ribotas laikas alkoholio pardavimui sumažins alkoholizmo problemą, susimąstau – ar tikrai? Kasdien tikriname žmonių blaivumą darbe, tačiau valdžios diktuojamos draudimų politikos įtakos ilgalaikiame laikotarpyje nematome.
       2019-12-02 14:49:39

Kaip fizinė veikla susijusi su programavimu?

Remiantis viso pasaulio programuotojus vienijančio portalo stackoverflow.com duomenimis 2018 m. visoje Europoje buvo 5,5 mln. programuotojų. Šis darbas yra vienas trokštamiausių ir geriausiai apmokamų Europoje.
       2019-12-01 16:52:19

Vilniuje įžiebta Kalėdų eglė – karalienė

2019-ųjų Kalėdų sostinėje sezonas atidarytas – Katedros aikštėje ką tik karūnuota pagrindinė šalies eglė. Šiųmetis Kalėdų simbolis sostinėje paverstas galingiausia šachmatų figūra – karaliene. Karališkos mėlynos spalvos suknele ir sidabru spindinčiu baltu apsiaustu (tarsi mantija) pasipuošusi karalienė.
       2019-12-01 16:33:48

Kalėdų traukinukas jau vingiuoja sostinės gatvėmis

Iš „Kalėdų sostinėje“ perono į 5 savaites truksiantį kalėdinį maršrutą šįvakar pajudėjo laukiamiausias metų traukinys – ryškus ir žaismingas, lankysiantis visas šventiškiausias sostinės vietas – pagrindinę miesto eglę, kalėdinių gardumynų ir dovanų miestelius Rotušės ir Katedros aikštėse.
       2019-11-30 10:38:16

Muzikos klausymas miego metu – kodėl išbandyti verta net žiūrintiems skeptiškai

Turbūt kiekvienas esame girdėję apie pozityvią muzikos naudą besivystančioms vaikų smegenims, tačiau ar muzika lygiai taip pat teigiamai veikia ir suaugusius? Muzikos klausytis einant, dirbant, sportuojant ar važiuojant automobiliu daugumai yra įprasta, tačiau nuomonės dažnai išsiskiria, kai kalbama apie miegą.
       2019-11-29 14:31:49

„Litgrid“: sėkmingai užbaigtas pirmasis sinchronizacijos projektas

Perdavimo sistemos operatorius „Litgrid“ užbaigė Bitėnų transformatorių pastotės išplėtimo į skirstyklą projektą. Tai pirmasis iš šį rudenį Vyriausybės patvirtintų Lietuvos sinchronizacijos su Europos elektros tinklais strateginių projektų.
       2019-11-29 14:15:07

CV mados: kodėl „neformatas“ tinka ne į visas pozicijas?

Spartus gyvenimo ritmas bei įnirtinga kova dėl svajonių darbo diktuoja ir besikeičiančias gyvenimo aprašymų (CV) formų bei turinio tendencijas. Prieš 5-10 metų didžioji dauguma CV buvo rengiami pagal „Europass“ formatą.
       2019-11-29 14:10:22

Garso įrašymo istorija: nuo kalbėjimo į „ragą“ iki balso pavertimo tekstu

Lygiai prieš 142 metus, 1877 m., lapkričio 29 d. amerikiečių mokslininkas ir išradėjas Tomas Edisonas pasauliui pirmą kartą parodė, kaip veikia fonografas. Tai – pirmasis įrenginys pasaulyje, kuris galėjo įrašyti garsą ir iš karto jį atkurti.
       2019-11-29 13:59:32

MERKO baigė statyti naują „Quadrum“ biurų pastatą Vilniuje

Bendrovė Merko statyba baigė naujo biurų pastato – „Quadrum South“ statybas Vilniuje, „Quadrum“ verslo centre, adresu Konstitucijos pr. 21. Kaip ir planuota, statinys iškilo per metus.
       2019-11-29 13:54:37

Ką reiškia dirbti vienoje didžiausių pasaulyje mažmeninės prekybos įmonių

Lietuvės Tomos Bilienės karjeros kelias, prasidėjęs nuo internete reikiamu metu pamatyto darbo skelbimo, per kelerius metus ją nuvedė į pasaulinio prekybos milžino administraciją. Šiemet specialistė pradėjo dirbti „Lidl“ centrinėje būstinėje Vokietijoje, darbo teisės skyriuje.
       2019-11-28 19:14:04

Interneto etiketas: kaip neprisidaryti gėdos?

Skaitmeninis arba kitaip interneto etiketas (angl. – netiquette) – tai visų interneto vartotojų elgesio taisyklių rinkinys. Etiketo taisyklių stengiamės laikytis bendraudami realybėje, tačiau etiškai turėtume elgtis ir skaitmeninėje erdvėje.
       2019-11-28 19:08:45

Patvirtinti 2020 m. elektros energijos tarifai buitiniams vartotojams

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) patvirtino UAB „Ignitis" elektros energijos tarifus buitiniams vartotojams, kurie bus taikomi nuo 2020 m. sausio 1 d. Vidutiniškai elektros energijos tarifai buitiniams vartotojams auga apie 14,7 proc.
       2019-11-28 07:20:18

Naujakurių rūpesčiai: kokios bėdos dažniausiai užklumpa naujuose namuose

Naujuose namuose besikuriančių žmonių dažnai laukia ne tik malonūs įkurtuvių rūpesčiai. Draudikai pastebi, kad naujuose butuose gyventi pradedantys žmonės patys arba meistrų rankomis dažnai sugadina ką tik įsigytą turtą.
* Skelbiamos įvairių šaltinių naujienos, todėl už jas neatsakome. Kai kurie teiginiai gali nesutapti su www.tvnaujienos.lt nuomone. Neatsakome už vartotojų komentarus.
Reklama