Naujienos

Kaip važiuosime ateityje: darniai, saugiai, „žaliai“ ir... be vairuotojų

2020-10-21 08:43:46

Būtent tokias transporto sektoriaus tendencijas pateikia Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNISU TECH) Transporto ir logistikos kompetencijos centro direktorius doc. dr. Viktor Skrickij.

Ateityje greičiausiai nuosavo automobilio taip pat neturėsime, o naudosimės vieninga dalinimosi platforma, kurioje lengvai rinksimės ir keisime transporto priemones pagal savo poreikius. Beje, mokslininkas pabrėžia, kad pagrindinė kliūtis spartesnei transporto evoliucijai yra ne technologinės problemos, o žmonių nuostatos.

Kokios ateities transporto tendencijas galėtumėte išskirti? Kaip jos atsilieps žmonėms ar šioje srityje veikiantiems verslams?

Ateities transportas turės būti ekologiškas, saugus ir apjungtas, t.y. veikti bendroje sistemoje. Tokia sistema skirta žmonių judumui apimtų asmeninius automobilius, viešąjį transportą ir mikrojudumo sprendimus, kurias teikia dviračiai ar paspirtukai. Keliaudamas į darbą, žmogus gali naudotis visomis skirtingomis transporto rūšimis: tam tikrą atstumą nuvažiuoti taksi, vėliau persėsti į autobusą ir pan. Tikslas – kad, visas šias galimybes žmogus rastų vienoje platformoje ar aplikacijoje, o ne daugelyje skirtingų.

Kalbant apie krovinių judumą, Europoje dominuoja „Shift2Rail“ iniciatyva, t.y. perėjimas nuo krovinių gabenimo keliais prie gabenimo geležinkeliais. Tai yra Europos Sąjungos (ES) tikslas, tačiau jį pasiekti kol kas sunku. Pirmiausia dėl to, kad neturime pakankamai išvystytos geležinkelio infrastruktūros. Šiuo metu Europoje pirmenybė teikiama keleivių pervežimui, todėl dienos metu krovininiai traukiniai dažnai stovi. Tačiau ties tuo taip pat dirbama, šie klausimai sprendžiami pasitelkus ES „Horizon2020“ programos projektus.

Paminėjote platformas, jungiančias skirtingas transporto rūšis. Šis verslo modelis yra plačiai paplitęs ir kituose verslo sektoriuose. Kaip jis paveiks mums iki šiol žinomas transporto verslo tradicijas?

Verslo modeliai pasaulyje keičiasi, vis dažniau pereinama prie platformų. Visi žinome taip veikiančias kompanijas, „Amazon“, „Google“, „Uber“ ar „AirBnB“. Toks verslas savo produkto paprastai neturi, o tik padeda sujungti paslaugos tiekėjus su paslaugos vartotojais ar klientais. Kaip ir minėjau kalbėdamas apie judumą, iškyla noras apjungti skirtingas transporto rūšis vienoje platformoje.

Taip pat matome, kad keičiasi automobilio nuosavybės modelis. Dabar daugelis turi nuosavus automobilius, tačiau vis labiau populiarėja dalijimosi ekonomikos sprendimai, daugelis kompanijų Europoje jau nebeturi nuosavo automobilių parko, o juos nuomojasi, žmonės naudojasi automobilio dalijimosi paslaugomis. Ateityje transporto priemonės savininkas greičiausiai bus ne privatus asmuo, o įmonė. Toks modelis turi daug privalumų – nereikės rūpintis automobilio technine priežiūra, visą dėmesį galėsime skirti tiesiog važiavimui.

Visgi didžiausias technologinis lūžis transporto sektoriuje siejamas su savivaldžiais automobiliais. Kada realu juos išvysti keliuose?

Egzistuoja keli automatizavimo lygiai, o šiandien pasiektas trečiasis, kai tam tikrose gatvių atkarpose galime važiuoti su autopiloto pagalba. Ketvirtas lygis yra toks, kai mums tik retkarčiais reikės perimti kontrolę ir dėl to jis yra pats pavojingiausias. Automobilis važiuoja pats, žmogus atsipalaiduoja ir tik tuomet, kai transporto priemonė nežino, kokį sprendimą priimti, automobilis perduoda valdymą žmogui. Akivaizdu, kad jūs galite nespėti sureaguoti, suprasti, kas vyksta ir dėl to gali įvykti avarija. Tikėtina, kad ketvirto lygio automobiliai atsiras iki 2025 metų. Pasiekus penktąjį lygį, visais atvejais visus sprendimus priims ir vairuos pats automobilis. Daug techninių sprendimų tam jau yra, tačiau jų tobulinimas ir teisinių klausimų sprendimai užtruks. Tikėtina kad išvysime šias transporto priemonės per ateinanti dešimtmetį.

Jei techniniai sprendimai egzistuoja, kas kliudo juos įgyvendinti jau dabar?

Labai svarbu įvertinti žmonių elgsenos pokyčius, juos taip pat tiriame savo centre. Jei šiandien pasiūlytume savivaldį automobilį, žmonės jo nepriimtų. Žmonių grupei būdinga galvosena, kad mašina negali vairuoti geriau nei žmogus. Tačiau dėl žmogiškojo faktoriaus, šiuo metu įvyksta apie 90 proc. visų autoįvykių. Labai svarbu ne tik kurti naujas technologijas, bet ir keisti žmonių elgseną, kad jie šias technologijas priimtų. Pastaraisiais metais atsirado labai daug technologinių sprendimų, tačiau jų diegimas kartais stringa būtent dėl žmonių išankstinių nuostatų. O kartais iš viso galima apsieiti be didelių technologinių inovacijų, užtenka tik pakeisti žmonių mąstymą ir taip išspręsti daug problemų be didesnių finansinių investicijų.

Kalbant apie labiau apčiuopiamas ir konkretesnes kliūtis savivaldžių automobilių plėtrai, didžiausios jų yra sertifikavimas ir teisinė bazė.

Gal galite pateikti keletą pavyzdžių, su kokiomis būtent problemomis čia susiduriame?

Šiandien negalima sertifikuoti sistemų, kurios atsako už funkcionalų saugumą, jei nėra aiškaus algoritmo, kaip jis veikia. Mes nežinome, kaip sistemos, kurios pagrįstos dirbtinio intelekto technologija, priima sprendimus – mes apmokome neuroninį tinklą, bet negalime prognozuoti, kaip sistema elgsis jeigu susidurs su nauja situacija. Kliūtys kyla ir dėl etinių klausimų. Jei automobiliui reikės rinktis, ką numušti – vieną vaiką einantį šaligatviu ar dešimt futbolo sirgalių, einančių per gatvę – kaip jis tai padarys? Kas bus atsakingas už priimtą sprendimą? Vairuotojas, kuris savivaldžiame automobilyje iš tiesų yra virtęs tiesiog keleiviu? Automobilio gamintojas? Ar inžinierius, kuris tą algoritmą sukūrė?

Teisinė bazė įvairiose šalyse taip pat skiriasi. Pavyzdžiui, kai kur numatyta, kad vairuotojas negali paleisti vairo, nors savivaldis automobilis iš esmės bus be vairo. Šie visi klausimai turi būti išspręsti. Kada tai įvyks? Tikėtina, netolimoje ateityje. Tačiau reikia suprasti, kad pokyčiai vyks palaipsniui, iš karto visi nepersėsime į savivaldžius automobilius, todėl pradžioje keliuose judės mišrus srautas.

Ar Lietuvos mokslininkai aktyviai dalyvauja transporto tyrimuose ir naujų tendencijų kūrime? Kokiais vykdomais projektais labiausiai didžiuojatės?

Esame orientuoti į tarptautinius projektus, nuo 2017 metų esame laimėję keturis „Horizon2020“ programos projektus, du „Interreg“ programos ir vieną nacionalinį. Bendraujame su didžiausiais gamintojais ir geriausiais universitetais, todėl turime prieigą prie gamintojų technologijų ir galimybę dirbti su prototipais. Šiuo metu esame laimėję projektą ir kuriame pakabos sistemas savivaldžiams automobiliams. Jo metu atliksime tyrimą, bus pagamintas prototipas, ir jei viskas pasiseks, produktas pateks į serijinę gamybą galbūt po dešimties metų. Šio projekto tikslas yra padidinti automobilių važiavimo komfortą iki greituminio traukinio lygio – kad kelionės metu atsiradusį laisvą laiką žmogus galėtų skirti darbui, skaitymui ir galėtų tai daryti patogiai, nepavargdamas. Šiuo metu industriniai partneriai mums ruošia automobilį, kuriame kaip standartinė bus įdiegta mūsų kuriama sistema, o mes ją bandysime realiomis sąlygomis ir tobulinsime. Europoje, mano žiniomis, iš viso yra tik kelios mokslininkų grupės, turinčios tokias išskirtines sąlygas, ir VILNIUS TECH bus viena iš jų.

Transporto sektorius Europoje yra labai išvystytas, čia vis dar vyksta didžioji dalis automobilių gamybos. Tačiau transporto priemonė dabar tapo išmani, į ją ateina dirbtinis intelektas, o čia Europa jau nusileidžia ir turi vytis JAV, Kiniją. Iškyla grėsmė, kad dalis automobilių ar jų komponentų gamintojų gali nespėti persiorientuoti, o tai gali turėti skaudžių pasekmių sektoriaus ar visos ES ekonomikai. Būtent šioje srityje vykdome dalį tyrimų ir padedame gamintojams kurti naujas technologijas bei prisitaikyti prie naujų rinkos poreikių. Turime platų partnerių tinklą, esame rengę paraiškas projektams su „Audi“, „Škoda“, „Land Rove“, „Toyota“, bendradarbiaujame su pirmo lygio tiekėjais, t.y. kompanijomis, kurios tiekia komponentus, pavyzdžiui, pasauliniu amortizatorių gamybos lyderiu „Tenneco“, kuriam priklauso „Monroe“ ir „Ohlins“ prekiniai ženklai.

Dirbame ir su geležinkeliais, viename „Horizon2020“ projekte kuriame naują riedmenų diagnostikos sistemą. Šiuo sprendimu domisi „Deutsche Bahn“ – Vokietijos geležinkeliai.

Naujienos komentarai

Jūsų komentaras

Jūsų vardas:


Jūsų kontaktai:


Fotorebuso atsakymas:


rebusas
Jūsų komentaro tekstas:



Daugiau naujų naujienų
       2020-11-27 14:20:17

Sveikesnė duona: kaip išsirinkti?

Daugelis žmonių į kasdienį mitybos racioną įtraukia duoną. Gamintojai, atsižvelgdami į pirkėjų poreikius, siūlo įvairių jos rūšių: kvietinės, ruginės, visų grūdo dalių, su saulėgrąžomis, bemielės, be pridėtinio cukraus ir daug kitų.
       2020-11-27 13:58:33

Dirbtinis intelektas išspręs pandemijos keliamas problemas?

Stropiai besimokantis, bet nesuprantantis ironijos ir neskiriantis blogio nuo gėrio. Būtent tokie dirbtiniam intelektui priskiriami bruožai suteikia argumentų skeptikams, o algoritmų kūrėjus verčia sukti galvas, kaip jį patobulinti ir paversti kuo draugiškesniu žmogui.
       2020-11-27 13:48:14

Konkurencijos taryba leido „Bitei“ įsigyti „Mezon“

Konkurencijos taryba „Bitei Lietuva“ leido įsigyti „Mezon“, valdomą AB Lietuvos radijo ir televizijos centro („Telecentro“). Dar šių metų gegužę „Telecentras“ su „Bite“ pasirašė sutartį, pagal kurią bendrovė perka interneto, duomenų perdavimo ir IPTV verslą, plėtojamą su „Mezon“ prekės ženklu.
       2020-11-27 13:39:17

Būsimam aplinkos ministrui – užduotis išsaugoti Žuvinto turtus

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda, penktadienį apsilankęs Žuvinto biosferos rezervate, pabrėžė, kad šios unikalios Lietuvos vietovės išsaugojimas bus pirmas rimtas darbas būsimam aplinkos ministrui.
       2020-11-27 13:15:22

REKORDAS! Praėjusią parą patvirtinti 2339 nauji koronaviruso atvejai

Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (NVSC) informuoja, kad per praėjusią parą Lietuvoje patvirtinti 2339 koronavirusinės infekcijos (COVID-19) atvejai. 595 iš jų registruoti Vilniaus, 470 Kauno, 299 Klaipėdos, 266 Šiaulių, 203 Panevėžio, 167 Marijampolės apskrityse.
       2020-11-26 11:29:22

Mitai apie kontracepciją

Apklausos rodo, kad Lietuvos jaunimo žinios apie kontracepciją nėra teisingos - tikima visiškai nepagrįstais teiginiais. Matyt, ir dėl tos pačios priežasties maždaug kas ketvirtas paauglių nėštumų baigiasi abortu.
       2020-11-26 09:56:10

Ar žinote, kurio prietaiso naudojimas karantino metu augo kone 70 proc.?

Televizorius jau senai praaugo savo pradines panaudojimo galimybes ir nebėra vien tik prietaisas, kuriame galima sužinoti pagrindines dienos naujienas. „Samsung“ atlikta apklausa atskleidė, kad karantino metu naudojimasis televizoriumi augo net 69 proc. – labiausiai iš visų įrenginių.
       2020-11-26 08:40:14

ES kompensuos virš 5 mln. eurų už medikams skirtas apsaugos priemones ir įrangą

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) informuoja, kad Ekstremalių sveikatai situacijų centras (ESSC) sėkmingai baigia įgyvendinti ES fondų lėšomis kompensuojamą projektą asmens apsaugos priemonėms ir įrangai įsigyti.
       2020-11-26 08:34:04

NVSC: viešai pateikiamas situacijos Seime vertinimas yra netiesa

Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (NVSC), atsižvelgęs į viešojoje erdvėje pasirodžiusią informaciją, neva situacija dėl Lietuvos Respublikos Seimo narių izoliacijos susiklostė dėl kažkokių kažkieno politinių motyvų, atkreipia dėmesį,
       2020-11-26 08:30:42

Jus nori atleisti iš darbo? Darbo inspekcija pataria, kokių skubių veiksmų imtis

Valstybinė darbo inspekcija pastebi, kad karantino laikotarpiu į inspekciją kreipiasi daugiau žmonių, kurie atleidžiami iš darbo.
       2020-11-26 08:20:07

Į ką atkreipti dėmesį vairuojant žiemą, pataria padangų ekspertai

Artėjant žiemai vairavimo sąlygos tampa sudėtingesnės. Ryte važiuojant į darbą tenka įveikti apledėjusius kelius, važiuojant ilgesnius atstumus sutinkame snieguotų kelio ruožų, tad svarbu pasirengti įvairioms situacijoms.
       2020-11-26 08:17:11

Baltijos šalių pirkėjų įpročiai: kas apsipirks saugiausiai, o kas – išlaidaus?

Koronavirusas formuoja naujus pirkėjų įpročius Baltijos šalyse. „Pigu.lt“ prekybos centro internete užsakymu lapkritį atliktos apklausos duomenimis, Lietuvoje, lyginant su kaimynais latviais ir estais, pirkėjai labiausiai linkę saugiai apsipirkti neišėję iš namų – kalėdinių dovanų jie šiemet ieškos internete.
       2020-11-26 07:40:34

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti 2104 koronaviruso atvejai

Atlikus 11,312 tyrimus, vakar Lietuvoje registruoti 2104 koronaviruso atvejai. Per paskutines 7 dienas teigiamų tyrimų dalis: 16,6% Patvirtintų atvejų skaičius per paskutines 7 dienas: 13,305
       2020-11-26 07:33:56

Psichologinės priežastys, kurios trukdo mums taupyti savo ateičiai

Nors Lietuvoje daug kalbama apie tai, kad žmonėms reikia papildomai kaupti pensijai, penktadalis lietuvių nieko nedaro, kad jų senatvė būtų finansiškai saugesnė.
       2020-11-25 16:38:57

Į koronaviruso skyrius bus kviečiamas pastiprinimas iš kitų gydymo įstaigų

Ligoninėms patiriant spaudimą dėl išaugusių koronaviruso (COVID-19) pacientų srautų, Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) kartu su gydymo įstaigų vadovais ieško būdų, kaip sustiprinti medicinos personalą, dirbantį pirmosiose fronto linijose.
       2020-11-25 16:34:39

NVSPL planuoja greitai ir skaidriai įsigyti priemonių koronaviruso tyrimams

Nacionalinė visuomenės sveikatos priežiūros laboratorija (NVSPL) informuoja, kad siekdama užtikrinti tyrimų tęstinumą ir nenutrūkstamą šalies laboratorijų darbą, kurios atlieka koronaviruso (COVID-19) tyrimus, priėmė sprendimą taikyti patobulintas ir pažangias viešųjų pirkimų procedūras.
       2020-11-25 16:25:27

Karantinas pratęsiamas iki gruodžio 17 d., tačiau leidžiamas muziejų lankymas

Atsižvelgdama į nepalankią koronaviruso (COVID-19) epidemiologinę situaciją Lietuvoje ir pasaulyje, Vyriausybė trečiadienį nusprendė pratęsti šalyje galiojantį karantiną iki gruodžio 17 d.
       2020-11-25 13:44:43

Ministras Aurelijus Veryga kreipėsi į valdančiuosius

"Mieli kolegos parlamentarai, valdantieji, Vėl kreipiuosi su prašymu į Jus dėl prastos epidemiologinės situacijos Seime.
       2020-11-25 12:15:03

Agnė Kulitaitė: kaip geriausia sutaupyti?

Kartais niekas taip nepradžiugina, kaip sutaupyti pinigai. Ypač, jei namuose pakvimpa naujais daiktais, o piniginė išsipūtus šypsosi. Galbūt kas nors perskaitęs šiuos žodžius pagalvos, kad esu tikra materialistė, bet aš tiesiog esu taupi.
       2020-11-25 10:08:23

Santaros žinios. Vilnius

Lapkričio 25 dienos ryto duomenimis, VUL Santaros klinikose gydomi 163 COVID-19 sergantys pacientai, iš jų 33 – Reanimacijos ir intensyviosios terapijos skyriuje. Iš 163 COVID-19 sergančiųjų – 4 vaikai.
       2020-11-25 09:58:49

Diskriminacija įsidarbinant: kandidatė buvo priversta kalbėti angliškai

Lygių galimybių kontrolierė Agneta Skardžiuvienė įspėjo Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovus, diskriminavusius įsidarbinti norėjusią kandidatę dėl konkursui pasirinktos kalbos.
       2020-11-25 09:45:31

VILNIUS TECH ekspertai pataria: kaip išsirinkti tinkamą kompiuterinę įrangą?

Ekspertai pastebi, kad pasaulyje siaučiant COVID-19 pandemijai, išaugo kompiuterinės įrangos pardavimai. Taip yra todėl, kad darbas, mokymasis ir kitos įvairios veiklos persikėlė į namus.
       2020-11-25 09:42:25

„Sodra“: ši pandemija – išbandymas moterims

Tarp karantininiu laikotarpiu – trečiąjį šių metų ketvirtį – atsitiesė ir dirbančiųjų skaičius, ir vidutinių darbo pajamų augimas, kuris vėl buvo dviženklis. Vis dėlto, karantinas paliko ir randų, ypač moterims.
       2020-11-25 08:42:28

Virusas nebijo tokio karantino. Patvirtinti 2289 nauji koronaviruso atvejai

Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (NVSC) informuoja, kad per praėjusią parą Lietuvoje patvirtinti 2289 koronavirusinės infekcijos (COVID-19) atvejai.
       2020-11-24 15:53:39

Lietuva veržiasi į pasaulio lyderius - registruoti dar 1169 koronaviruso atvejai

Atlikus 7,289 tyrimus, vakar Lietuvoje registruoti 1169 koronaviruso atvejai. Per paskutines 7 dienas teigiamų tyrimų dalis: 16,3% Lietuvoje 14 dienų sergamumas COVID-19 liga 100 tūkstančių gyventojų: 808,4
       2020-11-24 15:01:02

Nesaugi, ankstyva lytinė patirtis gali būti ir rizikos sveikatai veiksnys

Nors terminas „saugus seksas“ paaugliams yra žinomas, informacijos apie lytiškai plintančias infekcijas (LPI) ir prevenciją, galimą slaptą jų eigą bei simptomus yra nepakankamai ir ji, deja, ne visada adekvati.
       2020-11-24 13:34:43

Kas patogiau judriame mieste: nuosavas automobilis ar alternatyvios priemonės?

Nors nuosavo automobilio turėjimas ilgą laiką buvo vertinamas kaip didžiulis privalumas, pastaruoju metu ši nuostata palengva kinta. Tai lemia ne tik vis labiau augantys automobilio išlaikymo kaštai, bet ir įvairių alternatyvių susisiekimo priemonių pasirinkimas.
       2020-11-24 13:32:04

Nepritarta Seimo nuotolinio darbo reglamentavimui

Seimo nariai nepritarė siūlymui Statute reglamentuoti galimybę, paskelbus ekstremaliąją situaciją, kai kyla pavojus žmonių sveikatai ir (arba) gyvybei, Seimo posėdžiuose dirbti nuotoliniu būdu.
       2020-11-24 10:44:46

Seimas pritarė I. Šimonytės kandidatūrai į Ministro Pirmininko pareigas

Seimas, atsižvelgdamas į Respublikos Prezidento Gitano Nausėdos dekretą, nutarė pritarti Respublikos Prezidento teikiamai Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) lyderės Ingridos Šimonytės kandidatūrai į Ministro Pirmininko pareigas.
       2020-11-24 09:15:27

Vytautas Getautis: kartais naujų išradimų idėjos kyla ir bėgiojant stadione

KTU Cheminės technologijos fakulteto (CTF) profesorius Vytautas Getautis labiausiai žinomas už pasiektą pasaulinį saulės elementų efektyvumo rekordą – kartu su kitais mokslininkais sukurtas saulės elementas net 29,15 proc. krintančios šviesos paverčia elektros energija.
* Skelbiamos įvairių šaltinių naujienos, todėl už jas neatsakome. Kai kurie teiginiai gali nesutapti su www.tvnaujienos.lt nuomone. Neatsakome už vartotojų komentarus.