iliustracija iliustracija
iliustracija iliustracija iliustracija
Naujienos

Ar fizinis aktyvumas stabdo senėjimą?

2017-09-26 09:21:36

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras artėjant spalio 1 dienai, Pasaulinei pagyvenusių žmonių dienai, visuomenės dėmėsį norėtų atkreipti į pagyvenusių ir senų žmonių fizinį aktyvumą.

Vienas pagrindinių lėtinių neinfekcinių ligų rizikos veiksnių yra fizinis pasyvumas. Atlikta pakankamai mokslinių tyrimų, patvirtinančių, jog fizinis pasyvumas yra svarbus antsvorio bei nutukimo, hiperlipidemijos, II tipo cukrinio diabeto, depresijos, osteoporozės, kai kurių vėžio formų išsivystymo rizikos veiksnys. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad lėtinės neinfekcinės ligos, reikšmingai neigiamai veikiančios pagyvenusių ir senų asmenų sveikatą ir jų gyvenimo kokybę, gali būti sėkmingai koreguojamos bei gydomos sistemingu, kvalifikuotu, tinkamai pritaikytu ir tiksliai dozuojamu fiziniu aktyvumu. Be to, fizinis aktyvumas neginčytinai teigiamai veikia ir kai kuriuos kitus sveikatos aspektus – ilgalaikę bei trumpalaikę atmintį, suvokimą, nuotaiką, savivertę, gebėjimą savarankiškai judėti bei apsitarnauti, gebėjimą bendrauti ir kt. Taigi, galima drąsiai teigti, kad fizinis aktyvumas yra viena iš svarbių sveiko gyvenimo būdo sudėtinių dalių. Deja, ši gana pigi, efektyvi, prieinama ir gerai ištyrinėta prevencijos bei gydymo priemonė pagyvenusių ir senų asmenų sveikatai stiprinti Lietuvoje yra naudojama nepakankamai.

Jau praėjusiame amžiuje moksliniai tyrimai neabejotinai patvirtino, kad vienas iš keleto „jaunystės eliksyrų“ yra kiekvieno iš mūsų asmeninis fizinis aktyvumas. Taigi, mokslo patikimai nustatyta, kad kryptingas, ilgai trunkantis, sistemingas fizinis aktyvumas teigiamai veikia pagyvenusių ir senų žmonių sveikatą: mažina nervinę įtampą, stresą ir nerimą, gerina miegą, aktyvuoja organizmo detoksikaciją ir imuninę sistemą, lytinius (ir kitus) hormonus, mažina padidėjusį arterinį kraujo spaudimą, vadinamojo „blogojo“ cholesterolio ir trigliceridų lygį kraujo plazmoje, gerina audinių gliukozės toleranciją ir jautrumą insulinui, stabdo kaulinio audinio retėjimą bei mineralinių junginių nykimą ir t. t. Taigi, žmogus ne tik atrodo jaunesnis, sveikesnis, stipresnis – jis toks ir yra! Todėl ir senatvėje mankštinkitės.

Norite iki gilios senatvės išlikti aktyvus – pamilkite sporto ar laisvalaikio žaidimus

Savęs paklauskite: kokius laisvalaikio ar sportinius žaidimus labiausiai mėgstu? Jeigu atsakymą kasdien pritaikysite praktikoje, niekada neprarasite susidomėjimo fiziniu aktyvumu. Mėgstami sporto ar laisvalaikio žaidimai ne tik padeda fiziškai judėti ir treniruotis, bet ir įkvepia toliau mokytis naujų judesių ar veiksmų bei tobulėti. Kad ši veikla būtų ne tik naudinga sveikatai, bet ir suteiktų teigiamų emocijų bei bendravimo džiaugsmo, pakvieskite prisijungti savo draugus bei bendraamžius!

Yra didžiulis naudingų aerobinių veiklų pasirinkimas: galite eiti, bėgti, plaukti, irkluoti, čiuožti, šokti, važiuoti dviračiu ar riedučiais ir pan. Net įvairiausi namų ruošos ar ūkio darbai (jeigu nemėgstate ir nebandote mankštintis) turi panašų fiziologinį poveikį kaip sportavimas. Apytiksliai 300 kalorijų per valandą „sudeginama“ šienaujant ir apie 100–150 kalorijų – užsiimant namų ruoša ir t.t. Tiesa, norint gauti naudingą profilaktinį efektą, dirbti reikia atkakliai, be ilgesnių sustojimų.

Pradėkite palengva ir neskubėkite pasiekti didelių rezultatų

Išėję į pensiją nesiimkite iš karto sunkių gimnastikos ar jėgos pratimų. Jeigu pratimų ant skersinio nedarėte 30 ar net 40 metų, tai nepradėkite nuo jų. Jeigu iš viso niekada nesimankštinote ir nesate tam pasiruošęs, pirma pasitarkite su savo šeimos gydytoju ar kitais specialistais.

Mankštintis pradėkite atsargiai, po truputį: nuo 10–15 minučių 2–3 kartus per savaitę. Maža pradinė krūvio „dozė“ yra naudinga tuo, kad negąsdina nepatyrusiųjų. Be to, ne taip stipriai skaudės raumenis ir bus mažesnė galimybė pakenkti sau.

Pripratote prie pasirinkto krūvio? Mankštinkitės ilgiau!

Jeigu ketinate mankštintis nuolat, galima nusimatyti ir nemažus tikslus. Kur nors pasižymėkite pradinį rezultatą, kurį pasiekėte, ir apytiksliai vieną kartą per mėnesį vėl patikrinkite pasiekimus. Pavyzdžiui, jei ristele bėgioti pradėjote nuo 15 minučių, po mėnesio pabandykite 20. Jei stacionarų dviratį tuo pačiu krūviu mynėte 15 minučių – dabar 20, šiaurietiškojo vaikščiojimo treniruotes pradėjote nuo 30 minučių – pailginkite jų trukmę iki 40. Padidinę krūvį iš pradžių galite jausti nuovargį, bet maždaug po 2 savaičių viskas vėl bus tvarkoje. Treniruočių ilginimo tikslas – padidinti širdies ir kraujagyslių bei kvėpavimo sistemų pajėgumą ir jį išlaikyti pasiektame lygyje.

Kaip išlaikyti stiprius raumenis?

Aerobinės (arba ištvermės) treniruotės yra tiktai pusė darbo. Raumenų jėgos treniravimas yra ne mažiau svarbus – jis padeda išlaikyti raumenis stiprius net ir senstant. O aktyviai dirbantys raumenys greitina medžiagų apykaitą ir taip padeda kovoti su nutukimu. Be to, jėgos treniruotės didina kaulinio audinio masę, kuri gali padėti išvengti kaulų lūžių senstant.

Jėgą galima treniruoti įvairiausiais būdais: su svoriais, elastinėmis timpomis, treniruokliais ir t. t. Galima atlikti jėgos pratimus panaudojant ir savo kūno svorį (žinoma, jei nesate nutukęs): tai atsispaudimai nuo žemės, suoliuko, kėdžių, pritūpimai, prisitraukimai ir kt. Lavinkite stambiąsias raumenų grupes bent du kartus per savaitę.

Kiek fizinio aktyvumo yra „pakankamai“?

Yra sporto veteranų, kurie būdami garbaus amžiaus vis dar intensyviai treniruojasi tris ar keturis kartus per savaitę. Pavyzdžiui, žaidžia lauko tenisą po porą valandų ir daugiau. Nebūtina sekti jų nepasiekiamu pavyzdžiu. Būkite savikritiški, realiai vertinkite savo galimybes. Pasaulio sveikatos organizacija pagyvenusiems ir seniems asmenims siūlo bent 30 minučių aerobinės fizinės veiklos 5 dienas per savaitę. Beje, negalima savaitės, praleistos prie rašomojo stalo ar ant sofos žiūrint televizorių, kompensuoti intensyviomis treniruotėmis šeštadienį ir sekmadienį. Taip reikšmingai padidinsite traumų pavojų ir sukelsite stiprius uždelstus raumenų skausmus, kurie dar labiau sumažins motyvaciją mankštintis. Tačiau jei esate puikios formos bei mankštinotės kasdien ir anksčiau, nėra jokios priežasties, dėl kurios negalite kasdien lavinti pasirinktų fizinių ypatybių kaip ir jaunystėje. Geras derinys, pavyzdžiui, 3 kartai per savaitę aerobinės treniruotės ir 2–3 kartai – jėgos treniruotės.

Šok sveikesnio gyvenimo link!

Yra nemažai pagyvenusių žmonių, ypač moterų, nemėgstančių sporto ar mankštinimosi. Jiems išeitimi gali tapti įvairių rūšių šokiai, kurie ypač naudingi sveikatai ir gali atstoti raumenų jėgos, aerobinės ištvermės, judesių koordinacijos ir pusiausvyros treniruotes. Jie teigiamai veikia pagyvenusių asmenų kūno kompoziciją, širdies ir kraujagyslių sistemų būklę, kasdieninio gyvenimo funkcinius gebėjimus ir gerokai sumažina griuvimo riziką. Būtent griuvimai senatvėje yra svarbiausia kaulų lūžių priežastis. Be to, šokiai skatina socialinę sąveiką, bendravimą, sutelkia vietos bendruomenę.

Taigi, reguliari fizinė veikla yra vienas iš svarbiausių sėkmingo ir sveiko senėjimo veiksnių. Ji padeda vyresnio amžiaus žmonėms stiprinti sveikatą, išlikti judriems, išsaugoti savarankiškumą kasdieniame gyvenime.

Reklama
Naujienos komentarai

Jūsų komentaras

Jūsų vardas:


Jūsų el. paštas:


Fotorebuso atsakymas:


rebusas
Jūsų komentaro tekstas:



Daugiau naujų naujienų
iliustracija2019-08-16 18:38:48

Atostogų paskui vietinius: kur rudenį pasitinka pietų europiečiai?

Nuo Portugalijos Algarvės iki Graikijos Peloponeso – Pietų Europoje rudenį pasitinka tie, kurie mėgsta šilumą, ramybę, tobulo grožio paplūdimius ir skanų maistą: nuo čili festivalio iki pagal slaptą receptą gaminamų desertų.
iliustracija2019-08-16 18:35:15

Minint 25-ąjį išmaniojo telefono gimtadienį: 10 stebinančių faktų

Lygiai prieš ketvirtį amžiaus, rugpjūčio 16-ąją, prekyboje JAV pasirodė pirmasis telefonas, kuris atitiko išmaniojo apibrėžimą: galėjo ne tik skambinti, bet ir turėjo papildomų funkcijų, leido naudotis internetu ir atsisiųstomis programėlėmis.
iliustracija2019-08-14 16:29:03

Kaip pavėžėjai užtikrina jūsų saugumą: 5 patikimiausi automobiliai

Automobilių pramonė užtikrindama patikimumą ir saugumą pastaraisiais metais žengė didžiulį šuolį. Tuo įsitikinę autoservisų specialistai, kartu perspėjantys, jog reguliari transporto priemonių priežiūra vis dar nėra pakankamai „madinga“.
iliustracija2019-08-14 16:25:34

Ateities miestas – toks, kuriame viską pasiekti užteks 20 minučių

Keletą pastarųjų dešimtmečių Vakaruose vyravęs miesto modelis, kai gyvenamosios, darbo laisvalaikio, komercinės ir kultūrinės zonos buvo atskirtos, o susisiekimą tarp jų geriausiai užtikrino nuosavas automobilis, nyksta.
iliustracija2019-08-14 16:22:23

Pirmasis garso įrašas pasaulyje: kaip garsas veikia ir atrodo šiandien

Prieš 142 metus amerikiečių mokslininkas ir išradėjas Tomas Edisonas sukūrė pirmuosius, tuomet visiškai neįtikėtino ir pasaulį nustebinusio išradimo, prototipus. Fonografu pavadintas prietaisas galėjo ne tik įrašyti garsą, bet ir jį netrukus atkurti.
iliustracija2019-08-14 16:19:55

Ruošiatės atostogoms? Nepamirškite pasirūpinti savo augalais

Vasarą daugybė žmonių išvažiuoja atostogauti, namus neretai palikdami savaitei ar dviem. Vienas didžiausių galvosūkių – ką daryti su augalais, kurie reikalauja nuolatinės priežiūros. Išvažiuojant į ilgesnę kelionę, populiaru juos palikti kaimynų priežiūrai. Tačiau galimybė tam ne visuomet yra, ypač atostogų sezonu.
iliustracija2019-08-13 16:49:16

Lietuvos keliuose apstu „nematomų“ automobilių

Rinkdamiesi automobilį Lietuvos gyventojai pirmiausiai vertina techninius jo parametrus ir kainą, o labiausiai mėgstamos spalvos yra tamsios bei konservatyvios. Tai patvirtina ir „Regitros“ duomenys: net 40 proc. visų 2018 m. šalyje pirmą kartą registruotų lengvųjų automobilių buvo pilkos spalvos.
iliustracija2019-08-13 16:46:51

Išsaugoti regėjimą padeda paprastos taisyklės: ką dažniausiai pamirštame?

Kartais jausti akių skausmą, pastebėti raudonį ar po ilgo įtempto darbo prie kompiuterio vaizdą matyti tarsi per miglą – daugelis turbūt susidūrė su tokiais akių nuovargio simptomais.
iliustracija2019-08-13 16:44:04

Esate kairiarankis? Užteks kankintis – tegul įrenginiai prisitaiko prie jūsų

Žirklės, gitara, užrašinė, liniuotė, čiaupas, skardinių atidarytuvas – kaip manote, ką visa tai turi bendro? Atsakymą jums gali pasufleruoti šiandien minima proga – Tarptautinė kairiarankių diena. Įprastai šie ir daugybė kitų kasdien mūsų naudojamų daiktų būna pritaikyti dešiniarankiams. Ne išimtis ir technologijos.
iliustracija2019-08-13 16:40:40

Elektros rinkoje didmeninė elektros kaina Baltijos šalyse toliau krenta

Elektros energijos kainos Baltijos šalyse mažėja jau antrą savaitę iš eilės. Jas žemyn traukia regione išaugusios elektros energijos gamybos apimtys ir pingančios gamybai naudojamos žaliavos.
iliustracija2019-08-13 16:37:53

Kodų korteles visiškai pakeis saugesni prisijungimo būdai

Nuo rugsėjo 10 d. „Luminor“ klientai prisijungti prie banko internete bei tvirtinti mokėjimus galės naudodamiesi nemokama programėle „Smart-ID“, mobiliuoju parašu, elektroniniu parašu arba kodų generatoriumi. Kodų kortelės nuo tos dienos nebegalios ir klientai negalės su jomis atlikti jokių banko operacijų.
iliustracija2019-08-12 15:55:38

Socialiniuose tinkluose plinta medikų atlikto eksperimento vaizdo įrašas

Socialiniame tinkle “Facebook” jau trečdalis milijono lietuvių peržiūrėjo Krizių tyrimo centro filmuotą eksperimentą, kurio metu viešoje vietoje susmunka žmogus. Praeiviai reaguoja gan vangiai, neatlieka nė vieno šioje situacijoje būtino veiksmo, maža to, net neskambina greitajai medicinos pagalbai.
iliustracija2019-08-12 15:42:26

Pataria teisininkė: ką reikia žinoti prieš pradedant verslą?

Dažniausiai pradedantys verslininkai daugiausiai dėmesio skiria verslo plano kūrimui ir investicijų paieškoms. Tačiau teisės specialistai pataria visų pirma pasirūpinti savo intelektinės nuosavybės apsauga ir tik tada toliau vystyti veiklą.
iliustracija2019-08-12 08:33:40

Atostogos užsienyje su vaikais: kokias rizikas tėvai užmiršta

Vasarą su atžalomis atostogaujančios šeimos užsienyje dažniau nei Lietuvoje patiria rimtus iššūkius dėl vaikų sveikatos ar nelaimingų atsitikimų. Draudikai atkreipia dėmesį, kad užsienyje vaikai šiemet dažniausiai kenčia nuo ausų uždegimų ir ūmių peršalimų, žarnyno virusų, alerginių reakcijų bei traumų.
iliustracija2019-08-12 08:27:58

Atostogos tobulų saulėlydžių saloje: kurortas, kupinas laisvės dvelksmo

Viena iš įdomiausių vietų Europoje, į kurią iš Vilniaus galima nuskristi lėktuvu, yra nedidelė sala Viduržemio jūroje – Ispanijai priklausanti Menorka. Gyvenimo ritmą čia diktuoja vanduo: saloje yra vienas didžiausių natūralių uostų pasaulyje, stūkso įspūdingi dar XIX a. menantys švyturiai, o sostinėje veikia vandens taksi.
iliustracija2019-08-11 18:43:39

NT galvosūkis – būstas su pilna ar daline apdaila?

Jei gyvenime pritrūkote iššūkių, kraustykitės į naujus namus. Daugeliui šis procesas tampa tikru išbandymu – kokį būstą rinktis, kurioje vietoje, kokį biudžetą jam galite skirti ir galiausiai – kaip nauji namai turėtų atrodyti? Jei sklandžiai įveikėte etapus susijusius su būsto tipu, jo kaina ir pageidautina lokacija, vis dar laukia namų įrengimo galvosūkis.
iliustracija2019-08-11 18:36:30

„airBaltic“ pristato specialų lietuvišką lėktuvo dizainą

Dėl augančio oro linijų bendrovės „airBaltic“ paslaugų poreikio Lietuvoje, kompanija sukūrė specialų savo lėktuvo „Airbus A220-300“ dizainą. Šis „airBaltic“ orlaivis nudažytas Lietuvos vėliavos spalvomis ir pavadintas Vilniaus vardu.
iliustracija2019-08-11 14:22:38

Sezonas įsibėgėja: 4 išmanūs patarimai grybautojams

Anksti prasidėjusi vasara ir lietinga rugpjūčio pradžia kelia džiaugsmą grybautojams – šiais metais miškuose bei pievose gausu įspūdingų laimikių. Jei artėjantį savaitgalį ketinate grybauti, technologijų ekspertai pataria su savimi pasiimti ne tik pintinę, bet ir išmanųjį telefoną.
iliustracija2019-08-05 19:08:59

Saulės jėgainė ant stogo – didelė grėsmė kilus gaisrui?

Dar dabar nerimsta aistros dėl pavasarį vykusio gaisro vienoje Norvegijos įmonių, kurios stogas buvo padengtas saulės moduliais. Sudėtingas gaisro gesinimas sukėlė nesibaigiančias diskusijas, ar saulės moduliai galėjo apsunkinti ugniagesių darbą.
iliustracija2019-08-05 19:04:55

Dviračių vairuotojų įpročiai neramina: kas penktas išnyksta tamsoje

Beveik 40 proc. dviratininkų gatvėmis važinėja be privalomų atšvaitų. Kitų matomumą kelyje garantuojančių priemonių – dviračio žibintų ar drabužių su šviesą atspindinčiomis detalėmis – naudojimas dar retesnis.
iliustracija2019-08-05 19:00:01

Aviacijos ekspertai paaiškino, kodėl vėluoja lėktuvai ir kokios keleivių teisės

Nors statistika rodo, kad vėluojančių lėktuvų tenka laukti ne taip ir ilgai, taip tikrai gali neatrodyti tiems, kurie yra patekę tarp tų nelaimingųjų, kurių skrydis buvo atidėtas ir teko šiek tiek palaukti.
iliustracija2019-08-05 18:45:39

Kaip neprarasti svarbios informacijos, kai keičiame išmanųjį telefoną

Naujo išmaniojo telefono įsigijimas sukelia džiaugsmą kiekvienam. Tačiau šią emociją netrukus keičia nerimas prisiminus, kad reikės kažkokiu būdu išsaugoti senajame įrenginyje esančius duomenis.
iliustracija2019-08-05 18:42:01

Pataria pradedantiems verslą: idėjomis reikia dalintis

Dažnai kalbama, kad verslams, kurie nepasiduos skaitmenizacijai, nulemta pralaimėti konkurencinę kovą. Tačiau ekspertai pabrėžia, jog pati savaime ji pranašumo negarantuoja, daug svarbiau – dalintis idėjomis ir tartis su rinkos senbuviais.
iliustracija2019-08-05 18:37:49

Lietuviška mašininio vertimo sistema pralenkė „Google“, „Microsoft“ ir kitus

Lietuviška vertimo sistema, kurią sukūrė „Tilde“ komanda, pasauliniame vertimo mašinų konkurse WMT („World Machine Translation“) buvo pripažinta geriausia lietuvių–anglų bei anglų–lietuvių vertimų kategorijoje.
iliustracija2019-08-05 17:50:19

Neparduoti ir greit gendantys maisto produktai virsta elektra ir šiluma

Augant vartojimui, daugėja sąmoningo vartojimo iniciatyvų ne tik iš pirkėjų, bet ir iš prekybos tinklų. Siekdamas, kad neparduotas maistas neatsidurtų sąvartynuose, vartojimui nebetinkamus produktus prekybos tinklas „Maxima“ perduoda įmonei, kuri juos verčia biomase, o ši virsta biodujomis.
iliustracija2019-08-05 09:06:51

PayPal pataria: ko reikia mažiems ir vidutiniams el. prekybininkams

Rugpjūtis - pokyčių metas smulkaus ir vidutinio dydžio Baltijos šalių verslo sektoriuje. Kol didžioji dalis klientų atostogauja ir mėgaujasi karštomis vasaros dienomis, verslo atstovai užsiima inovacijų diegimu. Augantys elektroninių pardavimų skaičiai skatina verslo atstovus išbandyti naujas erdves.
iliustracija2019-08-05 08:21:42

Neatrastos naujos kartos televizorių funkcijos

Dažniausiai visuomenės nuomonė pasiskirsto į dvi stovyklas – vieni nieko nenori keisti savo kasdienybėje, kiti trokšta sužinoti apie naujausias technologijas, įskaitant mobiliųjų programėlių funkcijas. Tobulėjant naujausioms technologijoms žmonės vis labiau linkę jas tyrinėti ir pritaikyti kasdieniame gyvenime.
iliustracija2019-07-26 15:45:58

Kuo skiriasi OLED ir Q-LED TV?

Dažniausiai informacijos ieškome internete, nes tam nereikia daug laiko ir pastangų. Taip pat elgiamės ir rinkdamiesi tokius elektroninius įrenginius kaip televizorių – reikiamą informaciją apie susijusias technologijas randame internete. Tačiau kartais, neįsigilindami į smulkmenas, galime neteisingai suprasti pateikiamą informaciją.
iliustracija2019-07-26 15:43:01

Uber pristato naują keleivių saugumo funkciją

„Check my ride“ funkcija skirta padėti pakeleiviams nesumaišyti automobilių Augant „Uber“ klientų skaičiui, įsėdimas ne į tą „Uber“ automobilį tampa išties opi problema. Tai ypač aktualu dideliu žmonių kiekiu pasižyminčiose miesto dalyse.
iliustracija2019-07-26 15:39:49

Telefonų ekranų kokybė kaip televizorių

Itin aukštos kokybės vaizdo įrašai šiandien prieinami ne tik televizoriuose ar kino teatruose, bet ir išmaniuosiuose telefonuose. Žiūrėti televizoriams pritaikytą turinį telefone įmanoma dėl tobulėjančių išmaniųjų įrenginių ekranų, kurie jau turi vis labiau populiarėjančią HDR technologiją.
* Skelbiamos įvairių šaltinių naujienos, todėl už jas neatsakome. Kai kurie teiginiai gali nesutapti su www.tvnaujienos.lt nuomone. Neatsakome už vartotojų komentarus.
Reklama