Fotonika ir lazeriai – raktas į aplinkos tvarumą

2021-10-21 11:55:19

Klimato kaita yra vienas svarbiausių mūsų laikų iššūkių. Tvariosios fotonikos technologijos, kitaip tariant, techninis šviesos, fotonų panaudojimas, atlieka itin svarbų vaidmenį tausojant aplinką ir Žemės išteklius.

Besikeičiantis klimatas ir jo pasekmės visuomenėms, šalių ekonomikoms ir, apskritai, pasauliui tapo vienu svarbiausiu mūsų laikų iššūkių. Net Nobelio fizikos premija šiemet buvo skirta globalinės klimato kaitos temai, o tai tik įrodo šios problemos aktualumą.

Fotonika pagrįsti atradimai skatina mokslo ir technologijų pažangą įvairiose srityse, taip pat ir sprendžiant ekologijos problemas.

„Dėl įgalintų fotonikos technologijų saulės šviesa virsta elektros energija. Šviesolaidiniai tinklai mažiausiomis energinėmis sąnaudomis perduoda milžiniškus duomenų kiekius dideliais atstumais tarp žemynų ir šalių. Fotoninėmis technologijomis yra paremtas didžiausių duomenų masyvų kūrimas, panaudojant vaizdinimo sistemas ir optinius jutiklius. Be šių ir kitų lazerinių technologijų neįsivaizduotume dabartinio pasaulio, be to, jos itin tvarios, netaršios ir labai prisideda prie klimato apsaugos įgyvendinimo“, – sako dr. Petras Balkevičius, Lietuvos lazerių asociacijos vykdomasis direktorius.

Visose pramonės srityse

Fotonikos technologijos įsigalėjo visose be išimties pramonės srityse. Ryškiausios fotonikos išradimas – lazeriai, kurie pagrįstai gali būti vadinami XXI a. tvariosios pramonės pagrindu. Šios technologijos atrado pritaikymo galimybių ne tik apdirbamosios, automobilių, elektronikos, medicinos pramonės šakose. Be jų neišsiverčiama net ūkininkaujant. Fotonikos technologijomis paremti sprendimai padeda įvertinti augalų būklę ir tiksliai dozuoti trąšas bei herbicidus, nes būtent šių priemonių perteklius nuodija Žemės vandenis ir juose esančias gyvybės formas. Lazeriai naudojami net piktžolėms aptikti. Ateities žemės ūkis neapsieis be tvarių technologijų.

Prisideda suvaldant CO2

Apskaičiuota, kad fotonikos technologijų naudojimas gali padėti sumažinti išmetamo CO2 kiekį – 3 mlrd. tonų – dar iki 2030-ųjų. Ir kalbame ne tik apie energiją tausojančias LED lemputes, saulės kolektorius ar šviesolaidinius tinklus.

Miškai atlieka itin svarbų vaidmenį saugant Žemės aplinkos pusiausvyrą sugerdami anglies dvideginį. Apskaičiuota, kad miškų gaisrai sukelia daugiau nei penktadalį viso CO2 dujų kiekio, patenkančio į atmosferą. Miškų gaisrams aptikti yra naudojamos sistemos ir taikomi metodai, pagrįsti išskirtinai fotoninėmis technologijomis. Tai ir optinės sistemos, skirtos ankstyvajam miškų gaisrų aptikimui, ir dūmų jutikliai. Kai kurios miškų gaisrų aptikimo sistemos ne tik geba anksti užfiksuoti gaisrą, bet ir padeda įvertinti miškų gaisrų riziką, priklausomai nuo oro sąlygų, oro temperatūros, dirvožemio drėgmės ar kitų veiksnių.

Iš Lietuvos – visam pasauliui

Lietuvoje veikiančios lazerius kuriančios įmonės taip pat reikšmingai prisideda prie sprendimų, padedančių švelninti klimato kaitą.

Lazerių optiką bei komponentus gaminanti UAB „Altechna“ nuo pat 2020 metų pradžios, kartu su partneriais iš Vokietijos ir Italijos, vykdo GALACTIC projektą. Jo tikslas – išdirbti lazerinius aleksandrito kristalus, pasižyminčius aukštu pažeidimo lazerine spinduliuote slenksčiu, kurie būtų atsparūs atšiaurioms kosmoso sąlygoms. Projekto metu tobulinamas aleksandrito lazerinis kristalas būtų skirtas didelės galios lazeriniams pritaikymams ateities kosmoso palydovinėse sistemose. Šio projekto tyrimai leis Europai iš kosmoso realiuoju laiku stebėti klimato kaitos poveikį augmenijai ir geriau suprasti atmosferos dinamiką. Tokia informacija padės identifikuoti esmines klimato kaitos priežastis ir tikslingai taikyti jos prevenciją.

Be „Light Conversion“ lazerinių sistemų neišsiverčia ne tik didieji pramonės, bet ir žymūs pasaulio mokslo centrai. Pavyzdžiui, su Vilniuje sukurta ir pagaminta spektroskopijos sistema yra tiriamos organinės medžiagos, kurios naudojamos fotokatalizės būdu gaminant vandenilio kurą iš vandens, kaip iš atsinaujinančio ištekliaus, tuo pat metu neišskiriant šalutinių gamtai kenksmingų produktų. Įmonėje pagaminti femtosekundiniai lazeriai nepamainomi gaminant automobilių purkštukus. Lazeriais išpjaustyti purkštukai gerina variklių efektyvumą ir mažina kuro sąnaudas. Ultratrumpieji lazeriai naudojami net keliuose skirtinguose saulės baterijų gamybos procesuose.

Skirtingi paviršiai – CO2 mažinti

Lazeriais taip pat apdorojami įvairių medžiagų paviršiai. UAB „Femtika“ dalyvauja projekte „Femto Surf“, kurio metu lazerine spinduliuote tekstūruojami metaliniai paviršiai, siekiant pakeisti jų savybes. Pavyzdžiui, kad laivų sraigtai neapaugtų dumbliais ir plaukiant susidarytų mažesnis pasipriešinimas, sraigtų paviršiai specialiai apdorojami lazeriais. Taip sumažėja kuro sąnaudos ir išmetama gerokai mažiau anglies dvideginio. Panaši situacija ir su lėktuvais, tik čia problema ne dumbliai, o ledas. Jei lėktuvų paviršius būtų atstumiantis vandenį (hidrofobinis), tuomet jis neledėtų, o tai reikštų mažesnį oro pasipriešinimą ir, atitinkamai, mažesnes kuro sąnaudas bei mažesnę taršą.

Būtent femtosekundiniai lazeriai nanometrų tikslumu geba apdoroti įvairias medžiagas (stiklą, polimerus, įvairiausius metalus ir pan.) ir neprarasti pagrindinių medžiagų savybių.

„Tai tik maža dalis pavyzdžių, kaip fotonika ir lazeriai prisideda prie aplinkos tausojimo, Žemės išteklių saugojimo. Sprendimų jau dabar yra daugybė, neabejojama, kad netolimoje ateityje mūsų kasdienybę papildys dar daugiau šviesos pagrindu paremtų technologijų. Fotonikos potencialas, įvairovė ir inovatyvumas – neišsiamiami. Šios technologijos nepamainomos kuriant tvarų, inovacijomis ir mokslu pagrįstą ateities pasaulį“, – įsitikinęs dr. Petras Balkevičius, Lietuvos lazerių asociacijos vykdomasis direktorius.

Lietuvos lazerių asociacija primena, kad spalio 21 d. minima Pasaulinė fotonikos diena. Paminėkime šią dieną kartu!

Komentuojame šią naujieną:

Mokslas: kitos panašios naujienos
       2022-02-11 13:26:45

Moterys mokslininkės: iššūkiai ir kaip paskatinti moteris išlikti mokslo kelyje?

Kasmet vasario 11 d. visame pasaulyje minima moterų ir mergaičių moksle diena. Ši diena suteikia progą skatinti moterų aktyvų dalyvavimą ir įsitraukimą į mokslo, technologijų, inžinerijos ir matematikos sritis.
       2021-11-15 14:41:02

Ekspertas paaiškina: kas yra kvantiniai kompiuteriai ir kam jų reikia?

„Jei manote, kad suprantate kvantinę mechaniką, jūs jos nesuprantate“, – ši Nobelio fizikos premijos laureato Richardo Feynmano citata gana taikliai paaiškina, kodėl iki šiol neturime praktiškai panaudojamo kvantinio kompiuterio.
       2020-11-24 09:15:27

Vytautas Getautis: kartais naujų išradimų idėjos kyla ir bėgiojant stadione

KTU Cheminės technologijos fakulteto (CTF) profesorius Vytautas Getautis labiausiai žinomas už pasiektą pasaulinį saulės elementų efektyvumo rekordą – kartu su kitais mokslininkais sukurtas saulės elementas net 29,15 proc. krintančios šviesos paverčia elektros energija.
       2020-10-21 08:58:11

Fizikai įsitikinę: XXI amžius – tai fotonų įgalinimo laikmetis

Spalio 21 d. minima Tarptautinė fotonikos diena. Fotonika pagrįsti atradimai skatina mokslo ir technologijų pažangą įvairiose srityse, pavyzdžiui, informacinėse technologijose, energetikoje, metrologijoje, pramonėje, medicinoje ir net sprendžiant ekologijos problemas.
       2020-10-19 16:04:25

VU virusologė L. Kalinienė apie koronavirusą: klausimų šiandien daug

Koronaviruso susirgimų atvejams sparčiai augant, naujos informacijos apie šį virusą poreikis tampa vis aktualesnis. Imunologai nuolat apžvelgia padėtį, kuriama nauja vakcina ir problema atrodo kryptingai sprendžiama.
       2020-04-01 09:59:02

Ką daro vienas galingiausių lazerių pasaulyje, kurį sukūrė lietuviai

Prieš beveik metus Nobelio premijos laureatas prof. Gérard’as Mourou įžiebė vieną galingiausių lazerių pasaulyje, kurį sukūrė lietuviai. Jo kūrėjai pasidalino, kaip lazeris veikia, kuo jis ypatingas, ir kur bus pritaikomas.
       2020-03-05 10:13:09

Neuromokslininkas: psichodeliniai grybai reikšmingai keičia smegenų struktūrą

Ar išgirdę žodį „psilocibinas“ atsakytumėte, kokią įtaką šis cheminis elementas daro žmogaus smegenims? O jei reikėtų apibūdinti tai, kaip veikia psichodeliniai, arba kitaip – magiškieji, grybai?
       2022-05-14 16:01:45

Mėsos technologo rekomendacijos patyrusiems kepėjams ir grilio naujokams

Šylant orams sparčiai įsibėgėja ir maisto gamybos ant grilio sezonas. Anot prekybos tinklo „Rimi“ mėsos technologo Vido Nadzeikos, įprasta, kad ant kepsninės ar laužo atsiduria šašlykai, kiaulienos šonkauliukai, dešrelės ar vištienos kepsneliai, tačiau grilinti galima ir daug įdomesnius produktus.
       2022-05-14 08:42:47

VERT: vartotojo mokėtina prijungimo įmoka ESO turėtų būti perskaičiuota

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT), išnagrinėjusi tarp vartotojo ir AB „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) kilusio ginčo aplinkybes, priėmė sprendimą tenkinti vartotojo reikalavimą įpareigoti bendrovę iš naujo apskaičiuoti prijungimo prie elektros tinklų įmoką.
       2022-05-14 08:27:49

Artėja Pasaulinė hipertenzijos diena: kodėl vis dar mažai dėmesio prevencijai?

Kitą savaitę, gegužės 17-ąją, minima Pasaulinė hipertenzijos diena, kuria siekiama atkreipti dėmesį į kraujotakos sistemos ligas. Lietuvos sergamumo širdies ir kraujagyslių ligomis bei mirštamumo nuo jų rodikliai beveik triskart didesni už Europos Sąjungos vidurkį, skelbia Lietuvos širdies asociacija.
       2022-05-14 08:15:32

Maistinga, greita ir gardu: receptai su špinatais, patiksiantys išrankiausiems

Sklidini įvairiausių vitaminų, mineralų bei kitų vertingųjų medžiagų – špinatai tokie maistingi, kad juos sunku kuo nors pakeisti gaminant mėgstamus pavasarinius valgius. Be to, špinatai puikiai tinka ne tik salotoms: iš jų kepami blynai, gaminami įvairiausi padažai, lazanijos, pyragai.
       2022-05-13 20:52:09

8 priežastys, dėl kurių įsimylėsite ypatingą Graikijos pusiasalį

Dažnai keliautojai atostogoms rinkdamiesi Graikiją susitelkia į jos salas arba sostinę Atėnus. Tačiau kelionių ekspertai išskiria tikrą Graikijos perlą – Peloponeso pusiasalį, kurį turistai iš viso pasaulio įsimyli dėl įvairiausių priežasčių.
       2022-05-13 19:28:30

Pokalbiai apie karą: psichologas aiškina, kodėl svarbu nubrėžti ribas?

Pokalbiai apie karą netyla – nuolat dalijamės naujienomis, pasakojame, kaip jaučiamės ar išsakome savo nuomonę, tačiau kai kuriems žmonėms nepertraukiamas tokios informacijos srautas gali sukelti emocinės sveikatos sunkumų.
       2022-05-13 18:52:27

Žvėriena – išskirtinės biologinės vertės, tvariai gaunamas maistas

Mėgta ir vertinta Lietuvos didikų, per sovietmetį praradusi populiarumą ir pasitikėjimą, žvėriena vėl grįžta ant lietuvių stalo. Laukinių žvėrių mėsa gerai įsisavinama, tinkama dietinei mitybai, biologiškai vertinga, medžiojant pagal griežtus reikalavimus – gaunama tvariai.
       2022-05-13 18:43:16

Romantiški užkandžiai lietuviškos meilės dienos iškylai

Gegužės 13 - ąją, kai žaliuojantis pavasaris pasipuošia įvairiaspalviais kvapniais žiedais, minima baltų meilės deivės Mildos diena. Skanūs užkandžiai gamtoje ir laikas skirtas mylimajam – tai puikus būdas paminėti lietuvišką meilės dieną, o romantiškai mylimųjų iškylai gamtoje pravers keli nesudėtingi receptai.
       2022-05-13 18:38:32

Svarbu ukrainiečiams – teisė vairuoti ir automobilio registracija Lietuvoje

Advokatų profesinės bendrijos AVOCAD teisininkės Viktoriios Vynohradovos patarimai ukrainiečiams Lietuvoje – apie teisę vairuoti ir kada reikia registruoti automobilį Lietuvoje (ukrainiečių kalba).
       2022-05-13 18:36:12

Romas Kalanta suprato, kad jo pasiaukojimas šauks, kvies ir ragins

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda penktadienį dalyvavo diskusijoje „Romas Kalanta: pilietinio pasipriešinimo fenomenas“, skirtoje 50-osioms Romo Kalantos mirties metinėms paminėti.
       2022-05-13 15:18:02

Atėjo laikas naikinti pavojingą invazinį augalą - Sosnovskio barštį

Nors pavasaris šiemet vėlyvas, savivaldybės jau pradėjo suplanuotus Sosnovskio barščio naikinimo darbus. Šį invazinį augalą purkšti herbicidais, šienauti arba iškasti yra numačiusios 16 savivaldybių.
       2022-05-13 15:11:39

TV tendencijos Lietuvoje: „Eurovizija“ muša rekordus

Didžiausią išmaniosios televizijos platformą Lietuvoje valdančios bendrovės „Telia“ statistika rodo, kad Lietuvos žiūrovų favoritais lieka „Eurovizija“, krepšinis ir Dakaras.
       2022-05-13 11:42:01

Ruošiatės draugų susibūrimui? Išmėginkite šiuos tris greitų užkandžių receptus

Planuojantiems šeimos susibūrimą savaitgalį ar „Eurovizijos“ finalo žiūrėjimą su draugais, tikru galvos skausmu gali tapti vaišės, kuriomis reikės nudžiuginti svečius.
       2022-05-13 11:35:54

3 pasaulio turtingieji, kurių karjera susiklostė tik sulaukus 40 metų

· Kai kurių milijonierių karjera susiklostė tik sulaukus 40 arba net daugiau metų. · Harlandas Sandersas įkūrė „KFC“ („Kentukio keptos vištienos“) bendrovę būdamas 62 metų. · 45 metų Henris Fordas tapo turtingu pristatęs automobilį „Model T“. · Rėjaus Kroko karjera susiklostė būnant 52 m. ir tapus „McDonald‘s“ franšizės agentu.
       2022-05-13 11:32:11

Kokio technologinio proveržio tikėtis ateityje ir kas laukia pasirinkusių IT?

„Programavimo sritį ar IT profesiją šiandien turi rinktis tie, kurie nori kūrybiško ir dinamiško darbo“, – įsitikinęs JAV programavimo paslaugų įmonės „Devbridge“ Technologijų direktorius Rimantas Benetis.
       2022-05-13 09:47:11

Šildymo sistemos siurblio keitimas – efektyvus būdas sutaupyti

Kylant kainoms ir didėjant nerimui dėl ekonominės padėties ir infliacijos, kaip niekad aktualu mažinti vartojimo kaštus ir ieškoti tvarių sprendimų. Nemažą dalį išlaidų sudaro šildymo bei vėdinimo kaštai.
       2022-05-13 09:41:07

Atgaivinantys burbuliukai: kokteilių receptai lietuvių meilės dienai paminėti

Lietuvių įsimylėjėliai gali džiaugtis, kadangi meilės garbei mūsų šalyje yra švenčiama ne viena, bet dvi šventės. Vasario mėnesį minime aistringąją Valentino dieną, o šiandien, gegužės 13 d. švenčiame lietuvių meilės deivės Mildos šventę.
       2022-05-13 08:46:17

Sukčiai įžūlėja: pernai išviliojo dvigubai daugiau pinigų

Praėjusiais metais sukčiai iš gyventojų elektroninėmis priemonės, Lietuvos bankų asociacijos duomenimis, išviliojo 10,2 mln. eurų - tai dvigubai daugiau nei 2020-aisiais.
       2022-05-13 08:38:20

Pavasariškos saulės vilionės: kaip deginimosi sezoną pradėti saugiai?

Daugelis yra išties išsiilgę vasaros, todėl skuba pasimėgauti kiekviena šiltesne ir saulėta diena. Kai kurie ypač nekantrauja pasilepinti saulės voniomis ir įgyti gražų įdegį.
       2022-05-11 14:38:54

Profesija, apie kurią negirdėjote: už įsilaužimus ne tik dėkoja, bet ir sumoka

Nusikaltimų elektroninėje erdvėje skaičiai ir mastai sparčiai auga – skaičiuojama, kad jie pasaulio ekonomikai kainuoja 5,5 trln. eurų per metus. Apsaugoti verslus ir institucijas nuo virtualių grėsmių tampa itin svarbu, tačiau mažai kas žino, kas ir kaip tai atlieka.
       2022-05-11 14:35:14

Nuo vasaros jau 130 valstybės institucijų gaus centralizuotas IT paslaugas

Dar 67 valstybės institucijos ir įstaigos nuo liepos 1 d. įsitrauks į informacinių technologijų (IT) infrastruktūros konsolidavimo procesą. „Nuo antrojo šių metų pusmečio šiame procese iš viso dalyvaus jau 130 viešojo sektoriaus institucijų, kurios gaus kokybiškas centralizuotas IT paslaugas.
       2022-05-11 14:31:43

Dermatologai matuoja ne metus, o UV spindulių kilometrus

Kasmetinė Euramelonoma visuomenės informavimo kampanija ir šiais– 2022-aisiais – skatina anksti atpažinti odos vėžį bei melanomą, efektyviai taikyti jų prevenciją, lauku kreiptis į specialistą ir pradėti gydymą.
       2022-05-11 11:01:19

Kelionės su augintiniu: ko nepamiršti kelioniniame krepšyje?

Jau netrukus sulauksime vasaros, kurios metu leisimės į įvairias keliones ‒ važiuosime prie jūros, į miškus, sodybas ar ten, kur jaučiamės geriausiai ir galime atsipūsti. Be abejo, kartu pasiimsime ir mylimus augintinius.
       2022-05-11 10:53:30

Maisto ekspertai: šaltiena – lietuviškas supermaistas

Daugeliui šaltiena yra nostalgiškas patiekalas, dar nuo vaikystės užimdavęs garbingą vietą ant vaišių stalo, kai per didžiąsias metų šventes prie jo rinkdavosi šeima. Beje, šio patiekalo pardavimų tendencijos rodo, kad tradicija neišblėso.
       2022-05-11 10:49:28

Stovyklavimo gidas: naudingi patarimai ruošiantis į gamtą

Atšilus orui skubame į gamtą. Ir nors naktys kol kas šiluma dar nelepina, netrukus atsidarysime ir stovyklavimo sezoną. Kad gamtoje laiką praleistume ne tik smagiai, bet ir komfortiškai, reikėtų nepamiršti pagrindinių stovyklavimui skirtų atributų: kokybiškos palapinės, miegmaišio, apsaugos nuo vabzdžių.
       2022-05-11 10:45:01

Koks sportas naudingas sergantiems širdies ir kraujagyslių ligomis?

Judėjimas – viena pagrindinių žmogaus gyvenimo dalių. Tačiau ne visada pavyksta reguliariai užsiimti fizine veikla dėl laiko, o kartais – ir noro stokos.
       2022-05-11 10:41:01

Europa atsilieka dirbtinio intelekto plėtroje ir tai kelia grėsmę jos saugumui

Strasbūre vykusios sesijos metu europarlamentarų dėmesio sulaukė dirbtinis intelektas ir jo plėtra Europoje.
       2022-05-11 10:35:57

Kepti ar nekepti: kurias daržoves galima kepti ant grilio?

Kepsninės – vienas universaliausių valgio ruošimo įrenginių, tad ant įkaitintų grilio grotelių galima kepti ne tik mėsą ar žuvį, bet ir daržoves. kad stulbinanti kepsninių kaitra tinka ne visoms daržovėms – ar tai tiesa?
       2022-05-11 10:22:08

Ar tikrai didesni ratlankiai reiškia, kad teks pamiršti apie komfortą?

Kai automobilių gamintojai pristatė miesto krosoverius, drauge su nauju segmentu gimė ir nauja dizaino tendencija: pravažesniems, didesnę prošvaisą bei visureigišką kėbulo apdailą turintiems modeliams pradėti montuoti ir nemažo skersmens ratlankiai su žemo profilio padangomis.
       2022-05-11 10:17:35

Geriausiai „Eurovizijos“ patirčiai: ką svarbu įvertinti renkantis televizorių?

„Eurovizijos“ konkursas kasmet prie ekranų pritraukia daugybę žiūrovų – bene svarbiausias metų renginys – puiki proga įsigyti naują televizorių ir stebėti pasirodymus per didelį bei ryškų ekraną.