Fotonika ir lazeriai – raktas į aplinkos tvarumą

2021-10-21 11:55:19

Klimato kaita yra vienas svarbiausių mūsų laikų iššūkių. Tvariosios fotonikos technologijos, kitaip tariant, techninis šviesos, fotonų panaudojimas, atlieka itin svarbų vaidmenį tausojant aplinką ir Žemės išteklius.

Besikeičiantis klimatas ir jo pasekmės visuomenėms, šalių ekonomikoms ir, apskritai, pasauliui tapo vienu svarbiausiu mūsų laikų iššūkių. Net Nobelio fizikos premija šiemet buvo skirta globalinės klimato kaitos temai, o tai tik įrodo šios problemos aktualumą.

Fotonika pagrįsti atradimai skatina mokslo ir technologijų pažangą įvairiose srityse, taip pat ir sprendžiant ekologijos problemas.

„Dėl įgalintų fotonikos technologijų saulės šviesa virsta elektros energija. Šviesolaidiniai tinklai mažiausiomis energinėmis sąnaudomis perduoda milžiniškus duomenų kiekius dideliais atstumais tarp žemynų ir šalių. Fotoninėmis technologijomis yra paremtas didžiausių duomenų masyvų kūrimas, panaudojant vaizdinimo sistemas ir optinius jutiklius. Be šių ir kitų lazerinių technologijų neįsivaizduotume dabartinio pasaulio, be to, jos itin tvarios, netaršios ir labai prisideda prie klimato apsaugos įgyvendinimo“, – sako dr. Petras Balkevičius, Lietuvos lazerių asociacijos vykdomasis direktorius.

Visose pramonės srityse

Fotonikos technologijos įsigalėjo visose be išimties pramonės srityse. Ryškiausios fotonikos išradimas – lazeriai, kurie pagrįstai gali būti vadinami XXI a. tvariosios pramonės pagrindu. Šios technologijos atrado pritaikymo galimybių ne tik apdirbamosios, automobilių, elektronikos, medicinos pramonės šakose. Be jų neišsiverčiama net ūkininkaujant. Fotonikos technologijomis paremti sprendimai padeda įvertinti augalų būklę ir tiksliai dozuoti trąšas bei herbicidus, nes būtent šių priemonių perteklius nuodija Žemės vandenis ir juose esančias gyvybės formas. Lazeriai naudojami net piktžolėms aptikti. Ateities žemės ūkis neapsieis be tvarių technologijų.

Prisideda suvaldant CO2

Apskaičiuota, kad fotonikos technologijų naudojimas gali padėti sumažinti išmetamo CO2 kiekį – 3 mlrd. tonų – dar iki 2030-ųjų. Ir kalbame ne tik apie energiją tausojančias LED lemputes, saulės kolektorius ar šviesolaidinius tinklus.

Miškai atlieka itin svarbų vaidmenį saugant Žemės aplinkos pusiausvyrą sugerdami anglies dvideginį. Apskaičiuota, kad miškų gaisrai sukelia daugiau nei penktadalį viso CO2 dujų kiekio, patenkančio į atmosferą. Miškų gaisrams aptikti yra naudojamos sistemos ir taikomi metodai, pagrįsti išskirtinai fotoninėmis technologijomis. Tai ir optinės sistemos, skirtos ankstyvajam miškų gaisrų aptikimui, ir dūmų jutikliai. Kai kurios miškų gaisrų aptikimo sistemos ne tik geba anksti užfiksuoti gaisrą, bet ir padeda įvertinti miškų gaisrų riziką, priklausomai nuo oro sąlygų, oro temperatūros, dirvožemio drėgmės ar kitų veiksnių.

Iš Lietuvos – visam pasauliui

Lietuvoje veikiančios lazerius kuriančios įmonės taip pat reikšmingai prisideda prie sprendimų, padedančių švelninti klimato kaitą.

Lazerių optiką bei komponentus gaminanti UAB „Altechna“ nuo pat 2020 metų pradžios, kartu su partneriais iš Vokietijos ir Italijos, vykdo GALACTIC projektą. Jo tikslas – išdirbti lazerinius aleksandrito kristalus, pasižyminčius aukštu pažeidimo lazerine spinduliuote slenksčiu, kurie būtų atsparūs atšiaurioms kosmoso sąlygoms. Projekto metu tobulinamas aleksandrito lazerinis kristalas būtų skirtas didelės galios lazeriniams pritaikymams ateities kosmoso palydovinėse sistemose. Šio projekto tyrimai leis Europai iš kosmoso realiuoju laiku stebėti klimato kaitos poveikį augmenijai ir geriau suprasti atmosferos dinamiką. Tokia informacija padės identifikuoti esmines klimato kaitos priežastis ir tikslingai taikyti jos prevenciją.

Be „Light Conversion“ lazerinių sistemų neišsiverčia ne tik didieji pramonės, bet ir žymūs pasaulio mokslo centrai. Pavyzdžiui, su Vilniuje sukurta ir pagaminta spektroskopijos sistema yra tiriamos organinės medžiagos, kurios naudojamos fotokatalizės būdu gaminant vandenilio kurą iš vandens, kaip iš atsinaujinančio ištekliaus, tuo pat metu neišskiriant šalutinių gamtai kenksmingų produktų. Įmonėje pagaminti femtosekundiniai lazeriai nepamainomi gaminant automobilių purkštukus. Lazeriais išpjaustyti purkštukai gerina variklių efektyvumą ir mažina kuro sąnaudas. Ultratrumpieji lazeriai naudojami net keliuose skirtinguose saulės baterijų gamybos procesuose.

Skirtingi paviršiai – CO2 mažinti

Lazeriais taip pat apdorojami įvairių medžiagų paviršiai. UAB „Femtika“ dalyvauja projekte „Femto Surf“, kurio metu lazerine spinduliuote tekstūruojami metaliniai paviršiai, siekiant pakeisti jų savybes. Pavyzdžiui, kad laivų sraigtai neapaugtų dumbliais ir plaukiant susidarytų mažesnis pasipriešinimas, sraigtų paviršiai specialiai apdorojami lazeriais. Taip sumažėja kuro sąnaudos ir išmetama gerokai mažiau anglies dvideginio. Panaši situacija ir su lėktuvais, tik čia problema ne dumbliai, o ledas. Jei lėktuvų paviršius būtų atstumiantis vandenį (hidrofobinis), tuomet jis neledėtų, o tai reikštų mažesnį oro pasipriešinimą ir, atitinkamai, mažesnes kuro sąnaudas bei mažesnę taršą.

Būtent femtosekundiniai lazeriai nanometrų tikslumu geba apdoroti įvairias medžiagas (stiklą, polimerus, įvairiausius metalus ir pan.) ir neprarasti pagrindinių medžiagų savybių.

„Tai tik maža dalis pavyzdžių, kaip fotonika ir lazeriai prisideda prie aplinkos tausojimo, Žemės išteklių saugojimo. Sprendimų jau dabar yra daugybė, neabejojama, kad netolimoje ateityje mūsų kasdienybę papildys dar daugiau šviesos pagrindu paremtų technologijų. Fotonikos potencialas, įvairovė ir inovatyvumas – neišsiamiami. Šios technologijos nepamainomos kuriant tvarų, inovacijomis ir mokslu pagrįstą ateities pasaulį“, – įsitikinęs dr. Petras Balkevičius, Lietuvos lazerių asociacijos vykdomasis direktorius.

Lietuvos lazerių asociacija primena, kad spalio 21 d. minima Pasaulinė fotonikos diena. Paminėkime šią dieną kartu!

Komentuojame šią naujieną:

Mokslas: kitos panašios naujienos
       2021-11-15 14:41:02

Ekspertas paaiškina: kas yra kvantiniai kompiuteriai ir kam jų reikia?

„Jei manote, kad suprantate kvantinę mechaniką, jūs jos nesuprantate“, – ši Nobelio fizikos premijos laureato Richardo Feynmano citata gana taikliai paaiškina, kodėl iki šiol neturime praktiškai panaudojamo kvantinio kompiuterio.
       2020-11-24 09:15:27

Vytautas Getautis: kartais naujų išradimų idėjos kyla ir bėgiojant stadione

KTU Cheminės technologijos fakulteto (CTF) profesorius Vytautas Getautis labiausiai žinomas už pasiektą pasaulinį saulės elementų efektyvumo rekordą – kartu su kitais mokslininkais sukurtas saulės elementas net 29,15 proc. krintančios šviesos paverčia elektros energija.
       2020-10-21 08:58:11

Fizikai įsitikinę: XXI amžius – tai fotonų įgalinimo laikmetis

Spalio 21 d. minima Tarptautinė fotonikos diena. Fotonika pagrįsti atradimai skatina mokslo ir technologijų pažangą įvairiose srityse, pavyzdžiui, informacinėse technologijose, energetikoje, metrologijoje, pramonėje, medicinoje ir net sprendžiant ekologijos problemas.
       2021-12-06 16:38:36

10 priežasčių, kodėl knyga – geriausia dovana ir rekomendacijos, ką dovanoti

Laikas pakalbėti apie dovanas? Juk artėja gražiausios metų šventės! Šis tekstas orientuotas į Kalėdas, tačiau jis universalus ir daugelis patarimų bei rekomendacijų tiks bet kokia proga.
       2021-12-06 16:35:02

Saulės elektrinių klausimams – dedikuota ESO telefono linija

Augant gyventojų susidomėjimui ir siekiant suteikti aiškią ir kokybišką informaciją saulės elektrinių įsirengimo ir kitais susijusiais klausimais, bendrovė „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) pristato elektros energiją iš atsinaujinančių išteklių gaminantiems vartotojams skirtą pagalbos telefonu liniją.
       2021-12-06 16:32:03

Skirtingi, šaldytų sodo ir daržo gėrybių, panaudojimo būdai

Atėjus šalčiams metas prisiminti vasaros ir rudens skonius bei žiemai paruoštas sodo, daržo ir miško gėrybes. Šaldikliuose šlovės minutės laukia braškės, avietės, moliūgai ir įvairiausių rūšių grybai.
       2021-12-06 16:26:29

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai - 522

Atlikus 4091 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 522. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-12-05 22:12:10

Viskas apie tai, ką reikia žinoti, norint atsivežti augintinį iš užsienio

Ketinantys įsigyti augintinį iš užsienio turi žinoti, kad į Lietuvą įsivežti šunį, katę ar šešką galima tik tuomet, jei jis paženklintas, vakcinuotas nuo pasiutligės ir turi tinkamus dokumentus.
       2021-12-05 22:06:56

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai - 1347

Atlikus 8145 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 1347. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-12-04 13:43:53

Ieva Mackevičienė: darbas biure – nepalyginamas su darbu iš namų

Ieva Mackevičienė, skaitmeninio turinio kūrėja ir nuomonės formuotoja, šį sezoną dar ir tapusi „Lietuvos balso“ komandos nare, naujų projektų vystymui pasirinko „Workland“ pilnai aptarnaujamų biurų ir bendradarbystės erdvių centrą, įsikūrusį Vilniuje, Gedimino pr. 9, G9 prekybos centro viršutiniame aukšte.
       2021-12-04 12:50:27

Dėl Omikron atmainos griežtinamos izoliacijos taisyklės

Europoje kasdien fiksuojant naujus susirūpinimą keliančios koronaviruso atmainos Omikron atvejus, Lietuva kartu su kitomis šalimis stiprina šios atmainos stebėseną ir epidemiologinę kontrolę.
       2021-12-04 12:45:33

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai - 1875

Atlikus 14486 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 1875. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-12-03 20:15:24

„Starlink“ palydovinis internetas jau Lietuvoje

Astronautikos bendrovė „Space X“ pranešė Lietuvoje pradedanti teikti „Starlink“ plačiajuosčio palydovinio interneto paslaugas – nors buvo žadėta, kad šios paslaugos Lietuvos vartotojus pasieks 2022 m. pradžioje.
       2021-12-03 13:48:43

Kepyklose – kūčiukų kepimo įkarštis: krosnys bus užgesintos tik Kūčių vakarą

30 sunkvežimių kūčiukų – tiek jų po Lietuvą pasklis vien iš kepyklos Panevėžyje, kur pastarosiomis savaitėmis krosnys negęsta net ir naktį. Išlaikyti lietuvišką kūčiukų kepimo tradiciją – itin atsakinga užduotis.
       2021-12-03 13:34:24

Nemirštanti klasika – šprotai: 4 pasiūlymai, kaip juos valgyti

Prasidėjus žiemai daugiau laiko praleidžiame namuose, tad paprastai ir gaminame daugiau. Nors besiruošdami šventėms ieškome naujų receptų, kartu atsigręžiame į tradicinius patiekalus bei nuo vaikystės pažįstamus skonius.
       2021-12-03 13:24:55

Aido Gedvilo pranešimas: „Ne automobilių taršos, o tautos kiršinimo mokestis“

Aplinkos ministerija po ilgų svarstymų, gąsdinimų ir klaidinimų, be platesnių diskusijų su visuomene, kaip jau tapo įprasta šioje Vyriausybėje, pagaliau išgrynino automobilių apmokestinimo koncepciją.
       2021-12-03 13:18:58

Paruoškite namus šventėms – buities darbai, kuriuos būtina atlikti iki Kalėdų

Gražiausias metų šventes norisi sutikti jaukiuose, tvarkinguose namuose. Todėl jau dabar verta pradėti planuoti ir ruoštis didžiajam jų tvarkymui bei švarinimui.
       2021-12-03 13:07:08

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai - 2040

Atlikus 17022 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 2040. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-12-02 18:45:26

Kalėdos Panemunės pilyje

Renginio tipas: Renginys Renginio data: Trečiadienis, 2021 m. gruodžio 1 d. Renginio pradžia: 10:00 Renginio pabaiga: Sekmadienis, 2022 m. sausio 9 d. Renginio vieta: Panemunės pilis, Vytėnų g. 53, Pilies k., Jurbarko r.
       2021-12-02 14:25:59

„YIT Lietuva“ Viršuliškėse statys naują 18 aukštų verslo centrą

Vilniuje, Viršuliškių rajone, iškils naujas draugiškas aplinkai 18 aukštų „Sky Office“ verslo centras. Jo vystytoja, darnios miestų plėtros ir statybų bendrovė „YIT Lietuva“, į projektą investuos 21 mln. eurų.
       2021-12-02 14:17:24

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai - 1813

Atlikus 16774 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 1813. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-12-01 16:14:10

„Litgrid“: sinchroninius kompensatorius Lietuvoje įrengs „Siemens Energy“

Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorė „Litgrid“ užbaigs sinchronizacijos su kontinentine Europa įgyvendinimui būtinų įrenginių – sinchroninių kompensatorių – pirkimą.
       2021-12-01 13:56:24

VRM imasi pokyčių – atsisako penkių pavaldžių įstaigų

Įgyvendinant Vyriausybės programą, vidaus reikalų ministrės Agnės Bilotaitės sudaryta Viešojo valdymo tobulinimo grupė įvertino Vidaus reikalų ministerijos (VRM) pavaldžių įstaigų vykdomą veiklą ir funkcijas.
       2021-12-01 10:45:26

Ekspertas pataria, kaip neprarasti ryšio per pūgą

Rudenį keičiant žiemai, į Lietuvą vis dažniau atklysta stiprus vėjas su sniegu ar lietumi. Kaip pasiruošti artėjant audrai ar pūgai, ką daryti stichijos metu ir ar įmanoma likti su ryšiu net dingus elektrai? Patarimais dalijasi „Telia“ Tinklo vadovas Arūnas Strolia.
       2021-12-01 10:39:59

„Netflix“ vartotojų skaičius Lietuvoje ir toliau auga

Lietuvos radijo ir televizijos komisijos (toliau – LRTK) neseniai atliktas tyrimas parodė, kad užsakomosios visuomenės informavimo audiovizualinėmis priemonėmis paslaugų platformos „Netflix“ populiarumas Lietuvoje 2021 m., palyginus su praėjusiais metais vėl augo.
       2021-12-01 10:19:53

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai - 1793

Atlikus 26502 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 1793. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-11-30 12:42:43

Dovanojimo etiketas – viskas, ką reikia žinoti planuojant kalėdines dovanas

Jau įsibėgėja kalėdinių dovanų pirkimo bumas. Tačiau ruošiant staigmenas savo artimiesiems ir draugams, itin svarbu neužmiršti ir etiketo principų.
       2021-11-30 11:03:23

„Kibernetinis pirmadienis“ – proga pasitikrinti, ar apsiperkate saugiai

„Kibernetinis pirmadienis“ yra internetinė „Juodojo penktadienio“ versija, kai elektroninėse parduotuvėse skelbiamos didžiausios metų nuolaidos. Ši diena skirta ne tik išlaidauti, bet ir atkreipti visuomenės dėmesį į saugų apsipirkimą internete.
       2021-11-30 11:01:05

Naujas vardas saugesniuose „Toyota“ automobiliuose – „T-Mate“

Siekdama pabrėžti savo norą didinti transporto saugumą, „Toyota“ pristato „T-Mate“ – naują bendrą vardą, aprėpiantį visas gamintojos saugumo ir pažangių vairavimo asistentų (ADAS) sistemas.
       2021-11-30 10:58:32

Mokslo metų statistika: gerėja rezultatai, bet daugėja praleistų pamokų

Naujus mokslo metus pradėję klasėse, didžioji dalis mokyklų ir toliau tęsia ugdymą kontaktiniu būdu. Statistika rodo, kad sugrįžimas į klases paskatino geresnį žinių įsisavinimą, augo visų pagrindinių mokomųjų dalykų įvertinimų vidurkiai.
       2021-11-30 10:32:03

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai - 1701

Atlikus 24506 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 1701. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).
       2021-11-29 11:31:27

Stojantiesiems į aukštąsias mokyklas: ką svarbu žinoti ruošiantis stojimams?

Pagal Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) gaires, nuo 2024 m. visi stojantieji į aukštąsias mokyklas turės būti išlaikę bent tris valstybinius brandos egzaminus: lietuvių kalbos ir literatūros, matematikos ir trečią laisvai pasirenkamą.
       2021-11-29 11:24:24

Praėjusią parą Lietuvoje registruoti nauji koronaviruso atvejai - 584

Atlikus 7273 (bendras tyrimų skaičius) tyrimus, vakar Lietuvoje registruotas naujų koronaviruso atvejų skaičius: 584. (* Pastaba: išankstiniai duomenys per kelias dienas gali pasipildyti vėluojančiais įrašais - Lietuvos statistika).