Fotonika ir lazeriai – raktas į aplinkos tvarumą

2021-10-21 11:55:19

Klimato kaita yra vienas svarbiausių mūsų laikų iššūkių. Tvariosios fotonikos technologijos, kitaip tariant, techninis šviesos, fotonų panaudojimas, atlieka itin svarbų vaidmenį tausojant aplinką ir Žemės išteklius.

Besikeičiantis klimatas ir jo pasekmės visuomenėms, šalių ekonomikoms ir, apskritai, pasauliui tapo vienu svarbiausiu mūsų laikų iššūkių. Net Nobelio fizikos premija šiemet buvo skirta globalinės klimato kaitos temai, o tai tik įrodo šios problemos aktualumą.

Fotonika pagrįsti atradimai skatina mokslo ir technologijų pažangą įvairiose srityse, taip pat ir sprendžiant ekologijos problemas.

„Dėl įgalintų fotonikos technologijų saulės šviesa virsta elektros energija. Šviesolaidiniai tinklai mažiausiomis energinėmis sąnaudomis perduoda milžiniškus duomenų kiekius dideliais atstumais tarp žemynų ir šalių. Fotoninėmis technologijomis yra paremtas didžiausių duomenų masyvų kūrimas, panaudojant vaizdinimo sistemas ir optinius jutiklius. Be šių ir kitų lazerinių technologijų neįsivaizduotume dabartinio pasaulio, be to, jos itin tvarios, netaršios ir labai prisideda prie klimato apsaugos įgyvendinimo“, – sako dr. Petras Balkevičius, Lietuvos lazerių asociacijos vykdomasis direktorius.

Visose pramonės srityse

Fotonikos technologijos įsigalėjo visose be išimties pramonės srityse. Ryškiausios fotonikos išradimas – lazeriai, kurie pagrįstai gali būti vadinami XXI a. tvariosios pramonės pagrindu. Šios technologijos atrado pritaikymo galimybių ne tik apdirbamosios, automobilių, elektronikos, medicinos pramonės šakose. Be jų neišsiverčiama net ūkininkaujant. Fotonikos technologijomis paremti sprendimai padeda įvertinti augalų būklę ir tiksliai dozuoti trąšas bei herbicidus, nes būtent šių priemonių perteklius nuodija Žemės vandenis ir juose esančias gyvybės formas. Lazeriai naudojami net piktžolėms aptikti. Ateities žemės ūkis neapsieis be tvarių technologijų.

Prisideda suvaldant CO2

Apskaičiuota, kad fotonikos technologijų naudojimas gali padėti sumažinti išmetamo CO2 kiekį – 3 mlrd. tonų – dar iki 2030-ųjų. Ir kalbame ne tik apie energiją tausojančias LED lemputes, saulės kolektorius ar šviesolaidinius tinklus.

Miškai atlieka itin svarbų vaidmenį saugant Žemės aplinkos pusiausvyrą sugerdami anglies dvideginį. Apskaičiuota, kad miškų gaisrai sukelia daugiau nei penktadalį viso CO2 dujų kiekio, patenkančio į atmosferą. Miškų gaisrams aptikti yra naudojamos sistemos ir taikomi metodai, pagrįsti išskirtinai fotoninėmis technologijomis. Tai ir optinės sistemos, skirtos ankstyvajam miškų gaisrų aptikimui, ir dūmų jutikliai. Kai kurios miškų gaisrų aptikimo sistemos ne tik geba anksti užfiksuoti gaisrą, bet ir padeda įvertinti miškų gaisrų riziką, priklausomai nuo oro sąlygų, oro temperatūros, dirvožemio drėgmės ar kitų veiksnių.

Iš Lietuvos – visam pasauliui

Lietuvoje veikiančios lazerius kuriančios įmonės taip pat reikšmingai prisideda prie sprendimų, padedančių švelninti klimato kaitą.

Lazerių optiką bei komponentus gaminanti UAB „Altechna“ nuo pat 2020 metų pradžios, kartu su partneriais iš Vokietijos ir Italijos, vykdo GALACTIC projektą. Jo tikslas – išdirbti lazerinius aleksandrito kristalus, pasižyminčius aukštu pažeidimo lazerine spinduliuote slenksčiu, kurie būtų atsparūs atšiaurioms kosmoso sąlygoms. Projekto metu tobulinamas aleksandrito lazerinis kristalas būtų skirtas didelės galios lazeriniams pritaikymams ateities kosmoso palydovinėse sistemose. Šio projekto tyrimai leis Europai iš kosmoso realiuoju laiku stebėti klimato kaitos poveikį augmenijai ir geriau suprasti atmosferos dinamiką. Tokia informacija padės identifikuoti esmines klimato kaitos priežastis ir tikslingai taikyti jos prevenciją.

Be „Light Conversion“ lazerinių sistemų neišsiverčia ne tik didieji pramonės, bet ir žymūs pasaulio mokslo centrai. Pavyzdžiui, su Vilniuje sukurta ir pagaminta spektroskopijos sistema yra tiriamos organinės medžiagos, kurios naudojamos fotokatalizės būdu gaminant vandenilio kurą iš vandens, kaip iš atsinaujinančio ištekliaus, tuo pat metu neišskiriant šalutinių gamtai kenksmingų produktų. Įmonėje pagaminti femtosekundiniai lazeriai nepamainomi gaminant automobilių purkštukus. Lazeriais išpjaustyti purkštukai gerina variklių efektyvumą ir mažina kuro sąnaudas. Ultratrumpieji lazeriai naudojami net keliuose skirtinguose saulės baterijų gamybos procesuose.

Skirtingi paviršiai – CO2 mažinti

Lazeriais taip pat apdorojami įvairių medžiagų paviršiai. UAB „Femtika“ dalyvauja projekte „Femto Surf“, kurio metu lazerine spinduliuote tekstūruojami metaliniai paviršiai, siekiant pakeisti jų savybes. Pavyzdžiui, kad laivų sraigtai neapaugtų dumbliais ir plaukiant susidarytų mažesnis pasipriešinimas, sraigtų paviršiai specialiai apdorojami lazeriais. Taip sumažėja kuro sąnaudos ir išmetama gerokai mažiau anglies dvideginio. Panaši situacija ir su lėktuvais, tik čia problema ne dumbliai, o ledas. Jei lėktuvų paviršius būtų atstumiantis vandenį (hidrofobinis), tuomet jis neledėtų, o tai reikštų mažesnį oro pasipriešinimą ir, atitinkamai, mažesnes kuro sąnaudas bei mažesnę taršą.

Būtent femtosekundiniai lazeriai nanometrų tikslumu geba apdoroti įvairias medžiagas (stiklą, polimerus, įvairiausius metalus ir pan.) ir neprarasti pagrindinių medžiagų savybių.

„Tai tik maža dalis pavyzdžių, kaip fotonika ir lazeriai prisideda prie aplinkos tausojimo, Žemės išteklių saugojimo. Sprendimų jau dabar yra daugybė, neabejojama, kad netolimoje ateityje mūsų kasdienybę papildys dar daugiau šviesos pagrindu paremtų technologijų. Fotonikos potencialas, įvairovė ir inovatyvumas – neišsiamiami. Šios technologijos nepamainomos kuriant tvarų, inovacijomis ir mokslu pagrįstą ateities pasaulį“, – įsitikinęs dr. Petras Balkevičius, Lietuvos lazerių asociacijos vykdomasis direktorius.

Lietuvos lazerių asociacija primena, kad spalio 21 d. minima Pasaulinė fotonikos diena. Paminėkime šią dieną kartu!

Komentuojame šią naujieną:

Mokslas: kitos panašios naujienos
       2022-02-11 13:26:45

Moterys mokslininkės: iššūkiai ir kaip paskatinti moteris išlikti mokslo kelyje?

Kasmet vasario 11 d. visame pasaulyje minima moterų ir mergaičių moksle diena. Ši diena suteikia progą skatinti moterų aktyvų dalyvavimą ir įsitraukimą į mokslo, technologijų, inžinerijos ir matematikos sritis.
       2021-11-15 14:41:02

Ekspertas paaiškina: kas yra kvantiniai kompiuteriai ir kam jų reikia?

„Jei manote, kad suprantate kvantinę mechaniką, jūs jos nesuprantate“, – ši Nobelio fizikos premijos laureato Richardo Feynmano citata gana taikliai paaiškina, kodėl iki šiol neturime praktiškai panaudojamo kvantinio kompiuterio.
       2020-11-24 09:15:27

Vytautas Getautis: kartais naujų išradimų idėjos kyla ir bėgiojant stadione

KTU Cheminės technologijos fakulteto (CTF) profesorius Vytautas Getautis labiausiai žinomas už pasiektą pasaulinį saulės elementų efektyvumo rekordą – kartu su kitais mokslininkais sukurtas saulės elementas net 29,15 proc. krintančios šviesos paverčia elektros energija.
       2020-10-21 08:58:11

Fizikai įsitikinę: XXI amžius – tai fotonų įgalinimo laikmetis

Spalio 21 d. minima Tarptautinė fotonikos diena. Fotonika pagrįsti atradimai skatina mokslo ir technologijų pažangą įvairiose srityse, pavyzdžiui, informacinėse technologijose, energetikoje, metrologijoje, pramonėje, medicinoje ir net sprendžiant ekologijos problemas.
       2020-10-19 16:04:25

VU virusologė L. Kalinienė apie koronavirusą: klausimų šiandien daug

Koronaviruso susirgimų atvejams sparčiai augant, naujos informacijos apie šį virusą poreikis tampa vis aktualesnis. Imunologai nuolat apžvelgia padėtį, kuriama nauja vakcina ir problema atrodo kryptingai sprendžiama.
       2020-04-01 09:59:02

Ką daro vienas galingiausių lazerių pasaulyje, kurį sukūrė lietuviai

Prieš beveik metus Nobelio premijos laureatas prof. Gérard’as Mourou įžiebė vieną galingiausių lazerių pasaulyje, kurį sukūrė lietuviai. Jo kūrėjai pasidalino, kaip lazeris veikia, kuo jis ypatingas, ir kur bus pritaikomas.
       2020-03-05 10:13:09

Neuromokslininkas: psichodeliniai grybai reikšmingai keičia smegenų struktūrą

Ar išgirdę žodį „psilocibinas“ atsakytumėte, kokią įtaką šis cheminis elementas daro žmogaus smegenims? O jei reikėtų apibūdinti tai, kaip veikia psichodeliniai, arba kitaip – magiškieji, grybai?
       2022-09-23 19:28:28

Žaliosios energetikos lygtis arba kaip sumažinti elektros kainas

Šių metų rugpjūčio 17 d. nuo kelių šimtų eurų iki maksimalios ribos – 4 tūkst. Eur už megavatvalandę (MWh) – per naktį šoktelėjusi elektros kaina vos nesukėlė infarkto pramonininkams ir energetikos ministrui Dainiui Kreiviui.
       2022-09-23 17:33:08

Automobilio variklio priežiūros ABC: kada ir kodėl verta plauti variklį?

Rūpintis automobilio išorės ir salono švara yra įprasta, tačiau švaros paslaugų ekspertai primena ir po kapotu besislepiančio variklio priežiūros svarbą – neplaunant jo didėja rizika laiku nepastebėti rimtų gedimų ir užbėgti jiems už akių, susidurti su aušinimo problemomis ir į saloną sklindančiais nemaloniais kvapais.
       2022-09-23 17:00:56

5 ekspertės patarimai naujakuriams: ką žinoti apie būsto planą ir perskaityti?

Šalies ekonomistai prognozuoja, kad situacija Lietuvos nekilnojamojo turto (NT) rinkoje netrukus stabilizuosis – kainos turėtų išsilyginti, o naujų butų pasiūla pradėti augti.
       2022-09-23 16:45:32

Veterinarijos ekspertė: fejerverkai kelia stresą ir pavojų gyvūnų sveikatai

Savaitgalį Vilniuje vyksiantis tarptautinis fejerverkų festivalis gali tapti tikru išbandymu arčiau renginio vietos būsiantiems augintiniams. Veterinarijos specialistė Justina Maniušienė sako, kad šunų ir kačių klausa yra daug jautresnė nei žmogaus.
       2022-09-23 16:35:46

Parama elektros energijos kaupikliams rezervuota per vieną dieną

Gyventojai, turintys ar suplanavę įsirengti saulės elektrines, paraiškas kompensacijoms už elektros energijos kaupimo įrenginių įsirengimą visai skirtai sumai – 1 mln. eurui pateikė per vieną dieną.
       2022-09-22 17:52:36

Pritarta: numatoma nulinį PVM tarifą šildymui taikyti dar du sezonus

Seimas po svarstymo pritarė Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo pataisoms, kuriomis siūloma laikinai, du artimiausius šildymo sezonus, kompensuoti pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą gyventojams centralizuotai teikiamai šilumai, padengiant tiekėjams skirtumą iš valstybės biudžeto.
       2022-09-22 17:52:36

Saulės elektrinių savininkams galimybė įsigyti elektros energijos kaupiklius

Nuo šiandien gyventojai, turintys ar suplanavę įsirengti saulės elektrines, galės teikti paraiškas kompensacijoms už elektros energijos kaupimo įrenginių įsirengimą. Tokia parama suplanuota pirmą kartą, o 2022 m. šiai priemonei skirta 1 mln. eurų iš Klimato kaitos programos lėšų.
       2022-09-22 17:39:03

ESO: 6 patarimai, kaip taupyti elektrą tamsiojo sezono metu

Artėjant tamsiajam metų sezonui ir vėstant orams, vidutinio namų ūkio elektros energijos suvartojimas Lietuvoje gali padidėti 15 proc., skaičiuoja bendrovė „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO).
       2022-09-21 12:01:15

„Orion Leasing" statys saulės elektrines – verslas išsimokės pirkdamas elektrą

Bendrovė „Orion Leasing“ imasi naujo veiklos modelio rinkoje – įmonėms statys saulės elektrines, už kurias šios galės išsimokėti už fiksuotą kainą pirkdamos pagamintą energiją. Elektros kaina su visomis dedamosiomis sieks apie 16 ct/kWh, tai – kelis kartus mažiau nei šiuo metu rinkoje.
       2022-09-21 12:01:15

LNDT meno vadovas O. Koršunovas apie 83 sezoną

Daug kam atrodo, kad teatras yra iliuzijos menas. Iš tiesų visais laikais teatras siekia tikrumo ir realybės, bet ne tos buitinės, matomos akimis, o vidinės, skverbiasi į žiūrovų sąmonės gelmes, kur ir glūdi tikroji realybė. Teatras vyksta ne scenoje, o žiūrovų galvose.
       2022-09-21 11:52:30

Brangstanti elektra 64 proc. gyventojų privertė keisti jos vartojimo įpročius

Išaugusios elektros kainos paskatino Lietuvos gyventojus mažinti elektros vartojimą – jau pradėję taupyti elektrą teigia 6 iš 10-ties žmonių (64 proc.), rodo reprezentatyvi bendrovės „Spinter tyrimai“ apklausa.
       2022-09-21 11:48:57

Saugus sportas nėštumo metu: ką derėtų žinoti

Judėjimas – tai sveikata, todėl niekas nepaneigs, jog sportuoti reikėtų visais gyvenimo etapais. Ir visiškai nesvarbu, jog iki šiol nesimankštinote, gyjate po traumos ar laukiatės vaikelio. Netinkamo laiko sportuoti tiesiog nėra!
       2022-09-21 11:44:20

Į rinką žengia naujieji socialiniai tinklai: kuo jie ypatingi

Socialiniai tinklai tapo neatsiejama gyvenimo dalimi – juose ne tik bendraujame, bet ir sužinome naujienas bei dalinamės gražiausiomis akimirkomis.
       2022-09-20 15:50:18

Darbuotojų atrankos – ko neklausti ir kokią taisyklę prisiminti?

Neperžengti privatumo – pagrindinė taisyklė, kurios jokių būdu negalima sulaužyti, pradedant darbuotojų atranką. Signalų, įspėjančių apie įmonės neapdairumą šiuo klausimu yra gana daug.
       2022-09-20 15:42:38

Kylančios elektros kainos skatina lietuvius įdarbinti saulę

Vienos didžiausių pastatų priežiūros ir inžinierinių sprendimų įmonių grupių Baltijos šalyse „Civinity“ įmonės „Inservis“ atstovas Andžejus Gabrunas pastebi išaugusį verslų ir fizinių asmenų poreikį įsigyti saulės elektrines.
       2022-09-20 15:39:08

Laikinai uždraustas rusiškų ir baltarusiškų TV programų retransliavimas

Seimas po svarstymo pritarė Visuomenės informavimo įstatymo pataisoms (projektas Nr. XIVP-1986(2), kuriuo siūloma laikinai uždrausti Rusijos Federacijos ir Baltarusijos Respublikos įsteigtų,
       2022-09-20 15:36:00

Netikėti vynuogių panaudojimo būdai: ypatingi padažai salotoms, salsos

Vynuogės – dažnos užkandžių lentos viešnios, tačiau tai ne vienintelis būdas, kaip jas galima panaudoti virtuvėje. Ar žinojote, kad vynuogės – puikus priedas gaminant įvairiausius padažus, puikiai tiksiančius ne tik į salotas, bet ir prie mėsos.
       2022-09-20 15:31:38

Aistros, džiaugsmo, prabangos, tvarkos spalva – kodėl jomis dažomi automobiliai?

Spalva yra labai svarbus bet kokio gaminio dizaino, logotipo estetikos ar bendro prekių ženklo įvaizdžio dalis. Jau pirmas žvilgsnis į dominantį gaminį sukelia tam tikrą reakciją, net jei vartotojas apie tai nesusimąsto, o tinkamai parinkta ryški spalva leidžia išsiskirti iš panašių produktų gausos.
       2022-09-20 15:23:02

Tyrimas atskleidė, kad raudoni automobiliai į avarijas patenka dažniausiai

Automobilių spalvos dažnai atspindi savininko asmenybę. Konservatyvūs pirkėjai mėgsta monochromatines spalvas, o ekstrovertai nevengia ryškesnių automobilių.
       2022-09-20 09:47:09

Kuo skaitmeninė implantacija pranašesnė už tradicinę

Prarasti dantys jau kelis dešimtmečius atkuriami implantacijos pagalba. Vis dėlto, šios procedūros sėkmė ne vienam kelia abejonę. Remiantis apklausų duomenimis, dažniausiai baiminamasi galimo implanto neprigijimo ir kitų komplikacijų.
       2022-09-20 09:40:47

Ekspertai: skaitmeninės mokymosi priemonės būtinos ir kontaktinio ugdymo metu

Skaitmeninės mokymosi priemonės savo aktualumo nepraranda ir sugrįžus į mokyklos suolą. Įmonės „Ateities pamoka“ atlikta mokytojų apklausa parodė, kad net 98 proc. mokytojų šias priemones aktyviai naudoja ir kontaktinėse pamokose.
       2022-09-20 09:34:12

Dieną be automobilio – 500 nemokamų el. paspirtukų visoje šalyje

Gyventi mieste be nuosavo automobilio – utopija ar jau misija-įmanoma Lietuvoje? Šiemet susimąstyti apie tokį pokytį siekiama priversti net ir užkietėjusius automobilistus, todėl visoje Europoje kasmet žymima Diena be automobilio, mūsų šalyje pasitinkama ne vien gražiomis idėjomis:
       2022-09-19 16:15:25

Kaune oficialiai baigta Dariaus ir Girėno stadiono rekonstrukcija

15 tūkstančių sėdimų vietų, stogas virš tribūnų, du didžiuliai ekranai, automatiškai laistoma ir šildoma žalia veja bei aukščiausios kokybės bėgimo takai. Visa tai – tik dalis nuo pamatų atstatyto naujutėlaičio Dariaus ir Girėno stadiono privalumų.
       2022-09-19 16:09:08

Proveržis: „Volvo Trucks“ pradeda serijinę elektrinių sunkvežimių gamybą

„Volvo Trucks“ tapo pirmąja pasauliniu mastu veikiančia įmone, pradedančia serijinę elektros energija varomų sunkiasvorių (44 t bendrosios junginio masės) sunkvežimių gamybą.
       2022-09-19 16:07:03

Energijos suvartojimą gali padėti mažinti išmaniosios programėlės

Ekonomikos ekspertai visus perspėja, kad dėl sparčiai augančių kainų, šį sezoną teks taupyti. Ugdyti taupymo ir tvarumo įpročius gali padėti išmaniosios programėlės – šie įrankiai telefone leis ne tik paprasčiau stebėti energijos suvartojimą, bet ir užtikrins didesnį efektyvumą.
       2022-09-19 12:30:17

Neramina artėjantis šildymo sezonas? Patalpose atlikite namų darbus

Šaltieji metų mėnesiai – ne už kalnų, todėl jau dabar metas pradėti galvoti apie kitą mėnesį prasidėsiantį šildymo sezoną. Šiemet šalies gyventojai nerimauja dėl būsimo šildymo išlaidų padidėjimo, susijusio su sparčia infliacija ir kitomis priežastimis.
       2022-09-19 12:05:31

Kaip išsirinkti stacionarų kompiuterį?

Keičiantis šiuolaikinėms technologijoms ir atsirandant galimybei dirbti bei gyventi bet kuriame pasaulio krašte, žmonės itin pamėgo mobilumą. Tad nieko keisto, jog stacionarūs kompiuteriai nebesudaro didžiosios dalies perkamų naujų kompiuterių.
       2022-09-18 09:55:11

Madeiroje gidu dirbantis Audrius atskleidė, kodėl sala patiks

Atlanto vandenyne, netoli Afrikos krantų įsitaisiusi Portugalijos sala Madeira sulaukia vis didesnių lietuvių keliautojų srautų. Ir ne veltui.
       2022-09-17 19:45:36

ES jaunųjų mokslininkų konkurse lietuvė pelnė pirmąją vietą

Nyderlanduose vykusiame Europos Sąjungos jaunųjų mokslininkų konkurse Lietuvai atstovavusi Meda Surdokaitė šiandien apdovanota pirmąja vieta ir specialiuoju prizu – kvietimu į Nobelio premijų įteikimo ceremoniją Stokholme. Tai vienas geriausių rezultatų Lietuvos istorijoje.
       2022-09-17 18:30:59

JAV atvėrė rinką lietuviškiems kiaušinių produktams

Lietuva gali eksportuoti kiaušinių produktus į JAV. Tai rugsėjo 15 d. paskelbė šios šalies Maisto saugos ir priežiūros tarnyba. Lietuva tapo antrąja ES šalimi po Nyderlandų, gavusia tokį leidimą.