Fizikai įsitikinę: XXI amžius – tai fotonų įgalinimo laikmetis

2020-10-21 08:58:11

Spalio 21 d. minima Tarptautinė fotonikos diena. Fotonika pagrįsti atradimai skatina mokslo ir technologijų pažangą įvairiose srityse, pavyzdžiui, informacinėse technologijose, energetikoje, metrologijoje, pramonėje, medicinoje ir net sprendžiant ekologijos problemas.

Fotonikos galimybės ir jos taikymas XXI amžiuje, praėjus daugiau nei 60 metų po lazerio išradimo, nuolat auga. Šviesos mokslo tyrimai ir jos valdymas skatina mokslinius atradimus, naujų medžiagų ir prietaisų, naudojamų kasdieniame gyvenime, išradimą ir gamybą. Fotonikos technologijos naudojamos daugelyje mus supančių daiktų. LED apšvietimo sistemos, fotovoltinės saulės baterijos, lazeriai, jutikliai, ekranai, projektoriai ir šviesolaidžiai – tai tik maža dalis šiuolaikinių technologijų, kurios pagrįstos fotonikos mokslo atradimais.

„Fotonika yra šviesos mokslas, technologija ir verslas. Šviesos savybių ir jos poveikio valdymas yra daugelio industrijų pagrindas ir technologijų ateitis. XX a. pažangos varikliu tapo elektronas. Jis paskatino elektronikos ir elektros technologijų proveržį. Na, o XXI a. pirmuoju pažangos smuiku groja fotonas ir šviesos įgalinimo technologijos. Ir tai tik pradžia“, – įsitikinęs Lietuvos lazerių asociacijos prezidentas Petras Balkevičius.

Anot jo, fotonikos potencialas pripažintas visame pasaulyje. Fotonikos technologijų pažangą, investuojant į mokslo tyrimus, remia ir Europos Komisija. Vien tik į Europos mokslinių tyrimų ir inovacijų programą „Horizontas 2020“ buvo investuota 700 milijonų eurų. Fotonika atlieka vieną pagrindinių vaidmenų Europos industrinės strategijos skaitmenizacijoje.

Plačiai pritaikomi

Ryškiausios fotonikos išradimas – tai lazeriai. Paklausa lazerinėms sistemoms ir jų sprendimams auga milžiniškais tempais. Tikriausiai sunkiai rastume industriją, kurioje nebūtų naudojami lazeriai: žemės ūkis, pramonė, aviacija, biotechnologijos, medžiagų apdirbimas, karinė pramonė... Galima tęsti be pabaigos. Gyvybiškai svarbūs jie ir mokslo sferoje – tiek tiriant visatos paslaptis makrolygmeniu, tiek aiškinantis gyvybės mechanizmus mikropasaulyje. Šiuo metu lazeriai taikomi daugelyje medicinos sričių: chirurgijoje, neurochirurgijoje, oftalmologijoje, dermatologijoje, stomatologijoje, ortopedijoje, urologijoje, kardiologijoje. Lazeris ypač daug vilčių teikia diagnozuojant ir gydant ankstyvąsias onkologinių ligų stadijas. Šiemet lietuviai pristatė ir fotoakustinio vaizdinimo aparatą ankstyvajai krūties vėžio diagnostikai.

Lazeriai nepamainomi ir kuriant 3D nano-, mikroobjektų spausdinimo procesus. Lietuvių sukurtos lazerinės spausdinimo staklės geba sukurti nanorobotus, galinčius judėti žmogaus venose ir pristatyti vaistą tiksliai į pažeistą vietą. Nanodariniuose, pagamintuose naudojant lazerių blyksnius, kontroliuojamai auginamos žmonių ląstelės, suformuojant dirbtinį audinį transplantacijai ir kitiems audinių inžinerijos tikslams.

2018 m. Nobelio fizikos premijos laureatas prof. Gerardas Mourou rado būdą panaudoti lazerį radioaktyviosioms medžiagoms utilizuoti. Trumpai tariant, lazerių panaudojimo galimybės yra beveik begalinės, tereikia sugalvoti naujų būdų juos pritaikyti.

Perspektyvus sektorius

Nuolat augantį susidomėjimą fotonika ir lazerių technologijomis rodo ir Lietuvos lazerių pramonės pardavimo mastai, kurie padvigubėja kas penkerius metus. Šiame sektoriuje mūsų šalyje veikia daugiau nei 40 įmonių, įdarbinančių per tūkstantį aukštos kvalifikacijos darbuotojų. Pasak Lietuvos lazerių asociacijos direktoriaus Petro Balkevičiaus, beveik 90 proc. visos Lietuvoje pagamintos lazerių sektoriaus produkcijos eksportuojama. Anot jo, pasaulio tendencijos rodo, kad fotonikos technologijų ir lazerių paklausa artimiausius dešimtmečius tik augs.

Palyginkite, kaip pasikeitė jūsų tėvų ir jūsų buitis per pastaruosius keliolika metų. Tikriausiai skaitote šį tekstą išmaniojo įrenginio ekrane, internetu, kuris jus pasiekė šviesolaidžiu, o LED apšvietimas jūsų jau nebestebina. Kaskart vairuodami automobilį prisiminkite, kad daugelį detalių neabejotinai išpjaustė lazeris. Akimirkai stabtelėkite ir pagalvokite apie fotoniką, šviesos įgalinimo technologijas, lazerius ir ateitį.

Lietuvos lazerių asociacija šiemet ragina kartu minėti Tarptautinę fotonikos dieną ir kviečia virtualiai susipažinti su lazerių asociacijos narėmis.

Pagalba tvarkant Jūsų TV antenas
Ši naujiena peržiūrėta 5436 kartus. Komentuojame:

Mokslas: kitos panašios naujienos
       2023-06-29 15:07:39

Jungtis tarp smegenų ir kompiuterio – kokias galimybes ji suteiks žmogui?

Technologijų pažanga sudarė galimybę stebėti žmogaus smegenis tokiais būdais, kurie anksčiau buvo neprieinami. Biometrinių algoritmų ir dirbtinio intelekto sprendimų kūrėja „Neurotechnology“ jau prieš porą metų pristatė sprendimą „BrainAccess“, kuris skirtas smegenų ir kompiuterio sąsajos taikymams.
       2022-02-11 13:26:45

Moterys mokslininkės: iššūkiai ir kaip paskatinti moteris išlikti mokslo kelyje?

Kasmet vasario 11 d. visame pasaulyje minima moterų ir mergaičių moksle diena. Ši diena suteikia progą skatinti moterų aktyvų dalyvavimą ir įsitraukimą į mokslo, technologijų, inžinerijos ir matematikos sritis.
       2021-11-15 14:41:02

Ekspertas paaiškina: kas yra kvantiniai kompiuteriai ir kam jų reikia?

„Jei manote, kad suprantate kvantinę mechaniką, jūs jos nesuprantate“, – ši Nobelio fizikos premijos laureato Richardo Feynmano citata gana taikliai paaiškina, kodėl iki šiol neturime praktiškai panaudojamo kvantinio kompiuterio.
       2021-10-21 11:55:19

Fotonika ir lazeriai – raktas į aplinkos tvarumą

Klimato kaita yra vienas svarbiausių mūsų laikų iššūkių. Tvariosios fotonikos technologijos, kitaip tariant, techninis šviesos, fotonų panaudojimas, atlieka itin svarbų vaidmenį tausojant aplinką ir Žemės išteklius.
       2020-11-24 09:15:27

Vytautas Getautis: kartais naujų išradimų idėjos kyla ir bėgiojant stadione

KTU Cheminės technologijos fakulteto (CTF) profesorius Vytautas Getautis labiausiai žinomas už pasiektą pasaulinį saulės elementų efektyvumo rekordą – kartu su kitais mokslininkais sukurtas saulės elementas net 29,15 proc. krintančios šviesos paverčia elektros energija.
       2020-10-19 16:04:25

VU virusologė L. Kalinienė apie koronavirusą: klausimų šiandien daug

Koronaviruso susirgimų atvejams sparčiai augant, naujos informacijos apie šį virusą poreikis tampa vis aktualesnis. Imunologai nuolat apžvelgia padėtį, kuriama nauja vakcina ir problema atrodo kryptingai sprendžiama.
       2020-04-01 09:59:02

Ką daro vienas galingiausių lazerių pasaulyje, kurį sukūrė lietuviai

Prieš beveik metus Nobelio premijos laureatas prof. Gérard’as Mourou įžiebė vieną galingiausių lazerių pasaulyje, kurį sukūrė lietuviai. Jo kūrėjai pasidalino, kaip lazeris veikia, kuo jis ypatingas, ir kur bus pritaikomas.
       2020-03-05 10:13:09

Neuromokslininkas: psichodeliniai grybai reikšmingai keičia smegenų struktūrą

Ar išgirdę žodį „psilocibinas“ atsakytumėte, kokią įtaką šis cheminis elementas daro žmogaus smegenims? O jei reikėtų apibūdinti tai, kaip veikia psichodeliniai, arba kitaip – magiškieji, grybai?
       2024-06-19 16:36:16

Duomenų nutekėjimas: saugumo ekspertai pataria, kaip apsaugoti savo duomenis

Lietuvoje pranešama apie naujus jautrių gyventojų duomenų nutekėjimo atvejus. Nesaugi gali būti tiek žmonių finansinė, tiek kita asmeninė informacija.
       2024-06-19 13:31:26

Saulės elektrinės negana: ekspertas atskleidė, kaip sutaupyti daugiau

Nors saulės elektrines įsirengę gyventojai džiaugiasi sumažėjusiomis sąskaitomis už elektros energiją, ekspertai pastebi, kad sutaupyti galima dar daugiau, kai šie įrenginiai veikia kartu su energijos kaupikliais.
       2024-06-19 13:24:41

Sužinokite populiariausio vasaros vaisiaus naudas: padės ne tik nuo kaitros

Dėl didžiausio derliaus vasaros mėnesiais arbūzai dažnai siejami su iškylomis gamtoje bei gardžiais, vasariškais desertais, kurie maloniai atgaivina karštą dieną.
       2024-06-19 13:17:53

Vasaros audros: kas gali pridaryti didžiausių nuostolių

Vasarą įsivyraujantys karšti orai neatsiejami nuo audrų – ekspertai pastebi, jog ekstremalių gamtos reiškinių pasitaiko vis dažniau, o jų padaroma žala gali atnešti ir šimtatūkstantinių nuostolių.
       2024-06-19 13:15:02

Pienas ir jo produktai – svarbus, bet ne vienintelis kalcio šaltinis vaikams

Įkalbėti vaiką išgerti stiklinę pieno kartais gali tapti neįmanoma misija. Tėvams neramu, kad tokiu atveju vaiko organizmas negauna pakankamai kalcio? Juk pienas ir jo produktai – pagrindinis kalcio šaltinis, o šis elementas labai svarbus toli gražu ne vien sveikiems dantims bei kaulams.
       2024-06-19 13:04:45

Meilužis, sukčius ar verslo partneris? Kaip apsaugoti investicijas į verslą?

Viešojoje erdvėje pastaruoju metu netyla skandalas, kurio centre – žymus sporto treneris. Jis, moterų tvirtinimu, apgavo ne vieną iš jų bei prisidengdamas romantiniais pažadais ir santykiais išviliojo ženklias, skirtingo dydžio sumas.
       2024-06-15 12:45:09

Erkės paplitusios visur: kaip apsisaugoti?

Vasarą vis daugiau laiko praleidžiame gryname ore – miestų parkuose, soduose ar sodybose, o mėgstančius grybauti į miškus jau vilioja grybai. Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) specialistai primena, kad gamtoje turime išlikti itin atidūs, nes joje mūsų laukia pavojingas ligas platinantys nariuotakojai – erkės.
       2024-06-15 12:38:33

Norite susidraugauti su kaimynais? Ekspertai pataria, nuo ko pradėti

Saugūs namai yra vienas iš pamatinių mūsų poreikių, o naujausias tyrimas apie gyvenimą namuose atskleidė, kad savo būsto saugumą daugelis sieja ne tik su fizine apsauga (patikimais užraktais ar spynomis), bet ir su tarpasmeniniais santykiais.
       2024-06-12 11:33:10

Norite gauti APVA paramą? – ESO atsako į svarbiausius klausimus

Kiekvieną mėnesį prie skirstomojo tinklo vidutiniškai prijungiama apie 2400 saulės elektrinių, kurios Lietuvoje dažniausiai montuojamos ant privačių namų stogų, rodo „Energijos skirstymo operatoriaus“ (ESO) duomenys.
       2024-06-12 11:13:41

Svajojate padirbėti iš pajūrio? Įmanoma, bet yra papildomų sąlygų

Darbostogos užsienyje ar tik nuotolinis darbas iš namų – per koronaviruso pandemiją įsitvirtinę modeliai niekur nedingo, nors tuo ne visada džiaugiasi darbdaviai.
       2024-06-12 10:53:22

Sukčių pasiūlymas tinkluose: už kiek pirktumėte pamestą svetimą bagažą?

„Pamestas bagažas tik už 2,95 Eur“ – skelbia iš pažiūros oficialus vieno didžiausių Lietuvos oro uostų „Facebook“ puslapis. Skelbime siūloma įsigyti „pamestą“ ir niekam nebereikalingą bagažą, kuriame gali būti vertingų daiktų.
       2024-06-12 10:48:58

Gudriausi sukčių metodai stebina: įkliūva net atsargiausi

Finansinių nusikaltėlių atakų aktyvumui nemažėjant, jų metodai tampa vis išradingesni ir sunkiai atpažįstami net patiems kritiškiausiems. Pasak „Citadele“ banko Baltijos šalių lėšų valdymo ir prekybos finansavimo tarnybos vadovo Romo Čereškos, vasarą gyventojai dar labiau atsipalaiduoja.
       2024-06-09 10:35:47

Sukčiai nusitaikė į keliautojus: oro uoste gali būti nesaugu krauti telefoną

Nekaltas telefono įkrovimas oro uoste gali pasibaigti nutekintais asmens duomenimis – kibernetiniai nusikaltėliai nusitaikė ir į keliautojus, kuriuos jau perspėjo JAV žvalgybos ir saugumo tarnyba (FBI).
       2024-06-07 14:52:07

DI keliasi į ausines: padės susikalbėti restorane ir parinks muziką

Įsivaizduokite ausines, kurios žino jūsų mėgstamiausius atlikėjus, su jumis gali pasikalbėti keliomis kalbomis ir net pritildyti muziką, kai kažkas pašaukia jūsų vardą. Pasirodo, dėl dirbtinio intelekto pažangos (DI) visas šis scenarijus nėra tokia jau didelė utopija.
       2024-06-05 13:01:52

10 naujų sukčiavimo būdų, kuriais bandoma apgauti naudotų automobilių pirkėjus

Naudotų automobilių pirkėjai kasmet patiria didelių nuostolių, nes transporto priemonės pirkimas vis dar nėra toks skaidrus, kokio norėtųsi. Sukčiai ir toliau sugalvoja schemų, kurios padeda iš pirkėjų išvilioti dideles sumas arba nelegaliai padidinti automobilio vertę.
       2024-05-31 19:03:58

Išaugusi skaitmeninių sprendimų pasiūla – iššūkis verslui: kaip pasirinkti?

Augant elektroninės prekybos vartotojų skaičiui ir mokėjimo sprendimų pasiūlai, verslui gali kilti iššūkių užtikrinti savo klientų poreikius atitinkančius atsiskaitymo būdus. Kaip tiksliai pasirinkti ir kodėl pigiausias sprendimas ne visuomet pasiteisina?
       2024-05-31 18:50:24

Dietistė rabarbarus vadina „organizmo šluota“

Plačialapiai rabarbarai daugeliui kelia nostalgiškas asociacijas su vaikyste, kai paskaninus su cukrumi ar medumi jie tapdavo tikru desertu. Dietistės Vaidos Kurpienės teigimu, rabarbarai ne tik verti sveikatai palankesnio gardėsio titulo, bet ir dėl vitaminų, mineralų bei antioksidantų gausos jie nusipelnę išskirtinio įvertinimo.
       2024-05-31 18:36:05

Ekspertas pataria, kokią skalbinių džiovyklę pasirinkti

Šiandien rinkoje gausu įvairiausių skalbimo ir džiovinimo įrenginių, todėl kartais būna nelengva išsirinkti, kuris variantas yra pats tinkamiausias mūsų gyvenimo būdui. Kiekvienas buitinis prietaisas turi savų privalumų ir trūkumų, kuriuos reikėtų apsvarstyti dar prieš jį įsigyjant.
       2024-05-31 18:27:04

Startuolių indekse Vilnius – pirmasis Europoje kibernetinio saugumo srityje

Lietuva toliau įsitvirtina kaip viena sparčiausiai augančių ir tvirčiausių startuolių ekosistemų regione ir pasaulyje. Tai parodė naujausias „StartupBlink“ pasaulinio startuolių ekosistemų indeksas, kuriame Lietuva užėmė 16 vietą pasaulyje, o Vilnius pakilo į 71 vietą pasaulyje.
       2024-05-31 15:02:14

Skirtingų energinių klasių būstai – kurie iš tiesų pigesni?

Pavarčius parduodamų būstų skelbimus, nesunku pastebėti, kad seniau statyti žemesnės energinės klasės būstai pasižymi patrauklesnėmis kainomis. Kita vertus, už jų gali slypėti tūkstančius eurų per metus siekiančios išlaidos.
       2024-05-31 14:55:33

Renkatės, kur stoti? Paaiškino, kaip reitinguojamos aukštosios mokyklos

Artėjant pagrindiniams brandos egzaminams būsimiems studentams aktualiausiu klausimu tampa – kur stoti? Jau nuo birželio 1 d. prasidės 2024 m. pagrindinis priėmimas į Lietuvos aukštąsias mokyklas ir profesinio mokymo įstaigas.
       2024-05-29 16:21:55

Tiesiai iš Graikijos – kelis kilogramus sveriančios „uogos“: kas tai

Tūkstančiai pirkėjų žino, kad norint apsipirkti pigiai ir kokybiškai, tereikia užsukti į bet kurią „Lidl“ parduotuvę, ir taip – jau aštuonerius metus. Artėjančią vasarą „Lidl“ kviečia pasitikti skanaujant kokybiškus šviežius vaisius ir daržoves.
       2024-05-29 16:09:02

Tėčiai nusipelnė geriausio: jų dienos šventei – gardžiausi grilio kepsniai

Šį savaitgalį švęsdami Tėvo dieną palepinkite juos gardžiausiais grilio kepsniais: tėčiai įvertins gurmanišką sausai brandintos jautienos didkepsnį, o galbūt jų mėgstamiausi – klasikiniai kiaulienos sprandinės šašlykai?
       2024-05-29 15:45:00

4 būdai apsaugoti namus vasaros atostogų metu

Namai – svarbiausia vieta mūsų gyvenime, kur randame ir užuovėją, ir poilsio oazę, ir pasipildome jėgų. Kiekvienas savo namuose norime jaustis saugiai, o kur nors išvykę – būti ramūs, kad saugūs išliks ir jie.
       2024-05-29 15:41:20

2 skaniausios šaltos sriubos: šaltibarščiai ir „konkurentė“

Kai už lango – tikra vasara, šaltibarščiais gaivintis norisi nors ir kasdien. Kavinėse toks įprotis gali gerokai palengvinti kišenę, tačiau gaminant namuose, jais mėgautis galima iki valiai.
       2024-05-29 14:03:56

Nesąžininga, kad ūkininkui lieka tik penktadalis galutinės pieno vertės

Remiantis Oficialiosios statistikos portalo duomenimis, auginamų galvijų ir karvių, kurios melžiamos 2 metus ir yra vyresnės, skaičius Lietuvoje kasmet mažėja. Pernai metais galvijų, kurie buvo auginami ūkininkų ir šeimos ūkiuose turėjome 512 120, tuo tarpu šiemet – 492 686 galvijus.
       2024-05-29 13:54:11

Visame pasaulyje pastebėta sutrikusi „YouTube“ veikla: kodėl nebeveiks

Naudotojai visame pasaulyje praneša apie „YouTube“ sutrikimus – žiūrimi vaizdo įrašai neužsikrauna, leidžiami be garso, yra prasukami automatiškai arba atsiranda puslapio klaida.
       2024-05-29 13:47:04

Daiktų interneto įrenginiai skaičiuojami milijardais: kaip 5G keičia IoT rinką?

Po žaibiškais atsisiuntimais ir aukščiausios raiškos vaizdo turinio peržiūromis išmaniajame slepiasi ir kita mažiau žinoma 5G pusė – nauja daiktų interneto (IoT) era.
       2024-05-29 13:36:32

Televizorių evoliucija: nuo pirmųjų iki šiuolaikinių išmaniųjų ekranų

Duomenys rodo, kad televizorius vis dar išlieka viena populiariausių pramogų formų ir planuojama, kad jo populiarumas ateityje dar augs – tyrimų bendrovė „Statista“ prognozuoja, kad 2024-aisiais televizijos žiūrovų skaičius visame pasaulyje išaugs iki daugiau nei 5,5 milijardų.
       2024-05-25 17:40:34

Šeštadienis – ir gardus, ir pigus: paskanaukite kepsnio ir trešnių deserto

Sakoma, kad šeštadienio popietę, kai saulė – zenite, įsiklausę išgirsite ne tik čirškiančius varnėnus ar pamiškėje trepsiančius šerniukus, bet ir čirškinamus kepsnius, šašlykus bei kitus grilio gardumynus.