iliustracija iliustracija
iliustracija iliustracija iliustracija
Naujienos

Miego sutrikimai ir jų keliami pavojai – kaip to išvengti?

2020-01-15 14:03:59

Vos atsigulę visi norime užmigti žaibiškai, miegoti nepertraukiamai, o ryte prabusti žvalūs ir energingi. Visgi, ne kiekvienas iš mūsų gali pasigirti kokybišku nakties miegu. Mokslinių tyrimų duomenys rodo, kad miego sutrikimai neigiamai veikia net 35 – 40 proc. pasaulio gyventojų.

LONO miego ekspertai ir GERO MIEGO KLUBO ambasadoriai dalijasi 4 dažniausiai pasitaikančiais miego sutrikimais bei jų keliamu pavojumi mūsų sveikatai ir pataria, kaip jų išvengti.

Nemiga – dažniausiai kamuojantis miego sutrikimas.

Nors skaičiuojama, kad pasaulyje yra apie 90 įvairių miego sutrikimų, nemigą pagal dažnumą visada išvysime pirmoje sąrašo vietoje. Nustatyta, jog šis sutrikimas vidutiniškai kamuoja net 25 proc. planetos gyventojų. Nemigos kankinami žmonės itin sunkiai užmiega, kelis kartus per naktį prabunda, o ryte ne savo noru atsikelia per anksti ir nebegali užmigti. Visą tai tiesiogiai neigiamai veikia žmogaus gyvenimo kokybę. Susiduriantys su nemigos sutrikimu dieną būna pavargę, mieguisti, jų organizmas nusilpsta, padidėja įvairių susirgimų pavojus.

Specialistai išskiria dvi šios ligos stadijas – trumpalaikę ir lėtinę. Pirmoji nemigos rūšis dažniausiai atsiranda dėl emocinio ir fizinio streso, nerimo, staiga pakitusių aplinkos sąlygų. Įprastai trumpalaikė nemiga gali tęstis iki 3 mėnesių. Jei pastebite, kad miego sutrikimai jus kamuoja ilgiau, gali būti, kad susidūrėte su lėtine ligos stadija.

Pašalinti trumpalaikės nemigos problemą galima teisingos miego rutinos pagalba – laikantis miego higienos, sukuriant savuosius miego ritualus bei tinkamą miegamojo aplinką.

Tuo tarpu su lėtine nemiga kovoti kiek sunkiau. Šio sutrikimo kamuojami žmonės pasižymi padidintu budrumo lygiu, todėl naktį jiems atsipalaiduoti ir panirti į kokybišką miegą yra sunku. Lėtinio streso ir budrumo mažinimas prieš miegą – vienas svarbiausių lėtinės nemigos įveikimo būdų. Jį pritaikyti gali padėti įvairios psichoterapinės technikos, pavyzdžiui, kognityvinė elgesio terapija, miego ribojimo terapija, relaksacija, stimulų kontrolė.

Miego apnėja – skatina dažnus prabudimus.

Dar vienas, bene dažniausiai pasitaikantis, sutrikimas yra miego apnėja, pasireiškianti kvėpavimo pauzėmis miego metu. Šios pauzės atsiranda tuomet, kai užspaudžiami kvėpavimo takai. Miego metu žmogui pritrūkus oro, į smegenis siunčiami prabusti ir įtraukti oro skatinantys signalai. Dėl šios priežasties, su miego apnėja susiduriančių žmonių miegas tampa fragmentuotas, prabudus ryte jaučiami galvos skausmai, neretai susiduriama su padidėjusiu kraujo spaudimu. Miego apnėja veikia ne tik šia liga sergantįjį, bet ir jo artimuosius – neatsiejamas šio sutrikimo požymis yra knarkimas.

Apnėjos gydymas priklauso nuo ligos formos. Kai kuriems sutrikimas pasireiškia tik miegant ant nugaros. Šiuo atveju gali pagelbėti paprastos, iš pažiūros kiek juokingos gudrybės. Pavyzdžiui, į nugarinę pižamos dalį įsiūtas nedidelis kamuoliukas, neleidžiantis patogiai įsitaisyti ant nugaros.

Susidūrus su sunkesnėmis apnėjos stadijomis, reikia ieškoti sudėtingesnių problemos sprendimo būdų. Vienas populiariausių ir efektyviausių – kvėpavimo takų slėgio aparatas (angl. Continuous Positive Airway Pressure – CPAP). Šis aparatas skleisdamas oro srovę palaiko kvėpavimo takus atvirus ir neleidžia jiems subliukšti.

Miego parasomnija – skatina nesąmoningas veiklas naktį.

Turbūt ne vienam iš mūsų yra tekę girdėti apie per miegus vaikštančius bei kalbančius žmones. Šis miego sutrikimas vadinamas miego parasomnija. Su šia liga susiduriantis žmogus naktį nesąmoningai atlieka įvairias veiklas, o ryte neatsimena savo veiksmų. Labiausiai tyrėjus dominanti ir pati pavojingiausia parasomnijos atmaina yra lunatizmas. Šia liga sergantis asmuo naktį atlieka sudėtingus veiksmus, o dėl savo nebudrumo kelia pavojų tiek sau, tiek aplinkiniams.

Dažniausiai šis sutrikimas pasireiškia dėl psichologinių veiksnių. Jei pastebėjote, kad jūsų artimasis naktimis atlieka nesąmoningus veiksmus, informuokite jį apie tai ir paraginkite apsilankyti pas psichologą arba miego specialistą, padėsiantį išsiaiškinti sutrikimo priežastis.

Laiko juostų pakeitimo sindromas – padės išvengti išmaniosios programėlės

Gyvenant globaliame pasaulyje, laiko juostų pakeitimo sindromas patenka tarp kelių dažniausiai ištinkančių miego sutrikimų. Jis pasireiškia tuomet, kai mūsų vidinis cirkadinis ritmas neprisitaiko prie staiga pakitusio išorinio laiko. Su šiuo, dar jet lag pavadinimu žinomu sindromu esame susidūrę turbūt kiekvienas, vienu kartu perskridęs dvi ar daugiau laiko juostų. Jo paveikti dieną svečioje šalyje galime jaustis mieguisti, o naktį ar paryčiais nebegalime sudėti bluosto.

Norint išvengti juostų pakeitimo sindromo, prie kitos laiko juostos galime pradėti pratintis dar būdami namuose. Likus savaitei iki skrydžio pradėkite vėlinti arba ankstinti miego laiką, priklausomai nuo to į kokią šalį vyksite.

Dėl darbo ar kitų veiksnių, dažnai tolimus atstumus skraidantiems asmenims padėti stengiasi ir mokslininkai. Bendradarbiaudami su išmaniųjų programėlių kūrėjais jie kuria specialias sistemas, padedančias išvengti jet lag sindromo sukuriamo poveikio miegui. Pavyzdžiui, programėlės „Timeshifter“, „Jet Lag Rooster“, „SkyZen“ pataria kiek laiko turime praleisti dienos šviesoje ir kaip turime elgtis skrydžio metu, norėdami išvengti miego sutrikimų.

Miego sutrikimų žala persikelia ir į mūsų kasdieną

Miegas yra kiekvieno žmogaus gyvenimo kokybę bene stipriausiai veikiantis veiksnys. Atsiradę miego sutrikimai mūsų savijautą paveiks ne tik tamsiuoju paros metu, bet ir ženkliai apsunkins funkcionavimą dieną. GERO MIEGO KLUBO ambasadoriai pataria nesikankinti – keletą naktų iš eilės susidurdami su pakitusia miego kokybe, imkitės atitinkamų veiksmų trikdžiams pašalinti.

Reklama
Naujienos komentarai

Jūsų komentaras

Jūsų vardas:


Jūsų kontaktai:


Fotorebuso atsakymas:


rebusas
Jūsų komentaro tekstas:



Daugiau naujų naujienų
       2020-02-18 18:07:22

Rekordiškai šilta žiema ir kenkėjai: ko tikėtis pavasarį?

Socialiniuose tinkluose gyventojai dalijasi pirmųjų žibučių, snieguolių bei pumpurus kraunančių medžių fotografijomis. Meteorologai taip pat patvirtino: ši žiema pati šilčiausia per daugiau nei 200 metų, kai Lietuvoje atliekami meteorologiniai stebėjimai.
       2020-02-18 17:59:18

Antžeminės televizijos DVB-T eteryje - nauja programa Delfi.tv

Pasikeitimai DVB-T eteryje į TV programų skaičiaus didėjimo pusę. Iš vienos pusės - gerai, kad TV programų daugėja, o iš kitos pusės - liūdina, nes tai pasikeitimai ne į aukštesnės kokybės pusę.
       2020-02-18 06:42:43

Lietuviško medaus galia: gydo gerklės skausmą, gaivina odą ir stiprina organizmą

Senovės lietuviai sakydavo, kad medus – ne tik maistas, bet ir vaistas. Šiandien jo naudą sveikatai patvirtina ir mokslas. Visgi medus naudingas ne tik malšinant gerklės skausmą ar kovojant su peršalimo simptomais.
       2020-02-18 06:40:37

Vilkas ėriuko kailyje: kaip apsisaugoti nuo apgaulingų programėlių

Kompanija „Google“ šį mėnesį iš savo programėlių parduotuvės „Google Play“ ištrynė 382 milijonus parsisiuntimų turėjusias 24 programėles, kurios pripažintos apgaulingomis. Vartotojams nieko neįtariant jų duomenys galėjo būti naudojami be jų žinios.
       2020-02-15 06:37:41

„Microsoft“ tyrimas: 70 proc. interneto vartotojų patiria internetines grėsmes

Viso pasaulio interneto vartotojų elgesys šiandien vertinamas prasčiausiai per pastaruosius ketverius metus, rodo kompanijos „Microsoft“ kasmet sudaromas Skaitmeninio mandagumo indeksas (angl. Digital Civility Index, DCI).
       2020-02-14 11:15:01

Marius Liatukas: Ar koronavirusas gali pavirsti nenugalima jėga?

Pasaulio fabriku vadinama Kinija pastarosiomis savaitėmis sukaustyta koronaviruso baimės. Tą netruko pajusti ir verslas: nukeliamos kelionės pas šioje Azijos valstybėje veikiančius partnerius, atšaukiami skrydžiai, pristabdytas siuntų ir krovinių gabenimas iš kai kurių Kinijos regionų, neveikia dalis tenykščių fabrikų.
       2020-02-13 21:30:54

Vienas dūris išgelbės gyvybę

„Džiaugiuosi, kad mano vaikas nevakcinuotas. Pasiskaitykite apie skiepus, ten vieni nuodai. Autizmas garantuotas“, - savo įžvalgomis dalijasi vaikų neskiepijantys tėvai. Kai vaikas atsiduria intensyviosios terapijos skyriuje, nuomonę gimdytojai pakeičia. Tik kad nebūtų vėlu.
       2020-02-13 21:27:38

Ką pasirinkti: skalbyklę su džiovinimo funkcija ar atskirą džiovyklę?

Šiais laikais skalbyklių ir džiovyklių pasiūla tokia didelė, kad kartais sunku apsispręsti, kuris variantas būtų tinkamesnis. Kiekvienas prietaisas turi savo pliusų ir minusų, kuriuos pirkėjui verta apsvarstyti prieš įsigyjant naują prietaisą.
       2020-02-12 18:10:10

Dirbtinis intelektas atskleidė aiškiausiai kalbančius TV žinių vedėjus

Šneką paverčiantis tekstu dirbtinis intelektas nustatė, kurie šalies TV žinių vedėjai kalba aiškiausiai. Tyrimą antrąsyk inicijavusi bendrovė „Kantar“ išanalizavo robotų šifruotą žinių medžiagą ir sudarė aiškiausiai kalbančių TV vedėjų dešimtuką.
       2020-02-12 16:14:27

9 iš 10 lietuvių baiminasi dėl robotų keliamų grėsmių darbo rinkai

Daugelį rutininių darbų už mus jau daro robotai, tačiau jie vis labiau kėsinasi ir į profesijas, kurios tradiciškai priskiriamos žmogaus rankų darbui. Kaip parodė naujausias tyrimas*, ši robotizacija sėja nerimą: 88 proc. lietuvių mano, kad robotai kelia grėsmę darbo vietoms.
       2020-02-12 16:11:18

Robotizacija neišvengiama, tačiau bijoti jos nereikia

Gamyba ir sandėliavimas, kaip ir dauguma kitų pramonės šakų, nestovi vietoje. Kuriamos naujos, žmonių darbą palengvinančios technologijos. Diegiami nauji, turimus resursus optimaliau išnaudoti leidžiantys sprendimai. Kaip neatsilikti nuo permainų?
       2020-02-12 15:19:21

Sekstingo ribos: nuo žaidimo iki psichologinių traumų

Sekstingą (angl. sexting – dviejų žodžių „sex“ ir „texting“ kombinacija) Oksfordo žodynas oficialiai įtraukė prieš penkmetį. Tai atviro seksualaus turinio žinučių, apnuoginto ar nuogo kūno nuotraukų, filmukų siuntimas ar gavimas, naudojantis bet kokia skaitmenine priemone.
       2020-02-11 14:08:00

Ką darote ne taip, kad vaikas domisi tik kompiuteriniais žaidimais?

Kompiuteriniai žaidimai ir buvimas virtualioje erdvėje šiandien ne tik užima didelę dalį žmonių laisvalaikio, bet ir kursto karštas diskusijas. Ypač tarp tėvų, kurių vaikai, pasak suaugusiųjų, per daug laiko praleidžia prie kompiuterio ar telefono.
       2020-02-11 14:01:06

Apie propagandos technikas ir kaip jas atpažinti

Parodoje „Studijos 2020“ būsimus studentus Vilniaus universiteto (VU) bendruomenė ne tik kvietė sužinoti aktualią informaciją apie stojimą ir gyvenimą VU, bet ir siūlė įdomių paskaitų ciklą įvairiomis aktualiomis temomis.
       2020-02-07 17:33:10

Įsigijote brangų pirkinį? Patarimai, kaip pasirūpinti, kad jis tarnautų ilgai

Prekybininkams skelbiant finalinius žiemos išpardavimus, gyventojai skuba pasinaudoti nuolaidomis ir įsigyti brangesnių pirkinių: buitinės technikos, elektronikos prietaisų ar išmaniųjų įrenginių. Išsvajotus pirkinius įsigiję gyventojai vis atidžiau jais rūpinasi, ir vis dažniau siekia užsitikrinti papildomą apsaugą nuo rizikų.
       2020-02-07 17:27:53

Pavilnionių gatvė sujungs trūkinėjantį gatvių tinklą

Vilnius vienu etapu priartėjo prie itin reikšmingos miesto susisiekimo sistemai magistralinės gatvės statybos – vyriausiasis miesto architektas Mindaugas Pakalnis pritarė Pavilnionių gatvės nuo Vakarinio aplinkkelio iki Ukmergės gatvės ir Ukmergės – L. Zamenhofo gatvių sankryžos rekonstravimo projektiniams pasiūlymams.
       2020-02-07 08:31:39

Koronavirusas kėsinasi užkrėsti pasaulio ekonomiką: galimi du scenarijai

Kinijoje sparčiai plintantis koronavirusas verčia susirūpinti ir ekonomistus, ir atskirų sektorių atstovus: jei infekcijos plitimas artimiausiomis savaitėmis nebus pažabotas, liūdnus padarinius pajaus žmonės visame pasaulyje.
       2020-02-07 08:27:44

Išmaniosios kartos mokinys: kas jis ir kokie jo iššūkiai?

Pasaulinė statistika rodo, kad iš beveik 5 mlrd. internetu besinaudojančių žmonių net 3,7 mlrd. aktyviai naudoja socialinius tinklus, įsijungdami į juos nuo ankstyvos paauglystės.
       2020-02-07 08:24:07

„Blackberry“ eros pabaiga: kodėl išnyko šis telefonas?

Pirmosiomis vasario dienomis elektronikos prekių gamintojas „TCL“ paskelbė nuo šiol nebeišleisiantis naujų „Blackberry“ telefonų modelių, o nuo rugpjūčio 31 d. sustabdantis prekybą esamais.
       2020-02-06 09:34:40

Su skrydžiais susiję mitai: tinginiaujantys pilotai ir turbulencija

Su komerciniais skrydžiais susiję ne tik gausybe įvairiausių taisyklių, bet ir klaidingų keleivių įsitikinimų, kurie kai kuriuos žmones atgraso lipti į lėktuvą. Tačiau aviakompanijos „GetJet Airlines“ pilotas Irmantas Lasys skuba juos raminti ir paneigia populiariausius mitus.
       2020-02-06 08:59:20

Smulkinta mėsa ar faršas: kaip pasirinkti ir ką pagaminti?

Šiandien parduotuvėse esantis šviežios mėsos pasirinkimas gali atitikti kiekvieno, net ir reikliausio, pirkėjo poreikius – siūloma nuo įvairiausių išpjovų iki smulkintos šviežios mėsos ar faršo. Tiesa, dažnam vis dar gali kilti klausimas, kuo skiriasi faršas ir smulkinta mėsa?
       2020-02-06 08:52:18

Sveikas maistas – kaip vaistas. Subalansuota mityba – ligų profilaktikai

Gydytoja dietologė Rūta Petereit pataria, kaip nesunkiai pereiti prie subalansuotos mitybos, užtikrina, kad pradėti gyventi sveikai niekada nevėlu. Aktorė Kristina Savickytė-Damanskienė dalijasi mažomis gudrybėmis, kaip prie sveikos mitybos pratina septynmetį sūnų.
       2020-02-06 08:47:55

Seksologas – apie erekcijos sutrikimų priežastis ir būdus, kaip jų išvengti

Pasak Vilniaus „Kardiolitos klinikų“ Urologijos centro seksualinės medicinos gydytojo, urologo dr. Roberto Adomaičio, seksualinė sveikata vis dar nėra prioritetinė sritis, nors lytinės funkcijos sutrikimai gali pranašauti apie kur kas rimtesnes ligas.
       2020-02-06 08:07:55

Po 10-ies metų emigracijoje: darbdavio požiūris skyrėsi kaip diena ir naktis

Jei jautiesi laukiamas, priimti sprendimą grįžti į Lietuvą nėra sunku net po svetur praleisto dešimtmečio, sako gyvenimą gimtinėje vėl pradėję kurti buvę emigrantai. Jų teigimu, norėdami susigrąžinti išvykusiuosius turėtume sudaryti patrauklias darbo sąlygas ir suteikti galimybę jiems pritaikyti jau įgytas žinias.
       2020-02-06 07:57:13

Vaistininkas atsako, kaip saugotis įvairių virusų

Koronaviruso žaibiškas plitimas paskui save sėja nerimą ir nežinomybę, kaip apsisaugoti nuo šio viruso. Kol gyventojai ginkluojasi medicininėmis kaukėmis, sveikatos specialistai primena ir kitus būdus saugotis virusų – dažnu atveju net efektyvesnius.
       2020-02-06 07:52:19

Ko šiandien ieško ir ko neranda Lietuvos darbdaviai?

Ketvirtoji pramonės revoliucija keičia darbo specifiką, procesą bei žmogaus vietą ir savijautą darbo rinkoje. Robotai jau perėmė 29 proc. žmogaus atliekamų užduočių, o kelerių metų bėgyje šis skaičius turėtų pasiekti 42 proc., rodo Pasaulio ekonomikos forumo atliktas tyrimas „The Future of Jobs Report 2018“.
       2020-02-05 18:10:24

Uhano virusas 2019-nCoV: kaip išlikti saugiam?

Kinijos epidemijai plintant, viskas gali atrodyti baisu. Čia rasite 10 paprastų atsargumo priemonių, galinčių apsaugoti jus nuo užsikrėtimo koronavirusu. Kadangi naujasis Uhano koronavirusas išplito ne tik visoje žemyninėje Kinijoje, bet ir visame pasaulyje, kyla panika.
       2020-02-05 14:35:48

Ar medicininės kaukės gali apsaugoti nuo naujo koronaviruso 2019-nCoV?

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras (ULAC), remdamasis Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijomis, pabrėžia, kad medicininių kaukių dėvėjimas yra viena iš kvėpavimo takų infekcijų, tarp jų ir naujojo koronaviruso (2019-nCoV) infekcijos, prevencijos priemonė viruso paveiktose teritorijose.
       2020-02-04 07:27:50

Negydomi dantys gali sukelti kraujagyslių ir širdies ligas

Nuo mūsų burnos higienos, dantų ir dantenų sveikatos priklauso daugybė kitų organizmo funkcijų. Jau eilę metų medikai skambina pavojaus varpais, norėdami atkreipti dėmesį į dantų ir dantenų ligų sukeliamus širdies bei kraujagyslių susirgimus.
       2020-02-04 07:15:15

Kaip išmokti taupyti?

„Žodis – taupyti, tikriausiai, dar daugeliui kelia asociacijas su pasakymu „reikės susiveržti diržus“, tai savęs ribojimo jausmus keliantis procesas. Tačiau išmokus, kaip tai daryti tiksliai, šis įsitikinimas turėtų dingti“, – teigia Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Ekonomikos ir vadybos fakulteto lektorė dr. Asta Kamandulienė.
* Skelbiamos įvairių šaltinių naujienos, todėl už jas neatsakome. Kai kurie teiginiai gali nesutapti su www.tvnaujienos.lt nuomone. Neatsakome už vartotojų komentarus.
Reklama